Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:33

Pijnlijk, benedenverdieping werd vandaag geschilderd (buiten) dus dus de voordeur moest de halve dag open.
Zo zonde dat ik daar nu weer voor bij moet stoken. Heb eerst 2 uur (en 2 graden erbij) vh elektrische kacheltje, nu toch maar verwarming aan :(

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:46

Ik zit bij budget energie, nooit problemen mee gehad. Ik heb wel alleen de energie, telecom hoor ik teveel slechte verhalen over. Bij mij gaan de tarieven per 1 december juist weer omlaag, €0,59 per kwh (nu €0,81) en €2,41 per m3 (nu €2,88) (variabel contract).

Zou ik mogen vragen wat jullie verbruik is? Bij mij was het in oktober 65 kwh en 23 m3. Ik woon alleen in een klein appartement.

Een tijdje terug heb ik trouwens uitgezocht of het goedkoper is om op gas of elektra te koken. Mijn moeder gebruikt alleen gas om te koken en haar jaarverbruik is 10 m3 (ja serieus :+). Dus toen was ik wel benieuwd.
Ik heb de kookplaat, oven en waterkoker vergeleken. De cijfers kan ik nog wel opzoeken, nu even geen tijd voor. Maar de conclusie was duidelijk: op gas koken is altijd goedkoper :j :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:47

Ik heb bij Essent geen problemen met het inzien van het verbruik.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:52

Picopico schreef:
Ik zit bij budget energie, nooit problemen mee gehad. Ik heb wel alleen de energie, telecom hoor ik teveel slechte verhalen over. Bij mij gaan de tarieven per 1 december juist weer omlaag, €0,59 per kwh (nu €0,81) en €2,41 per m3 (nu €2,88) (variabel contract).

Zou ik mogen vragen wat jullie verbruik is? Bij mij was het in oktober 65 kwh en 23 m3. Ik woon alleen in een klein appartement.

Een tijdje terug heb ik trouwens uitgezocht of het goedkoper is om op gas of elektra te koken. Mijn moeder gebruikt alleen gas om te koken en haar jaarverbruik is 10 m3 (ja serieus :+). Dus toen was ik wel benieuwd.
Ik heb de kookplaat, oven en waterkoker vergeleken. De cijfers kan ik nog wel opzoeken, nu even geen tijd voor. Maar de conclusie was duidelijk: op gas koken is altijd goedkoper :j :)

Indien je moeder alleen Gas heeft voor het koken kan je beter op inductie overgaan.

Je kan dan immers je gasaansluiting opzeggen. Dit scheelt je een hoop aan vastrecht.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:53

Picopico schreef:

47m2 gas en 157 kWh. Wij hebben een 2 onder 1 kap van 150m2. Wel goed geïsoleerd en dankzij zonnepanelen nog steeds een negatief verbruik in totaal.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:57

Echwel schreef:
Iemand al iets van Oxxio ontvangen.
Hier meer dan welkom ivm twee huizen vanaf vandaag

Hier nog niet. Nieuwe contract is ook ingegaan en heb nog steeds mijn nieuwe termijnbedrag nog niet binnen. Ook nog niks gehoord hoeveel geld ik terug ga krijgen. -O-

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 21:39

robert45 schreef:
Picopico schreef:

Indien je moeder alleen Gas heeft voor het koken kan je beter op inductie overgaan.

Je kan dan immers je gasaansluiting opzeggen. Dit scheelt je een hoop aan vastrecht.

Klopt, daar zit ze ook wel aan te denken. Maar elektra aanpassen (aansluiting zit er nog niet) + kookplaat vervangen + nieuwe pannenset (huidige is niet geschikt voor inductie/elektrisch) is ook niet gratis.

Ik heb het even teruggezocht. Het gemiddelde jaarverbruik van op gas koken is 40 m3 per jaar, wat met €3 per m3 (is wel gemiddeld volgens mij nu :+) neerkomt op €120. Elektrisch verbruikt zo'n 200 kwh per jaar (175-260 kwh afhankelijk van type), met €0,75 (is dat gemiddeld?) komt dat neer op €150.

Oven en waterkoker had ik uit een artikel, maar dat kan ik niet meer vinden. Van wat ik me er van kan herinneren, kostte de waterkoker ongeveer evenveel als water koken op gas (was wel zonder deksel) en de oven kostte bijna 2x zoveel als een gaspitje op sudderstand (ging om stoven/sudderen).

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 22:11

Ik woon ook alleen in een appartement, maar wel eentje van 104 m2. Verbruik oktober was 6m3 gas en 104 kWh. KWh zit wel aan de hoge kant, maar ik werk het grootste gedeelte vd week thuis. En ik gebruik ook een zonnehemel.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 23:57

Pfff ik vond het koud vanmiddag en heb de verwarming aangehad en ook m’n IR paneel aangezet….dat IR paneel bevalt echt goed tot nu toe. Wel meteen 1,5 kuub gas verbruikt helaas….vorige week verbruikten we dat in 4 dagen…

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 06:09

1810naomi schreef:
Hebben degenen die bij Essent aangesloten zijn ook problemen met het inzien van het dagelijks verbruik? Er staat in de app dat ze mijn toestemming opnieuw aan het verwerken zijn, maar dit duurt inmiddels al ruim twee weken. Als ik chat zegt de “robot” dat er in verband met de drukte problemen zijn met de app, maar ik vind het inmiddels wel erg lang duren. Moet ik nog even geduld hebben of ben ik de enige die hier last van heeft?

Wij zitten ook bij Essent,maar geen problemen.

Wij krijgen eind deze maand onze jaarafrekening, we krijgen terug,maar hoe het reken sommetje is opgebouwd en wat de uitkomst is,is een verrassing

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 08:36

Onze stroomprijs van Eneco gaat weer omhoog in december :\
Gasprijs blijft gelijk. Waarom dan?
En heeft overstappen zin? Ik hoor overal dat de prijzen juist lager worden :=

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 09:30

Wij gaan van Eneco naar Essent per 5/12. Wij kregen per 1/11 onze jaarlijkse wijziging. Is dat bij jou ook geval?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 09:42

Maureen95 schreef:
Echwel schreef:
Iemand al iets van Oxxio ontvangen.
Hier meer dan welkom ivm twee huizen vanaf vandaag

Hier nog niet. Nieuwe contract is ook ingegaan en heb nog steeds mijn nieuwe termijnbedrag nog niet binnen. Ook nog niks gehoord hoeveel geld ik terug ga krijgen. -O-

Tweede helft van de maand, dus het zou vanaf de 15e (=vandaag) gestort kunnen worden.

@Verootje
Voor mij heeft het overstappen wel zin, gezien ik nog 1,5 maand 0.65€ per kuub minder betaal. Mijn "contract" zou t/m 31-12 lopen. In januari kijk ik wel weer verder.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 10:46

Ik ben van plan om deze week eens al mijn verbruikers te gaan doormeten, om te zien waar we op kunnen besparen.
De eerste heb ik al gevonden; mijn oude beeldscherm voor mijn werkcomputer gebruikt 155 Watt. Klinkt niet heel hoog, twee ouderwetse gloeilampen hebben hetzelfde verbruik.. Maar het ding staat zo'n 12 uur per dag aan = 1,8kWh x 5 dagen = 9,3 kWh per week = 465 kWh per jaar :=
Kost ons niks, want zonnepanelen, maar daar kunnen we wel ook 11x gratis de auto mee opladen thuis = dik 3000km 'gratis' reizen. Dus ik ben nu op zoek naar een nieuw, energiezuinig beeldscherm :D

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 11:04

Vandaag is de eerste dag dat kachel echt regelmatig aangaat om het huis op 14 graden te houden.
Ben nu al sinds middennacht 0,5 m3 gas kwijt alleen hieraan.
Zit ergens anders te werken maar de katten moeten maar zorgen voor een goede wintervacht ben ik bang.

Maandverbruik deze maand gaat nog goed. zit nu halverwege op 55 kWh en 15 m3 gas (november 2021 150 kWh en 160 m3).

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 11:10

karrij schreef:
Ik hoorde vandaag dat , ik dacht , Vattenfal per 1 januari de tarieven weer gaat verhogen, maar dan gaat toch dat prijsplafond van 1.45 de kuub in? Of gaat dat niet meer door?

Het prijsplafond gaat maar tot een bepaald verbruik. 1200m3 gas, daarboven gelden de contractprijzen.

https://www.gaslicht.com/energienota/pr ... %20energie.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 11:17

Zitten er ook mensen bij Vandebron die hebben gebeld of zij nog iets kunnen betekenen in de tarieven?
Als ik nu zou overstappen naar Essent dan zijn mijn tarieven flink lager.
Normaal doe ik dat altijd (ook met Ziggo) maar weet niet of het nu zin heeft.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 11:52

Martine schreef:
Zitten er ook mensen bij Vandebron die hebben gebeld of zij nog iets kunnen betekenen in de tarieven?

Ja, heb ik gedaan. Ze zijn niet te vermurwen, passen de prijzen voor geen cent aan. Ook niet als dat betekent dat de klant echt overstapt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 11:52

Winged schreef:
karrij schreef:
Ik hoorde vandaag dat , ik dacht , Vattenfal per 1 januari de tarieven weer gaat verhogen, maar dan gaat toch dat prijsplafond van 1.45 de kuub in? Of gaat dat niet meer door?

Het prijsplafond gaat maar tot een bepaald verbruik. 1200m3 gas, daarboven gelden de contractprijzen.

https://www.gaslicht.com/energienota/pr ... %20energie.

Het is ook een mooie manier om meer geld uit de overheid te persen.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 11:59

Dees schreef:
Martine schreef:

Ja, heb ik gedaan. Ze zijn niet te vermurwen, passen de prijzen voor geen cent aan. Ook niet als dat betekent dat de klant echt overstapt.

En ben je dan ook overgestapt?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 12:01

Zijn er meer mensen die problemen net de app van Vattenfall hebben?
Kan al 3 dagen verbruik niet inzien

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 12:04

@martine, ja, mijn overstap is definitief. Wel pas per december, dat kon niet eerder.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 12:04

OleJon schreef:
Zijn er meer mensen die problemen net de app van Vattenfall hebben?
Kan al 3 dagen verbruik niet inzien

Op de site kan ik in ieder geval zo inloggen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 12:09

EllyC schreef:
Vandaag is de eerste dag dat kachel echt regelmatig aangaat om het huis op 14 graden te houden.
Ben nu al sinds middennacht 0,5 m3 gas kwijt alleen hieraan.
Zit ergens anders te werken maar de katten moeten maar zorgen voor een goede wintervacht ben ik bang.

Maandverbruik deze maand gaat nog goed. zit nu halverwege op 55 kWh en 15 m3 gas (november 2021 150 kWh en 160 m3).

14 graden? brrrr, verwarm je dan in de avond wel naar een hogere temperatuur?

Wij hebben naast onze pelletkachel en zonneboiler en zonnepanelen nu ook een warmtepomp aangeschaft. Omdat we stroom over hebben en de pellets een stuk duurder zijn geworden, hopen we daarmee nog meer te besparen qua vaste lasten, gas hebben we al niet meer sinds 8 jaar. Maar besef me goed dat het luxe is dat je het allemaal kan doen in deze tijd.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 12:10

Ik heb de eerste 190 ontvangen van Eneco!