Een boot....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:28

ikke schreef:
8nnemiek schreef:
Ja klopt, en dat is sowieso al lastig schatten bij oudere boten..
Ik hoop dat ze die pyromaan snel te pakken hebben.. Al komen dat soort gasten er toch waarschijnlijk vanaf met een taakstraf en een boete -O-

Wie zegt dat het een pyromaan is en niet een stel onoplettende klussers die geen rekening houden met wat primaire preventiemaatregelen?

Omdat het al de derde haven is in twee maanden tijd op een afstand van nog geen 10 km van elkaar, die 's nachts in vlammen op is gegaan, en er waren nu twee afzonderlijke boten in brand gestoken die aan verschillende steigers lagen. Dat is zeker geen toeval.

Hoe dat zit met verzekeren weet ik ook niet. Onze boot is nooit getaxeerd, we hebben zelf een waarde moeten opgeven, maar hoe ze dit na een brand afhandelen, geen flauw idee..

gohya

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:22

Wij hebben ook de waarde moeten geven en hun bepalen dan de dagwaarde.
Maar als je je boot opknapt,dan kan je hem laten taxeren door iemand van je verzekering.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:33

T is echt niet te geloven nee.. Wat zul je er stuk van zijn als het gebeurd. Je moet er niet aan denken...
En voor evt geinteresseerden, onze statige dame ligt te koop. Dus wil je de wal af en op een leuke plek in t groene hart wonen, kijk dan eens op marktplaats...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:48

Miss. handig als je de link van MP hier neerzet Yavanna?
Hoeven we niet te zoeken.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 09:47

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 10:37

Mooi schip hoor,mocht ik iemand weten die zoiets zoekt,geef ik ze de advertentie.
Wij zijn onze boot helemaal aan het opknappen,er zat een heel gat in de hoek bij het achter raam.Daar zit ook een lekkage,die hadden ze met aquariumkit dicht gespoten en er gewoon een houten plaat voor geschroefd.Eenmaal de houten plaat eraf,zag je pas hoe erg het gelekt heeft,alles verrot.
We komen nu de verborgen gebreken tegen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:22

Mooie boot inderdaad!

En jee wat vervelend Gohya, ik hoop dat het een beetje makkelijk te herstellen is! Kit aan de buitenkant schijnt ook heel vervelend te zijn als daar siliconen in zitten. Heeft iets met de verf te maken..

Wij zijn ook een paar lekkages tegen gekomen, maar alleen bij de schroeven gelukkig.. Dus dat is een kwestie van schroef los halen, speciale kit erin en de schroef weer erin zetten. En verder zijn wij bezig met antifouling schuren en nieuwe laag (in nieuwe kleur) erop, een stukje boven de waterlijn eraf schuren zodat we er een mooie streep kunnen maken, en dan de nieuwe naam erop.
En dan een nieuw grootzeil bestellen.. Gordijntjes maken.. Nieuwe kussenhoezen.. En daarna de elektra eens helemaal aanpakken :Y)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:43

gohya schreef:
Mooi schip hoor,mocht ik iemand weten die zoiets zoekt,geef ik ze de advertentie.
Wij zijn onze boot helemaal aan het opknappen,er zat een heel gat in de hoek bij het achter raam.Daar zit ook een lekkage,die hadden ze met aquariumkit dicht gespoten en er gewoon een houten plaat voor geschroefd.Eenmaal de houten plaat eraf,zag je pas hoe erg het gelekt heeft,alles verrot.
We komen nu de verborgen gebreken tegen.

Gatver, dat zijn niet de ontdekkingen (hier hetzelfde maar dan met een auto en plamuur). Is het staal of polyester?

8nnemiek schreef:
Mooie boot inderdaad!

En jee wat vervelend Gohya, ik hoop dat het een beetje makkelijk te herstellen is! Kit aan de buitenkant schijnt ook heel vervelend te zijn als daar siliconen in zitten. Heeft iets met de verf te maken..

Wij zijn ook een paar lekkages tegen gekomen, maar alleen bij de schroeven gelukkig.. Dus dat is een kwestie van schroef los halen, speciale kit erin en de schroef weer erin zetten. En verder zijn wij bezig met antifouling schuren en nieuwe laag (in nieuwe kleur) erop, een stukje boven de waterlijn eraf schuren zodat we er een mooie streep kunnen maken, en dan de nieuwe naam erop.
En dan een nieuw grootzeil bestellen.. Gordijntjes maken.. Nieuwe kussenhoezen.. En daarna de elektra eens helemaal aanpakken :Y)

Schroeven met kit vastplakken heb ik slechte ervaringen mee. Die krijg je nooit meer los, mocht dat nodig zijn. Ook dat in combi met een auto.........

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:54

De onderkant v.d. boot is van staal,bovenkant is polyester.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:26

Tja, je weet wat ze zeggen, koop een boot, werk je dood....
Enne siliconen niet gebruiken, echt heel slecht. Om materialen die niet geschilderd moeten worden, maar niet meer los mogen.. Ms polymeer gebruiken...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:50

Ik heb speciaal spul gehaald bij de Gamma,speciaal om grote gaten te dichten.
Het is geen siliconen kit,het zit in een emmertje.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:06

gohya schreef:
Ik heb speciaal spul gehaald bij de Gamma,speciaal om grote gaten te dichten.
Het is geen siliconen kit,het zit in een emmertje.

Je kunt geen polyester in het gat maken?

Dat is het voordeel van een auto: je slijpt er een stuk uit, last er een nieuw plaatje in, netjes afwerken en klaar. Het wordt wel lastig als je meer gat dan auto hebt....... :+

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:12

Het gat zit in het hout aan de binnenkant,precies in de hoek.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:20

gohya schreef:
Het gat zit in het hout aan de binnenkant,precies in de hoek.

Oh, oeps, dan ben je echt niet blij :( En het is natuurlijk geen optie om (een deel van) dat paneel te vervangen.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 20:01

Als het hout is en geen polyester, zo ver mogelijk het rotte deel eruit krabben en dan vullen met een enorm goede vuller die watervast is...
Ben nu aan het werk bij een stichting en daar knappen we o.a bootjes op, echt leuk, leer er vanalles, lassen, met polyester werken... Echt een ideale tijdelijke werkplek...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 20:49

Er is nog veel meer mis,het dak lekt ook al. Het is helemaal verrot,je steekt er zo je vinger doorheen.
Die verkoper heeft dit allemaal verzwegen! We moeten nu ook het hele dak vervangen,waar de zonnepanelen op zitten.
Dat gat in het hout loopt helemaal door tot buiten.
Pfff wie weet wat we nog meer tegen gaan komen.

Lijkt me kei leuk Yavanna werken bij die stichting.Zo kan je idd. nog heel wat leren.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 20:54

Dat hoor ik zo vaak Gohya, en als je dan ziet welke kosten er opeens bijkomen door het verzwijgen van de verkoper. Een tip voor de volgende keer, neem iemand mee die echt veel verstand heeft van bootjes, die kost je wel wat, maar kan je veel besparen... Hoop dat t meevalt verder voor je..
Als het goed is gaan wij begin maart weer varen, echt aftellen nu..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:30

gohya schreef:
Er is nog veel meer mis,het dak lekt ook al. Het is helemaal verrot,je steekt er zo je vinger doorheen.
Die verkoper heeft dit allemaal verzwegen! We moeten nu ook het hele dak vervangen,waar de zonnepanelen op zitten.
Dat gat in het hout loopt helemaal door tot buiten.
Pfff wie weet wat we nog meer tegen gaan komen.

Lijkt me kei leuk Yavanna werken bij die stichting.Zo kan je idd. nog heel wat leren.

Zo'n stichting is ook heel leerzaam :j Soort van hetzelfde heb ik een korte periode voor een thuiszorgorganisatie gewerkt. Dan zie je je vak eens met hele andere toepassingen.

Die zonnepanelen zijn het punt niet, die kun je gewoon hermonteren, maar zo'n dakplaat vervangen lijkt me een ***-klus eerste orde.

Voor houtvuller zou ik, eerlijk gezegd, geen spul van de Gamma nemen. Dat is meestal geen hufterproof kwaliteit en dat is wel wat je wil op een boot.
Maar als die zijkant al zo slecht is en het dak ook, wellicht toch complete delen vervangen? (als de constructie van de boot dat toelaat).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 07:06

Jee lastig zeg. Loopt het dak ook nog rond, of zijn het wel gewoon rechte platen/panelen?
Het lastigste lijkt me nog om het allemaal weer goed waterdicht te krijgen..

Wat betreft plamuur; wij hebben een speciale twee componenten plamuur voor gaatjes te dichten. Die laat zich ook goed schuren. Maar voor echte grote gaten lijkt me dat wat lastiger en vooral erg duur.
Op youtube staan een aantal handige filmpjes, daar hebben wij ook veel ideeën op gedaan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 09:12

Het dak loopt gelukkig niet rond,het zijn rechte panelen.
Het gat is eerst helemaal schoon gemaakt en geschuurd en moet heel goed drogen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 15:28

Zo, hoe gaat het bij jullie met opknappen?

Krijgen jullie met dit weer ook zo'n zin om te gaan varen? Heerlijk, dat zonnetje <3
Wij zijn nog hard aan t schuren, en dan deze week polijsten en antifouling erop :)
Heeft iemand ervaring met de zelfslijtende antifouling van compass?

Afbeelding

En dan thuis nog verder met de gordijnen en bekleding..

Ik kan niet wachten tot ie af is en het water weer in kan!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 15:34

Wij zijn nog volop bezig met opknappen.We hebben een timmerman ingehuurd die het kozijn aan de achterkant gaat opknappen en gedeeltelijk vervangen, en dan moet de lekkage ook over zijn.We gaan de onderkant schoon maken en een nieuwe laag geven.
Welke verf/lak kunnen we daarvoor het beste nemen? en van een bepaald merk?
Het dakn en dek moet ook een nieuwe laag overheen,er zitten haars scheurtjes in.Weet iemand welke lak we hiervoor het beste kunnen nemen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 15:42

De onderkant, als in, het deel van de boot wat in het water ligt? Dat moet met antifouling, maar het soort hangt af van je boot. Je kan ook niet zomaar twee verschillende soorten over elkaar gebruiken, dus je zal even moeten navragen/uitzoeken of er nu harde of zachte op zit.
Het dak en dek, daar ben ik ook nog niet helemaal uit. In ieder geval zou ik eerst goed schuren.. En vriendlief wil het liefst een tweecomponentenlak voor de romp en kuip.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 18:12

Een tip, smeer de antifouling er zo kort mogelijk voor t te water gaan erop, wij doen het uiterlijk een week van tevoren. Dan werkt de chemie, je, het is en blijft troep, van de verf en t water beter. Wij gebruiken international, voor zeeschepen, loeiduur, maar beregoed, of anders is epiphanes een erg goede.
En Goyha, ik raad 2 componentenlak aan, maar dan moet je wel eerst met 2 componenten primer werken als basis, anders hecht t niet. Schoonmaken wordt dan echt een heel stuk envoudiger.. T is plastic wat je er over smeert, dd lak is een goede, die hebben wij ook. Maar wel prijzig... Wij vinden t t geld meer dan waard...
Als het goed is over een 2weken t water in met t Exje.. Kijk er al zo naar uit..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 19:41

Thnx. voor de tips. Ja idd. het deel wat onder water ligt.
Dus 2 componenten lak gebruiken,en eerst insmeren met 2 componenten primer.