Bezuinigen op boodschappen - deel 4

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:15

Ik ga toch ook maar eens volgen. Denk dat ik best wel wat op de boodschappen kan bezuinigen.
Groente en fruit haal ik bij de groenteboer. Kan ook groente in kleine porties halen en dat vind ik wel praktisch zo in mijn eentje. Gooi dan ook beduidend minder weg.
Heb vandaag de keuken opgeruimd en heb nog best wel wat op voorraad, waar ik voorlopig best wel wat mee kan. Verder ga ik tijdens het boodschappen doen maar eens kritisch kijken wat ik haal en wat het kost. Hopelijk kan ik meteen twee vliegen in een klap slaan, kosten besparen en afvallen door kleinere porties te gaan eten!
Laatst bijgewerkt door Danseresje op 06-11-12 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Sharmila

Re: Bezuinigen op boodschappen - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:30

Grote hoeveelheden kopen, bereiden en invriezen. Dat is echt de grootste besparing die je kan doen. En makkelijk!

Ik werk bij een dierenarts, dus dat is makkelijk, ik betaal de inkoopprijs en geen consult. We doen alleen geen paarden. Dat is wel jammer. Maar ja mijn paarden zijn verzekerd.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:54

Ik kan de kiptandori wegstrepen.. Zag net dat ik nog saus ervan in de vriezer heb!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:55

Heb nog een flink aantal maaltijden sajoer boontjes en ajam paniki in de vriezer staan, handig voor als ik avonddiensten heb. Als ik weer ruimte heb in de vriezer, wil ik weer wat pastasaus gaan maken!
Ook heb ik recent een pak diepvriesmais gekocht. Kan ik de benodigde hoeveelheid er uit halen ipv een heel blikje gebruiken.
Avondeten vanavond was sla die op moest en vanmiddag tomatensoep gemaakt van twee tomaten die nog op moesten.
Wraps bij de action is een goede tip. Ga ik binnenkort ook eens halen en als het pak is aangebroken, de rest invriezen, maar eerst weer even ruimte maken in de vriezer.
Morgen wel even naar de super voor een doosje eieren en een pakje yoghurt, die ontbreken momenteel. Vrijdag dan maar 'groot' inslaan, aangezien ik vrijdag de nachtdienst in ga en zaterdag boodschappen doen dan niet echt iets wordt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:58

Diepvriesmais? Hoe groot zijn die pakken? Dat is wel handig .. ik heb altijd of teveel mais in een gerecht of twee dagen achter elkaar iets met mais door die blikjes. Maar zo fan ben ik er ook weer niet van :+

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:03

Is 1kg wat ik gekocht heb. Maar als ik zo'n blikje open, dan gebruik ik het vaak helemaal, omdat ik het sap er à
Tijd gelijk uit laat lopen en ik het idee heb dat de maïs heel droog wordt als ik het dan weer weg zet.
Oe, brengt me op het idee om deze week misschien maar wat maïssoep te gaan maken. Het wordt echt weer soep-weer wat mij betreft.
Binnenkort ook maar een courgette slachten om meerdere porties soep van te maken!

Weten jullie trouwens of je mosterd na de houdbaarheidsdatum kan gebruiken? Is al wel open, maar ik gebruik altijd maar heel weinig. Vind het zonde om veel weg te gooien als ik het nog wel kan gebruiken. Is nu een maandje over de datum.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:07

wow zeg als ik mijzelf bekijk maak ik wel erg veel geld op per week.
ik ga dit topic toch maar eens even volgen.
ik ben denk ik wekelijks over de 100 euro kwijt. en ik heb iedere maand 65 euro aan honden voer.
en natuurlijk het roken :P
en dan zijn wij maar met ons 2en
maar ik koop altijd alleen brood van de bakker 2,85 euro per stuk en Heineken bier een kratje per week
en zo zijn er nog wel een aantal dingen wat ik koop wat zonde van het geld is en ik ook vaak zat dingen weg moet gooien helaas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:09

Als er nog geen groen haar op groeit zou ik het gewoon gebruiken ... en als het nog net zo hard naar mosterd stinkt :+ Die datum staat er ook maar voor jan l*l op tenslotte. Zonde als je het niet vaak gebruikt om dan weg te gooien telkens als de datum voorbij is. Ik heb er hier ook in de koelkast staan, gebruik ik eigenlijk alleen voor op Turks brood met kaas en dan onder de grill. Maar zo vaak eet ik dat ook weer niet. Geen flauw idee wat er qua datum op staat, ga dat ook niet bekijken. Zie het vanzelf wel als het er niet meer goed uitziet.

@ralphtdw .. heeft de bakker bij jullie ook geen actie dat je bepaalde dag vb. 3 broden voor x-aantal euro kan krijgen? Dat scheelt ook al snel flink. Mijn ma haalt vaak brood bij de bakker, maar dan wel alleen op die ene dag.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:13

idinn schreef:
Als er nog geen groen haar op groeit zou ik het gewoon gebruiken ... en als het nog net zo hard naar mosterd stinkt :+ Die datum staat er ook maar voor jan l*l op tenslotte. Zonde als je het niet vaak gebruikt om dan weg te gooien telkens als de datum voorbij is. Ik heb er hier ook in de koelkast staan, gebruik ik eigenlijk alleen voor op Turks brood met kaas en dan onder de grill. Maar zo vaak eet ik dat ook weer niet. Geen flauw idee wat er qua datum op staat, ga dat ook niet bekijken. Zie het vanzelf wel als het er niet meer goed uitziet.

@ralphtdw .. heeft de bakker bij jullie ook geen actie dat je bepaalde dag vb. 3 broden voor x-aantal euro kan krijgen? Dat scheelt ook al snel flink. Mijn ma haalt vaak brood bij de bakker, maar dan wel alleen op die ene dag.

hallo,
nee dat hebben ze niet dan hebben ze een keer speciaal brood in de aanbieding maar die wij eten helaas niet en mijn vriend vind ander brood niet lekker.
maar ik ben ook heel erg met dingen snel weggooien.
zoals vleeswaren eet ik die dag op en volgende dag en dan word het weggegooid melk ook het zelfde en zo heb ik met heel veel dingen eigenlijk.
en daarom moet ik zoveel weggooien, maar ik en mijn vriend lussen niks anders op brood,

en maak vaak stamppotten klaar en dat eet ik dan soms nog de volgende dag en ik gooi dan alles weg want heb geen plek in de vriezer (kleine vriezer)
zijn wel meer mensen die zo omgaan met eten maar ken ze ook die laten het rustig een week staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:16

Volgens mij gooi je echt een hele boel geld weg! Waarom vleeswaren maar 2 dagen? Is volgens mij de 3e dag met het meeste ook nog prima te weten..

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:17

Waarom gooi je zoveel weg dan? Ham ed. is best lang houdbaar. Ik gebruik mijn ogen en neus, en als die niet zeggen dat er iets mis is eet ik het op. Goed voor de weerstand :P En ik heb 1x voedselvergiftiging gehad en laat dat nou net van een broodje kip van de Hema zijn geweest :P

Ik heb ook weleens ham van een dag op 4 op hoor, niks mis mee.. Zonde van het geld! En zonde van het milieu/de dieren/ het werk.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 19:19

Da's toch zonde om zoveel weg te gooien....
Vleeswaren eet ik hier in mijn eentje 3a4 dgn, heb er nog nooit geen problemen mee gehad.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:21

ja ik gooi heel veel weg zonde,
ja ik ben daar gewoon heel vies van haha sorry ja ik weet niet wat dat is,
maar ik koop veel vleeswaren bij de slager of hema. en dat gooi ik echt naar 2 dagen weg.
zo ben ik denk ik opgevoed.
en van de supermarkt wat voorverpakt is kan ik nog wel een keer ietsje langer bewaren maar ligt er ook aan wat.
en daarom wil ik dit topic volgen want ik kan het denk ik met heel wat geld minder doen
Laatst bijgewerkt door ralphtdw op 06-11-12 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:21

Ik ontbijt bijvoorbeeld altijd met yoghurt, ook een week over de datum prima te eten hoor! Wordt alleen wat zuurder, maar verder niks mis mee.. Ik gooi echt zo min mogelijk weg, dat is voor mij dan weer een soort van kick, om zo veel mogelijk dingen die ik nog heb liggen dan weer te gebruiken. Zo had ik vorige week restjesdag; gehakt in tomatensaus, 5 ovenaardappeltjes, salade met een half pakje spekjes wat ik nog had en een restje bonensalade, alles weer op en mijn buik vol! :D

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:28

imd schreef:
Ik ontbijt bijvoorbeeld altijd met yoghurt, ook een week over de datum prima te eten hoor! Wordt alleen wat zuurder, maar verder niks mis mee.. Ik gooi echt zo min mogelijk weg, dat is voor mij dan weer een soort van kick, om zo veel mogelijk dingen die ik nog heb liggen dan weer te gebruiken. Zo had ik vorige week restjesdag; gehakt in tomatensaus, 5 ovenaardappeltjes, salade met een half pakje spekjes wat ik nog had en een restje bonensalade, alles weer op en mijn buik vol! :D

ja en dat zou ik nooit kunnen ik vind altijd dat iedereen het zelf moet weten natuurlijk hoe lang die iets bewaard maar dat is iets wat ik nooit zou leren.
maar ik moet gewoon anders boodschappen doen.
en ik vind het gewoon leuk als ik visite krijg en dat is ieder weekend wel dat ik ook wat lekker heb en dat ik vraag van komen jullie keer gezellig gourmetten of bbqen.
en merk ook bij mijn ouders omdat die het niet breed hebben dat hun heel anders leven wat natuurlijk logisch is.
en ik denk dat je beetje leeft naar wat je verdiend of hoe moet ik dat zeggen.
maar ik had laatst al eens gezegd van ik ga denk ik iedere week geld opzij zetten en alleen daarvan haal ik boodschappen.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:31

nientje78 schreef:
Da's toch zonde om zoveel weg te gooien....
Vleeswaren eet ik hier in mijn eentje 3a4 dgn, heb er nog nooit geen problemen mee gehad.

:oo ik denk ik nog wel langer :oo
maar idd, gebruik je neus (en een goeie koelkast)
Nog nooit ziek van geweest :+

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:33

Ik koop mijn brood ook bij de bakker, gaat linea recta de vriezer in en doe er vaak best lang mee, omdat ik vaak afwissel voor ontbijt en lunch. En brood van de bakker vind ik dan toch echt lekkerder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:34

ralphtdw schreef:
ja ik gooi heel veel weg zonde,
ja ik ben daar gewoon heel vies van haha sorry ja ik weet niet wat dat is,
maar ik koop veel vleeswaren bij de slager of hema. en dat gooi ik echt naar 2 dagen weg.
zo ben ik denk ik opgevoed.
en van de supermarkt wat voorverpakt is kan ik nog wel een keer ietsje langer bewaren maar ligt er ook aan wat.
en daarom wil ik dit topic volgen want ik kan het denk ik met heel wat geld minder doen

Denk dat je heel veel budget tips kan volgen, maar er zal naar mijn idee toch ook een knopje om moeten gaan. Want een hele boel hebben regelmatig in één week een bepaald product vaker voorkomen of eten restjes.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:35

Ralphtdw, waarom ga je je vleeswaren bijv. niet bij de slager halen dan? Dan betaal je wel per kilo iets meer, maar kun je bijv een paar plakjes per keer nemen waardoor je het niet weg hoeft te gooien.
Overigens, je kunt ook voorverpakte vleeswaren nemen, en met stukken huishoudfolie ertussen in kleinere porties invriezen :)

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:37

Sammyy schreef:
Ralphtdw, waarom ga je je vleeswaren bijv. niet bij de slager halen dan? Dan betaal je wel per kilo iets meer, maar kun je bijv een paar plakjes per keer nemen waardoor je het niet weg hoeft te gooien.

Dat vind ik een hele goede tip! Zijn ook supermarkten waar je zelf je portie kunt laten snijden

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:40

hallo,
ik koop ook altijd vleeswaren bij de slager.
stond al in mijn vorige bericht maar ik ga hier ook eens goed over na denken hoe ik het anders moet gaan doen en ga dit zeker volgen

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:50

Ik zou dan bij de slager aangeven dat je wat minder plakjes wilt :=
Overigens kun je dit bij de vleeswaren counter van een supermarkt ook doen :j

Wij hebben vandaag pasta van mijn werk gegeten, koste 2,50
daar heeft mijn vriend nog een zakje sla bij gekocht en die heb ik opgeleukt met dingetjes die we nog in huis hadden :)
Mijn werk blij gemaakt en mijzelf hahaha!

Morgen gaan er 4 verstandskiezen uit dus dan is het even kijken wat ik kan eten de komende dagen

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:55

Wij gooien vrijwel niets weg...

Heb vandaag wer heerlijk gegeten en goedkoop ook! We hadden een zakje Braadstomen Toscaanse kip bij de Action gekocht voor 50 cent, voor 35 cent een courgette, 35 cent een paprika, 10 cent een tomaat, 6 cent voor tomatenpuree en had kipfilet gekocht in de aanbieding wat op 1 euro kwam per kipfilet.
Dus voor 2,36 hebben we samen heerlijk gegeten :D

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:06

Ik heb heerlijk gegeten net van de spitskool die in de aanbieding was bij AH. Alleen is het zoveel, dus ik heb nog over voor donderdag van dit recept (morgen eet ik bij iemand anders) en dan heb ik nóg n halve spitskool die ik nog maar even niet gesneden heb.. Eens zien wat we daarmee gaan doen, iemand nog ideeën? Om nou vier dagen in een week exact hetzelfde recept te eten is ook zowat :P

Trouwens, als ik restjesdag heb dan zet ik dat natuurlijk m'n gasten niet voor nee. Maar er eten vaak genoeg mensen bij mij mee (vaak meerdere keren per week), en toch kun je dan nog steeds goed eten en niks weggooien. De creme fraiche die dag 1 in de pasta pesto gaat, kan dag 4 bijvoorbeeld prima door de tomatensaus. Spekjes dag 1 in de pasta pesto en dag 3 in de quiche. Enzovoorts :) Gevarieerd, gezond, en zuinig!

Edit: misschien doe ik 'm wel in de stamppot, die spitskool, ben niet echt 'n stamppotfan maar wellicht kan ik er nog n leuke draai aan geven :P

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:13

Je kunt er een rauwkostsalade van maken, en dan ipv sla gewoon de spitskool gebuiken.