Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mossel

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:18

Wel van gehoord, nooit geprobeerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:33

Ik heb diatomeenaarde gebruikt met goed resultaat. Maar mierenpoeder ook al vaker gehoord inderdaad als effectief middel.

Morgen komen mijn groene kneusjes *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:36

Ik durf niet zo goed chemisch mierenpoeder in mn planten te gooien denk ik :') dus ik heb toch aaltjes besteld! GEwoon preventief al mn planten doen :)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:43

Internet geeft aan dat het kan... ik ben juist huiverig voor aaltjes aangezien die een vochtige grond moeten hebben, en rouwvliegjes daar ook heel blij van worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:44

Als aaltjes het niet worden ga ik alsnog het poeder doen :j eesrt de aaltjes testen!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:48

Mossel schreef:
Internet geeft aan dat het kan... ik ben juist huiverig voor aaltjes aangezien die een vochtige grond moeten hebben, en rouwvliegjes daar ook heel blij van worden!

Bij mij werkte het fantastisch. In een maand alles weg. Aaltjes eten de larven, dus er komen geen nieuwe vliegjes bij. En als je zelf de vliegjes wegvangt, dan hebben de vliegjes bijna geen kans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:50

Ik klap elk vliegje dood :j en misschien even een vliegenplantje regelen :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:51

Hanafubuki schreef:
Ik klap elk vliegje dood :j en misschien even een vliegenplantje regelen :j

Ik zou van die kleefstrips bij de planten hangen, denk ik. Een vliegenplantje kan zich kapot eten aan te veel rouwvliegjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:10

Mijn monkey jar eet ook aardig wat vliegjes. En ik plet ze allemaal op het raam. Dat werkt aanstekelijk, vanmiddag rende mn vriend door de woonkamer "ik zie er tweeee" :')

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:31

Emmaa_ schreef:
Ik heb mijn Anthurium vandaag een nieuw huisje gegeven <3 Ze is zo mooi zo in het zonnetje. Helaas niet helemaal gelukkig op de plek waar ze stond dus heb haar een grotere pot gegeven en het mooiste plekje in huis even, in de hoop dat ze wat opknapt
https://www.instagram.com/p/B-KR-ZjCxI2/

Super gaaf zeg! Ik grijp steeds mis als hij te ruil wordt aangenomen. Als je meer foto's hebt haha? Dan geniet ik gewoon van die van jou. :+:

Hanafubuki schreef:
Ik maar denken dat mn man het erg zou vinden als ik drie planten bestel, vindt hij het geen probleem :))

Mannen zijn apart wat planten betreft. :))

Blackkelpie, ik blijf je setting zo gaaf vinden hè. :+:

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:35

idinn schreef:
Mijn monkey jar eet ook aardig wat vliegjes. En ik plet ze allemaal op het raam. Dat werkt aanstekelijk, vanmiddag rende mn vriend door de woonkamer "ik zie er tweeee" :')

Hahaha ik zie het helemaal voor me :')

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:00

Badeendje schreef:
liekec schreef:
Hanafanbuki,ik heb zowel een calathea als een monstera in zo'n situatie staan en doen het beide prima!

[ [url=m/9vpDTY.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Pa1Y5o.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauww wat een mooie!

Dankje!
Wel gedeeltelijk zo gekocht hoor. In de zomer maakte hij enorm veel en vaak bladeren aan maar de hele winter geen beweging gezien..

Zou een vleesetend plantje preventief zin hebben?

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:32

Ze hebben alleen de monstera bij de intratuin :(

Ik zou er graag nog bij hebben:
Strelitzia, Florida ghost, stingray

En voor buiten: brugmansia en petunia starry night.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 00:09

Ik wil ook nog heel graag een stippenbegonia of een stekje ervan.. maar ben bang dat een stekje het niet overleefd op de post :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 00:11

liekec schreef:
Badeendje schreef:

Wauww wat een mooie!

Dankje!
Wel gedeeltelijk zo gekocht hoor. In de zomer maakte hij enorm veel en vaak bladeren aan maar de hele winter geen beweging gezien..

Zou een vleesetend plantje preventief zin hebben?

Preventief tegen rouwvliegjes? Nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 07:58

magda_90 schreef:
Emmaa_ schreef:
Ik heb mijn Anthurium vandaag een nieuw huisje gegeven <3 Ze is zo mooi zo in het zonnetje. Helaas niet helemaal gelukkig op de plek waar ze stond dus heb haar een grotere pot gegeven en het mooiste plekje in huis even, in de hoop dat ze wat opknapt
https://www.instagram.com/p/B-KR-ZjCxI2/

Super gaaf zeg! Ik grijp steeds mis als hij te ruil wordt aangenomen. Als je meer foto's hebt haha? Dan geniet ik gewoon van die van jou. :+:

Ahhh lief! Nou ik moet zeggen dat die van mij dus even niet zo gelukkig is atm en dat dit het enige volledige mooie blad is. Maaarrrrr, als je bereid bent te kopen ipv ruilen heeft Online Babyplants wel een moederplant! https://onlinebabyplants.com/en/shop/an ... RMQAvD_BwE

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:02

idinn schreef:

Of de quarantaine stijgt naar zijn hoofd hahaha bij wie niet.... :')

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:13

Ik kom even gauw binnenvallen in het topic :o Ik ben echt een kneus wat het houden/verzorgen van planten betreft maar ik vind het heerlijk om wat groen te hebben in huis dus klooi ik maar wat aan, en inmiddels begint de verzameling planten toch al aardig de spuigaten uit te lopen :+

Hoop later even wat meer te kunnen lezen en posten maar zit even heel wanhopig te zijn over mijn calathea orbifolia dus stel gelijk even een vraagje in de hoop dat iemand hier er ideeën over heeft :o Hij staat op een raam aan het noorden en denk dat het qua licht wel goed zit, stond eerst op een schaduwrijkere plek maar dat vond ie ook geen geslaag idee. Krijgt 2x in de week scheut water. Het blad ziet er niet al te gezond uit, heel slap, en veel bladeren kleuren bruin, soms alleen aan de randen en soms over het hele blad. Ik vermoed dat de luchtvochtigheid het probleem is, want dat is echt droger dan droog hier. Ik spray het blad nu om de dag bij met een plantenspuit, zou dat vaker moeten, hoe vaak 'mag' je een plant uberhaupt benevelen? Verder schieten de nieuwe bladen als paddestoelen uit de grond, die groeien ook goed in opgerolde toestand maar zodra het blad 'volgroeid' is en zich volledig heeft ontvouwen zijn ze steeds binnen een week dood :\ Die bladeren haal ik ook elke keer voorzichtig weg op het moment dat ze echt niet te redden meer zijn. Plant aan alle kanten gecheckt maar zie geen ongedierte oid dat de oorzaak van het gedoe zou kunnen zijn. Wellicht dat ie wel verpot moet worden want hij is flink gegroeid en het potje lijkt wat aan de krappe kant te worden maar ik weet ook niet of ik dat aandurf terwijl de plant zo zwakjes is.

Ik ga eind deze week verhuizen naar een nieuw huis waar de luchtvochtigheid hopelijk wat beter te reguleren valt maar ben bang dat m'n mooie plantje die shock in deze toestand uberhaupt niet overleefd... Weet iemand raad?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:21

Klinkt als de luchtvochtigheid, ik spray dagelijks in de ochtend alle planten met warm water.

Mijn thea staat in de douche en lijkt daar heel gelukkig.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:22

Staat je Calathea bij de verwarming? Ervoor of erboven op de vensterbank.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:23

black_kelpie schreef:

Oh ja, dat vinden ze vreselijk.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:25

_San87_ schreef:
black_kelpie schreef:

Oh ja, dat vinden ze vreselijk.

En in de winter vooral in combinatie met koude ramen. Ene kant bloedheet, andere kant ijskoud. Bijna geen plant die dat lollig vindt, maar Thea's trekken dat echt niet.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:31

Nee ze staat momenteel nog in een huis waar uberhaupt geen centrale verwarming is. Wel naast een raam met nul isolatie dus wellicht dat dat koude raam in combinatie met de grote woonkamer die helemaal aan de andere kant van de ruimte met een klein elektrisch kacheltje wordt verwarmd de boosdoener is. Ik ga even kijken of ik de plant de laatste paar daagjes iets verder van het raam af kan zetten en dan maar even dagelijks nevelen. Hopelijk wordt ie dan in het nieuwe huis wat gelukkiger :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:33

Als ze wel veel nieuwe groei aanbiedt die doodgaat kan het ook zijn dat ze in een te kleine pot staat in mijn ervaring. Dat in combinatie met de koude ruit vooral.. Ik zou de bladen met veel schade eruit knippen (het kost een plant veel energie om die te proberen te herstellen) en dan misschien in het nieuwe huis ook even verpotten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:30

Eelmo schreef:
[***] schreef:

Of de quarantaine stijgt naar zijn hoofd hahaha bij wie niet.... :')

Nou dat ondertussen ook.. we zijn bijna klachtenvrij. Mogen we weer naar buiten toe (als het slechter weer begint te worden).

De groene kneusjes zijn hier binnen!
Afbeelding
Dat lichte vetplant geval is vooral heel sneu. Potjes erbij zoeken en ompotten (mag vriend doen, zelf nog geen puf voor helaas). En dan de juiste plek zien te geven. Had ik gezegd dat het eigenlijk al 'vol' stond in huis?