Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 23:17

Ja maar ik was het in geen enkel biedingsformulier tegengekomen tot nu toe. Zal morgen maar even bellen met de hypotheekadviseur en de verkoopmakelaar dan maar.

Bedankt ieder geval voor jullie input! Ik ben niet dom maar duidelijk ligt mijn kennis echt ergens anders.

Brainless

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 23:21

Elke verkoper vraagt de 10% bankgarantie.. dit om te zorgen dat als de kopers ongeoorloofd afhaken zij zeker weten dat ze de 10% "boete" krijgen.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 23:24

Brainless schreef:
Elke verkoper vraagt de 10% bankgarantie.. dit om te zorgen dat als de kopers ongeoorloofd afhaken zij zeker weten dat ze de 10% "boete" krijgen.

Ja dat ze 10% willen hebben als je zomaar ineens Sjaak afhaak speelt snap ik. Maar dat je dit bedrag van te voren bij een notaris al moet gaan storten niet. Dat geld is er niet zomaar. :+

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 23:39

Is het dan de bedoeling dat die 10% al vóór het tekenen van het voorlopig koopcontract (of zelfs als je aan het bieden bent?) bij de notaris moet zijn?

Want anders hoeft dat er toch pas na het aflopen van de overeengekomen termijn van voorbehoud financiering in het voorlopig koopcontract voor een vooraf afgesproken datum te zijn?

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 23:52

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 06:56

Yipee schreef:
Brainless schreef:

Ja dat ze 10% willen hebben als je zomaar ineens Sjaak afhaak speelt snap ik. Maar dat je dit bedrag van te voren bij een notaris al moet gaan storten niet. Dat geld is er niet zomaar. :+

Dat moet je toch niet voor het bieden storten? Pas als je het koopcontract hebt getekend.

En idd, die 10% is normaal, anders was je het tegengekomen in het koopcontract.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 11:22

Ik denk inderdaad dat het een misverstand is. Wat staat er precies in de voorwaarden?

Dat je 10% van de koopsom bij de notaris moet storten voor het doen van een bieding kan ik me eigenlijk niet voorstellen.

Dat ze nu alvast aangeven dat de eventuele koper rekening moet houden met een waarborgsom / bankgarantie van 10% is wel heel gebruikelijk, deze hoeft vaaj pas gestort te worden als de ontbindende voorwaarden in de koopovereenkomst verlopen zijn.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:11

Debbie schreef:
Ik denk inderdaad dat het een misverstand is. Wat staat er precies in de voorwaarden?

Dat je 10% van de koopsom bij de notaris moet storten voor het doen van een bieding kan ik me eigenlijk niet voorstellen.

Dat ze nu alvast aangeven dat de eventuele koper rekening moet houden met een waarborgsom / bankgarantie van 10% is wel heel gebruikelijk, deze hoeft vaaj pas gestort te worden als de ontbindende voorwaarden in de koopovereenkomst verlopen zijn.

Ik ga zo even bellen wat ze precies bedoelen maar de bankgarantie staat er niet in genoemd. Alleen de waarborgsom storten. En ja het gaat om het opnemen van deze voorwaarde in de koopakte.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:17

Oh, dan is het gewoon normaal. Je kan een waarborgsom storten maar dat doet bijna niemand, een bankgarantie vragen aan de bank waarbij je je hypotheek afsluit is de normale gang van zaken en dat zullen ze vast accepteren.

Dat betekent dat als jullie om een of andere reden na de bedenktijd en na het verstrijken van termijn van voorbehoud van financiering nog van de koop afzien, je 10% van de aankoopprijs moet betalen. En met een bankgarantie betaalt de bank dat dan en dan moet je dat terugbetalen aan de bank.

Het is zeg maar een soort aanbetaling die je kwijt bent als de koop toch niet doorgaat. En dat zit bij je hypotheek in, dat hoef je niet zelf te storten.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 14:35

Wij hebben toen de bankgarantie van ons spaargeld betaald, zou iets van 250 euro kosten om dit door de bank af te laten geven en wij hadden gelukkig dit geld liggen en ik vond het zonde om die 250 euro zo weg te gooien.

Die 10 procent is toen ook netjes teruggestort of verrekend met de hypotheekschuld.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat onze hypotheekadviseur deed alsof het een gratis iets was die bankgarantie maar toen ik door ging vragen bleek het dus serieus geld te kosten.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 18:05

Ik was zelfs verbaasd dat ik bij mijn huidige huis geen waarborgsom hoefde te betalen. Dat scheelde me weer wat kosten voor een bankgarantie.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 20:59

Urona447 schreef:
Wij hebben toen de bankgarantie van ons spaargeld betaald, zou iets van 250 euro kosten om dit door de bank af te laten geven en wij hadden gelukkig dit geld liggen en ik vond het zonde om die 250 euro zo weg te gooien.

Die 10 procent is toen ook netjes teruggestort of verrekend met de hypotheekschuld.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat onze hypotheekadviseur deed alsof het een gratis iets was die bankgarantie maar toen ik door ging vragen bleek het dus serieus geld te kosten.

Ik had hier ook zoiets bijzonders bij. Wij hebben de waarborgsom ook zelf gestort. In ons geval wel op advies van de adviseur want anders zouden wij in de 400 euro ‘weggooien’.
Twee dagen voordat we de waarborgsom over moesten maken naar de notaris kreeg vriendlief een belletje van de notaris. Of we het al over hadden gemaakt? Wat we nogal bijzonder vonden want we hadden nog geen gegevens van de notaris gehad dus mijn vriend vroeg ook al; waar heb ik het naar over moeten maken want ik heb nog helemaal geen bankgegevens van jullie ontvangen.
Wij storten voor ons doen echt een huge ass bedrag maar zij deden erover alsof we een zak brood gingen kopen _O-

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 21:03

Zo blij dat mijn adviseur dat allemaal geregeld heeft met de notaris. Ik heb er geen omkijken naar gehad.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 21:07

Fitzroy schreef:
Zo blij dat mijn adviseur dat allemaal geregeld heeft met de notaris. Ik heb er geen omkijken naar gehad.

Maar dan had jij een bankgarantie ipv dat je zelf de waarborgsom hebt betaald?
Anders stort je het geld naar je adviseur en zij naar de notaris, dat is een beetje omslachtig. Of doel je op iets anders? :P

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 22:07

Wij hadden ook de 10% van de koopsom naar de notaris overgemaakt.
Tijdens het tekenen van het koopcontract bij de notaris werd er niks over dat bedrag gezegd. En erger nog. Ze vergaten het terug te storten naar ons. Ik heb er zelf achteraan moeten bellen.
Echt slordig. En dat voor een notaris :+

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 00:59

We hebben toch geboden! Best wel flink wat ook over de vraagprijs (vind ik teminste). Dus we gaan weer duimen. Man wat een geld. :+

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 06:55

We duimen weer voor je.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 07:43

wij duimen mee! wanneer hoor je wat?

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 08:02

Veriye schreef:
wij duimen mee! wanneer hoor je wat?

Binnen 24 uur na sluiting volgens het formulier. Dus zal dan vandaag ook gelijk nog worden denk ik? We gaan het weer zien.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 08:07

Spannend!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 09:00

Succes :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 09:08

Spannend :):)

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:54

Wij hadden 18K overboden en zijn het helaas alsnog niet geworden. :+
Zaten er toch nog wel een stukje naast.

En we gaan weer verder zoeken.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 15:07

Oh wow!!! Jammer :(
Het is toch erg gek met dat overbieden.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 15:27

Yipee schreef:
Wij hadden 18K overboden en zijn het helaas alsnog niet geworden. :+
Zaten er toch nog wel een stukje naast.

En we gaan weer verder zoeken.

Pfff, wat een gekkenhuis. En ik vond dat ik al veel er overheen ging met 15K. Op een huis met vraagprijs 185.000 is dat ook niet niks natuurlijk.