Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 20:32

laetitia prachtig die rozen! , ze matchen mooi !

Ik shop ook bij tuincentrum , al hebben we hier meerdere tuincentra

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 09:41

Ik ga hier vaak naar een tuincentrum in een dorpje verderop, zijn enkel wat kassen en puur en alleen planten en tuinaarde plus wat potten, en daardoor in verhouding goedkoper dan een intratuin. T scheelt alleen ook per jaar wat ze hebben en het ene jaär is het aanbod beter als het jaar erna

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 13:11

Ik ga ook veel naar kwekers in de regio, maar dan moeten ze maar net hebben wat je zoekt. Laatst wel 2 grote hortensia's gekocht voor 7,- per stuk bij een boer.

Ben voor de nieuwe border toch maar naar de Intratuin gegaan, alles op mijn lijstje kunnen kopen.

Wil alles gaan planten maar die griep blijft maar in mijn lijf %).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 13:17

Eigenlijk wil ik niet naar de intratuin omdat ht duur is, maar ik vind het gewoon zo'n fijne winkel, dat ik zelfs een paar weken terug, op weg naar aen tuincentrum verderop, toch de afslag nam naar Intratuin :')

Rebecca wat heb je die rozen zo mooi staan zeg.
Mijn rozen in de voortuin zijn echt geweldig. Ze zijn immens groot. Volgens mij is deze struik al ruim 20 jaar oud.
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 13:24

Wie kan mij helpen aan de naam van deze vreselijke plant die mijn voortuin weer over neemt omdat ik ze door mijn zwangerschap er niet op tijd uitgehaald heb? Had het er laatst met mijn moeder over en ik was er van overtuigd dat ik de naam wist, maar ik kan er echt niet meer op komen :+
Afbeelding

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 20:14

Die zijn leuk joh! Ik heb ze ook in het paars en het wit. Het zijn volgens mij bepaalde soort lelies.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 20:27

Ja ze zijn super leuk. Maar meestal laat ik maar een bos of 2/3 staan. Alleen nu, door mijn bekkeninstabiliteit en het gebrek van groene vingers bij mijn man heb ik ze overal in de tuin :')

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 20:29

Zijn er hier ook mensen met een bol catalpa? Heb de mijne die voorjaar geplant en overal zie ik ze al vol in het blad maar bij mij loopt hij pas net een beetje uit :+
Afbeelding

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 20:47

Doordat de plant meer energie aan de wortels moet geven bij verplanten,is het logisch dat er dit jaar minder/later blad wordt gevormd.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 20:55

Ja, ik heb er een in de voortuin staan, die is minstens 15 jaar oud en enorm en die staat inderdaad al flink in het blad.

Maar misschien heeft de jouwe gewoon wat aanpassingsproblemen. Tis net een paard, bij verhuizen hebben ze even tijd nodig. Best kans dat hij dit jaar wat magertjes blijft.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 20:58

Eleionomae schreef:
Zijn er hier ook mensen met een bol catalpa? Heb de mijne die voorjaar geplant en overal zie ik ze al vol in het blad maar bij mij loopt hij pas net een beetje uit :+
[img]m/yOImzU.jpgmg]

Zo van boven ziet je tuin er echt super tof uit! Vind je tegels prachtig btw, welke maat zijn ze?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 21:24

senna21 schreef:
Doordat de plant meer energie aan de wortels moet geven bij verplanten,is het logisch dat er dit jaar minder/later blad wordt gevormd.

Zit wat in haha.
Knabbelgirl thanks :) t begint eindelijk te lijken op wat ik wil :)
De tegels zal ik even voor je nameten haha
Laatst bijgewerkt door Eleionomae op 02-06-17 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 21:26

Na veel meelezen, toch maar eens een paar foto's van onze tuin, waar ik al weer redelijk blij van wordt! Achterin hebben we een grote koivijver en ons uitzicht blijft geweldig..

Afbeelding

Afbeelding

Blauwe regen krijgt toch nog wat bloemen nadat ie last heeft gehad van de vorst.. Achter de vijver staan kogeldistels, met stokrozen en annabelles. Voor de vijver staat een grote vlinderstruik die weer begint uit te lopen.
Afbeelding

Afbeelding

Naast de vijver onze loungeset met schaduwdoek erboven, heerlijk plekje!
Afbeelding

Mijn hosta die nog nooit zo groot is geweest, naast de kattenkruid. De hibiscus aan de linkerkant wordt nog verplaatst, want die wordt daar echt te groot!
Afbeelding

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 21:44

Eleionomae schreef:
senna21 schreef:

Zit wat in haha.
Knabbelgirl thanks :) t begint eindelijk te lijken op wat ik wil :)
De tegels zal ik even voor je nameten haha

Oh vergeet ik dat nog te typen, maar wat Senna21 zegt klopt ja, had dat niet iets te maken dat aanleg voor hoeveelheid blad/bloem/vrucht direct na de bloei van het voorgaande jaar wordt bepaald? Zoiets staat me bij in ieder geval hihi

Graag! Moet nieuwe tegels bij de voortuin en dit vind ik wel mooi! Heb het niet zo op die kleine vierkantjes

Leuke tuin Naath86! Je hosta staat er al goed bij zeg! En dat paarse ernaast is de kattenkruid? Ook mooi :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 21:52

Naath86 wow jouw hosta! Mijn hosta's zijn allemaal vreselijk aangevreten door de slakken dit jaar helaas

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 21:57

Maartje_M schreef:
Naath86 wow jouw hosta! Mijn hosta's zijn allemaal vreselijk aangevreten door de slakken dit jaar helaas

Ik heb hem ook nog nooit zo groot gehad! Ik ga wel regelmatig erdoor heen om de slakken eruit te halen..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 22:06

Hier alleen in de voortuin slakken bij de hosta's, in de achtertuin gaat het nog goed. Zijn inmiddels ook al goed groot aan het worden, dwz, meer in breedte, hoogte wordt bepaald door het soort, ik heb ook een hoop mini-hosta's staan die maar 10 cm hoog worden. Alle hosta's in de achtertuin staan al tijden in potten in de grond, zijn meegenomen uit de vorige woning en in het najaar van 2013 in potten gezet. Kan niet wachten om ze een definitief plekje te geven. Tuinaanleg komt bijna in zicht.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 22:10

Hier de slakken juist in de achtertuin en uiteraard ooit zo stom geweest de hosta van voor naar achter te verplaatsen :+

Normaal ben ik veel meer met de tuin bezig maar het lukt me nu echt niet. En het irriteert me mateloos, vol onkruid en alles rommelig. En dan hebben we ook nog ons huis te koop. Dus komende weken iedere keer maar een beetje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 22:42

Naath heel gaaf !

Slakken worden hier door padden opgegeten :)

Pfff ik ben nog niet bezig in de tuin :+ , maar heb geen idee wat ik met het pad aanmoet .

Plan A ipv vijver in het gat wat ik straks bij konijnen heb daar zoveel mogelijk 'dumpen' en grond erop .. (overgebleven grond kan ik altijd de tuin in rijden)

Of plan B in het hok storten en hok nooit meer betreden :')

Plan 3 alle paden eruit en worteldoek eronder en nieuwe dikke laag erin

Als ik pad eruit haal wat dan? , moet wel weer een pad komen :=

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 10:37

Neonlight schreef:
Hier alleen in de voortuin slakken bij de hosta's, in de achtertuin gaat het nog goed. Zijn inmiddels ook al goed groot aan het worden, dwz, meer in breedte, hoogte wordt bepaald door het soort, ik heb ook een hoop mini-hosta's staan die maar 10 cm hoog worden. Alle hosta's in de achtertuin staan al tijden in potten in de grond, zijn meegenomen uit de vorige woning en in het najaar van 2013 in potten gezet. Kan niet wachten om ze een definitief plekje te geven. Tuinaanleg komt bijna in zicht.

Zo dat is al best lang, dan heb je vast ruime potten? Hier kregen ze het na een half jaar begin deze maand echt zwaar toen de boel moest uitlopen. Wel fijn dat ze het goed doen hoor! En dat het 'eind' in zicht komt :)

Rebecca schreef:
Naath heel gaaf !

Slakken worden hier door padden opgegeten :)

Pfff ik ben nog niet bezig in de tuin :+ , maar heb geen idee wat ik met het pad aanmoet .

Plan A ipv vijver in het gat wat ik straks bij konijnen heb daar zoveel mogelijk 'dumpen' en grond erop .. (overgebleven grond kan ik altijd de tuin in rijden)

Of plan B in het hok storten en hok nooit meer betreden :')

Plan 3 alle paden eruit en worteldoek eronder en nieuwe dikke laag erin

Als ik pad eruit haal wat dan? , moet wel weer een pad komen :=

Ah ja echt? Vroeg me al af hoe het kon dat ik hier nog geen slak heb gezien, maar mijn tuin stikt inderdaad van de padden en kikkers, hoe vies ik ze ook vind, dan toch maar die want mijn planten blijven staan dan haha

Van wat voor materiaal zijn je paden? Grind ofzo? Ik zou hetgeen doen wat voor jou het meest haalbaar is, maar optie B skippen, doodzonde om ruimtes niet begaanbaar te maken! (sorry als ik het niet helemaal goed snap, slaapgebrek hihi)

Wanneer doen jullie het bewateren/sproeien van de tuin? 's Ochtends of 's avonds? Ik heb altijd geleerd in de avond, dan kunnen de bladeren niet verbranden als ze nat zijn geworden, en verdampt het water niet direct. Nu zag ik gisteren bij een plantenwinkel voorbij komen op Facebook dat het niet waar is en in de ochtend beter is want het moet juist verdampen. Algemene regel, niet voor bepaalde planten. En ik heb een beetje moeite om het te geloven eerlijk gezegd :o

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 10:55

Naath wat een heerlijke tuin <3 .
Mooi die vijver onder de pergola ook!

Ik sproei altijd s'avonds.

@ Rebecca, ik snap het niet :=

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 11:27

Wij sproeien ook in de avond. Hebben hier een buis liggen met van die sproeikopjes, ideaal want het water komt niet op de plant maar er mooi onder.

Olanten staan in ruime potten, maar groeien er wel uit nu. Hostas zouden anders nog veel groter zijn. Hortensia's staan in speciekuipen met gaten erin. En alles zit in de grond gegraven, scheelt ook. Potten zijn niet zichtbaar. Zo kunnen ze ook beter tegen de vorst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 11:45

Padden eten slakken , Google heeft het mij geleerd ik snapte oom niet waarom ik geen slakken had

B :') de korte versie dan :)) , ik heb een klein fietsenhok buiten en opslag ruimte voor tuinspul. Maar ik gooi alles erin en hok is voller dan vol , gooi ik kruiwagens grind erin (wat nu op de paden ligt ). Dan kan dat hok nooit meer open dan valt alles eruit :')

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 12:00

@Rebecca: ik zou dan denk ik eerst het grind op 1 plek verzamelen, dan gronddoek leggen op plek van nieuwe paden en dan het grind weer hergebruiken.

Ik sproei de plantjes ook altijd 's avonds ivm eventuele verbranding door zon :j

Hier geen slakken én geen padden :D

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 12:22

Ik hoop dat iemand hier mij kan helpen.
Heb een tijdje terug hier ook wat gevraagd over mijn vijgen boompje.
Nu loopt hij weer uit en komen er op verschillende plaatsen nieuwe takjes met bladeren.
Alleen de oude bladeren zitten er dus nog aan, veelal met bruine gedroogde plekken erin. Is het verstandig om deze er af te halen zodat alle energie kan gaan zitten in de nieuwe takken of juist laten zitten?

Afbeelding