[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 18:39

volhouden symbeami, ik geloof vast dat de prijzen nu langzaam gaan stijgen, nu de verkoop wat gaat lopen, kan snel gaan ook bij jullie, vertrouw erin

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 19:04

Sym,das balen dat er zo'n soort mensen zijn geweest.
Ben je een hele tijd in de weer om alles netjes te maken en dan zo'n mensen.
Das hetzelfde als je kijkers over de vloer hebt gehad die wel interesse hebben in je huis maar geen hypotheek kunnen krijgen.
Ga dan eerst na of je een hypotheek kunt krijgen en hoeveel.
De kijkers hebben echt geen benul ervan hoeveel werk het is om een huis verkoopklaar te krijgen.

Vandaag maar weer ff een beetje gepoetst.
Morgenvroeg er vroeg uit om te dweilen en dan naar Brabant voor een bezichtiging van een huis wat ons erg aanspreekt.
Ben benieuwd wat de kijkers morgen weer te zeggen hebben over ons huis.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:04

Ik heb al zo vaak kijkers gehad die helemaal niet tot de doelgroep behoorden. Nou wil de makelaar de prijs van het huis ook nog verlagen, dat gaat wat ons betreft niet gebeuren. Dan krijg je nog meer kijkers die niet in de doelgroep passen. Daar heb ik echt geen zin in. Andere optie ben ik meer voor en dat is het huis + weiland aanbieden voor een vanaf prijs. Makelaar wilde het namelijk voor onze bodemprijs aanbieden, dan heb je dus geen onderhandelingsruimte meer. Maar als je daar een vanaf prijs van maakt dan weet je in elk geval dat je een fatsoenlijk bod krijgt. Dan krijgen we ook meer mensen die tot de doelgroep behoren. Misschien hebben we dan minder kijkers, maar liever minder kijkers met meer kans op verkoop dan allemaal van die kijkers waar je niets aan hebt.

Ons droomhuis is weer onder bod, maar die makelaar gunde het ons meer. Persoon die daar geboden heeft heeft veel te laag geboden en wil niet meer geven. Met wat wij in gedachten hadden, zouden we het kunnen kopen, kon zelfs voor nog ietsje minder. Balen dat we nou ons huis niet verkocht hebben. Daar was verder weinig belangstelling voor dat huis dus als ze een bod hebben zullen ze het toch wel een keer verkopen. Die kunnen ook niet gaan wachten totdat wij verkocht hebben.

Ik ben toch een beetje de weg kwijt hier. Heb echt geen zin om ons huis voor een habbekrats te verkopen, dan kunnen we beter blijven.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:12

Wij hebben vandaag een bod gehad wat direct eindbod is van..schrik niet... 70k...
Dat is echt complete dumpprijs... Maandag maar weer bellen met intermediair voor ideeën.

Verder was ik benieuwd of jullie tips hebben, ik heb het idee dat onze makelaar er echt totaal geen moeite voor doet en totaal achterover hangt. Kun je her iets tegen ondernemen?

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:24

Wat was de vraagprijs van je huis secricible? Lijkt me wel erg weinig, dat bod ga je toch niet accepteren?
Tsja, wij hebben een heel actieve makelaar, die betaal je uiteindelijk ook wel, maar hij doet duidelijk erg zijn best voor ons.
Ik heb een nieuw ontzettend leuk huis voor ons gespot, dus ik ben weer iets blijer.
Ik heb geen idee hoe het is als je zo'n makelaar hebt die het huis in verkoop neemt en vervolgens niets meer doet. Je kan hem best vragen wat meer moeite te doen, vraag een gesprek met hem aan of zoiets?

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:15

Wow dat is wel erg laag Sec! :oo Weet niet wat de vraagprijs is maar voor een beetje een huis is dat wel weinig!

Tsja weet ook niet zo goed wat je aan een makelaar kunt doen waarvan je het idee hebt dat die niet genoeg doet. Daar ben ik ook beetje bang voor, hoe weet je nou als je een makelaar kiest dat ie echt z'n best gaat doen? Je leest soms verhalen... Weet dus niet precies hoe alles in z'n werk gaat, maar als je echt niet tevreden bent, kun je dan niet overstappen van makelaar? Weet niet of dat zomaar kan of dat je al moet betalen. Geen idee hoe dat zit met bv een no cure-no pay afspraak. Of dat je een gesprek met je makelaar aangaat waarin je aangeeft erover te denken om over te stappen en of ie voor jullie inzichtelijk kan maken wat hij doet en wat hij kan doen om te zorgen dat jullie blijven? Nogmaals, geen idee maar valt misschien te proberen?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:37

70k is wel heel weinig. 30% onder de VP, die neem je niet serieus. :n

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 21:41

Vraagprijs is 100k.
Als je in 3 jaar uberhaupt geen kijkers hebt gehad ga je het toch serieus overwegen, hoe erg ook. We willen gewoon echt weg, maar blijkbaar is het ons gewoon niet gegunt.
Ik heb echt het idee dat de makelaar helemaal niks doet, echt niks nakkes nada... Hiervoor hadden we een no cure, maar die deed ook helemaal niks, dus daar zijn we weg gegaan. Deze zullen we moeten afbetalen, maar hoe weet ik dat een volgende makelaar wel wat doet.
Maandag gaan we iig onze intermediair bellen, die zit ook in dat wereldje en ik vrees dat er idd een gesprek met de makelaar moet komen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 21:51

Balen secricible.... Zou je dat verlies kunnen dragen?

Wij hebben een huis gezien dat voldoet aan al onze voorwaarden... Maar boven budget. Helemaal af, hoef je echt niets meer aan te doen.... Huis staat 3mnd te koop en ze zijn al 15.000 gezakt. Maar dan nog is het boven budget....
Toch de stoute schoenen aangetrokken en de makelaar gebeld en wat denk je? Het huis is voor de komende 5 maanden verhuurd!
Best bizar, na 3 mnd al een aardig bedrag zakken en meteen huurders erin...
Lijkt me nogal moeilijk om je huis te verkopen met huurders erin. Zouden ze wellicht open staan voor een brutaal bod?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 21:54

Hangt af van hun contract, soms kun je huurders er vrij snel uitzetten.

Geen idee of we het verlies kunnen dragen, zou gaan om een halve ton onderhand... Pfff

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 21:59

Het huis waar wij maandag een tweede bezichtiging hebben zitten als het goed is ook huurders in vanaf vandaag. Middels de leestandswet. Opzeg termijn is drie maanden.dat is te overzien vind ik.

Vind 30 procent onder de vraagprijs wel erg veel hoor.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 22:07

Horsii, ben je dan niet bang hoe je het huis aantreft na die verhuurperiode?

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 22:10

Liezel1 daar zou ik ook heel bang voor zijn.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 22:11

Dat is ook wel iets wat.mij bezig houdt ja.
Terwijl het huis echt precies is waar wij naar opzoek zijn en aan al onze wensen voldoet.
Maar maandag eerst met.mn vader een tweede bezichtiging ipv bouwkundige keuring. Mijn vader heeft namelijk zelf jaren in de huizenbouw en aanneming gezeten.
Maar ik denk dat als de bezichtiging maandag positief is dat we dan gewoon gaan bieden.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 22:43

Liezel ik denk dat die mensen dan financieel behoorlijk moeilijk zitten en er daarom voor gekozen hebben het te verhuren. Dus dan heb je best kans dat ze open staan voor een brutaal bod. Dat zou ik gewoon proberen, wie niet waagt, wie niet wint.

Vandaag is er iemand bij ons langs geweest die ook al met de open huizen dag langs geweest was en zij was weg van ons huis, maar moest eigen huis nog in verkoop doen. Vandaag was ze met haar partner en ze gaan hun huis nu in de verkoop doen. Dus er komt toch wat schot in.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 23:27

Ik heb de woning vandaag (zelf) overigens ook op facebook gegooit, andere social media heb ik niet.
Daarmee zullen onze funda resultaten ook niet meer betrouwbaar zijn, dus wil ik graag de link hier plaatsen.
Graag hoor ik tips van mensen wat we nog meer kunnen doen om de woning beter verkocht te krijgen... Eventuele mensen die hem willen delen op facebook: heel graag!

http://www.funda.nl/koop/s-gravenhage/a ... chrijving/

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 00:31

Sec dat is wel echt een brutaal bod nu ik het huis zie, want ziet er keurig uit! Als ik kritisch kijk, zie ik wel wat dingen waar je misschien nog iets mee kunt. Zo valt het donkere balkenplafond in de woonkamer me direct op. Over het algemeen hou ik wel van dat soort details maar het oogt daardoor wel kleiner. Misschien kun je die beter wit maken, dan oogt de ruimte groter. Verder wordt het balkon omschreven als een troef, met nog lang zon. Misschien kun je het balkon wat meer aankleden met leuke plantjes, alles wat in potten zit kun je meenemen als je verhuist tenslotte, en dan foto's maken met zonlicht. Tuinsetje leuk neerzetten, kussens op de stoelen, kaarsje op tafel... Ziet het er gelijk gezellig uit. En misschien een iets ruimtelijkere foto van de badkamer. Is er ook bewust geen foto van de tweede slaapkamer gemaakt? Ik zou me als koper afvragen wat daarmee is als die niet op de foto staat. Foto van de andere slaapkamer kan misschien ook iets ruimtelijker, dat de kamer groter lijkt? Maar nogmaals, heel kritisch, misschien kun je er iets mee :)

Liezel je kunt het altijd proberen, wat Sym zegt! Nee heb je...

Sym dat klinkt in ieder geval al een beetje positief, moet zij haar huis natuurlijk wel kwijtraken...

Gister gehoord dat de beste vriendin van onze buurvrouw wel geïnteresseerd is. Maar zij is alleen, werkt 27 uur in de kinderopvang en krijgt never nooit die hypotheek rond in d'r eentje natuurlijk.. Heb wel nog even benadrukt dat ze een starterslening kan krijgen voor dit huis en buuf kwam zelf al met de optie dat ze haar ouders misschien nog om hulp kon vragen, dus wie weet zwengelt ze de boel nog een keertje aan bij haar. Zal wel niet lukken maar wie weet!

ffjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 01:26

Het is ondertussen al 4 pagina's terug (jullie gaan hard!) maar ik dacht ik zal nog even laten weten hoe het nou zit n.a.v. mijn vraag...wie weet heeft iemand er nog wat aan.

Het blijkt dus dat ons spaargeld in een bouwdepot moet, anders krijgen we de starterslening niet. Hier zijn we niet blij mee want we willen ook werken met bouwmateriaal van bijvoorbeeld marktplaats of via het werk van mijn vriend. Dat kan dan dus niet want je moet overal bonnetjes van hebben en het verantwoorden. Ook heb je er maar een jaar de tijd voor (staat nu t/m januari 2014 maar wij krijgen eind april pas de sleutel dus dat gaat al van je bouwtijd af). Al met al weer vol dilemma's.
We denken dat we meer voordeel halen uit 2e hands bouwmateriaal/partijen/via het werk inkopen dan dat we hebben van de starterslening en alle rompslomp dus denken er nu toch sterk over om die hele starterslening maar te laten zitten. We kunnen het huis ook financieren zonder starterslening en dan hebben we gewoon zelf de beschikking over ons eigen spaargeld.
Beetje moe word ik wel hoor van al dat geregel. En dan zijn we enog maar net begonnen :D Denk je het rond te hebben en dan komt er weer wat nieuws.
Maandag maar weer een afspraak maken met de hypotheekadviseur en dan nemen we het nog een keer goed door.

Leef wel met jullie mee hoor! Lijkt me onwijs vervelend als je graag wil verhuizen maar eerst je eigen huis nog moet verkopen. Die onzekerheid, steeds alles op orde maken enz. Ik heb het nu al, als je 1 keer bedacht hebt dat je wilt verhuizen moet het ook zo snel mogelijk gebeuren. Ben in dat geval blij dat we een huurhuis hebben wat we gewoon op kunnen zeggen.

Tamara, Tijdens het bezichtigen was ik wel blij dat de eigenaren zelf er niet waren. Voelt minder bezwaard op de een of andere manier. Alhoewel ik denk dat het opzich niet uit maakt. Bij het laatste huis zat de eigenaar in huis (makelaar deed wel de rondleiding) en dat hebben we nu gekocht ;) . Maar het voelt dan meer alsof je bij iemand op visite bent. De eigenaar was ook erg trots op zijn huis en wilde alles laten zien. Dat waren met name de dingen die wij als eerste zouden verbouwen/slopen dus dan sta je daar toch een beetje met zo'n gevoel van 'euhm ja...'.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 11:12

Ffjor wat een gedoe met dat geld zeg := Als je het zonder starterslening kunt financieren kan ik me voorstellen dat je daarvoor kiest. Binnen een jaar alles geregeld en met bonnetjes lijkt me niet handig in jullie geval dan nee.

En thanks allemaal voor het meedenken over wel/niet zelf rondleiden. Lief twijfelt er nog een beetje over, we hebben donderdag gesprek met een makelaar maar ga van de week nog een andere makelaar bellen voor een afspraak. Hij was er toch ook niet zo van gecharmeerd dat je zelf je rondleidingen moest doen. Vroeg zich af wat die makelaar dan wel deed voor dat bedrag.
Ik geloof dat ik het ook lastig zou vinden om de rondleidingen te doen. Ik ben nl helemaal niet zo enthousiast over dit huis :o En dan misschien ook veel te eerlijk over wat er allemaal aan mankeert/niet enthousiast genoeg laten merken wat de mogelijkheden zijn. Maar ik geloof wel dat ik het me minder aan zou trekken als iemand kritisch zou zijn want als ik dit huis zou kopen en er in zou willen investeren, zou ik wel weten wat ik eraan zou doen :+

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 13:30

Gisteren 2 bezichtigingen gehad in ons huis.
Het eerste stel bezoekers was zeer enthousiast over ons huis maar hadden hun eigen huis nog in de verkoop.
Het tweede stel vond het ook een leuk huis maar gaven aan dat ze liever naar een ander dorp gingen verhuizen.
Nu maar afwachten of er iets uit komt met het eerste stel.

Gister zelf een bezichtiging gehad bij een huis wat ik heel graag wil hebben.
Echt een superleuk huis,hoefde alleen maar wat schilderwerk gedaan te worden om het naar onze smaak te krijgen.
Heb ook tegen de makelaar gezegd dat wij nog met ons eigen huis zitten en volgende week nog maar ff contact opnemen met hem voor een 2de bezichtiging.

Manlief heeft net een mail naar de vastgoedmakelaar gestuurd of ze interesse hebben in ons huis met garage.Hopelijk komen hun dan deze week nog kijken en geven een bod op het totaal.Als ons dat bod zint dan verkopen we het aan de vastgoedmakelaar en gaan we verder met het huis wat we gister hebben bezichtigd.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:01

@tamara, dat heb ik ook. Ik ben ook te eerlijk en van mezelf geen positivo ook nog, dus ik zou de kopers eerder wegjagen dan enthousiast maken, vrees ik :o

@ffjor, wat een gedoe zeg!

@Secri, wat doen de huizen bij jou in de buurt? En als je dit bod zou aanvaarden, wat kun je dan terugkopen? Want als het huis dat jullie willen ook 30.000 in prijs gedaald is, dan lijd je eigenlijk geen verlies. Maar het is een hard gelag om zoveel geld te verliezen, dat snap ik helemaal.
Ik heb door mijn hypotheekadviseur uit laten rekenen hoeveel restschuld ik kan hebben, zonder dat het een volgende woning in de weg gaat zitten.
Je zou ook kunnen nagaan of de potentiële koper misschien geïnteresseerd is in Duokoop: dan koop je het appartement en huur je de grond. Google maar eens op Duokoop. Want veel kopers kunnen eigenlijk meer maandlasten betalen dan dat ze hypotheek krijgen.

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:01

Hoop dat het bij ons niet zo'n gedoe gaat worden met financiering.

Hier wel weer nieuws, we gaan over 2 weken het voorlopige koopcontract tekenen! Dan kunnen we ook gaan kijken wanneer de financiering rond moet zijn.
Waarschijnlijk gaan we de financiering via de hypotheekshop doen, dat geeft ons een gerust gevoel dat het allemaal (goed) geregeld wordt. In het eerste gesprek kwamen al dingen naar voren waar we niet zo over na gedacht hadden en extra uitleg vind ik wel prettig.

secricible, wat een belachelijk bod zeg, zal wel met het idee zijn dat jullie er misschien wel graag vanaf willen.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:35

Secrecible: als ik jullie appartement zie op Funda word ik ook niet enthousiast. Als ik je een paar tips mag geven:
-Haal die schroten van het plafond.
-Staat die open haard nu zo raar opgesteld of lijkt dat maar? Weggepropt in een hoek? Het lijkt mij wel fijn om in de winter vlak naast de open haard te kunnen zitten.
-Jullie hebben een mooie keuken, maar dat pas niet zo goed bij dat wit. Verder heeft die bar een ontzettend raar patroon. En die paal en dat hekje is ontzettend storend. Maak er mooie open keuken van in plaats van zo'n halfbakken 'open/dichte' keuken.
-Dat balkon is niet echt uitnodigend met die afbrokkelende stenen. Een likje verf is toch een kleine moeite?

In deze tijd kijken huizenkopers daar niet meer doorheen. Met kleine stappen word je appartement al een stuk uitnodigend. Verder vind ik een bod van 70.000 euro niet lachwekkend. Je bent altijd vrij om een bod af te wijzen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:43

Het is een bod van een opkoper, dus niet van een gezin oid. Die knappen het op voor 10k en gooien er een berg huurders in. Beetje laatste halte zeg maar...

Dammie: huis dat we willen kopen is ook relatief gedaald dus dat is wel gunstig. Maar de halve ton aan restschuld zul je toch op moeten hoesten. En 50k doorfinancieren is echt geen optie. Dus de twijfels zijn heel groot, maar ik ga morgen eerst de makelaar bellen over de plannen die hij heeft om eens van zijn gat af te komen. De grond is niet van ons, er zit een erfpacht op het huis. 2 jaar terug konden we de grond kopen, maar die was zo duur dat dat echt geen bijkomende voordelen had...

Tamara: balkon kunnen we idd nog eens betere fotos van maken, is ook de planning bij beter weer. Balken hebben we overwogen, maar is wel een giga werk en ik twijfel of dat we dat er nog uithalen. Badkamer krijg je helaas niet ruimtelijker op de foto, die is gewoon heel klein... En studeerkamer staat niet op de foto omdat hier in de stad huizen via funda uitgezocht worden en vervolgens leeg geroofd. De laatste kamer is onze studeerkamer en makelaar vond een foto van de ruimte zonder apparatuur maar niks, dat kunnen we wel opnieuw bespreken...

Ankie:
Grappig. Je bent de eerste die er zo tegenaan kijkt, zelfs experts met wie we gesproken hebben hadden een andere mening, dus goed om dit eens met hen te bespreken.
De open haard staat helemaal niet vreemd weggestopt, die staat heerlijk schuin naast de bank... Volgens mij is dat vanaf de foto's ook gewoon duidelijk?
Wat voor patroon in de keuken vind je raar? Er zit een keuken in van 7 jaar oud, open keuken wordt door de doelgroep van deze appartementen minder gewaardeerd. Sterker nog, makelaar heeft aangegeven dat we er goed aan zouden doen om een gipswand te plaatsen midden in de kamer voor een extra kamer, maar dat willen we zelf echt absoluut niet, als ik er dan nog een jaar in moet wonen word ik gek van de kleine ruimtes.
Het balkon is net opnieuw gecoat, zodra er weer is wordt het balkon opnieuw geverfd, en nieuwe foto's gemaakt :)
70.000 is echt niet marktconform, ook niet in deze tijd. Voor de crisis waren deze appartementen 150k, ze gaan nu weg voor prijzen rond de 90k en dan zijn ze in slechtere kwaliteit dan deze :) 70k is een opkoper die huizen voor dumpprijzen wil kopen om er veel winst op te maken.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:08

Sec ik snap wat je bedoelt met het werk wat in die balken gaat zitten. Toch zou ik het in overweging nemen. Het is een flinke klus, maar met name qua tijd. In kosten zal het wel meevallen als je het zelf doet, paar goede potten verf en klaar ben je. Wij hebben besloten niet meer te investeren in nieuwe kozijnen omdat we die investering van €15.000 er echt niet uithalen, daar houden we ook rekening mee in de vraagprijs, maar ik denk dat het bij jullie vooral optisch uit zal maken. En dat is toch waar je het van moet hebben...

Studeerkamer zou ik idd zonder apparatuur fotograferen. Onze studeerkamer heeft alleen een halfbakken computer, we werken altijd op laptop en iPad en die zijn natuurlijk mooi weggestopt. Ik zou als koper denken dat er iets aan de hand is met die kamer, een vreselijk bouwtechnische ravage bv...