Meubels pimpen deel 2 - welke creabea doet mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MamaMiesje

Re: Meubels pimpen deel 2 - welke creabea doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 16:18

Nee, dat gaat niet met schuren :n Dan heb je in twee keer heen en weer vegen je schuurpapier vol zitten met was.
Veel werk, maar wat je kan doen is BUITEN het kastje flink natmaken en laten weken in Ammoniak-water; dat bijt het vet weg. Handschoenen aan en echt buiten doen! %)
Daarna schuren. Je zal zien dat de was losse velletjes gaat vormen en zo is het te verwijderen. Met kleine meubeltjes is het nog wel te doen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 16:20

En hoe ga jij het doen dan met die grote kast ? Of wordt het sowieso zandstralen ?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 16:21

Die grote hier boven is eiken toch? En niet in de was maar gewoon gelakt? Of niet?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 16:26

ooh euh ik weet niet ??? Kastje wat ik heb is ook eiken, dezelfde kleur en zelfde stijl. Ik dacht dat met was gedaan was ?? Hoe kan je zien of het was is of lak ?? :o :o

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 17:02

Haal er maar eens een schuurpapiertje over :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 18:03

Ohh zo'n eiken kasten zou ik gewoon laten zandstralen en dan niks meer aan doen. Echt prachtig vind ik dat blanke hout <3 Mijn eetkamertafel en dressoir zijn ook van massief blank eiken, en ik ben er nog steeds enorm blij mee <3
Zonde om te verven joh :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 18:11

Worden die kasten dan echt licht eiken na zandstralen? En wat zijn de kosten ongeveer voor zandstralen ??

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 18:46

Mijn schoonmoeder heeft er ook een laten zandstralen, en die is echt prachtig geworden :j Echt licht eiken inderdaad, en alsof ie gloednieuw was.
De kosten zou ik niet weten. Ik heb wel eens gekeken naar zandstraal-apparaten en die zijn ook niet heel duur. Maar dat loont zich vooral als je meerdere meubels wil zandstralen en het schijnt best langzaam te gaan met die doe-het-zelf apparaten.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 19:05

Mijn hout bleef bloeden. Kan wel huilen. Al 2 keer in de grond gezet, maar kan overnieuw beginnen. ned moet weer helemaal kaal en dan gronden op terpetinebasis.

En kijk hoe gaaf <3
Ze komen als wandbord achter ons bed. Afbeelding

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 19:40

Zandstralen is om te laten doen nog best wel duur, vraag me alleen niet wat het exact kost. Zeker als je meerdere meubels moet doen. Op mijn stage worden veel meubels gebracht die gezandstraald moeten worden, vervolgens komen ze weer bij ons terug en dan zetten we ze in de olie of de gewenste kleur. Zandstralen kan altijd zolang het maar van massief hout is. Je krijgt ze dan inderdaad helemaal blank terug en maakt niet uit wat erop zit, wel word het hout er wat ruwer van. Niet mooi glad. Kan wel maar dan zou je dat alsnog zelf glad moeten schuren. Het ene hout word overigens ruwer dan het andere hout dat is afhankelijk van de hardheid. Eiken is bv. hard hout en teak is weer wat zachter.

Wij hebben overigens erg veel meubels gekregen, een eerste huis kopen en verbouwen en ook nog eens je hele inboedel nog aan moeten schaffen / zelf maken is best wel duur dat we het nu eerst even op gekregen spulletjes doen en het langzaam aan naar onze smaak veranderen. Heel veel geluk gehad met een tante die is gaan samenwonen en dus een compleet interieur over had. :P

Maar dat is allemaal naturel gelakt eiken, jaren 80 eiken. Wil het liefst alles laten zandstralen, maar dat word te duur, maar iig wel in de olie straks nadat het blank is (zo mooi!) het liefst nog eerst laten roken en dan olie, zo gaaf. <3 Ookal gekeken wat het kost om zelf te zandstralen, die machines zijn niet duur en het investeren voor ons wel waard maar het is nog best een gedoe (je moet er de ruimte voor hebben) en je moet je gezondheid ook in de gaten houden. Dus dilemma's. Nu begonnen met de eetkamerstoelen, aan het schuren gegaan, kan altijd alsnog zandstralen. Maar die meubels worden wel allemaal blank straks. Gaat absoluut geen verf op, zonde!

Alleen die donkere kast die we vandaag hebben opgehaald is niet helemaal massief, dus zandstralen valt al af. En om alles zelf met de hand te gaan schuren is ook maar afwachten hoe dat word en heel tijdrovend. Waardoor ik besloten heb om hem toch in de kleur te zetten, normaal ben ik er op tegen omdat ik verliefd ben op blank hout helemaal als het eiken is. Love!

Was is overigens echt rot spul, op stage beginnen ze daar niet eens aan om die meubels op te knappen. Zandstralen adviseren ze dan en dan nog zijn ze er niet happy mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 01:14

Ik had weer een leuk salon tafeltje gekocht om wat op te pimpen. Wilde hem doorschuren maar dat was toch niet mooi. Dus nu maar egaal gehouden. Vind hem echt schattig. Jammer dat hij niet paste op de plek van onze salontafel. Was veel te klein. Dus nu maar op MP.
Ondertussen nog een salontafel gepimpt. Die is bijna klaar. En heb dan nog een heel leuk salon tafeltje, om te pimpem en dan ben ik weer door mn projectjes heen. :)) ik heb er zoveel lol aan <3

Afbeelding
Afbeelding

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 09:17

Mooi Euforie! Knap dat het jullie allemaal zo makkelijk af gaat.

Dat bed van mijn dochter is echt een hel, maar ik geef niet op :))

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:53

Dat blauwe tafeltje is echt heel schattig! Maar inderdaad meer een bijzettafeltje dan een salontafel

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:14

Ik heb ook 2 buffetkasten gekocht op marktplaats voor een prikkie.. Vanavond ophalen en dan gaat mijn eerste meubel-pimp avontuur beginnen.
Het lijkt op de foto grenen te zijn. Als er geen was opzit, kan ik gewoon dof schuren, afnemen met St Marc en dan (krijt)verfen toch?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 14:37

Schuren hoeft niet :)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 14:47

Hoe test je het gemakkelijkst of er wel/geen was op zit?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 15:46

Dan moet je wél proberen te schuren; als het schuurpapier al snel "verstopt", dan is dat wax :)

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 16:22

Goed plan!
Ik denk dat het gelakt is, las ergens op zo'n website dat het dan wel aan te raden is om te schuren?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 18:31

als je met Annie Sloan krijtverf werkt, sowieso niet. Maar als je echt zware behoefte hebt aan schuren, dan ga je gang :D

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 18:40

Heb Gamma krijtverf.. Ik ga wel even kijken hoe de boel erbij staat morgen!

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 12:06

Hoihoi,

Ik lees hier al een tijd mee, ik vind het geweldig om te zien hoe jullie de meubels opknappen ! Nu heb ik net een kist gekregen die ik zelf wil gaan verven. Hij is me te donker. Maar zo gaaf.

Afbeelding

Hebben jullie tips voor me ?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 12:23

Leuke kist!

Ik zou het metaal goed afplakken zodat je het niet meeschilderd. Daarna kist grondig schuren en eerst eens kijken wat je dan van de kleur vind.

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 12:28

Malenka schreef:
Leuke kist!

Ik zou het metaal goed afplakken zodat je het niet meeschilderd. Daarna kist grondig schuren en eerst eens kijken wat je dan van de kleur vind.

Het liefste houd ik m inderdaad gewoon houtkleurig. Maar wel een stukje lichter. Als ik m geschuurd heb, moet ik m dan nog lakken met iets ?

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 12:52

Als je m onbehandeld laat, bestaat de kans dat hij erg gaat vergelen. Ik zou er Skylt (tweecomponentenlak) opsmeren, minstens twee lagen met eventueel een klein drupje witte verf erdoor. Mooie matte uitstraling.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 13:02

Ik lees al een tijd mee en heb al veel leuke en handige tips langs zien komen maar ik kom met 1 ding er niet uit.

Ik heb een boomstronk waarvan ik zelf de bast eraf heb gehaald. Hij staat nu in de kamer en is helemaal droog maar er is op de bovenkant schimmel op gekomen. Ik lees verschillende verhalen op internet om dat te behandelen en vroeg me af of jullie weten wat ik hier het beste aan kan doen?

Ik wil het zodra de schimmel weg is ook lakken, weten jullie wat voor lak ik ervoor kan gebruiken?