Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 12:54

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 13:18

-O-

Vorige maand kregen we met een maandbedrag van €585 nog €1500 terug. Toen zei de app: verlagen naar €350. Wij naar €450 gegaan. Toen kregen we nog €750 terug. Dat werd 1 november ineens €75 bij betalen, oké prima. We wachten even af…
Maar nu ineens is het meer dan €1000 bijbetalen en moet ons maandbedrag naar ruim €700!

:brr:

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 13:25

Mooie vergelijking maar het lastige blijft natuurlijk dat je niet in de toekomst kunt kijken. En daarbij de vraag of die apparaten het ook allemaal wel 10 jaar volhouden.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 17:14

Sanet, wij zijn ons ook doodgeschrokken bij essent, ons voorschot is nu al bijna €1000, ze willen nu €1500 hebben omdat ze denken dat we nog €5000 moeten gaan bijbetalen straks achteraf := -O-

Dat is alleen voor het gewone huis, blij dat we net 96 zonnepanelen hebben voor ons bedrijf voor 30.000 kWh. Dus gelukkig krijgen we die rekening niet, anders waren we failliet gegaan denk ik. Anders waren de jaarlijkse energiekosten van het bedrijf zo'n €15.000, nu dus alleen het woonhuis al meer dan dat. :(

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 18:57

Sanet schreef:
-O-

Vorige maand kregen we met een maandbedrag van €585 nog €1500 terug. Toen zei de app: verlagen naar €350. Wij naar €450 gegaan. Toen kregen we nog €750 terug. Dat werd 1 november ineens €75 bij betalen, oké prima. We wachten even af…
Maar nu ineens is het meer dan €1000 bijbetalen en moet ons maandbedrag naar ruim €700!

:brr:

Denk ik nou te simpel? Want volgens mij kan je het toch ook redelijk simpel zelf uitreken.
.je neemt je huidige prijs per kwh en vermenigvuldigd dit met de hoeveelheid kwh die je denkt te gaan verbruiken de volgende maand. Daar komt een bedrag uit.

dit doe je ook voor je gas. Prijs per m3 x je verwachte verbruik = de kosten die je ongeveer gaat maken de volgende maand.

Dan kan je zelf je termijnbedrag daar op aanpassen als dat nodig is.

Als je situatie niet gigantisch veranderd is ten opzichte van november/ december vorig jaar, dan kan je het beste het gebruik van vorig jaar erbij pakken, kwa hoeveel kwh en m3.

Maar heb je zonnepanelen gekregen/ stook je veel minder, dan kan je je verbruik lager inschatten dan het jaar ervoor.

En gelukkig blijft een voorschot in principe een voorschot. Teveel betaald bedrag krijg je op je eindafrekening natuurlijk weer terug.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 19:28

@mvdende:
Mijn man heeft alles doorgerekend, nadat hij net als ik even van zijn stoel gestuiterd was en zegt dat het zo wel moet kunnen.
Maar ik vind het wel bizar dat het zo snel veranderd en met zulke bedragen ook.

@Grainey:
Heftig!!! Wat is jullie verbruik?!

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 22:13

Echt bizar inderdaad hoe die bedragen zo snel zo veranderen bij jou Sanet, ik vind het behoorlijk extreem in zo'n korte tijd -O- Ons contract loopt van juli tot juli, dus ik hoop dat het uiteindelijk mee gaat vallen, wanneer komt bij jou de jaarafrekening? We gaan in ieder geval proberen om nog meer te besparen hier.

Het verbruik hier de afgelopen maand was 165 m3 gas (dat is van 3 vrijstaande huizen, oftewel 3 cv-ketels + 1 woning koken op gas) tegenover 367 m3 in oktober vorig jaar. En stroom hetzelfde als vorig jaar, iets van 350 kWh (veel apparatuur noodzakelijk voor het bedrijf helaas, dus dat is het hele jaar door wel een constant getal). Maar ik vind het lastig te bepalen of we echt zoveel geld kwijt gaan zijn omdat we aan het omschakelen zijn naar elektrisch in de huizen, dus daardoor is het gebruik van voorgaande jaren niet echt vergelijkbaar.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 22:29

Hier wordt de jaarafrekening opgemaakt.

5264 kwh verbruikt
4819 kwh teruggeleverd (panelen zijn 8 weken stuk geweest -O- )

Netto 445 kwh

En gas 397 verbruikt.

Vrijstaand huis, vriend werkt vanuit huis, met 2 personen en een auto aan de oplader.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 13:49

Gianti schreef:
Zijn er hier mensen met budget energie? Bij overstappen ga ik flink besparen maar er zijn zoveel slechte reviews over hun :=

Ik zit bij ze, geen problemen met ze, Contract loopt tot jan 2024.
Bij vattenfall en essent heb je de jaarafrekening wat sneller terug gestort gekregen maar verder geen slechte ervaringen met ze

fohadie schreef:
Voor de mensen die wel tevreden zijn met budgetenergie, hebben jullie het hele pretpakket (telefonie, internet, TV, enz.)of alleen energie?

Wij hebben alleen energie.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 23:19

Zit ook bij budgetenergie. Gas en elektra. Nooit problemen. Vast contract tot juli ‘24. De 190€ compensatie stond vandaag al op mijn rekening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 00:24

hier gemixte gevoelens over budgetenergie. Geen dramatische dingen, maar we hadden bundelkorting omdat we ook onze mobiele abonnement, en nog iets (denk TV ofzo hebben).

Die korting blijven ze maar verlagen, terwijl we dan bij een andere provider goedkoper waren geweest. Vind het zelf nogal raar dat je midden in een contract kan zeggen dat je de korting eraf haalt of vermindert.

Verder in onze sociale huurwoning onze termijnbedrag die ineens verdriedubbelde, voordat er oorlog of watsoever was. Toen betaalden we ineens 360 euro voor een woning van 55m2, pre-oorlog. Konden we toen missen dus het er maar bij gelaten, maar ons wel helemaal rot geschrokken. Maar bij de afrekening klopte er geen hol van natuurlijk, en bleken we maar voor 120 eu per maand te verbruiken := .

Dus eigenlijk toch vrij problematisch al zijn we zelf ook niet actief ermee geweest :+ .

Slmt9

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 18:26

Weet iemand ook waar je je stroomverbruik kan zien uit het verleden?
Ik wil bijv mijn verbruik van okt 2021 in zien, toen zat ik bij een leverancier die nu failliet is. Mijn huidige leverancier kan ik pas inzien vanaf november 2021. Daarnaast stap ik bijna over en dan kan ik het afgelopen jaar helemaal niet meer in zien.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 19:34

Slmt9 schreef:
Weet iemand ook waar je je stroomverbruik kan zien uit het verleden?
Ik wil bijv mijn verbruik van okt 2021 in zien, toen zat ik bij een leverancier die nu failliet is. Mijn huidige leverancier kan ik pas inzien vanaf november 2021. Daarnaast stap ik bijna over en dan kan ik het afgelopen jaar helemaal niet meer in zien.

Via mailtjes van die energiemaatschappij waarin je verbruik staat?
Oude nota's?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 19:40

Ik heb alleen eindnota’s met totale verbruik.
Ik wil bijv graag okt’21 vergelijken met okt’22. Of met okt’20.

Geen idee of die data dus terug te halen is, zoals ik de data van dit jaar in mn Eneco app kan zien. Maar alleen als klant

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:45

Ik heb van Vattenfall de nieuwe tarieven, Gas van 2.020 naar 3.219, Electra van 0.497 naar 0.948.

Maar ik blijf onder het prijsplafond, dus ik ga per 1-1 juist omlaag :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:57

Slmt9 schreef:
Ik heb alleen eindnota’s met totale verbruik.
Ik wil bijv graag okt’21 vergelijken met okt’22. Of met okt’20.

Geen idee of die data dus terug te halen is, zoals ik de data van dit jaar in mn Eneco app kan zien. Maar alleen als klant

- kun je nog inloggen met jouw oude klantgegevens bij de vorige leverancier? en je kan altijd een bericht sturen met de klantgegevens van destijds en jouw vraag. Nee heb je.
- Maarrrr... als je destijds geen slimme meter op de gasaansluiting had dan kun je het wel opvragen, maar dan kom je alsnog bij de totalen uit. Want dat is niet per maand uit te lezen.

Hier een slimme meter sinds afgelopen april. Maar die las pas uit in juli. Dus dat is erg jammer. Ik weet wel dat ik afgelopen winter 750 kuub erdoor heb gejaagd. Doel is dus om dat aantal flink te verlagen deze winter.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 15:05

Nee, dat eerste had ik al geprobeerd. Helaas doen ze dat alleen voor eigen klanten.
Dat tweede is hier niet aan de orde.

Denk dat ‘t dan een jammer maar helaas is.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 15:34

Of het kan weet ik niet, maar misschien kun je informeren bij je netbeheerder?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 15:53

Goeie, dank, ik ga het navragen!

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 18:15

Ik hoorde vandaag dat , ik dacht , Vattenfal per 1 januari de tarieven weer gaat verhogen, maar dan gaat toch dat prijsplafond van 1.45 de kuub in? Of gaat dat niet meer door?

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 18:18

De eerste 190 is gestort en ik heb het al uitgegeven aan allerlei drogisterij-artikelen die we gebruiken om die voorraad aan te vullen. Zo hoeven we volgend jaar niet veel van dat spul meer te kopen. Op die manier heb ik de tegemoetkoming dan goed besteed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 18:40

karrij schreef:
Ik hoorde vandaag dat , ik dacht , Vattenfal per 1 januari de tarieven weer gaat verhogen, maar dan gaat toch dat prijsplafond van 1.45 de kuub in? Of gaat dat niet meer door?

Dat heeft te maken met de prijzen die ze aan het kabinet vragen. Zoals het er naar uitziet gaat het prijsplafond wel gewoon in.

Verder onze eerste winter in dit huis, dus voor het eerst een inschatting maken van wat het doet. Maar vanochtend was het gewoon 12 graden ;( moeten er nu dus echt aan gaan geloven, ook ten gunste van ons huis. Maar goed voelt het niet :n .

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 18:46

Is ook wel een flinke verhoging. Ik dacht dat de prijs wat aan het dalen was? Misschien niet genoeg om dat door te rekenen aan de consument, maar zo'n flinke verhoging heb ik toch een wat raar gevoel bij.

Hier is die ook aangeslagen helaas.

1810naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:07

Hebben degenen die bij Essent aangesloten zijn ook problemen met het inzien van het dagelijks verbruik? Er staat in de app dat ze mijn toestemming opnieuw aan het verwerken zijn, maar dit duurt inmiddels al ruim twee weken. Als ik chat zegt de “robot” dat er in verband met de drukte problemen zijn met de app, maar ik vind het inmiddels wel erg lang duren. Moet ik nog even geduld hebben of ben ik de enige die hier last van heeft?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:20

Iemand al iets van Oxxio ontvangen.
Hier meer dan welkom ivm twee huizen vanaf vandaag