Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mootje

Re: Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:35

Ik moet binnenkort maar eens alle planten en struiken uit dit topic gaan googlen, geloof ik :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:36

Ja maar dan moet je wel de goede jasmijn hebben.
Die lekkere vakantie-jasmijn die groeit volgens mij niet zo goed in NL.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:37

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:41

:wow: Diewilik! :j Moooi!

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:42

Jááááá, dat is die die in Italië op vakantie zo lekker ruikt!

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:12

Die is heeel gaaf :j

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:45

Vanavond weer plantjes gekocht! Hadden nog bonnen van de Tuinland en daarvoor hebben we nu twee passiebloem, een clematis armandii, rabarber en een potje basilicum gekocht. Mijn vorige basilicum heeft echt maanden in de keuken in de vensterbank gestaan, hopelijk blijft deze ook zo lang goed. De bieslook die er nu staat doet het ook al een tijdje. Er staat ook een potje oregano, maar die is net aan het spruiten en moet nog even groeien.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:18

Mijn basilicum gaat altijd dood, graag tips hoe ik dat kan voorkomen :=

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:19

Ben toevallig vandaag ook eens aan de gang gegaan met de tuin.

We wonen nog gehuurd en om de hele tuin nu te gaan verbouwen zag ik niet zitten. Dus, heb hier en daar wat bakken vandaan gehaald, vorige week bij t tuincentrum wat planten gehaald en gisteren kreeg ik mn zakjes met bollen binnen.
Heb echt totaal geen verstand van tuinieren, maar wil als het beter weer is wel lekker buiten kunnen zitten met wat kleur om me heen. Hoop dat dat gaat lukken:)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:23

Nicolle, vaak knippen :D
Leuk Imre. Wanneer gaat het je tuin in?
Ik moet nog een maand wachten voor ik aan het dakterras kan beginnen!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:26

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:34

Leuk :j uberhaubt een leuke site!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:17

Ik heb super handig potje voor basilicum. Straks ff opzoeken. Dan hou je ze heel makkelijk goed.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:30

Mootje schreef:
Leuk Imre. Wanneer gaat het je tuin in?

Afbeelding

Duurt nog even. We moeten eerst de schutting die je links op de foto ziet schuren, dan met blanke beits behandelen en daar gaan de clematis en de passiebloem tegenaan. De schutting loopt nog een paar meter door naar links. Als we aan de eettafel zitten is dit ons uitzicht, dus wat groens en bloemen daar is wel zo leuk. De containers gaan straks ergens anders heen, daar gaan we een overkapping voor bouwen. Verder komen er nog bakken met bloemen en planten op het plaatsje om het wat aan te kleden. Gelijk onder het raam staat een houten bankje, kan je 's ochtends echt prima theedrinken. De garage wordt trouwens donkergroen in plaats van dat lelijke donkerbruin en de tegels gaan eruit. Wat voor tegels we gaan leggen weten we nog niet.

*edit*
Hier nog een foto waar je de andere helft van de schutting ziet. De grindtegels van de oprit lopen wat te ver door, die gaan we deels weghalen zodat het meer parallel loopt met het huis. Onder het raam wat je ziet staat het bankje.

Afbeelding

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:46

Maar je was gisteren toch al naar het tuincentrum geweest om die passiebloem en clematis te kopen? Laat je die dan zo lang in de pot staan?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:48

Vriendje kennende gaat hij zich zo snel mogelijk op de schutting storten, hopelijk staan ze over een dag of 10 in de grond. :) De kers die we in het najaar gekocht hebben heeft de hele winter in z'n potje in de tuin gestaan en doet het wonderbaarlijk genoeg nog steeds! :=

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:51

Oh, ik duik altijd meteen mijn terras op om ze in bakken te zetten :=

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:41

Blackje schreef:
Ik wilde weer lekker in de tuin gaan beginnen, maar als ik dit weer zie..
Hopelijk is het van het weekend beter!

Ik ben het ook niet gewend dat het op 7 maart regent. Dat gebeurt zelden en ik kan het weten, want ik zit op die dag meestal buiten met de verjaarsvisite. :D Maar hier is het echt lente!

Zo heey! Net de paarden buitengezet... Ze bleven aan het sjezen. allemaal! Prince is niet meer kreupel trok me toch een sprint! Hij bleef maar rennen. In de bak ging hij wel 4x rond in rengalop! En Sam is in alle plassen gaan liggen, om er dan met flink wat gebok en gespring ook in rengalop vandoor te gaan. Ik heb hem al lang niet meer zo uit zijn dak zien gaan. Ook Desje, die gisteren dus wat pips keek, kon niet ophouden met rennen en bokken. Ziet er dan zo mooi uit! En dan met gekrulde tenen duimen, dat ze het hek op tijd in de gaten hebben, zodat ze er niet doorheen denderen.

Yuri: Wordt het niet glad? Verrassend! Ik zou juist denken dat graniet heel koud aanvoelt en glad wordt. :o

Chipieke: Dat zijn ook mooie tegels! Ik vind ze ook wel mooi. Een keer goed schoonmaken en het bocht er tussen uit en het oogt al heel anders. Deze steen kan je ook verwerken volgens mij in een meer Spaanse sfeer. Als je meer mediterraans wil denken, zou ik het in de terra-kleuren zoeken. Maar een lichte kleur kan ook heel mooi zijn. Zit je tuin op het zuiden? Want denk er dan wel aan, dat een lichte kleur ontzettend kan weerkaatsen en dan kan je er binnen last van hebben.
Wat voor kleur wordt de aanbouw? Ik heb wel eens een heel grijze schutting gehad. Als we daar langer waren blijven wonen, hadden we er een zonsondergang o.i.d. op laten schilderen. 8-) Echt spuuglelijk!

Siets: Een clematis zou het er idd goed kunnen doen. In het schaduwrijkere deel kan je helleborus overwegen? En ik weet niet of jij er van houdt, maar sedum zou het er ook goed doen, net als de hosta, maar die zie je in de winter niet. (Ik vind sedum dan weer een saaie plant. :D )

Ik heb een heel mooie sering tegen mijn huis aan staan. Alleen moet het huis plat. Ik ga dus wel zorgen, dat ze slopen om de plant heen. Want die is wel zo ongelooflijk mooi! En ik ben dol op vlinders en zoogdieren in de tuin. Insekten vind ik verder erg leuk, maar niet op het terras. :')
En gelukkig vindt mijn lief een hortensia wel mooi. Ik vind ze echt in een boerentuin thuis horen.
Ik heb ook een magnolia. Ook zo'n plaatje! En een viburnum tinus een enorme! Camelia's zijn in het voorjaar heel erg mooi. Jasmijn wil ik absoluut ook in de tuin!

Manzano: In mijn tuin pakte de toscaanse jasmijn niet zo idd, die moet volgens mij warm staan, maar een boerenjasmijn groeit volgens mij ook erg goed hier in NL. Zelfs op een noordenkant.

Nicolletje: Mijn moeder heeft een kruidentuintje. Daar doet alles het prima op en het weer zorgt vaak dan dat het op tijd water krijgt... Die op de vensterbank werd bij mij nog wel eens vergeten. :o

Ik vergaap me aan de tuin hier. Waar ik al wat zou kunnen doen, ligt zand en daar is nu paddock van gemaakt (tijdelijk) Mijn handen jeuken om een walnotenboom te kopen en die al te zetten. En ik wil ook aan de slag, maar eigenlijk moet er dan eerst tuingrond op gegooid worden, want op zand groeit niet veel natuurlijk. Dat zand ligt er trouwens, omdat daar schuren hebben gestaan. Dus wat dieper is het gewoon klei. Mijn paarden hebben het afgelopen jaar wel flink de grond gezeefd. Ze hebben er wat overheen gespurt hihi. Ik wil dolgraag beginnen, maar helaas heeft de gemeente nog steeds niets laten horen, dus moet ik wachten... :(

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:44

Idefix, een walnotenboom moet toch eerst een paar jaar groeien voordat hij noten geedt, of koop je een volgroeide?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:44

Ja boerenjasmijn is prima in NL :j Maar die ruikt volgens mij niet zo lekker <3

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:54

Mootje: Het gaat mij niet om de walnoten, ook al lust ik die ook heel graag. Maar zo'n boom geeft een geur, waardoor veel insekten wegblijven. Ik had er één en ik zat altijd zonder insekten op het terras. De prijs is dan wel, dat je in de winter veel blad hebt op je terras, maar dat insektenvrij zitten is wel heel fijn!

Ik vind die ook wel mooi om te zien en als ie niet lekker ruikt, zet ik hem wel zo neer, dat ik hem niet hoef te ruiken. En het is een geel bloemetje in de winter. Dat heeft charmes. hihi. De toscaanse ga ik waarschijnlijk ook wel weer proberen. Ik heb nu een lange schutting op het zuiden, dus daar kan ie mooi staan! Lekker warm en zonnig!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:56

Mooie boom ook :j

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:58

Ja, absoluut! Ik zit marktplaats al even in de gaten te houden op een meer volgroeid exemplaar hoor. Het duurt namelijk lang voor ze een beetje formaat krijgen. We hadden er één van 25 jaar oud en dat is een mooie maat. Maar iets kleiner accepteer ik ook. :D Zo lang ik maar niet 25 jaar op het resultaat hoef te wachten. :+

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:01

Haha Idefix, het weekend wordt het wel beter volgens mij :)

En mooie plannen allemaal, ik heb mn bakken allemaal weer tevoorschijn gehaald uit de schuur, dus moet snel even langs een tuincentrum O:)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:02

Walnotenbomen zijn gaaf! :j Ik zag ze gister bij Tuinland ook, maar die waren nog maar een halve meter hoog. :+