Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 10:08

In 3 weken moet inderdaad prima lukken, tenzij er sprake is van een complexe situatie? Was bij Rabobank iig geen probleem.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 10:51

Berdien schreef:
Je hebt niet direct een boete hè, als je ontbindende voorwaarden verlopen en je hebt nog geen hypotheek rond. Die boete komt pas na het verstrijken van de ontbindende voorwaarden én het niet kunnen afnemen van de woning.

Op zich zou het in drie weken moeten lukken, als je een snelle geldverstrekker uitzoekt. Of met de verkopers afspreekt dat er de mogelijkheid is tot verlengen van de ontbindende voorwaarden met 1-2 weken.

6-8 weken is best een lange periode, ik zie over het algemeen een periode van een maand voorbij komen tegenwoordig.

Hoe ze nu doen ga ik zeker niks vertrouwen dat er verlengen mogelijk is etc. En wil gewoon zekerheid. Ze hebben dat met het bod ook geaccepteerd en tja is het nu niet akkoord prima dan zien we er vanaf en zoeken we verder naar een andere woning.

Het gaat niet over een pak brood wat je gaat kopen of iets.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 14:31

Marlis schreef:
96Laura schreef:
Hebben vandaag een bod op inschrijving gedaan, maar helaas overboden terwijl we zelf 11.500 overboden hadden (prijsklasse 350.000). Geaccepteerde bod was daarnaast ook nog eens zonder voorwaarden gedaan..

Bizar dat er nog steeds overboden wordt nu.

Weet niet in welk regio jij zit 96Laura? Hier in regio Eindhoven wordt er nog bij bijna ieder huis (tenzij heel het huis een klushuis is) met minstens 15.000 overboden. Ik ben al een aantal keer overboden met bijna 30.000 bovenop. Zonder voorwaarden valt bijna niet tegen op te bieden helaas. :(

Hier hebben wij gisteren gesprek gehad met makelaar en financieel adviseur over een nieuwbouw huis. Veel dingen zijn zoveel duidelijker nu, alleen dat het wel heel lang gaan duren (Ze zouden pas mei/juni beginnen met bouwen). 12-14 maanden voor de bouw, maximaal 350 werkdagen. Dus misschien pas Q3 van 2024 klaar. En dan zeker minstens een jaar met dubbele lasten... al kan je dat wel mee laten financieren in de hypotheek. We hebben een week om te beslissen, wel lekker om eindelijk eens de touwtjes in handen te hebben := Ik denk dat we er wel voor gaan. Het is eigenlijk alles wat we wensen, misschien iets kleiner dan we zouden hebben gewild, maar verder qua locatie, isolatie, zonnepannelen, warmtepomp etc. naar wens.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 14:40

Pas op wat er precies wordt meegefinancieerd in de hypotheek. Vaak is dat alleen de rente en moet je de maandelijkse aflossing wel al betalen.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 14:44

EmptyWords schreef:
Pas op wat er precies wordt meegefinancieerd in de hypotheek. Vaak is dat alleen de rente en moet je de maandelijkse aflossing wel al betalen.

Klopt, we hebben gisteren een duidelijk beeld van de opties gekregen van de adviseur. Denk niet dat we van heel het jaar zouden financieren, maar wel een beetje, om een buffer te hebben.

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 15:10

Ik zit regio Arnhem. Makelaar gaf wel aan dat dit eerder uitzondering dan regel is. Aan de andere kant zoeken we eigenlijk specifiek in een regio en staan daar uberhaupt weinig woningen binnen ons budget.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 20:14

Marlis, jullie bod is 8 nov geaccepteerd toch? Niet meteen wat in gang gezet dan qua financiering? Wie weet red je het gewoon. Wat zegt je hypotheekadviseur?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 20:21

ZwarteHeks schreef:
Hier hebben wij gisteren gesprek gehad met makelaar en financieel adviseur over een nieuwbouw huis. Veel dingen zijn zoveel duidelijker nu, alleen dat het wel heel lang gaan duren (Ze zouden pas mei/juni beginnen met bouwen). 12-14 maanden voor de bouw, maximaal 350 werkdagen. Dus misschien pas Q3 van 2024 klaar. En dan zeker minstens een jaar met dubbele lasten... al kan je dat wel mee laten financieren in de hypotheek. We hebben een week om te beslissen, wel lekker om eindelijk eens de touwtjes in handen te hebben := Ik denk dat we er wel voor gaan. Het is eigenlijk alles wat we wensen, misschien iets kleiner dan we zouden hebben gewild, maar verder qua locatie, isolatie, zonnepannelen, warmtepomp etc. naar wens.

Oh dat is spannend. Heeft zeker voordelen, ik ga ook naar nieuwbouw toe.
De werkdagen zijn ‘werkbare dagen’ en dat zijn er voor de bouw zo’n 180 per jaar. Dus verreken je er niet op. En mss goed kijken naar doorberekenen van stijgende kosten, en ook naar feit of de vergunningen helemaal rond zijn ivm de recente uitspraak rond stikstof van de hoge raad.
Zou wel fijn zijn als je niet voor verrassingen komt te staan!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 20:50

Het huis wat we op het oog hebben, is toch echt overvraagd. Ik denk niet dat dat ‘m wordt. Ik weet het, iedereen mag voor z’n eigendom vragen wat hij wil. Maar ze hebben er zelf een jaar geleden op overboden en het voor 4t aangekocht. Nu, een jaar later, in een veranderende markt, met hogere rentes, vragen ze €125.000 meer. We hebben er serieus naar gerekend. Het perceel is in dat jaar echt verwaarloosd. Ook is er een flink berg asbest. Er is enthousiast begonnen met slopen (overal tegelijk) en dat is abrupt gestopt. Voor mensen hier in andere regio’s is het wellicht een koopje, voor hier in de regio niet.
We willen er een extra huis bouwen, dat heeft niks met de vp te maken. Maar dan moet ik meer hypotheek dan ik me comfortabel bij voel.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 23:50

Marlis schreef:
Berdien schreef:
Je hebt niet direct een boete hè, als je ontbindende voorwaarden verlopen en je hebt nog geen hypotheek rond. Die boete komt pas na het verstrijken van de ontbindende voorwaarden én het niet kunnen afnemen van de woning.

Op zich zou het in drie weken moeten lukken, als je een snelle geldverstrekker uitzoekt. Of met de verkopers afspreekt dat er de mogelijkheid is tot verlengen van de ontbindende voorwaarden met 1-2 weken.

6-8 weken is best een lange periode, ik zie over het algemeen een periode van een maand voorbij komen tegenwoordig.

Hoe ze nu doen ga ik zeker niks vertrouwen dat er verlengen mogelijk is etc. En wil gewoon zekerheid. Ze hebben dat met het bod ook geaccepteerd en tja is het nu niet akkoord prima dan zien we er vanaf en zoeken we verder naar een andere woning.

Het gaat niet over een pak brood wat je gaat kopen of iets.

Ik zou ook gewoon duidelijk zijn. Al snapte ik je verhaal niet helemaal.

Hier was mijn hypotheek pas na 3 maanden rond dus iedereen kan wel zeggen oh is zo rondt maar dat hoeft niet. Ik heb een partij stress gehad!

L_Flo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 00:47

ZwarteHeks schreef:
EmptyWords schreef:

Klopt, we hebben gisteren een duidelijk beeld van de opties gekregen van de adviseur. Denk niet dat we van heel het jaar zouden financieren, maar wel een beetje, om een buffer te hebben.

Want jullie willen wel perse regio Valkenswaard blijven zwarteheks? Ik weet dat regio Maarheeze (goede en korte treinverbinding met Eindhoven) een stuk beter te doen is kwa prijzen, en meer aanbod in jouw prijscategorie, mocht je toch nog een bestaande bouw overwegen! Ook het overbieden valt mee, en de huizen beginnen daar al te zakken.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 03:47

paars schreef:
Marlis, jullie bod is 8 nov geaccepteerd toch? Niet meteen wat in gang gezet dan qua financiering? Wie weet red je het gewoon. Wat zegt je hypotheekadviseur?

Wij hebben wel het e.a. aangeleverd al. Maar Hypotheker heeft een getekend voorlopig koopcontract nodig ook.

En wij zaten continu overal achteraan om lijst met zaken te ontvangen, koopcontract etc. Maar dit ging dus dit van zelf en duurde allemaal even elke x. Nu gister avond laat pas koopcontract gekregen met juiste datum ontbindende voorwaarde, nadat ik wederom zelf weer zit aan te dringen dat ik het uiterlijk gister wou hebben.

En of we het redden of niet ik ga die gok niet nemen en heb het ze laten aanpassen.

Anders was het heel simpel dan verkopen ze het huis niet.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 03:48

chevax schreef:
Het huis wat we op het oog hebben, is toch echt overvraagd. Ik denk niet dat dat ‘m wordt. Ik weet het, iedereen mag voor z’n eigendom vragen wat hij wil. Maar ze hebben er zelf een jaar geleden op overboden en het voor 4t aangekocht. Nu, een jaar later, in een veranderende markt, met hogere rentes, vragen ze €125.000 meer. We hebben er serieus naar gerekend. Het perceel is in dat jaar echt verwaarloosd. Ook is er een flink berg asbest. Er is enthousiast begonnen met slopen (overal tegelijk) en dat is abrupt gestopt. Voor mensen hier in andere regio’s is het wellicht een koopje, voor hier in de regio niet.
We willen er een extra huis bouwen, dat heeft niks met de vp te maken. Maar dan moet ik meer hypotheek dan ik me comfortabel bij voel.

Vervelend maar het moet wel haalbaar en realistisch zijn natuurlijk

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 20:28

Koopcontract is hier aangepast naar een normaal termijn, nu tot 11 januari voor financiering.

Hypotheker zei ook dat de datum die verkoper wou absoluut niet realistisch is.

Hypotheker gaat morgen achter taxateur aan.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 21:17

Voor ons wordt het helaas een nee. Wij waren met nog een ander geïnteresseerd koppel over. Die anderen deden snel een bod, omdat wij anders misschien eerder waren. Als ik zo’n aankoop doe, wil ik me vooraf goed informeren en doe niet mee met in haast en emotie tegen elkaar op bieden.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 21:22

L_Flo schreef:
ZwarteHeks schreef:

Want jullie willen wel perse regio Valkenswaard blijven zwarteheks? Ik weet dat regio Maarheeze (goede en korte treinverbinding met Eindhoven) een stuk beter te doen is kwa prijzen, en meer aanbod in jouw prijscategorie, mocht je toch nog een bestaande bouw overwegen! Ook het overbieden valt mee, en de huizen beginnen daar al te zakken.

Nee, maar moet wel in de buurt van ASML (Veldhoven zijn). Ik werk bij de Flight Forum en vriendlief in Veldhoven. Maarheeze is net iets te ver.

Maar we gaan ja zeggen tegen de nieuwbouw in Vessem. *\o/* Alleen nog de financiering rondkrijgen en geduld opwekken. :D

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 16:49

Heeft iemand hier een tip voor een app oid waar je goed in kan tekenen?
Wil een bestaande woning her-indelen, maar dat is zoveel makkelijker digitaal. Weet alleen niet goed wat voor apps fijn zijn.
Hoeft niet gratis te zijn.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 17:03

Floorplanner

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 23:59

Heb nu een tof appje, Keyplan 3D.

Kan je ook meubeltjes enzo in je huis zetten. Geen idee of deze lokatie een optie gaat zijn, maar het is net Sims deze app :') . ben helemaal gelukkig :+

Maar goed, deze lokatie heeft wat haken en ogen. Mocht er meer duidelijk worden of het haalbaar is, dan willen mensen hier vast wel meepuzzelen met de indeling toch? Of kan dat beter in het verhuis topic?
Als het haalbaar is moet de hele toko verbouwd en opnieuw ingericht.

Mocht iemand een dergelijke app zoeken, even een voorbeeldje van mijn geknutsel: gaat echt super makkelijk

Afbeelding

Afbeelding

(Het Perzisch tapijt buiten stelt de Caddy onder de carport voor :') )

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 23:40

eilleen333 schreef:
het is net Sims deze app :') . ben helemaal gelukkig :+
.....
(Het Perzisch tapijt buiten stelt de Caddy onder de carport voor :') )

_O-

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 10:03

Heb je een iPad eilleen?

Ik gebruikte een app volgens mij heet die Room planner. Als je op mijn Posts zoekt in dit topic heb ik geloof ik wel een paar inrichting ideeen gedeeld. App is niet gratis als je een toegang wilt tot alle meubels, maar per maand. Maar je kunt er wel heel veel mee. Wij kopen zelf vaak Ikea meubels en die staan er heeeeeel veel van in. Ik neem telkens als ik wil ontwerpen (over de jaren 3 keer gedaan of zo) een abbo voor een maand die ik daarna weer op zeg. Designs die je hebt gemaakt kun je gewoon blijven inzien, maar als je geen pro hebt dan kun je er niet nieuwe meubels bij zetten of meer ruimtes aanmaken.

Ik heb er heel veel geprobeerd, maar uiteindelijk kon ik het meest realistisch aan de gang met Room planner.

Ook omdat je bijvoorbeeld plaatjes van stoffen of patronen op objecten kan plaatsen. Zo had ik dus een mooi bovenaanzicht foto van het tapijt dat we wilde en die op een tapijt object geplaatst en zo kon ik dus het werkelijke tapijt dat we wilde in die app in de kamer leggen.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 11:51

Hier hebben de Hypotheker een taxateur gevonden maar er is nog geen datum. Dus nog even afwachten.

Vind het knap hoe mensen dat in een programma allemaal maken, hier totaal onhandig haha

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 16:35

Hier is de offerte getekend, alles in kannen en kruiken, ik was alleen even vergeten dat je voor de bankgarantie ook 1% moet betalen, zo zonde van het geld.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 18:00

Je kunt natuurlijk ook zelf waarborgsom betalen, met de huidige rentestanden is dat het voordeligste.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 18:25

Ja dat had ook nog gekund inderdaad