Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 12:13

Dees schreef:
@martine, ja, mijn overstap is definitief. Wel pas per december, dat kon niet eerder.

Ik heb ze net ook gebeld. Er kon helemaal niks.
Kon per morgen overstappen :')

Heb haar gezegd dat ik dat maar ga doen.

Dees

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 12:16

Ik ga naar United Consumers, zij konden niet eerder.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 12:17

OleJon schreef:
Zijn er meer mensen die problemen net de app van Vattenfall hebben?
Kan al 3 dagen verbruik niet inzien

Mijn laatste verbruik van zowel stroom als gas is inderdaad van vrijdag in de app. Daarna helemaal nix meer. Dat klopt uiteraard niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 12:22

Ik heb mijn thermostaat anders ingesteld nu, hij reageert nu op mijn aanwezigheid. Heb hem in de slaapstand van 21 tot 9 uur op 16 graden (als ik naar kantoor moet ben ik voor 9 uur de deur uit en gaat hij dus niet aan) Als ik afwezig ben staat ie op 17 graden en als ik thuis ben op 19 graden tussen 9 en 21 uur. Had er een tijdschema op, maar als ik dus 's avonds niet thuis was stond ie voor niks te branden omdat ik hem vergat uit te zetten :+ Eens in de gaten houden of dit nog veel scheelt..

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 12:36

OleJon schreef:
Zijn er meer mensen die problemen net de app van Vattenfall hebben?
Kan al 3 dagen verbruik niet inzien

Ik kon ook 3 dagen mijn verbruik niet zien tot gisteren.

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 12:47

MarliesV schreef:
EllyC schreef:
Vandaag is de eerste dag dat kachel echt regelmatig aangaat om het huis op 14 graden te houden.
Ben nu al sinds middennacht 0,5 m3 gas kwijt alleen hieraan.
Zit ergens anders te werken maar de katten moeten maar zorgen voor een goede wintervacht ben ik bang.

Maandverbruik deze maand gaat nog goed. zit nu halverwege op 55 kWh en 15 m3 gas (november 2021 150 kWh en 160 m3).

14 graden? brrrr, verwarm je dan in de avond wel naar een hogere temperatuur?

Wij hebben naast onze pelletkachel en zonneboiler en zonnepanelen nu ook een warmtepomp aangeschaft. Omdat we stroom over hebben en de pellets een stuk duurder zijn geworden, hopen we daarmee nog meer te besparen qua vaste lasten, gas hebben we al niet meer sinds 8 jaar. Maar besef me goed dat het luxe is dat je het allemaal kan doen in deze tijd.

Hoe bevalt de zonneboiler?
We hebben 12 zonnepanelen die ons energieverbruik dekken en overwegen een zonneboiler erbij te nemen. Ben je tevreden over de boiler?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 13:13

Wij hebben gisteravond voor het eerst de houtkachel even aangemaakt. Het was binnen 17 graden, dus op zich nog goed te doen.
Vanochtend was het binnen 16,5 graden, en veel bewolking en regen voorspeld.. dus ik dacht, laat ik de kachel maar meteen aan maken.. En nu schijnt de zon volop en is het in de tuinkamer al 26 graden :+ Nog voor niks gestookt vanochtend haha.
Deur naar de woonkamer open gezet, en daar is het nu ook alweer 19 graden. Heerlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 14:07

17 graden goed te doen? :brr:

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 14:08

Relaxed schreef:
17 graden goed te doen? :brr:

Ja dat vind ik inmiddels ook prima. Gisteren was het 16 en toen was ik er naar van. Maar 17 voel ik me prima bij. Wij stoken hier dus op 17.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 14:10

Ik ben langzaam aan kouder aan het wennen. De verwarming staat hier inmiddels op 18,5. Veel lager is ook eigenlijk geen optie qua vocht. Ramen staan vandaag wel allemaal op ventilatiestand. Hopelijk trekt er wat vocht uit. In dat opzicht ook wel even toe aan droog vorstig weer :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 14:14

17 graden vind ik echt prima inderdaad. 16,5 ook nog. Vanaf 16 graden ga ik me wel wat dikker kleden/Stoov aan en daar onder ga ik wat bijstoken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 14:15

McGregor schreef:
MarliesV schreef:

14 graden? brrrr, verwarm je dan in de avond wel naar een hogere temperatuur?

Wij hebben naast onze pelletkachel en zonneboiler en zonnepanelen nu ook een warmtepomp aangeschaft. Omdat we stroom over hebben en de pellets een stuk duurder zijn geworden, hopen we daarmee nog meer te besparen qua vaste lasten, gas hebben we al niet meer sinds 8 jaar. Maar besef me goed dat het luxe is dat je het allemaal kan doen in deze tijd.

Hoe bevalt de zonneboiler?
We hebben 12 zonnepanelen die ons energieverbruik dekken en overwegen een zonneboiler erbij te nemen. Ben je tevreden over de boiler?

Wij zijn heel blij met de zonneboiler, verbruiken in de zomer helemaal geen pellets om de boel te verwarmen, al ons tapwater komt via de vacuumbuizen op het dak in ons vat. Dus ons bevalt het echt super. En ook op dagen als vandaag, helpt het zeker voor het verbruik van andere middelen om het water te verwarmen.
Wij hebben een 450 liter vat, voor 2 personen qua tapwater (douche/keuken enz) en daarnaast halen we hier ook het warme water voor de vloerverwarming uit.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 14:27

Ben hier wat aan het lezen, vanavond eens verder lezen op de laptop dat werkt handiger. Maar misschien heeft iemand een paar tipjes voor me hoe ik het best kan zoeken/beslissen.
Ik krijg bijna mijn huis en moet dus nog een energie contract.. ik ben hier helemaal niet in thuis en voorheen regelde mijn ex dat altijd. Nu zit ik al met stap 1 wat vul ik in voor verbruik.. := 1 persoon hoekhuis. Bij ‘maak een schatting voor me’ komt er overal wat anders uit natuurlijk.
Mijn pa zegt je kan beter bij een vd 3 grote Essent Eneco of Vattenfall. Met de kleinere heb je kans dat ze omvallen en dan ben je je voorschot kwijt of iets dergelijks. Maar is dat nou echt het handigste om bij een van die 3 te zitten.
Tipjes hoe ik het best een beslissing kan maken? :')

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 14:28

Ik ben nog even aan het kijken waar ik op kan besparen met wassen. Onze wasmachine (Miele) is nog geen jaar oud. Ik doe 1x pw een volle wasmachine op 60 graden met handdoeken/vaatddoeken. Een beddengoed en kleding op 40 graden en nog een syntethische was op 30 graden.

Nu vroeg ik mij af: wat wast het meest zuinig?
Miele zegt: katoenen wasprogramma op 40 graden van 3 uur. Bij de katoenwas wordt de minste energie en ook het minste water gebruikt.
Hier is echter geen 30 graden bij. Dan moet ik hem op synthetisch zetten. Dat programma doet er 2,5 uur over.

Wat is dan voordeliger denken jullie? 2x katoen en 1x synthetisch met 10 graden hitte verschil of alle drie synthetisch wassen.

Volgen jullie het nog :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 14:34

Beddengoed op 40 graden? Dat vind ik niet echt fris, minimaal 60 lijkt me..

Verder weet ik niet wat beter is, snap daar nooit iets van. Ik weet alleen dat verwarmen van het water de meeste energie kost.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 14:36

Wij deden beddengoed altijd op 60 graden en tot de duurste merken aan toe krimpt alles zo'n 15-20 cm. Ik heb zo vaak nieuw beddengoed gekocht, klaar mee :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 14:37

Wat vaag, ik was beddengoed ook altijd op 60 graden en nog niks gekrompen. De enige keer dat ik wat weggooi is al er gaten inkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 14:39

Ik was het ook wel op 90 graden, nooit last van krimpen.. Althans, mijn dekbed past er nog steeds prima in zonder dat ie dubbel zit of eruit steekt :') De hoezen passen ook nog prima om mijn matras :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 14:40

Mijn hoezen niet, maar dat is mijn schuld om normale hoezen om boxspring met topper proberen te krijgen :+ die paste al nooit heel goed haha. Maar goedkoop en degene die wel passen waren vele malen duurder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 14:48

Haha nee met topper gaat dat niet lukken idd :')

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 14:58

Ik doen mijn beddengoed eens in de zoveel tijd zelfs op 90 graden, maar normaal op 60.

17 graden is hier nu maximum, lager is uit te houden voor 1 a 2 uur maar als ik weet dat ik langer thuis zit te werken dan gaat ie aan.

Waarom zetten jullie de avond/nacht/afwezigheidsstand op 17 graden? Is dat niet wat hoog?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 15:06

EllyC schreef:
Ik doen mijn beddengoed eens in de zoveel tijd zelfs op 90 graden, maar normaal op 60.

17 graden is hier nu maximum, lager is uit te houden voor 1 a 2 uur maar als ik weet dat ik langer thuis zit te werken dan gaat ie aan.

Waarom zetten jullie de avond/nacht/afwezigheidsstand op 17 graden? Is dat niet wat hoog?

Het kost hier meer gas om op te warmen als ik hem op 15 zet dan wanneer ik hem op 17 laat staan bij weggaan.

Mijn verbruik is daardoor lager als ik hem dan wel op 17 laat. Snachts op 16.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 15:08

Hij zakt bij mij nog niet onder de 18 graden, dus 17 is prima, daarmee blijft de cv dus gewoon uit :+ Maar veel kouder hoeft van mij sowieso niet, kost ook weer meer energie om het op te warmen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 15:18

EllyC schreef:
.

Hier staat hij snachts en bij afwezigheid helemaal uit. Hij gaat pas aan wanneer we langere tijd thuis zijn. Dus vaak pas vanaf 16.00-16.30 uur.
Men zegt dat het dan erg veel gas kost om de boel op te warmen maar dat verschilt per huis. Hier is het vele malen goedkoper om hem gewoon hit te zetten. Ja, als ik hem aan zet dan kost het even wat meer gas om de boel te verwarmen. Maar altijd nog minder gas dan wanneer hij snachts en bij afwezigheid op een basistemperatuur blijft branden. Echt zonde van het geld dat dat ding dan aan staat terwijl we warm in ons bed liggen te slapen of grotendeels niet thuis zijn. Uurtje opwarmen van 14 naar 19 kost vele malen minder gas dan ruim 16 uur aanstaan om de kamer op 17 graden te houden. Voor niks omdat er niemand thuis is...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 15:24

Wij hebben het een paar jaar geleden uitgebreid getest, en 's nachts helemaal uit was echt een stuk goedkoper :j Je moet alleen zorgen dat ie 's morgens niet volop door blijft stoken tot bv 19 graden, en de temperatuur dan door de restwarmte in de vloer/radiatoren verder omhoog schiet. Dus 's ochtends rustig opstoken, en later op de ochtend pas naar de uiteindelijke temperatuur zetten.