Wie heeft er een IKEA keuken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 12:33

Dat is flink opgeknapt :) Mooi ook zonder bovenkasjes.

Persoonlijk had ik niet gekozen voor dat kleine barplankje of het iets hoger gemaakt en wat meer 'body' gegeven. Maar denk ik eerder gekozen voor een blad uit één stuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 12:51

Letizia schreef:
Ooh wauw! Dat moet een verademing wezen met hoe het hier voor was :wow:
Heel mooi! :)

Buiten afwassen hebben we de keuken nooit gebruikt. Durfde buiten het aanrechtblad niets aan te raken...

DubbelDun schreef:
Dat is flink opgeknapt :) Mooi ook zonder bovenkasjes.

Persoonlijk had ik niet gekozen voor dat kleine barplankje of het iets hoger gemaakt en wat meer 'body' gegeven. Maar denk ik eerder gekozen voor een blad uit één stuk.

Het barplankje krijgt nog een paneel aan de zijkant. Deze moet aan de vloer gemaakt worden en dat ging zaterdag niet. Wij vinden het juist heel mooi dat het verspringt en een ander kleur is.
Hoe wil je hem iets hoger maken? Hij ligt al op het aanrechtblad. Nog hoger dan kun je er niet meer comfortabel aan zitten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 13:42

Barstoelen kun je in verschillende hoogtes krijgen, maar ergens houdt het op natuurlijk :D

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 13:46

mooie ruime en lichte keuken geworden zo! leuk ook die grijze kastjes bij het barblad. Breekt het mooi.
Slim om ook het paneel naast de deur te laten vervangen voor glas, nog meer licht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 14:41

benangelique schreef:
mooie ruime en lichte keuken geworden zo! leuk ook die grijze kastjes bij het barblad. Breekt het mooi.
Slim om ook het paneel naast de deur te laten vervangen voor glas, nog meer licht!

Thanks Liek! We waren in eerste instantie bang dat de keuken te ver voor het raam zo komen staan maar dat is niet zo. Over een tijdje mooi een groot stuk glas er in. Maar eerst de voordeur goed krijgen bij dit bedrijf.

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 19:03

Wat een mooie keukens hier!
Ik heb ook een Ikea keuken gekocht, maar ik ben aan het kijken om hem te laten zetten.
Ik vroeg me af, voor de mensen die hem ook hebben laten zetten, hoeveel jullie ongeveer kwijt waren voor het zetten?
Ik heb een hoekkeuken met vaatwasser, oven, inductie, afzuigkap, koel/vrieskast en verlichting.
Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 00:21

Dat ligt eraan.......Liggen alle aansluitingen al klaar? Of moet er nog wat verplaatst worden zoals gas, elektra, water? Wil je ook tegelen erbij?
Ikea hebben we meegenomen in pakketten, dus kastjes moeten ook nog in elkaar. Daar betaal je ook voor als je dat laat doen.
Wij hebben alles zelf gedaan en ook extra elektra aangelegd, gas iets verplaatst etc.

Mijn moeder heeft een keuken gekocht voor nieuwbouw huis. Zij wilde 1 extra stopcontact en was daar alleen al 200 euro voor kwijt.

Haar keuken plaatsen was meen ik 1200 euro ex tegelwerk en kitten.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 23:04

Zelf plaatsen van een Ikea Method keuken?
Wij staan op het punt om een Ikea keuken te kopen. Nu kregen we een offerte van het installatiebedrijf dat voor Ikea werkt en zijn nogal geschrokken van de prijs die ze rekenen voor het plaatsen van de keuken. Zijn er hier mensen die een Ikea Method keuken zelf hebben geplaatst? Is dat te doen of valt dat tegen?

Oxten blad
En.. zijn er mensen die een wit composiet blad (Oxten) keukenblad hebben? Hoe bevalt dat? Is dat goed kras- en vlekbestendig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 23:11

Wij hebben geplaatst samen met een man die we via een klus site hadden.

Hebben zelf de keuken in elkaar gezet en hij geplaatst. In een dag stond hij en we waren een kwart kwijt van wat de Ikea mannen vroegen.

We hebben overigens al aanspraak moeten maken op de garantie. De wasbak is door Ikea in de fabriek ingefreesd. Nu viel het me op dat er een bolling langs de randen kwam. Blijkt hij niet of niet goed afgekit. Gebeld, 2 foto's gestuurd en 28 december komen ze al een nieuw maatwerkblad met wasbak leveren. Kostenloos en een cadeaubon van €100 erbij voor de moeiste/kosten.

Verder zijn we super tevreden met de keuken. Mooi en practisch. De koelkast en vaatwasser zijn super.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 23:27

Wij hebben hem ook zelf geplaatst, vereist wat handigheid, maar echt spannend is het niet :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 23:48

Wij hebben alleen een paar bovenkastjes zelf bijgeplaatst
Dat systeem vond ik wel ruk
Dat werkt super als je hele strakke muren hebt (waterpas en zo)
Maar die hebben wij dus blijkbaar niet

Vrienden hebben pas een keuken van ikea gekocht en zelf geplaatst met alleen lage en hoge kasten, dus geen losse bovenkastjes
En dat werkte goed, alleen wel onderling verband in de gaten houden met waterpas zetten

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 00:26

Oké, dat klinkt goed! Mijn man denkt namelijk het ook wel zelf te kunnen. Met wat hulp eventueel om de wanden opnieuw af te werken. We willen wel een aantal bovenkastjes, maar die hangen er nu ook. Hopelijk is de muur een beetje waterpas.
Zijn er naast onderling verband in de gaten houden met waterpas zetten nog meer dingen waar we rekening mee moeten houden?

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 01:21

Niqui schreef:
Oké, dat klinkt goed! Mijn man denkt namelijk het ook wel zelf te kunnen. Met wat hulp eventueel om de wanden opnieuw af te werken. We willen wel een aantal bovenkastjes, maar die hangen er nu ook. Hopelijk is de muur een beetje waterpas.
Zijn er naast onderling verband in de gaten houden met waterpas zetten nog meer dingen waar we rekening mee moeten houden?

Of de vloer gelijk is, de pootjes kan je gelukkig wel afstellen. De hoeken van de keuken. Als je de koelkast tegen de muur plaatst is het het handigst om er een paneel van 2-5 cm tussen te doen zodat je de deur goed open krijgt in combinatie met handgreep. Verder heb ik meer verstand van het ontwerp dan het plaatsen :p

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 02:12

Wij hebben ook bovenkastjes op een niet al te rechte muur, maar je kan ze behoorlijk goed stellen en mn man heeft hier en daar met blokjes gewerkt. Je ziet het echt niet en hangt waterpas allemaal. ( anders zou ik echt gek worden )

Bij alles zit de bekende Ikea gebruiksaanwijzing, dus je kan altijd beginnen met kastjes in elkaar zetten en alles plaatsen. Als het niet lukt, kun je altijd nog iemand laten komen. Maar afhankelijk van je keuken is het echt niet meer dan 1 of 2 dagen werk. Ex tegels of meerwerk. Wij hebben bijv stopcontacten en gasleiding verplaatst vooraf.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 09:07

Ik kom even binnenvallen. Maar gaat dat echt zo snel? In 1 a 2 dagen? Onze keuken komt vrijdag aan dus zou leuk zijn als hij het weekend erin zit :).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:12

Het plaatsen is één ding. Het afwerken en aansluiten neemt ook wel wat tijd, afhankelijk van het juiste voorwerk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:45

Het plaatsen is zo gebeurd als je er handig in bent en mits je je voorwerk af hebt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:57

Hier ook een ikea keuken.

Is maar een kleine keuken want we zijn nog maar met zijn tweeen dius de grote eetkeuken heb ik ingepikt als praktijkruimte voor mijn massage praktijk en de keuken is richting woonkamer gegaan.

Was eerst ook wat huiverig om de boel zelf in elkaar te zetten maar dat ging eigenlijk heel gemakkelijk, gewoon de boekjes volgen.
Volgens mij kunnen vrouwen dat ook beter als mannen, hehe, wij lezen die beschrijving tenminste :P

Manlief hing de afzuigkap op en had binnen de korste keren al problemen omdat hij de beschrijving niet volgde 8)7

Gisteren hier iemand gehad voor de stroom en die komt aan het eind van de week nog eens terug zodat de ovens van mijn fornuis en afzuigkap ook gaat werken.

Ik heb het blad wel laten maken en op mijn eigenwijze eigen manier en het past precies.
Bij Ikea hadden ze hem een cm langer willen maken en de naad op een andere plek maar euh euh, zo wilde ik het niet en nu heel blij met het resultaat.

Ik heb sinds gisteren dus wel stroom bij mijn aanrechtblad en de lichtknop is verzet.
We hebben namelijk de deuringang moeten verplaatsen en daardoor zat de lichtknop ineens midden in de doorgang.

Enige wat nu nog moet is de wanden en nog een losse kast voor de magnetron en de koelkast.
Maar ik wil eerst de stroom op die plek hebben dus dat is nog even geduld hebben.

Ik heb trouwens ook zeer eigenwijs, andere handvaten genomen.
Heb een hekel aan handvaten waar je achter blijft hangen.

Wat foto's.

Deur omzetten, van links naar rechts en hier zie je ook het probleem van de lichtschakelaar en het stopcontact
Afbeelding

De geleverde keuken *\o/*
Afbeelding

bouwen
Afbeelding

Afbeelding

keukenblad kwam naar 3 weken binnen
Afbeelding

Afbeelding
met de naad op de plek die ik wilde

fornuis plus afzuigkap
Afbeelding

alleen maar laden en ook nog binnenladen en rechts een carouselkast voor de pannen
Afbeelding

wasbak en kraan
Afbeelding

en ook de bovenkastjes in beeld plus de stroom verlegd
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:02

Ziet er mooi uit. Lopen de kastjes/laden nu tot op de grond ?? Of vertekend dat. Zo ja kun je dan je tenen nog wel kwijt onder het aanrecht... anders sta je toch veel verder van het werkblad af ??

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:06

Nee , dat vertekend, zit nog 8 cm onder de laden voor de plint maar die zit er nog niet omdat de stroom voor het fornuis daar nog onder moet, die komt uit de kelder.
Net als de waterleiding en de afvoer.

Die zwarte kastjes krijg je bijna niet op de foto met dat raamlicht.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:20

Mooie keuken!

Maar je bepaald toch zelf wat voor handgrepen je op de keuken plaatst bij ikea? Volgens mij is daar niets standaard.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:54

Mooie keuken geworden! En gaaf dat je nu ook stroom hebt. Bijna af!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 16:38

Wij hebben inderdaad vooraf de stopcontacten en de gasleiding etc verplaatst. Afvoer bleef hetzelfde.

We waren met zn 2en en hebben alle kastjes in elkaar gezet, dat zijn er 7. Toen de onderkasten al neergezet en waterpas. Blad erop en vaatwasser en wasbak geplaatst.

Dag erop bovenkastjes opgehangen, de handvaten geplaatst en gekit.

Wij waren er niet uit qua tegels, dus hebben maanden later pas besloten om vinyl behang te nemen. Toen hebben we even de bovenkasten eraf gehaald en een dagje behangen en weer opnieuw gekit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:25

Hier klopte de maten gewoon, dus vreemd. We hebben ook niks op maat hoeven maken of zagen. Alleen het werkblad en dat idd met cirkelzaag gedaan.
Volgens mij zat er bij het inbouwkastje van de vaatwasser idd folie. Maar ik had mn frontje al ietsjes beschadigd, door de vaatwasser na wassen open te zetten en dat moet je nooit doen. Staat onder een raam, dus dacht, dat het fijn was zo. Maar schade is beperkt gebleven toen ik toevallig las dat je dat niet moest doen.
Kraan staat hier op stenen wasbak. Nu hebben we alles gedaan zoals het hoort, maar een volgende keer wil ik alleen geen hogere wasbak meer.
Wij hebben een kastje met uittrek ding die hoek in haat zeg maar. Hier geen hoge kast.

Het zijn allemaal leuke tips, maar als je een eigen keuken gaat plaatsen, moet je wel een beetje handig zijn en zijn ook kleine dingetjes aan te passen.

Wat ik ietsjes spannend vond, was dat de handgrepen zelf geplaatsts worden, want iedereen kiest andere en heeft andere gaatjes nodig. Mijn man heeft ze echt exact en keurig geplaatst. We hebben bijv een kastje met 5 laadjes en daar zitten ze echt pal onder elkaar. Toen heb ik niet gekeken en me er niet mee bemoeid, want dat vind ik weer te precies werk.

Ons ontwerp was op het zelf ontwerp programma van de Ikea niet helemaal mogelijk ivm tussenstukken enzo. Maar we zijn naar Ikea gegaan en de jongen van de afdeling heeft meegekeken en alles ingevoerd, omdat het in de praktijk echt wel past.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:44

Zelf in elkaar zetten en plaatsen is prima te doen, kost wat meer tijd maar daar verdien je ook weer wat mee!