Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Davinia_

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:04

TM, misschien een tip om nu alvast de aanbiedingen in de gaten te houden? Als de wasmiddel 1+1 gratis is of schoonmaakmiddelen zou je die nu al kunnen inslaan.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:38

takkie_muis schreef:
Ik wil voor het einde van het jaar uit huis , ik las dat jullie groentes kochten en dan kookten en de vriezer ingooiden? Moet wat low budget denken dus heb er wel oren naar , ik eet al duur spelt brood van de bakker (anderen zijn echt niet lekker) . Dubbelfris en alle varianten komen er niet in , gewoon limonade . Dan moet ik denken aan alle koopjes ofcourse , en leren afdingen op de markt *\o/* .

En wat moet er standaard in een kast liggen naast kruiden? , maak graag vast een lijst just in case :')

Een van de belangrijkste dingen (vind ik) om zuinig te kunnen doen, zeker als je een eenpersoonshuishouden gaat voeren is investeren in een goede/grote vriezer.
Mijn voorkeur (duh... zo doe ik het al jaren natuurlijk lol) gaat uit naar een losse vriezer, want als je ook bijv. brood in wilt vriezen zit hij zo vol natuurlijk.

Met een vriezer voorkom je ook dat je 3 dagen achtereen hetzelfde eet, en eet je tegelijkertijd toch zelfgemaakte maaltijden (gezonder...). Afgepast voor 1 persoon koken is nl vrij duur, in grotere hoeveelheden koken en de rest invriezen is een stuk goedkoper.

Vlees kun je dan altijd in de aanbieding kopen (even ompakken naar 1 persoons porties).

Magnetron is ook wel weer handig in combinatie met een vriezer, voor het ontdooien/opwarmen van eerder ingevroren maaltijden, vlees ontdooi ik erin niet omdat als je vlees in de magnetron ontdooit het ook al wat gaart.

Brood kun je ook zelf bakken, kijk eens of je ergens een 2ehands broodbakmachine op de kop kan tikken, maar je kunt het ook gewoon in de oven doen, is waarschijnlijk een stuk goedkoper als brood van de bakker en errug lekker vooral als het nog vers/warm/lauw is.

Afdingen op de markt doe ik persoonlijk niet, nergens eigenlijk, zit niet in mijn persoon, maar op de markt zijn groenten en fruit bij mij al vaak zo goedkoop dat afdingen erop niet mogelijk is, ik zie het wel eens gebeuren hoor maar ik zou het schaamrood op mijn kaken hebben, durf ik niet :P
Durf wel te zeggen dat groente/fruit bijv. niet goed was als ik de week erop weer was, dan krijg ik vaak wat extra oid mee. (als het bijv veel sneller 'slecht' werd als de verwachting doel ik dan op)

Kijk inderdaad naar de 1+1 gratis weken maar durf ook te wachten op een betere aanbieding :) (als je een tijd erop let begin je de cycli/cyclussen?? wel te kennen).

Wat staat/ligt er standaard in mijn kasten waardoor ik altijd wel een maaltijd in elkaar kan draaien:
Koelkast:
geraspte kaas, kruidenroomkaas, spekblokjes, chilisaus, prei, paprika, courgette, tomaten, champignons
Vriezer:
zelf ingevroren groenten (bloemkool, broccoli, paprika), diepvriesspinazie (blok, geen deelblokjes :P), vlees uit aanbiedingen (sws altijd gehakt en kipfilet), aardappelschijfjes, ovenfriet, zak pangafilet, zelf ingevroren maaltijden.
Kast:
tomaten/tomatenblokjes in blik, boemboe voor nasi, mix voor chili con carne, groenteconserven uit aanbiedingen (gebruik ik zomers niet dan is er veel verse groenten goedkoop, 's winters zijn de groenten toch duurder dus heb potjes ingekocht toen ze 1+1 gratis waren)
Verder heb ik veel pasta/havermout en meelsoorten (havermeel, rijstmeel, ketanmeel, tapiocameel, teffmeel, gv bakmixen) staan maar deze koop ik 1x in de zoveel tijd in, daarvoor kan ik nl niet makkelijk even naar de supermarkt om het te halen want dan betaal ik goud geld, dit bestel ik eens per half jaar via internet
Kruiden:
Ik heb heel veel kruiden aangezien ik eigenlijk alles zelf kruid (ook vlees), deels vanuit mijn dieet (ik eet glutenvrij en voorgekruid vlees/pakjes mixen ed vallen daarbij dan vaak af), verse keukenkruiden heb ik basilicum, bieslook, peterselie nu binnen staan, van het voorjaar wil ik weer breed/groot buiten uit gaan zaaien (is leuk en goedkoop, houd de action/lidl daarvoor tegen die tijd in de gaten!), 'droge' kruiden heb ik bij de toko vandaan of euroshopper, verder gebruik ik met regelmaat sambal/ketjap door gerechten als smaakmakers.
Overig:
Verder heb ik ook standaard aardappels/uien/knoflook/rijst/eieren op voorraad, sausjes ook maar die eet ik eigenlijk vrij weinig

Ik houd mijn voorraad altijd wel op voorraad, hierdoor als ik eens een financiele (zeer) zware tijd heb weet ik dat ik eigenlijk wel een maand vooruit kan met het eten wat ik standaard in huis heb met aanschaf van alleen wat vers (beetje groente en melkproducten).
Af en toe moet ik ook gewoon een week/2 weken inlassen om eerst weer even een beetje op te maken wat ik in huis heb.

Leer jezelf aan boodschappen te doen vanaf een lijstje.
Leer jezelf aan 1x in de week boodschappen te doen, soms 2x ivm de aanbiedingen (ma-woe, do-zo aanbiedingen zijn daarin nogal irritant nl lol), voor een eenpersoonshuishouden lukt dat makkelijk zeker als je weinig drinken oid meeneemt (ga er vanuit dat je moet fietsen/lopen).
Als je in een (grote) stad woont/gaat wonen, loop de toko eens binnen als je dat niet gewend bent, daar kun je bepaalde dingen (wel goed opletten!) heel goedkoop vinden, met name kruiden/bepaalde groenten.

Wat ik mezelf echt moest aanwennen... op is op, dan neem je maar wat anders :P
Ik had nogal de neiging om toch snel hetgeen wat op is te gaan halen nl, maar je komt altijd met meer terug dan.

Beetje lange post, hoop dat je er wat aan hebt...
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 30-10-13 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:40

Ik maak tegenwoordig de sausjes allemaal zelf. Beetje boter smelten, bloem, melk en kerriekruiden erdoor gooien en je hebt een kerriesausje. Zo kan je ook veel andere sausjes zelf maken, scheelt toch weer!!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:47

@ takkie muis

Niet helemaal horend in dit topic omdat het niet over 'boodschappen' gaat, maar ik las in een ander topic waar ik meelees dat je eigenlijk vrij weinig hebt qua uitzet.
Tweedehands/marktplaats/kringloop kun je veel vinden als je maar vervoer kunt charteren, verder gewoon open staan voor wat mensen je willen geven... sommige mensen kunnen erg blij zijn als ze hun 'troep' kwijt kunnen lol. Gewoon aan mensen laten weten dat je op jezelf gaat en alles welkom is, kun je het erna altijd nog weer doorgeven/weggooien ( :oo ) als blijkt dat het toch niets voor je is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:12

Vriezer is inderdaad heel praktisch! Ik heb een vakje in mn koelkast... krijg er tegenwoordig 2x zoveel ingepropt als in begin maar ideaal is het niet. Koelkast hoort bij de studio en heb geen plek voor nog een losse vriezer.

Wat ik aan basis heb verschilt weleens, maar meestal in huis:

Vriezer: kip, gehakt of shoarmavlees, doosje fruit, wraps, groente (spinazie, snijbonen, prei of courgette), aardappeltoefjes, afbakbroodjes (indien ik een pak open heb gemaakt), geraspte kaas en brood (nu niet door de hoeveelheid groente). En af en toe een gerecht waar ik veel van heb gemaakt. Maar niet heel vaak, meestal combineer ik ingredienten de dag erna anders. Dat je niet helemaal hetzelfde eet.

Koelkast: mayoniase, ketchup, knoflooksaus, boter (blok, vloeibaar en smeer), jam, melk (houdbare pakken), limonadesiroop, pakken drinken (alleen limonade vond ik na 2 jaar beetje eentonig), eieren, pesto, mozzarella, tomatenpuree, ketjap manis, mosterd, karamelsaus.

Kast/opbergdoos: rijst (surinaamse 4kg zak, basmati, risotto), couscous, pasta (zeer veel soorten), blik (groenten, bonen, tomatenblokjes, mais etc), boemboes, shoarmabroodjes, afbakbroodjes, stokbrood, pizzabodemmix, suiker, bloem, pannenkoekenmix (als ik te lui ben het zelf te maken), wereldgerechten (uit aanbiedingen), muesli, cruesli, rozijnen, olijfolie, zonnebloemolie, bouillonblokjes (groente, rund), kokosmelk.

Dat was het denk een beetje. En dan nog een kruidenrek, maar dat is denk per persoon verschillend. Ik gebruik regelmatig peper, zout, kerrie, rash el hanout, provencaalse kruiden, kaneel, kip pikant en vanille aroma.

Groente koop ik eigenlijk altijd los, dus niet de voorgesneden varianten. De AH heeft wel om de zoveel tijd de 400g roerbakmixen in de aanbieding 1+1 gratis (ook regelmatig met 25% korting, maar daar doe ik het niet voor :+ ). Als die aanbieding is dan haal ik die altijd. Gaat er dan 1 in de vriezer en de ander gebruik ik die week (voor tonijnschotel met stokbrood en kruidenboter :9 ).

En inderdaad goede tip om het mensen te laten weten dat je op jezelf gaat!! Mensen willen graag van hun spullen af en met een likje verf of kussens/kleedjes maak je er vaak nog wel wat leuks van, als het eigenlijk je smaak niet is. En sinds ik een arme student ben krijg ik voor mijn verjaardag vaak overlevingspakketen van vriendinnen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:25

Dames bedankt voor de tips! , zal later uitgebreid reageren . Zit op telefoon en moet voor ik laptop opstart eerst naar het gemeentehuis .

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:29

Ik lees hier altijd mee en heb nu volgens mij erg goed boodschappen gedaan. Voor 29 euro 3 volle grote boodschappentassen. Heb o.a sinas, 7up,cassis,4x sap, afbakbroodjes en croissant,2x gewoon brood,2 zakken roerbakmix,pastasaus en saus vd rijst.3x broodbeleg, toastjes,2x salade en 1x kruidencreme,2x chips, 1xpopcorn, 2x Tuc, tandpasta,borrelgehaktballen, duopak krieltjes,melk en yoghi, misschien ben ik nog wat vergeten. Ben helemaal happy, zit redelijk wat ah basic bij. De cola had ik een andere keer al in de aanbieding gekocht.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:42

@TM weer, wat is de reden dat je trouwens speltbrood eet? Anders zou je ook eens naar havermout als ontbijt kunnen kijken, is erg budgetvriendelijk en je kan er enorm mee varieren, vult goed ed.
Kun je ook pannekoeken mee maken/koud door yoghurt (overnight oats) etc.

'Mijn' havermout is een stukje duurder dan de gemiddelde ivm mijn glutenvrije dieet, nederlandse havermout is nl niet glutenvrij (besmet met tarwe, normaal mens proeft dat echt niet/reageert er niet op maar iemand met coeliakie zoals ik dus kan er niet tegen, ik heb het geprobeerd maar werd er doodziek van helaas).
Haver zelf is glutenvrij maar in nederland/west europa is er (veel) kruisbesmetting dus (want eerlijk gezegd ben ik geen 'gevoelige coeliaak maar reageerde hier dus wel op). De havermout die ik eet is wel gegarandeerd glutenvrij maar komt uit finland, import dus en daardoor veel duurder... maar nog altijd weer stukken goedkoper als glutenvrij brood (wat ik toch niet echt lekker vind lol).

Mijn favoriete ontbijtje is havermout met melk, in een pannetje (is veel lekkerder dan uit de magnetron) met een banaan er doorheen (zo 'oud' mogelijk, dan is hij lekker zoet) en kaneel, hoef dan geen suiker oid meer toe te voegen, heel soms gebruik ik een drupje honing erdoor.

Regelmatig maak ik hier 2 (of meer) porties tegelijk van, 1 voor ontbijt en doe de staafmixer erdoor door de rest en daar bak ik dan s middags (of de volgende dag) weer pannekoeken van... als het 'beslag' dus afgekoeld is, je kan er ook nog een ei doorheen doen maar is niet perse noodzakelijk, ik doe het vaak wel, maar dat moet je dan natuurlijk wel door het koude beslag doen ... anders gaart het ei lol

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:48

Last van darmen dus nu maar reageren op de laptop :P , even wat puntjes :

-Ik maak sausjes al liever zelf , op de zorgboerderij moesten we alles zelf maken :) Alleen voor de pasta en nasi koop ik nog.

-Vriezer ga ik in investeren dat kan ik met aanbiedingen eruit halen , zelfde geldt voor een fornuis met oven dan kan ik zelf speltbrood bakken.

-Maak pannekoeken beslag zelf , maar dat gaat stinken in huis en komt er niet in :').

-Pasta rijst etc is voorgedroogd dus lang goed ,dat kan ik al in de aanbieding halen. En schoonmaakmiddelen ook , potjes groente zijn ook wel maanden goed dus die kan ik ook wel vast inslaan als ze in de aanbieding mogen zijn.

-Was eerst bij mijn ouders , dus wasmiddel nog niet nodig.

Koken julllie de groente en dan invriezen? , het overschot aardappelen kan wel paar dagen in de koelkast en opbakken. Vlees haal ik altijd in de aanbieding aangezien mijn moeder ook krap zit en ik graag mee ga te boodschappen , haal ik weer tips uit en kan ik haar tips geven omdat het op die boerderij zo goedkoop mogelijk moest (10 man en er was altijd heel weinig , vaak niet genoeg.. Maar ook low budget receptjes)

Vlees komt in de vriezer alleen in de aanbieding en per 1 stukje !

@Annemiek : Ik eet spelt ivm mijn darmen , ik ontbijt idd havermout met yoghurt ook weer voor mijn darmen al is de yoghurt niet compleet vriendelijk maar met water erdoor ga ik over mijn nek. Dankje voor de tips!

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:19

Als hier (ooit) een nieuwe keuken komt, is het eerste waar ik voor zorg dat er een grote vriezer in vit,at is denk ik wel een van de beste tips als het gaat om besparen op boodschappen.

Ik heb bij mijn bank de mogelijkheid om een huishoudboekje uit te proberen, ook gedaan, maar vond het erg onhandig. Ben de afgelopen maand dus bezig geweest met een zelfgemaakt exemplaar en moet bekennen dat het echt veel overzicht geeft. Heb deze maand 336,- uitgegeven aan boodschappen (5 persoons huishouden), dus ongeveer zo'n 85 euro per week en vind dat toch erg veel. Komt hoogstwaarschijnlijk vanwege het meerdere dagen per week boodschappen doen. Toch even beter op letten!

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:24

Ik heb zo zelf een overzicht gemaakt in Excel. Importeer regelmatig de mutaties van de bank in excel en zo kan ik duidelijk zien waar wij al ons geld aan uitgeven.

DebGizmo ik vind 85 euro per weer met zijn 5en echt niet veel hoor!! Wij zitten met zijn 2tjes wel op 60 euro, kan misschien minder, maar we zijn met veel dingen ook wel verwend. Neemt niet weg dat ik toch probeer te bezuinigen op de dingen waar ik op kan bezuinigen of juist op de acties let!

Ik denk wel dat het verschil maakt of je één keer in de week of meerdere keren boodschappen doet, heeft bij mij wel veel verschilt! Doe nu 1 keer in de week boodschappen.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:25

85 euro voor 5 personen vind ik best netjes hoor :j

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:54

Oké, ik vond het best nog wel veel, zeker ook omdat ik weet dat ik wat vaker snacks zoals chips ed heb gehaald. Als ik de luiers mee zou rekenen zou t bedrag wel wat hoger zijn.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:30

Ik heb een overzicht in Excel gekregen van een vriendin. Daar werk ik deze maand voor het eerst mee. En vooral het boodschappen en tank gedeelte is echt handig. Zo vul ik elke keer na boodschappen of tanken het bedrag in wat hij dus van het budget afhaalt. Zie ik precies wat ik nog over heb. Dus daar pas ik ook mijn boodschappen lijstjes bijv op aan door te eten wat in de aanbieding is of een paar keer goedkope recepten te eten.

Vind 85 euro voor 5 personen ook erg netjes hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:38

Kopen jullie veel snoep, chips e.d?

Ik haal dat eigenlijk zelden namelijk.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:46

Wij kopen nu minder om de zwangerschaps kilo's kwijt te raken :+
Maar er ligt altijd wel koek (voor visite of manlief) en ook chips. Nu in deze tijd ook wel pepernoten of gevulde speculaas oid. Maar niet meer zoveel. Net als frisdrank. Manlief drinkt dat nog maar weinig waardoor we ook niet zo vaak hoeven te kopen. Scheelt al een hoop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:50

Nell_ schreef:
Maar er ligt altijd wel koek (voor visite of manlief) en ook chips. Nu in deze tijd ook wel pepernoten of gevulde speculaas oid. Maar niet meer zoveel. Net als frisdrank. Manlief drinkt dat nog maar weinig waardoor we ook niet zo vaak hoeven te kopen. Scheelt al een hoop!

Ja precies.Om me af en toe te verwennen koop ik een fles DR. pepper of cherry coke maar dat doe ik maar zelden (ook ivm de kilo`s) Als ik het niet koop heb ik er ook geen behoefte aan.Meestal heb ikwel een fles aanmaaklimonade in huis. Visite hebben we niet zo vaak en anders vraag ik van te voren wat ze willen drinken :o Maar iedereen weet ondertussen wel dat we nooit geen fris in huis hebben :')

Ik ga morgen pompoensoep maken,iemand nog een leuk recept?

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:17

Ja,ik :D
Ik ga zaterdag pompoensoep maken en heb vandaag een mooie ponpoen gekocht voor 50 cent :P
Dit is het recept van mijn schoonzusje

Citaat:
Pompoensoep voor 2/3 personen:
1 kleine pompoen evt schillen en in stukken snijden, zaadjes eruit.
De stukken samen met een paar aardappelen en een beetje water koken voor ongeveer 20-25 minuten. Dat vervolgens in de blender gooien zodat je een mooi vloeibaar mengsel hebt.

Vanuit de blender gooi je het weer terug in de pan.
Met bouillon blokjes en gebakte uitjes/paprika en peper op smaak brengen op gevoel.
Het geheel weer even opwarmen en roeren.

Citaat:
Ehm ongeveer een middelgrote pompoen, geen idee hoeveel gram.
En hou ongeveer 1 bouillonblokje per 0.75 liter aan.
Tussendoor zo nu en dan even proeven, dan kun je het precies op smaak maken.
Wij gebruikten groentebouillon.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:29

Wij halen 1 zak chips en 1 pak koekjes per week. Als we visite krijgen wel wat meer, dan gaan er al snel ook nootjes op tafel of toast met salades. Ik drink alleen water of siroop, vriendlief drinkt wel gewoon frisdrank, maar dan meestal ijsthee (45 cent per pak). Laatste weken hebben we telkens voor ongeveer 40 euro boodschappen gehaald, vind ik wel erg netjes!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:46

Blingh schreef:
Nell_ schreef:

Om me af en toe te verwennen koop ik een fles DR. pepper of cherry coke maar dat doe ik maar zelden (ook ivm de kilo`s)

Ik koop iedere week bij de weekboodschappen 'iets' om mezelf te verwennen, kan een zak chips zijn (meestal) en een zakje winegums/dropjes bijv., maar ik kan ook genieten van een lekker stukje hartige worst (maar dan neem ik weer geen chips mee), of een pak chocomel (warme chocomel mmmm).
Koekjes koop ik niet (mag ik toch niet lol), ik bak af en toe wat zelf op dat gebied maar niet vaker dan 1x per week. Peper/kruidnoten sla ik dit jaar maar over, ik ga wel gewone speculaasjes maken, pepernoten draaien vind ik nl zo'n rotwerk voor het kleine beetje wat het oplevert :)

Siroop en thee heb ik in huis, ik neem af en toe eens van die zeer goedkope blikjes mee (á 17 cent per blikje) als ik zin heb in frisdrank, op die manier kan ik wat beter doseren, ik heb nl de neiging gelijk op te drinken (in de zin van dezelfde dag nog) als het open is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:56

Ik probeer nu ook al het bij 1 zak snoep per week te houden , hij is in 1 dag leeg en meer mag ik van mijzelf niet.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:01

ik moet wel zeggen dat door deze 'way of life', ik lekkkere/verwen dingetjes ook weer meer waardeer, me erop kan verheugen als ik weer wat 'lekkers voor mezelf mag kopen', 't is meer een tractatie geworden ipv iets wat gewoon is.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:27

Wij hebben echt altijd veel op voorraad :') er liggen hier nu al 2 weken 3 zakken chips en 3 pakken koekjes en die zijn dus de afgelopen 2 weken dicht gebleven :+ . Wij kunnen het beiden goed laten liggen :P
Frisdrank en snoep hebben we ook veel op voorraad, snoep eten we alleen niet zo vaak. Frisdrank vinden wij de aller goedkoopste niet leker dus nemen vaak huismerk, maar dan wel als ze in de aanbieding zijn, dan slaan we groot in. Mijn man drinkt vaal frisdrank, gemiddeld zo'n 3 flessen per week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:15

Poeh knap Destino , ik kan het echt niet laten verstoffen..

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:47

Ik zou wel een tijdje een voorraad chips kunnen bewaren. Mijn vriend niet, die eet dan elke avond één zak leeg :oo. Wat mij betreft kunnen we (of liever gezegd: hij) ook nog best een beetje minderen met frisdrank.