Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 15:25

Maar met 16/17 graden gaat ie bij mij gewoon niet aan, dat kan ik dan via de P1 meter weer aflezen.. Heb vandaag alleen een piek toen ik vanmorgen stond te douchen, verder 0.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 15:46

Ik vroeg mij af, weten jullie ook hoeveel M3 gas het scheelt om 1 verwarmingselement b.v. niet aan te doen ?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:04

Mensen die hier de thermostaat zo laag zetten, hebben jullie vloerverwarming of radiatoren?

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:07

Ik heb de thermostaat dit seizoen nog niet aangeraakt :+ Ik dacht dat mijn huis slecht geïsoleerd was, maar dat valt blijkbaar wel mee als ik het hier zo lees. 's ochtends is het zo'n 17 graden, in de loop van de dag warmt de zon het op naar 18-19 graden. 17 graden vind ik inmiddels goed te doen. Ik trek gewoon een extra trui en dikke sokken aan het zit onder een deken (elektrische, maar ik doe hem meestal niet aan).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:27

Hier ook nog niet aan de thermostaat geweest. Wij hebben vloerverwarming, maar vorig jaar ook al bijna niet aan gehad.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:57

ik heb radiatoren.
Vloerverwarming laag zetten meer dan 2 graden heeft geen zin.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 17:12

Reeltje_5 schreef:
Ben hier wat aan het lezen, vanavond eens verder lezen op de laptop dat werkt handiger. Maar misschien heeft iemand een paar tipjes voor me hoe ik het best kan zoeken/beslissen.
Ik krijg bijna mijn huis en moet dus nog een energie contract.. ik ben hier helemaal niet in thuis en voorheen regelde mijn ex dat altijd. Nu zit ik al met stap 1 wat vul ik in voor verbruik.. := 1 persoon hoekhuis. Bij ‘maak een schatting voor me’ komt er overal wat anders uit natuurlijk.
Mijn pa zegt je kan beter bij een vd 3 grote Essent Eneco of Vattenfall. Met de kleinere heb je kans dat ze omvallen en dan ben je je voorschot kwijt of iets dergelijks. Maar is dat nou echt het handigste om bij een van die 3 te zitten.
Tipjes hoe ik het best een beslissing kan maken? :')

Heb je nog normaal contact met je ex, dat je hem zou kunnen vragen naar jullie verbruik zodat je ongeveer kan inschatten hoeveel je gebruikt?
Ik zit zelf bij Oxxio, welke onderdeel is van Eneco. Zie ook deze pagina op de site van Eneco:
https://www.eneco.nl/over-ons/wie-we-zijn/onze-merken/

Of het zo is weet ik niet, maar ik zit bij Oxxio omdat ik denk dat ik hier goed zit als deze zou omvallen, omdat Oxxio onderdeel is (in eigendom is) van een grotere. Stel deze gaat failliet, dan neem ik aan dat Eneco die kosten moet dragen en niet ik. Maar dat is mijn onderbuikgevoel, dat kan ik niet onderbouwen en ik weet niet of het klopt. Imo zou het logisch zijn

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 17:27

Sanet schreef:
Mensen die hier de thermostaat zo laag zetten, hebben jullie vloerverwarming of radiatoren?

Vloerverwarming, de thermostaat gaat vanaf 19.30 uur op 19 graden en als we opstaan(meestal rond 7,30) en het voelt te fris een uur of 2 op 20/21 graden.
Door de isolatie van de vloer en de buitenmuur(hoekhuis) zakt de temperatuur 's nachts zelden onder de 19,5 graad.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 17:36

Tieme schreef:
EllyC schreef:
.

Waarom zetten jullie de avond/nacht/afwezigheidsstand op 17 graden? Is dat niet wat hoog?

Hier staat hij snachts en bij afwezigheid helemaal uit. Hij gaat pas aan wanneer we langere tijd thuis zijn. Dus vaak pas vanaf 16.00-16.30 uur.
Men zegt dat het dan erg veel gas kost om de boel op te warmen maar dat verschilt per huis. Hier is het vele malen goedkoper om hem gewoon hit te zetten. Ja, als ik hem aan zet dan kost het even wat meer gas om de boel te verwarmen. Maar altijd nog minder gas dan wanneer hij snachts en bij afwezigheid op een basistemperatuur blijft branden. Echt zonde van het geld dat dat ding dan aan staat terwijl we warm in ons bed liggen te slapen of grotendeels niet thuis zijn. Uurtje opwarmen van 14 naar 19 kost vele malen minder gas dan ruim 16 uur aanstaan om de kamer op 17 graden te houden. Voor niks omdat er niemand thuis is...

Nou, met onze vloerverwarming werkt het even anders. Avond/nacht 19.50 en ik kan zien dat de afgelopen dagen de cv niet aangesprongen is die periode. Dan 's ochtends even een uurtje of 2 op20 graden en een prettige warmte.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 19:45

ik heb mijn hele leven lang nog nooit de thermostaat snachts op 17 graden gehad, ik zou de moord steken als ik smorgens wakker word. Ik heb m standaard op iets van 13 graden staan.

Ik merk nu wel als ik overdag thuis werk dat het met 16 graden niet meer comfortabel is. Qua kleding valt het mee maar mijn handen protesteren. Daarom heb ik sinds gisteren mijn petroleumkacheltje aangezet, wat een wereldse warmte geeft dat ding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 19:48

daffodil schreef:
ik heb mijn hele leven lang nog nooit de thermostaat snachts op 17 graden gehad, ik zou de moord steken als ik smorgens wakker word. Ik heb m standaard op iets van 13 graden staan.

Ik merk nu wel als ik overdag thuis werk dat het met 16 graden niet meer comfortabel is. Qua kleding valt het mee maar mijn handen protesteren. Daarom heb ik sinds gisteren mijn petroleumkacheltje aangezet, wat een wereldse warmte geeft dat ding.

Dan stook je je toch een ongeluk als die van 13 naar 16/17 moet?

Dat kost ons op jaarbasis ongeveer 200/300 kuub meer dan hem standaard op 16/17 laten staan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 19:51

Ligt echt aan huis. Ik heb hem op 15 graden staan en het kost minder om hem dan af en toe naar 19 te laten stoken, dan om hem op 18 oid te laten staan. Met 15 verwarmt hij maar af en toe, met 17/18/19 is hij de hele dag door toch bezig.

Ligt er aan hoe koud huis wordt, hoe het geïsoleerd is enzovoorts. Ik raak te veel warmte kwijt en hij moet dus veel harder werken voor die hogere temperaturen waardoor je meer kwijt bent. Dat ene uurtje warmer stoken kost veel minder.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 21:31

Hier staat de kachel dag en nacht op 16 graden, tenzij ik thuis moet werken. Dan zet ik hem op 18. Bij 15 graden werd het echt onaangenaam in huis

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 23:12

Spenk schreef:
.

Dat kost ons op jaarbasis ongeveer 200/300 kuub meer dan hem standaard op 16/17 laten staan.[/quote]

Hier juist andersom. Constant op 17 laten staan kost 300m3 per jaar extra.
Ik zet hem.dus snachts en als we weg zijn helemaal uit. Hij komt alleen aan wanneer we meerdere uren thuis en beneden zijn.
Dan moet hij even flink aan de bak om het op te warmen maar dat is zeer kort.
De hele nacht + overdag tot we thuis zijn dus zo'n 18 uur lang aan zetten op 17 kost dus vele malen meer gas. En dus onzin omdat we op bed liggen of niet huis zijn.

Mijn jaarverbruik is Rond de 600m3

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 08:47

Ik merk bij ons dat hij overdag steeds vaker aanspringt als hij continu op 18 staat, vorige maand nog niet. Dus heb het progamma aangepast maar 17 overdag, zeker omdat we 3 dagen in de week niet thuis zijn vind ik het zonde als hij dan aanspringt.
In het weekend staat de kachel wel continu op 18 en doordeweeks (ivm de kleine aankleden enz) tussen 0550-0650 ook. Doordeweeks van 17-21 naar 19.

Wil nog kijken voor een infrarood paneel boven de eettafel dan kan die sochtends ook op 17 blijven.

Krijg morgen een isolatie adviseur voor een offerte, ben benieuwd wat ze voor ons kunnen betekenen aangezien we gemiddeld overal 4-5cm isolatie hebben zitten.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 08:54

Hier nog geen verwarming aan gehad. Het is in huis zo'n 18 graden, en met een fleecevest erbij kunnen we daar prima mee leven. We hebben overigens stadsverwarming, dus hoeven ons niet druk te maken over "op temperatuur houden". In de badkamer is het in de ochtend wel iets kouder, maar voor die 10 minuten dat ik daar ben ga ik geen verwarming aan zetten. Elektriciteitsverbruik is ook laag, maar ja, allebei fulltime aan het werk op locatie dus ook weinig tijd thuis.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 09:15

MyWishMax schreef:
Ligt echt aan huis. Ik heb hem op 15 graden staan en het kost minder om hem dan af en toe naar 19 te laten stoken, dan om hem op 18 oid te laten staan. Met 15 verwarmt hij maar af en toe, met 17/18/19 is hij de hele dag door toch bezig.

Ligt er aan hoe koud huis wordt, hoe het geïsoleerd is enzovoorts. Ik raak te veel warmte kwijt en hij moet dus veel harder werken voor die hogere temperaturen waardoor je meer kwijt bent. Dat ene uurtje warmer stoken kost veel minder.

Hier ook.
Op 15 slaat hij af en toe aan. Maar hoger te vaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 09:20

15 vind ik persoonlijk alleen te koud als er verwacht wordt je 40 uur per week je werk goed uitvoert. Met 17 wil dat prima met dekentje en 2 vesten maar 15? Nee ik weet niet hoe jullie dat doen maar daar kan ik niet in werken 8 uur stilzitten achter de laptop.

Als ik niet erin werken hoefde is het anders natuurlijk.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 09:33

Het is bij mij nog niet koeler dan 17 graden geworden gelukkig. En nu met de zon op de ramen gaat de temperatuur richting 20. Gisteren was het 18 graden s avonds en toen heb ik de verwarming in de woonkamer even naar 19 graden laten trekken. Na een half uur weer uitgezet en toen bleef het met een dekentje goed te doen.

Heb net ook bericht in de Oxxio app dat de €190 is overgemaakt!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 09:47

Tja, ik vind 15 ook echt niet prettig, ook al werk ik niet. Als ik wel had kunnen werken was het waarschijnlijk veel minder vervelend geweest.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 09:58

Spenk schreef:
15 vind ik persoonlijk alleen te koud als er verwacht wordt je 40 uur per week je werk goed uitvoert. Met 17 wil dat prima met dekentje en 2 vesten maar 15? Nee ik weet niet hoe jullie dat doen maar daar kan ik niet in werken 8 uur stilzitten achter de laptop.

Ik werk eigenlijk weer de hele week weer op kantoor. scheelt ook in de kosten thuis :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 10:11

MyWishMax schreef:
Tja, ik vind 15 ook echt niet prettig, ook al werk ik niet. Als ik wel had kunnen werken was het waarschijnlijk veel minder vervelend geweest.

Nee maar als je niet werkt kan ik me indenken je vaker eens heen en weer loopt etc. Daar blijf je dan toch warmer van dan op een drukke dag 8 uur stijf achter de laptop.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 11:05

Dan moet je wat vaker heen en weer lopen, haha. Ik merk juist dat ik op kantoor veel minder loop dan thuis.

Ik ben nu gezegend met een warm goed geïsoleerd appartement. Ik heb de verwarming nog niet aangehad, sterker nog, het wordt zelfs 22 gr binnen met de schuifpui op een kier voor de katten.

Edit: hebben nog meer mensen bericht gehad dat Enexis de tarieven wijzigt per 15-11?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 12:31

Spenk schreef:
daffodil schreef:

Dat kost ons op jaarbasis ongeveer 200/300 kuub meer dan hem standaard op 16/17 laten staan.

Maar ik zet m dus niet op 16/17...ik stook gewoon niet. Ik gebruik de petroleumkachel voor de woonkamer en de rest zal me een zorg zijn. Ik gebruik sowieso boven de verwarming al nooit. Maar ik heb deze dus nu ook echt nog niet aangehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 12:47

Spenk schreef:

Ik vind het ook vrij barbaars. Heb wel een elektrisch dekentje en een infraroodpaneel (die stiekem nog best elektriciteit vreet) die ik af en toe aan kan zetten. Maar mijn tenen en handen zijn echt kooouuud en pijnlijk met 15 graden. Mijn hond ademt wolkjes.

't is alleen zo duur om hoger te stoken, en we kunnen het betalen maar 't is niet gewenst in onze situatie, als je ziet hoe rendabel het is om het niet te doen. En we zijn door onze spaargeld heen door een ander grapje, dus die moet zsm aangevuld.

Gelukkig schijn ik naast de mooiste bibliotheek van Europa te wonen (heb ik zelf wel een andere mening over, maar ok :') ) en heb ik nog de uni waar ik heen kan. Ook voor thuiswerk (ik studeer en werk 24 u thuis :+ ) .
Alleen tot nu toe de hele tijd problemen met mijn vervoer/scooter _O- . dus 't zit ook niet mee.