Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yipee

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 11:25

Hier ook weer een bezichtiging gepland! Kwam iets op Funda vanochtend vroeg en gelijk om 9 uur makelaar gebeld. Was nog plek. Ben alleen weer bang voor het extreme overbieden. We kunnen wel weer wat over de vraagprijs heen bij deze maar hij moet niet te laag getaxeerd worden dan. Er is ook wel wat eigen geld voor overbieden maar geen 50K zoals sommige wel hebben.

Succes Veriye! Spannend. Hopelijk bevalt het in het echt net als op de foto's.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 11:35

Hier hetzelfde "probleem" Yipee.
Hopen dat hij dan niet te laag getaxeerd wordt.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 16:24

Kan helaas mijn laatste bericht nicht meer aanpassen.
Huis heeft zeker potentie, maar dan moet het een en ander gebeuren. Badkamer verleggen, misschien dakkapel plaatsten, schuur isoleren. nieuwe keuken.

Maar dat stoort mij nog niet eens zo erg, omdat wij toch de ruimte ervoor hebben in het budget. Maar...ze willen de oplevering pas maart volgend jaar doen en dan zitten wij ermee, dat wij een bank moeten zoeken waar de offerte geldig blijft en met 400-500 euro per maand voor rond 4 maand met reserveringskosten.
En weet niet zo goed of ik dat ervoor over heb. immer willen hun pas laat verhuizen...

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 16:36

Veriye schreef:
Huis heeft zeker potentie, maar dan moet het een en ander gebeuren. Badkamer verleggen, misschien dakkapel plaatsten, schuur isoleren. nieuwe keuken.

Maar dat stoort mij nog niet eens zo erg, omdat wij toch de ruimte ervoor hebben in het budget. Maar...ze willen de oplevering pas maart volgend jaar doen en dan zitten wij ermee, dat wij een bank moeten zoeken waar de offerte geldig blijft en met 400-500 euro per maand voor rond 4 maand met reserveringskosten.
En weet niet zo goed of ik dat ervoor over heb. immer willen hun pas laat verhuizen...

Hmm dat is wel lang wachten ja. Wat bedoel je met reserveringskosten? Je kan het natuurlijk voor jezelf eventueel gewoon meenemen in je bod.

Maar je klinkt nog niet uitvoerig enthousiast...

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 16:39

Yipee schreef:
Veriye schreef:

Hmm dat is wel lang wachten ja. Wat bedoel je met reserveringskosten? Je kan het natuurlijk voor jezelf eventueel gewoon meenemen in je bod.

Een hypotheekofferte is meestal maar 3 maanden geldig. Als de oplevering van jouw huis bijvoorbeeld 6 maanden later is moet je voor 3 maanden betalen dat zij die offerte met die hypotheekrente voor jou vasthouden.
Afhankelijk wat de voorwaarden van de bank is en wat de koopprijs is. Maar vaak ben je wel 800 euro per maand verder volgens mij..

Vervelend is dat veriye... willen ze daar echt niet in schuiven? Ik denk dat er weinig mensen op zo’n late oplevering zitten te wachten?

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 16:44

O wauw niemand heeft mij dat ooit verteld van het bestaan van reserveringskosten. Wat belachelijk. Ja dan zou ik daar ook niet voor gaan nee.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 16:44

Ik weet niet hoe het in NL werkt maar in BE word je dan wel binnen 3 maanden na compromis eigenaar, maar dan betalen de verkopers een bezettingsvergoeding (huur) voor de extra periode tot aan de sleutel overdracht

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 16:46

History_ schreef:
Ik weet niet hoe het in NL werkt maar in BE word je dan wel binnen 3 maanden na compromis eigenaar, maar dan betalen de verkopers een bezettingsvergoeding (huur) voor de extra periode tot aan de sleutel overdracht

Slimme Belgen. Zal in NL wel niet zo werken. Nooit van gehoord ieder geval.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 16:48

je hebt het inderdaad goed uitgelegd Queelens.
Hypotheekadviseur zei 0.2-0.25% van de hypotheek. Dus dat loopt dan inderdaad flink op. en dat is inderdaad wat mij het meeste stoort.

En enthousiast...hm..ik hang nog steeds aan dat andere huis moet ik zeggen haha. Ik denk dat het een prima starterswoning is. Maar ja...hmm...ik voel me niet echt meer een starter omdat wij nu toch al 38 en 33 zijn...dus ik zou graag iets willen waar we oud kunnen worden, maar dat is denk ik niet realistisch

Yipee, wij hebben hier ook net voor het eerst van gehoord.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 16:50

Goeiedag dat is zeker een bedrag. Dat kan je eens een keertje een maand of 2 door de vingers zien maar dan is het ook wel klaar. :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 16:55

Queelens schreef:
Yipee schreef:

Een hypotheekofferte is meestal maar 3 maanden geldig. Als de oplevering van jouw huis bijvoorbeeld 6 maanden later is moet je voor 3 maanden betalen dat zij die offerte met die hypotheekrente voor jou vasthouden.
Afhankelijk wat de voorwaarden van de bank is en wat de koopprijs is. Maar vaak ben je wel 800 euro per maand verder volgens mij..

Vervelend is dat veriye... willen ze daar echt niet in schuiven? Ik denk dat er weinig mensen op zo’n late oplevering zitten te wachten?

Dat is niet overal zo. Wij zitten bij Argenta en daar kon je eenmalig gratis verlengen en dat was lang genoeg voor ons.

En idd, willen ze er echt niet in schuiven? En als je een flink bod doet? Bij ons is best hoog geboden, voor dat geld wilden wij graag wat sneller uit onze woning :')

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 17:36

Het zou misschien besproken kunnen worden, afhankelijk van de biedingen...wij dachten aan 11000 boven de vraagprijs, ruim in ons budget. Alleen moet de taxatie dan ook wel goed zijn...is niet zo dat ik duizenden euros op de bank heb liggen. want ik heb gelezen, dat als de taxatie onder de overeengekomen prijs valt je het verschil zelf moet betalen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 18:08

Veriye schreef:
Het zou misschien besproken kunnen worden, afhankelijk van de biedingen...wij dachten aan 11000 boven de vraagprijs, ruim in ons budget. Alleen moet de taxatie dan ook wel goed zijn...is niet zo dat ik duizenden euros op de bank heb liggen. want ik heb gelezen, dat als de taxatie onder de overeengekomen prijs valt je het verschil zelf moet betalen.

Ik weet niet hoe dat elders is, maar mijn hypotheekadviseur koos bij beide huizen (nieuwe en oude) de taxateur en die belde met de hypotheekadviseur of het getaxeerde bedrag een beetje gunstig was := Kwam bij ons perfect uit, was precies het aankoopbedrag. Maar anders kunnen ze er misschien nog iets gunstigers van maken.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 18:14

Yipee schreef:
History_ schreef:

Slimme Belgen. Zal in NL wel niet zo werken. Nooit van gehoord ieder geval.

Helaas ook in Nederland! Bereidstellingsprovisie heet dat. Op zich wel logisch vd bank hoor. Wil je de lage rente op de offerte langer geldig maken terwijl de rente misschien inmiddels is gestegen, kost dat geld. Mocht aan het einde vd geldigheid de rente lager zijn dan wat je had vastgelegd in de offerte, kun je beter een nieuwe offerte aanvragen. Betaal je wel wat omzetgeld (?), maar minder dan de bereidstellingsprovisie. Heb me er recent ook in moeten verdiepen :')

Edit... Sorry niet goed gelezen }:0 De quote gaat over iets anders! Ik doelde op het verlengen van je offerte wanneer de overdracht na een jaar ofzo pas is.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 19:14

Het moet wel heel gek lopen wil de taxatie niet goed uitvallen. Zowel het huis van ons samen (dat kocht ex) als mijn huis had als taxatie waarde precies de koopprijs. ;)

Natuurlijk kan het hoor en zeker bij een klushuis is dat misschien wat spannend of als je echt bizar over biedt, maar meestal is dat stuk niet zo spannend. Ik had zelf 15.000 over geboden.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 19:20

Dus 10-15K boven vraagprijs is nog redelijk te doen over het algemeen kwa taxatie waarde?

Voor dit soort dingen zou een aankoopmakelaar wel weer fijn zijn denk ik.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 19:32

De taxateur wist bij ons in ieder geval waarvoor we het wilden kopen en er werd niet moeilijk over gedaan. Was wel bij mijn huis onder voorbehoud van financiering, waar de taxatie bij hoorde, maar die taxatie was in ieder geval niet spannend. Beetje wassen neus idee, eigenlijk. 8-)

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 19:34

djinnie schreef:
De taxateur wist bij ons in ieder geval waarvoor we het wilden kopen en er werd niet moeilijk over gedaan. Was wel bij mijn huis onder voorbehoud van financiering, waar de taxatie bij hoorde, maar die taxatie was in ieder geval niet spannend. Beetje wassen neus idee, eigenlijk. 8-)

Onze hypotheekadviseur had wel wat adresjes voor taxatie zei hij tijdens een gesprek. Dus daar vertrouw ik ook maar op. Wat een vies vals wereldje eigenlijk. :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 19:38

Yipee schreef:
djinnie schreef:

Onze hypotheekadviseur had wel wat adresjes voor taxatie zei hij tijdens een gesprek. Dus daar vertrouw ik ook maar op. Wat een vies vals wereldje eigenlijk. :+

Dan komt t goed, die taxeert het, heeft een bedrag in z’n hoofd en belt daarmee naar je hypotheekadviseur en als het erg uit elkaar loopt of als je in de problemen komt doet er gewoon nog een beetje bij.

Vies vals ja, vond het ook al zo gek dat een huis dus altijd 2x getaxeerd moet worden, een keer voor de verkopers voor een overbruggingslening en een keer voor de kopers hun hypotheek.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 19:42

Gelukkig werkt het niet zo slecht met taxaties als hier gesuggereerd wordt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 19:44

Nou dat idee kreeg ik wel echt. Waarom in vredesnaam 2x een huis taxeren, en waarom even contact opnemen met de hypotheekadviseur of het getaxeerde bedrag goed past :+
Ik vind het echt een wassen neus.

Ons huis is dus 2x getaxeerd en daar zat dus mooi 15000 verschil tussen. Hoe dan?

En sommige huizen worden getaxeerd op een waarde en krijgen dat er nooit voor. Echt absurde bedragen krijg je soms. Ik vind dat taxeren maar gek.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 19:48

Ik heb gelezen dat de taxateur eigenlijk niet mag weten wat de afgesproken koop prijs is. Maar in feite hoort hij het altijd. Het is geen klushuis, alleen zouden wij een aantal dingen veranderen. Dat willen we ook graag in de hypotheek gelijk meenemen. Dus ben benieuwd hoe dit dan weer moet. Ook onze adviseur heeft een taxateur aangeraden, alleen zit die al tot december vol :+

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 19:53

Je moet 2x taxeren omdat je 2 opdrachtgevers hebt. Anders accepteert de bank het niet. Mag ook niet door dezelfde taxateur en als je de 2e taxateur bent krijg je allemaal aanvullende vragen van het nwwi om het gevalideerd te krijgen.

Ik heb laatst rustig onder de verkoopprijs getaxeerd. Jammer joh.
Maar als de huizen in de omgeving ook allemaal boven de vraagprijs gaan heb je prima genoeg referenties om een waarde te onderbouwen. Je moet 7 referenties onderbouwen, dus maar een beetje opschrijven wat uitkomt is er echt niet bij.
En een verschil in waarde kan altijd. Het is geen wiskunde!

Wat je vaak ziet dat er eerst wordt gekocht in deze tijd. Dan wordt eigen huis getaxeerd voor overbrugging en daarna verkocht en nogmaals getaxeerd. Dan is de verkoopprijs bekend. Dat de taxateur die niet weet is onzin, want je moet zelfs de koopovereenkomst bijvoegen als bijlage. Je taxeert de marktwaarde. Dat is de waarde die de beste bieder bereid is te betalen. Dat is de koper. Dus de verkoopwaarde IS de marktwaarde. Alleen wil de bank wel enige zekerheid dat een ander dat ook wel ongeveer wil betalen en daarom staaf je het aan 7 andere panden. Als je dat kan waarmaken komt dat dus best goed.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 19:56

7 andere panden stonden idd wel in het taxatierapport. Maar die waren ook van jaren terug, daar waren een soort van rekensommetjes op los gelaten. En die andere huizen waren ook niet gelijkwaardig vond ik. Ik vond het wel echt een soort van gok hoor :=

Maar goed wij hebben meer gekregen voor ons huis dan er getaxeerd was, dus helemaal prima.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 19:59

Dat was dan misschien in jouw geval, maar alles over 1 kam scheren is niet nodig.
Ik ben geen uren met zo'n rapport bezig om even op te schrijven wat een adviseur wil. Dat kan hij sowieso vergeten. Feit dat je als koper zo'n taxateur dus kiest omdat je bang bent dat het anders niet goed komt houdt helaas de rotte appels in stand inclusief deze reputatie.

Edit: misschien ook eens kritisch naar je financieel adviseur kijken als hij je naar zo'n "mannetje" stuurt. Die werkt er kennelijk net zo hard aan mee, en of het in je belang is dat iets over getaxeerd wordt is maar de vraag. Maar gek genoeg weten klanten dat weer te waarderen als ze geholpen worden aan zo'n "mannetje" en vinden ze daardoor hun adviseur super goed. Schiet mij maar lek.