Bezuinigen op boodschappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Bezuinigen op boodschappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 23:49

Stom trouwens... De honing-mosterd sla dressing is van remia goedkoper dan van c1000 huismerk ;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 00:14

En zelf maken waarschijnlijk nog goedkoper?
Wij hebben de basisingredienten (mosterd, honing, olijfolie en azijn) standaard in huis, hoort bij de psu.

Elke dag aardappels eten zou ik overigens ook niet willen. Wij eten hier ong 1x per week gekookte aardappels of puree of stamppot en 1x gebakken aardappeltjes. Rest van de week andere basis (rijst, pasta, brood, soep).
Houdt het wel zo gevarieerd en daardoor lekkerder.
Uiteindelijk eet ik wel omdat het lekker is en niet omdat het moet ofzo.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 00:30

Brood eet ik niet, man wel.

En ik houdt niet zo van pasta's en man niet zo van rijst, dus dat wordt amper gegeten hier.

Stef: Soms is merk goedkoper ja dan huismerk, moet je wel vaak op letten.

Las trouwens ook iets dat de duurdere merken vaak op ooghoogte liggen in de supermarkt.
Dus even bukken of strekken kan lonen :P

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 00:31

opisop_shop schreef:
Verder hebben ze er nu 10kilo aardappels voor E2,50 (excl.) en hele broden 2 halen 1 betalen.
Dat zijn dus allemaal dingen waarmee je flink kunt besparen!

Ze verkopen ook zakken diepvriesgroenten, vaak apart dus zak paprikareepjes, champignons enz.
Zou het voordeliger zijn om dat te halen en in de vriezer te leggen en dus alleen eruit te halen per keer wat je nodig hebt?

Brood wat er nu bij de makr.o is daar begin ik niet aan, vind de kwaliteit er niet beter op worden, nu ze kant en klaar aan laten rukken.
Bij de AH hebben ze Pain de boulange, normaal 2,09 per brood, afgelopen week 2 halen 1 betalen.
Daar heb ik flink van ingeslagen.

De DV groenten haal ik nog wel eens. Zoals de broccoli en spinazie is best te eten.
De gemixte groenten laat ik dan wel weer liggen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 00:33

klopt, dat leerde je 'vroeger' met economieles al op school, en AH heeft het het afgelopen jaar ook in een reclamespot gehad, die met 1,2,3;

ah pain de boulogne is echt het meest lekkere brood ever!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 00:36

Marije: eten doe je toch echt omdat het nodig is. Als het dan lekker is, is een leuke bijkomstigheid ;)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 01:10

Marley schreef:
wel blancheren dus.... dan misschien toch maar wat minder groente inslaan hihi

Je hoeft niet alles te blancheren... Paprika niet, bosui en prei snij ik eerst in ringen en doe het rauw in een bakje/ zakje.
Zo kan ik elke keer een handje pakken voor: kruidenboter/ saus/ pasta enz.

Van de paprika snij ik zelfs bevroren een stuk af wat ik nodig heb...
Ook vries ik peterselie en bieslook en dille (gehakt of geknipt) in bakjes in.

Broccoli een minuutje blancheren en dan afkoelen evt met koud water (zo doe ik het) , wortel heb ik nog nooit ingevroren en dat je champignons in kan vriezen is ook nieuw voor mij :j is dat heel, of in plakjes?

Ik probeer ook zoveel mogelijk biologisch vlees & vleeswaren te kopen, maar dat is er niet overal.
Als ik een aanbieding of lekkere biologische vleeswaren ergens zie neem ik het mee en vries het in, echt prima te doen :j

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 02:33

ik snijd de champignons altijd in 4, ligt eraan hoe groot ze zijn, ik houd van grote stukken champignon :)

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 07:55

Wij eten geen aardappels dus dan wordt het groente, vlees en salade :-)
Dat maakt het wat duurder want aardappels zijn heerlijk goedkoop.
Pasta en rijst eten we ook weinig maar als ik dan pasta eet, neem ik de verse uit de koelingbij AH. Is zoveel lekkerder daar wil ik dan niet op besparen. Heerlijk met broccoli en zalm erdoorheen :9

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 09:37

Ik niet hoor, Stef. Het moet lekker zijn, anders laat ik het staan.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 10:26

Hier ook, het moet ten eerst lekker en gezond zijn, dan ook nog een beetje duurzaam en dan komt eigenlijk pas de prijs. Maar die vier dingen zijn imo prima te combineren.
Vind pasta ook niet zo veel duurder als groente aardappels vlees, want bij pasta vind ik vaak 150 gram gehakt of 100 gram spekjes (voor 2 personen) al zat vlees voor de smaak of ik doe er helemaal geen vlees door. En vlees is duur als je bio of scharrel wil.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 11:36

mijn uitgangspunt is juist de prijs, als je vervolgens gaat kijken hoe je het eten met goedkopere artikelen lekker kunt maken dan kom je wel tot de conclusie dat het kan!
Dan vervolgens zorgen dat je veel varieert en dus van alles wat binnenkrijgt, dan is het ook gezond.
En ook bij Lidl/Aldi heb je wat luxere producten maar dan goedkoper dan in een duurdere supermarkt (denk aan pesto/kappertjes/zongedroogde tomaatjes enz).

Wat ik trouwens heel lekker vind en niet duur is, denk dat je ongeveer E3,- kwijt bent;
- penne koken

- spinazie a la creme opwarmen
- doperwtjes erdoor
- beetje pesto erdoor en dit alles in de keukenmachine tot het een egale saus is.

- zongedroogde tomaatjes snijden en alles door elkaar scheppen.

Als je het met verse spinazie maakt kun je nog een soort salade erbij maken; rode ui fruiten, wat spinazie opwarmen maar niet tot brij laten verwarmen, wat walnootjes erdoor en dit samen met de groene pasta serveren.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:25

Tja hier is lekker eten erg belangrijk, we zijn redelijk bourgondisch ingesteld. Daarbij vind ik dat gezien we het toch heel goed hebben hier in NL (is misschien anders als je op bijstandsniveau zit) en je het niet kunt maken om dieren te eten die een ontzettend rotleven hebben gehad, of producten te kopen waarvan je weet dat boeren zijn uitgebuit, omdat het dan wat goedkoper is. Mijn vriend kan dat dierenwelzijn wat minder schelen, maar is wel om door al het nieuws over antibiotica gebruik in de vee industrie.
Die dingen meegenomen, wil ik dat wel dat het gezond en zo goedkoop mogelijk. Vind het zonde om gewoon maar uit te geven en nergens naar te kijken terwijl het ook voor een paar tientjes minder kan. Tenslotte moeten we wel voor ieder tientje werken.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:46

Met vlees begrijp ik dat wel en ben ik ook mijn patroon aan het veranderen, maar met produkten als verse of niet-verse pasta van de AH heb ik het idee dat er ongeveer dezelfde tarwe wordt gebruikt.
Maar het prijsverschil is nogal groot.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:55

Leuk topic dit!
Ik ben per week ongeveer 35 euro kwijt aan boodschappen (1 volwassene en 1 kind). Vlees voor de kat bestel ik 1x in de 2 maanden en kost me dan 28 euro.
Ik doe boodschappen bij de Aldi en Jumbo en koop weinig/geen A-merken.
Kwa drinken koop ik elke week standaard:
- 3 flessen yoghi
- 1 pak melk
- 1 fles cola
Ik drink zelf eigenlijk alleen koffie, water en thee, soms een glas melk en soms een glas cola.
De boodschappen doe ik 1x per week, bedenk van te voren wat we de komende week gaan eten met de folder aanbiedingen erbij. We eten meestal 2x per week aard./groente/vlees, 1x pasta, 1x rijst gerecht, 1x variabel, 1x kliekjes en 1x per week eten we bij mijn oma.
Mijn zoontje en ik delen altijd 1 stukje vlees :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 14:14

Ik vind het trouwens wel grappig om de verschuiving te zien:
Vroeger kon je écht niet aan komen zetten bij visite of verjaardag met Aldispullen of B-merken en nu is het allemaal heel normaal.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 14:19

Nicolletje schreef:
Met vlees begrijp ik dat wel en ben ik ook mijn patroon aan het veranderen, maar met produkten als verse of niet-verse pasta van de AH heb ik het idee dat er ongeveer dezelfde tarwe wordt gebruikt.
Maar het prijsverschil is nogal groot.

Ik snap ook eigenlijk niet waarom verse pasta zo duur is in de supermarkt. Als je zelf pasta maakt en je wilt hem drogen moet je wel ander meel dan gewoon bloem gebruiken, maar die is duurder dan bloem. Zo'n portie tagliatelle die bij de Ah 2€ kost heb je zelf voor ik denk 30-40 cent zelf gemaakt. Hoe het gemaakt wordt lijkt mij ook ongeveer vergelijkbaar (als je het thuis doen is het hetzelfde alleen verse pasta hoef je niet te drogen). Volgens mij is het een kwestie van 'luxe uitstraling' en wordt er gewoon heel veel winst op gemaakt. Net als met die potjes saus die er ook altijd naast staan. En het is natuurlijk wel lekkerder dan gedroogde pasta (vind ik), zelf maken vind ik nog veel lekkerder maar dan moet je wel weer geld uitgeven aan een pastamachine, je moet best regelmatig zelf pasta maken wil je die investering eruit halen (al hebben mijn ouders ooit bij de aldi een fijne machine gekocht voor 10 euro).

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 14:27

ik heb dus geen pasta machine, daarbij ben ik van het gemak en koop ik dus liever de verse pasta van de AH dan dat ik het ga maken....
sinds ik de verse pasta heb gegeten hoef ik dus echt die gedroogde rommel niet meer, het smaak verschil is veel te groot! eet het niet dagelijks dus mijn rekening loopt er niet bepaald van leeg hoor :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 14:31

stef schreef:
Stom trouwens... De honing-mosterd sla dressing is van remia goedkoper dan van c1000 huismerk ;)

Das met best veel dingen. AH-merk is regelmatig ook duurder dan het A-merk. Lijkt alleen op het eerste oog niet zo ivm andere hoeveelheden in de verpakking.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 14:49

Dat is het gewoon, Fleur100 het ziet er lekker en luxe uit, maar om dingen zelf te maken moet je het wel kunnen, en er zin/tijd/spullen voor hebben.
Het scheelt wel een hoop, want je betaalt gewoon voor het gemak van een pakje, niet voor de inhoud.

Maar wat ik bedoelde is dat de tarwe niet ineens biologisch is of dat boeren ineens beter betaald worden als je verse pasta koopt ipv. gedroogde.
Ten opzichte van biologisch vlees ja of nee bedoel ik.
Biologisch vlees is niet alleen lekkerder, ook beter voor de dieren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 15:32

Nouja, door de weeks ben ik blij met een stukje vlees, een potje groente en wat aardappels. Ik heb dan echt niet zoiets van wauw wat lekker!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 15:37

Echt? Ik probeer eigenlijk altijd wel wat lekkers op tafel te zetten.. Lukt de ene keer wel beter dan de andere keer :).

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 15:41

Dat zou ik dus idd niet maken nee. Lekker is echt belangrijk. En er zijn best gradaties in lekker, ik eet niet elke week biefstuk en zalm. Maar iets wat eigenlijk niet zo gewenst is door zowel mijn vriend als door mij, maken we niet. Ik kook in het weekend ook rustig twee dingen als de kids iets willen eten wat wij zelf niet hoeven.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 15:46

Ik probeer ook altijd iets lekkers te koken :j en het is eigenlijk allemaal best snel te maken... Wat ik wel heb zijn de standaard recepten die ik elke keer weer gebruik... Gekke dingen uitproberen doe ik met name in het weekend.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 15:46

Als je wat basisdingen in huis hebt, kan je hele lekkere maaltijden maken! Ik haal soms biefstuk en wat groente en maak daar een wokschotel mee. Wat sojasaus, knofloook, sesam etc erbij en klaar is kees. Zilvervliesrijst heb ik altijd op voorraad.