Mijn weg naar (deels) zelfvoorziening.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nustice

Re: Mijn weg naar (deels) zelfvoorziening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 13:28

Hier een stille meelezer! Geweldig hoe ze dat badje slopen, maar wel zonde haha.

Misschien als je zo'n plastic zandbak hebt gevonden dat je hem kunt ingraven? Dan kunnen ze hem ook niet zo makkelijk slopen. :)

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 13:31

We hebben een grote speciekuip doorgezaagd en ingegraven, maar die zit al helemaal vol met modder, omdat ze er van alles in slepen.. Haha

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 13:31

Goed plan, slechte uitvoering, dat badje. Wel erg leuk om te zien hoe de varkentjes dit wel kunnen waarderen.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 17:55

Hoezo slechte uitvoering?
Je kunt niet verwachten dat een plastic opblaaszwembadje (van 2,95 euro) heel blijft bij 3 varkens..

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 17:57

Ik vind het zwembadje geweldig, lol voor 3 euro,wat wil je nog meer!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 18:01

Nee precies, dat bedoel ik ook. Van zo'n plastic opblaasbadje kan je ook niet anders verwachten, in combinatie met varkentjes, die toch wat onbeholpen zijn. Je weet nu in ieder geval dat je je varkentjes hier een plezier mee doet en daar ging het om. Nu kan je gaan nadenken over iets waar ze langer plezier van kunnen hebben.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:23

Wat je misschien kan doen is een kuil graven en er zo'n grondzeil in leggen als je dat hebt. Eens in de paar dagen met zijn tweeën even het water eraf gooien en de modder eraf spuiten en dan kun je hem weer terugleggen en vullen :) Kleine moeite, kost niks, veel plezier (denk ik) :)

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:30

Varkens met gevoel voor humor :) topbeesten.

Enphalu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:34

Haha, geweldig! :')

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 23:44

Wauw! Ik heb met flarden het topic een beetje doorgelezen, maar wat doe je dat ontzettend goed en gaaf! Hier kan ik voorlopig alleen nog maar van dromen. Ik volg! :)

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 17:00

Magrathea schreef:
Wat je misschien kan doen is een kuil graven en er zo'n grondzeil in leggen als je dat hebt. Eens in de paar dagen met zijn tweeën even het water eraf gooien en de modder eraf spuiten en dan kun je hem weer terugleggen en vullen :) Kleine moeite, kost niks, veel plezier (denk ik) :)

Ons pap en de buurman hebben een paar jaar geleden het leuke idee gekregen om een stuk schuin af te graven naar de sloot toe, en daar een worteldoek neer te leggen, zodat de ganzen gemakkelijk de sloot in en uit konden lopen. Dit was nog voordat ons meer werd gegraven. Op dit moment lopen de varkens op dat stuk en het grondzeil is al helemaal kapot gescheurd en verplaatst omdat die rotzakjes te nieuwsgierig zijn en houden van slopen. Dus ik ben bang dat als ik een zeil neer leg dat ze daarmee heel de wei door gaan lopen :D

Afgelopen vrijdag is het laatste kuiken van de Poule de Bresse broedeieren uit het ei gekomen. Van de 22 eieren waren er 13 niet bevrucht. We hebben in totaal maar 6 kuikens (de rest is halverwege gestorven), mijn vriend gaat ook nog even contact op nemen met de dame waar we de eieren vandaan hebben, aangezien ze op marktplaats adverteert dat er bij haar 38 van de 42 zijn uitgekomen.

Afbeelding

Doordat we geen risico meer willen nemen zitten de kuikens voortaan 's nachts binnen en overdag in een bench.

Afbeelding

De dierenarts is laatst langs geweest om al onze honden en katten in te laten enten en heeft gelijk onze kip met rare bult onder haar buik nagekeken. Het bleek dat haar buikspieren gewoon erg slap zijn en dat daardoor alles er buiten hangt. Niets aan te doen helaas, maar ze heeft er gelukkig ook geen last van. Een soort van navelbreuk alleen dan anders!

Afbeelding

Aardbeientijd!!

Afbeelding

Te veel sla uit de moestuin, vonden ze echt niet erg :+

Afbeelding

Onze hond is niet meer zo fit, ze is ook alweer 12 met artrose, maar vind het nooit leuk als ons pap met de honden naar het meer gaat en zij niet mee kan. Ze vind het heerlijk om gewoon even in het water te lopen, wat te drinken en dan naast het meertje te gaan liggen.
Dus ons pap neemt haar voortaan op deze manier mee :D

Afbeelding

Nessavende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:11

Haha die laatste foto! Wat heerlijk voor haar dat ze toch nog mee kan op deze manier :D Grappig om te zien hoe jouw tuintje en beestenboel zich zo ontwikkeld!

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:14

Lekker....aarbeien

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:25

Wat een paradijs daar bij jou zeg.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:46

Wat lief zo in het aanhangertje....

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:57

Ach geweldig!

Jammer dat er zo weinig uitkomt, is natuurlijk een groot risico!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 18:20

Zonde zo weinig eitjes uitgekomen , jumm aardbeitjes !

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 18:59

Ach, wat lief zo in die aanhanger! Aardbeitjes zien er ook goed uit. Mooi formaat!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 21:47

Wat een leuke foto´s weer. Alles en iedereen heeft het naar zijn zin zo te zien.

superrobke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:01

Ik zit net te kijken (was op vakantie) , maar er is al een tijd niks meer gepost.

Wel jammer ik kan echt genieten van de foto's en de verhalen natuurlijk.

Ik zou zeggen ga door _/-\o_

gr /3

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 12:24

Speciaal voor jou een update dan! :D

Doordat we op dit moment 27 kuikens aan roofdieren (dat denken we iig) kwijt zijn geraakt hebben we de keuze gemaakt om de 2 (van de 6) Poule de Bresse kuikens naar mijn moeder te doen. Daar zitten ze (in de stad) veiliger dan dat ze bij ons zijn en ze komen pas terug als ze volledig in de veertjes zitten, zodat ze bij onze andere kippen kunnen.
We gaan een hok bouwen met een ren die helemaal van gaas is zodat er niets meer bij de kuikens kan komen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook hebben we vleeskuikens gekocht (dit omdat er dus zoveel kuikens van ons zijn verdwenen), net voordat we weg gingen zei de man dat het plofkuikens waren. Dus heb ik verder gevraagd (ik wilde eigenlijk geen plofkippen, maar was toch wel erg benieuwd, daarom hebben we ze ook gehouden) en het blijkt dat hij een vriend had in Frankrijk die dagelijks 300.000 plofkuikens uitbroedde op zijn bedrijf. De kuikens worden daar gelijk gesekst en op transport gezet. De man had er 100 gekocht en van hem hebben wij er weer 10 overgenomen.
In de vleesindustrie krijgen ze extra spul aan het eten toegevoegd, waardoor ze binnen 6 weken niet meer op hun poten kunnen staan en naar de slacht gaan, bij ons zou dat binnen 12 weken gebeuren.
Ik ben dus erg benieuwd naar hoe ze groeien en zich gedragen.
Ook vertelde hij dat ze extra veel dronken. Nou we zijn er al achter dat dat waar is en dat ze ook super veel eten, zo'n 4 keer zo veel als een normaal kuiken!
De man had ook nog veel andere rassen zitten, dus we gaan binnenkort nog 10 Poule de Bresse kuikens ophalen en 10 New Hampshire kuikens.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De buikjes waren kaal en vies toen we ze kregen, maar gelukkig staat er na een paar dagen alweer dons op.

De verkoop van eieren gaat ze laatste tijd erg goed en ik moet steeds meer mensen teleurstellen omdat we eieren te kort komen. Daarom hebben we vanmorgen 15 legkippen opgehaald bij een scharrelkippen bedrijf. Die man had 45.000 kippen in grote schuren zitten en met 95 weken gingen ze bij hem naar de slacht, of dus via marktplaats weg naar particulieren. Erg interessant om te zien hoe het daar in zijn werk ging en hoe de kippen werden gehouden. Doordat deze kippen echt gefokt zijn om zo veel mogelijk eieren te leggen zijn de kippen meestal na een jaar of 4 a 5 echt op, maar hebben ze wel hun laatste jaren lekker in de wei door kunnen brengen :)

Afbeelding

Net aangekomen, ze zijn op dit moment aan het verkennen, pik orde aan het bepalen en het eerste ei is al gelegd.

Af en toe hebben we ook een mislukt ei er tussen zitten.

Afbeelding

Met de varkens gaat alles rustig aan, ze krijgen elke morgen varkensbrok (bob krijgt mini-varken voer) en groente, fruit, tuinafval en gras. Ze hebben aan het begin van de wei een drinknippel hangen en doordat ze nogal knoeien is er een hele modderpoel voor ontstaan. Doordat het de laatste dagen zo warm is geweest zijn ze volgens mij expres maar wat meer gaan knoeien, zodat ze lekker een modderbad konden nemen (in de herfst krijgen ze een ander drinksysteem zodat ze droge voeten houden). Dit resulteerde in erg vieze varkentjes!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier waren we borstels op aan het hangen zodat ze de modder af kunnen schuren en zoals je ziet zijn ze helemaal niet nieuwsgierig hoor!

Afbeelding

Alles in de moestuin gaat ook erg hard, zal de volgende keer wel overal foto's van maken, eerst maar eens verder gaan met het onkruid verwijderen.
Doordat we ontzettend veel kunnen oogsten vriezen we ook veel in voor in de winter, dit keer peultjes.

Afbeelding

En als laatste nog een foto van een stel luie dieren :)

Afbeelding

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:30

Wat een leuke update!
Ben erg benieuwd hoe de plofkuikens zich gaan ontwikkelen

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:31

Ach wat een paradijsje ook.. Mijn moeder leest inmiddels ook fanatiek mee dus graag blijven posten hoor! Ze is helemaal aangestoken door het zelfvoorzienend zijn.

Hier zijn net 9 kipjes uitgekomen (marans) vanuit de broedmachine omdat er bij ons ook afgelopen jaar alle kippen zijn afgeslacht (steenmarter).

En wat een leven hebben die plofkipjes al gehad, zo jong en al zo'n geschiedenis..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:38

Met die plofkuikens moet je oppassen. Die zijn zo gefokt dat ze niet stoppen met eten, gewoon helemaal niet.
En weet je zeker dat die kipjes van jou bij een "scharrel"bedrijf vandaan komen? Ze zien er niet uit zoals de meesten (die dus de eitjes geven die in de bruine doosjes zitten in de supermarkt, waar "scharrelei" op staat)
www.redeenlegkip.nl
Verder kun je misschien eens Keuringsdienst van Waren terugkijken, ze hebben twee afleveringen over plofkippen. Eentje is uit 2004 geloof ik en de ander is van 2013 dacht ik. Daar laten ze zo'n kip wat langer uitgroeien en die filet was écht heel groot... :oo

Die varkentjes zijn wel heel lief zo <3 lekker in de modder haha!
En onwijs lief dat je vader de hond meeneemt in de trekker! Ze ligt er zo koddig bij <3

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 12:52

Laatst bijgewerkt door Elise_0o op 16-06-14 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt