Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 15:16

chevax schreef:
Wij gaan straks naar een huis kijken en morgen naar nog eentje. Ik kan nog niet echt goed lopen na m’n operatie, maar ik wil graag mee voor de sfeer.
Twee verschillende huizen: het ene is een voormalig gemeentehuis in een dorp in de buurt, het ander is een huis “op de buiten” met bijgebouwtjes en wat grond.
Het gemeentehuis is groot genoeg voor dubbele bewoning, het andere huis zouden we van een van de bijgebouwtjes een extra woning maken.

Klinkt als twee heel andere dingen spannend

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 15:35

@Zwarteheks: ons huidige huis heeft een inpandig appartement, waar onze dochter en haar vriend wonen. We hebben een jaar of drie geleden een forse verbouwing gedaan. Het bevalt ons allevier erg goed (ook wegens bepaalde omstandigheden dat we hiervoor kozen) en dus verhuizen we met z’n viertjes. Dochter en vriend denken aan kindjes in de toekomst en daar is hun appartement nu te klein voor. Dus verhuizen we. Das de korte versie :-).
Mocht je willen zien hoe ons huis en appartement eruit zien: https://www.funda.nl/koop/axel/huis-429 ... tstraat-7/

chevax

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 17:50

Zucht, ik ben verliefd… huis was stuk leuker dan op de foto’s. Het bijgebouw waar we een huis voor dochter van willen maken is in goede staat (dwz: geen afbraak en kunnen er dus mee aan de slag). Het zal een boel tijd en geld kosten. Maar eerst maar zien of en welk bod we uitbrengen.
Hier een foto van het bijgebouw, ik hou van die stijl.Afbeelding

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 19:48

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:07

ZwarteHeks schreef:
@chevax
Jeetje wat een mooi afgewerkte huis hebben jullie! Heel gaaf!

Wij zijn gisteren hiernaar wezen kijken:
https://www.funda.nl/koop/valkenswaard/ ... udohof-25/

Hier gaan wij op bieden. Poging 5. :=

Dank je wel!
Ik ga voor je duimen, zou fijn zijn als het nu lukt.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:12

Marlis schreef:
chevax schreef:
Wij gaan straks naar een huis kijken en morgen naar nog eentje. Ik kan nog niet echt goed lopen na m’n operatie, maar ik wil graag mee voor de sfeer.
Twee verschillende huizen: het ene is een voormalig gemeentehuis in een dorp in de buurt, het ander is een huis “op de buiten” met bijgebouwtjes en wat grond.
Het gemeentehuis is groot genoeg voor dubbele bewoning, het andere huis zouden we van een van de bijgebouwtjes een extra woning maken.

Klinkt als twee heel andere dingen spannend

Ja, indd twee totaal verschillende woningen. Maar ik denk niet dat dat gemeentehuis ‘m gaat worden, dat is eigenlijk te groot. Maar ik wil het toch graag zien. De ligging daarvan is ook leuk, aan een mooi, oud pleintje en grenzend aan een klein bos.
Ik zal morgen laten weten hoe het was, ok?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 12:54

De eerste had wel wat jullie zochten las ik. Ben benieuwd naar de tweede.

Ik kan niks delen van het huis waar wij mee bezig zijn. Staat niet online dus geen fotos haha.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:08

Mooi bijgebouw chevax, ik houd daar ook wel van.

Zwarteheks, leuk huis, fijn die serre aanbouw, maakt het een stuk ruimer. Ik moest gisteren nog aan je denken. Ik sprak een collega die een huis had gekocht in Dommelen, Brouwerijdreef. := Ik weet niet of daar meer te koop heeft gestaan, maar vermoed dat het het huis is waar jullie een bod op hebben gedaan.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:23

Neonlight schreef:
Mooi bijgebouw chevax, ik houd daar ook wel van.

Zwarteheks, leuk huis, fijn die serre aanbouw, maakt het een stuk ruimer. Ik moest gisteren nog aan je denken. Ik sprak een collega die een huis had gekocht in Dommelen, Brouwerijdreef. := Ik weet niet of daar meer te koop heeft gestaan, maar vermoed dat het het huis is waar jullie een bod op hebben gedaan.

Goh, verdorie, ja die heeft dan van gewonnen. Wij hadden daar 356.000 voor geboden (vraagprijs was 329.000). Lucky bastard.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:51

Voor wat het waard is, het is in ieder geval geen expat maar een Nederlander die uit Den Haag komt en iedere dag op en neer moet. Misschien dat je dan in ieder geval een minder slecht gevoel hebt als dat het een expat is.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 16:01

Ja, scheelt wel een beetje. Wij waren gisteren toevallig nog erlangs gereden, uiteindelijk wel blij dat we het toch niet geworden zijn. Was 's avonds nog best druk langs de Brouwerijdreef.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 19:42

Het huis van vandaag ( https://www.funda.nl/koop/kloosterzande ... deplein-1/ )gaat ‘m wrs niet worden. Ik hoopte dat er binnen veel sfeer zou zijn, maar dat viel tegen. Er is zeker iets van te maken, maar dat kost wel erg veel geld. Plus dat ik vind dat je altijd naar de verkoopbaarheid van een pand moet kijken. Je weet nooit om welke reden je wellicht ooit moet verkopen en dat zal hiermee niet makkelijk zijn.
De pluspunten:
- mooi gelegen aan een oud dorpspleintje
- aantrekkelijke buitenkant
- geschikt te maken voor dubbele bewoning

De minpunten:
- het mooie dorpspleintje gaat op de schop, er komen 37 sociale huurwoningen
- heel veel ramen, uitsluitend enkelglas
- slechte kozijnen, die niet alleen geverfd, maar ook grotendeels gerestaureerd moeten worden
- teveel kamertjes, ik mis een geheel
- weinig tot niks geïsoleerd
- beneden alleen maar systeemplafonds (ja, die kun je vervangen, maar erg veel m2 plus hoge plafonds, dus kun je niet zelf met je laddertje doen

Het pand is een rijksmonument en dat heeft zowel voor- als nadelen.
Wat ik ook erg vervelend vond, is dat de verkopend makelaar echt niks wist. Nieuwbouwplannen? Bel de gemeente maar. Kringen van oude lekkages? Geen idee. Huidige kosten gwe? Weet ik niet. En zo ging het door. Als koper heb ik onderzoeksplicht, maar het helpt als de verkopende partij iig relevante info heeft.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 19:47

ZwarteHeks schreef:
Ja, scheelt wel een beetje. Wij waren gisteren toevallig nog erlangs gereden, uiteindelijk wel blij dat we het toch niet geworden zijn. Was 's avonds nog best druk langs de Brouwerijdreef.

Das dan geluk bij een ongeluk, maar wel vervelend dat je zoektocht nu weer verder gaat. Ik hoop dat het snel lukt, ZH.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 21:11

chevax schreef:
ZwarteHeks schreef:

Das dan geluk bij een ongeluk, maar wel vervelend dat je zoektocht nu weer verder gaat. Ik hoop dat het snel lukt, ZH.

Nou, hier goed nieuws.... we hebben een nieuwbouw onder optie! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* Wel een andere richting (Vessem ipv Valkenswaard), maar super blij mee!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 21:16

Wat goed! *\o/*

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 22:22

Oeh bij mij om de hoek! Duimen!

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 22:26

Gefeliciteerd! Ik heb zojuist onze derde bouwcontainer besteld :D

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 22:38

chevax schreef:
Het huis van vandaag ( https://www.funda.nl/koop/kloosterzande ... deplein-1/ )gaat ‘m wrs niet worden. Ik hoopte dat er binnen veel sfeer zou zijn, maar dat viel tegen. Er is zeker iets van te maken, maar dat kost wel erg veel geld. Plus dat ik vind dat je altijd naar de verkoopbaarheid van een pand moet kijken. Je weet nooit om welke reden je wellicht ooit moet verkopen en dat zal hiermee niet makkelijk zijn.
De pluspunten:
- mooi gelegen aan een oud dorpspleintje
- aantrekkelijke buitenkant
- geschikt te maken voor dubbele bewoning

De minpunten:
- het mooie dorpspleintje gaat op de schop, er komen 37 sociale huurwoningen
- heel veel ramen, uitsluitend enkelglas
- slechte kozijnen, die niet alleen geverfd, maar ook grotendeels gerestaureerd moeten worden
- teveel kamertjes, ik mis een geheel
- weinig tot niks geïsoleerd
- beneden alleen maar systeemplafonds (ja, die kun je vervangen, maar erg veel m2 plus hoge plafonds, dus kun je niet zelf met je laddertje doen

Het pand is een rijksmonument en dat heeft zowel voor- als nadelen.
Wat ik ook erg vervelend vond, is dat de verkopend makelaar echt niks wist. Nieuwbouwplannen? Bel de gemeente maar. Kringen van oude lekkages? Geen idee. Huidige kosten gwe? Weet ik niet. En zo ging het door. Als koper heb ik onderzoeksplicht, maar het helpt als de verkopende partij iig relevante info heeft.

Wat een bijzonder pand! Maar idd wel een aantal minpunten, ik zou het alleen overwegen als je nog flink wat budget over hebt om te isoleren en de ramen en kozijnen te doen. Toen ik een huis kocht viel het me tegen hoeveel het kost om de kozijnen aan te pakken.
Jammer dat de makelaar niet veel wist.

Ik ben overigens dus al voorzien maar lees soms nog mee :)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 06:32

Mag ik deze foto’s/post hier plaatsen?

Ik vond daarnet foto’s op m’n tel van hoe ons huis eruit zag toen we het kochten en de andere foto is nadat we een nieuwe voorgevel zetten.

We hebben het zoveel mogelijk in de oorspronkelijke stijl teruggebracht. In de ‘80 was het mooie, authentieke karakter er vakkundig uit gesloopt: grote ramen, glazen deuren met de toen bijna obligate Hewi deurklinken etc.
Het was enkelglas en tussen de glazen deuren zaten enorme kieren: het waaide binnen net zo hard als buiten. Binnen, in wat nu ons kantoor is, lag een betonvloer. Je kunt je voorstellen hoe koud het was..

*edit* de twee linkerramen zijn van het inpandige appartement. Dat is over de volle diepte van het pand (ong. 18m.)
Afbeelding
Afbeelding

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 08:15

Wauw wat een verschil zeg.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 08:34

Oh whauw! Dan heb je wel eer van je werk zeg!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 08:45

Prachtig! Dat mag wat gekost hebben.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 11:55

Suzanne F. schreef:
Prachtig! Dat mag wat gekost hebben.

We (of beter gezegd m’n man :+ ) heeft erg veel zelf gedaan. Dan was het alles bij elkaar nog veel geld, maar volledig uitbesteden was echt te duur. De voordeuren hadden we al jaren in de garage liggen. Ooit tegengekomen en gekocht met deze verbouwing in ons achterhoofd. Ik vind het zelf ook altijd nog een prachtige gevel. Als ik door de “winkelstraat” naar huis loop, loop ik er recht op af en denk nog altijd “dat dit mijn huis is…”

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 17:13

Sorry dat ik hier veel post, maar ik zit helemaal in aan- en verkoopmodus. Ik zoek wat hulp, is er iemand die me wil helpen? Ik heb een FB-pagina aangemaakt voor ons huis, wie wil z’n mening daarover geven?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 19:44

Ik ben wel benieuwd Chevax, heel mooi geworden de voorgevel !