Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 11:28

Ik wil het ook wel met de scooter doen alleen toen ik er 3 week geleden was ging ik bijna al door m'n rug uberhaupt proberend zo'n zak uit het schap te tillen..
Eierschalen komen er idd ook bij haha, misschien ook nog slakkenkorrels, grof geschut in ieder geval het is hier echt een waar drama de slakken helaas..

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 11:38

Slakken zijn hier ook een dingetje. Ik zie de buurvrouw in de aanval met koffiedik. Ik heb het opgegeven en plant bepaalde planten gewoon maar niet meer :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 11:41

De onderste bladeren van m'n tomaten plant zijn al opgevreten, m'n hortensia was in 2 dagen ook half kaal gevreten dus ik ben tot nu toe blij dat ze nog van de aardbeien afgebleven zijn :x _O- Heb nu de stekjes van de buurvrouw er ook zo ongeveer in staan dus dat zou ik helemaal zonde vinden als die straks ineens weg zijn.. Koffiedik hoorde ik ook weer inderdaad! Wist niet dat dat ook tegen slakken werkte :x
Ik heb wel enkele planten staan waar slakken niet van houden dus dat scheelt :P

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 11:43

Neonlight schreef:
Dat is eer van je werk!
Wij wonen aan een bosrand met allemaal eiken, maar hebben een vijver in de voortuin en er komt er nog eentje in de achtertuin. Zelfs geen net erover. In het voorjaar scheppen we het blad eruit. Vijver is kraakhelder.

Wij hebben een grote eik in de tuin (deels op gemeentegrond). Maar wellicht dat hij dit najaar gekapt gaat worden, hij blijkt rot van binnen. Ik wacht dat nog even af en als de eik dan weg is komt er meteen een vijver *\o/*

@ Rebecca: wat leuk! Rozen zijn zo mooi <3 . Ik had een prachtige rode klimroos bij de voordeur, gemengd met een wilde roos. Nu na 7 jaar is de gecultiveerde roos dood en de wilde roos groeit als een malle.
Ik wil binnenkort een rozenstruik in de border planten, weet je of die ook bevattelijk zijn voor luis en ziektes?

@Manzano: wat gaaf! En wat een mooie vijver hebben jullie!

@ Eleio: wat lief van je! Zo zie je maar waar Bokt niet goed voor is :)

Slakken...praat me er niet van! Heb een schaduwborder met allemaal hosta's. Tot nu toe valt het mee, maar ik omring de hosta's elk jaar met kippengaas én grote kiezels. Verder strooi ik Escar-Go van Ecostyle onder een afdakje. Vind het eigenlijk niet kunnen, want ze gaan er dood van...shame on me :=

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 12:41

Knoflook schijnen de slakken ook helemaal niet fijn te vinden

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 14:03

Bananenschil neerleggen, gaan ze daar op zitten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 14:08

Manzano ik zie ze geregeld op FB zo :D , zo gaaf dat idee !

laetitia ohh rood is ook mooi ! , de rozen die nu opkomen zij lichtroze en geurend !gelukkig geurend daar word ik zo vrolijk van :P

Ik heb eigenlijk geen last van slakken :n ,de padden ruimen ze op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 14:17

Thanks voor alle tips! Ik heb vandaag niet helemaal m'n dag zal later eens even kijken en dingen uitproberen, eierschalen verzamelen gaat al goed, gezien ik net 2 prut eieren weg gegooid heb, medium hard gekookt kwamen er uit als zo goed als vloeibaar dus zo maar opnieuw eitje koken, wel gelijk wat eierschaal al _O-

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 14:36

Slakken zijn echt heel vervelend. Onze hosta's gaan er ook helemaal aan als we niks doen.

Ik weet niet waar het idee vandaan kwam van de visjes-bak zo. Ik heb het eigenlijk zelden ergens gezien.
Idee is verder heel simpel.... een aquarium op z'n kop in de vijver (randje in het water zodat ze erin kunnen zwemmen). Eerst de lucht eruit zuigen met een slang en dan met de tuinslang vullen.
Wij hebben 2 dwarslatjes door de vijver gelegd waar hij op rust. Die zie je nu nog aan de zijkanten van de vijver omhoog komen. Wil nog iets maken ín het water zodat je er niks meer van ziet.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 17:07

Thanx voor je uitleg! Ik ga hier ook eens een keertje kijken als de vijver weer staat/ligt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 17:08

Ik zag de latjes nu pas := , maar klinkt simpel en leuk :D .

Afbeelding
Afbeelding

Word helemaal blij van de rozen , hoeveel ruzie wij hebben hoeveel pogingen tot ombrengen ik die struik wel niet heb gegeven hij blijft het zo mooi doen :))

Maar de natuur is er mee geholpen /blij mee :

Afbeelding

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:16

Mooi!! Ik kan ook zo blij worden van de bloemen in de tuin :D.

Was gister gewoon beetje down dat de rode roos dood zou zijn...maar vanavond ontdekte ik nog een levende tak mét knoppen. Blij als een kind!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 08:15

Wat gaaf die vijver! Ik ben het wel eens tegengekomen als 'vijvervistorens' en kende het concept al wel, ben alleen heel erg benieuwd of er niet makkelijk alg aan de binnenkant komt! Laatst voorzichtig gepolst bij vriend over een vijver in de tuin, maar nog steeds is hij niet enthousiast :roll:

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 09:46

Bloemen in de tuin <3

Hier beginnen de lely's, Zinnia's en Dahlia's ook al naar boven te komen. Kan niet wachten op de bloemenzee van deze zomer.
De phloxen zijn uitgebloeit, de glansmispel is bijna weer helemaal groen gekleurd. Nu beginnen mijn rohdodendron, hortensia en clematissen te bloeien.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 11:06

Westernfreak schreef:
Wat gaaf die vijver! Ik ben het wel eens tegengekomen als 'vijvervistorens' en kende het concept al wel, ben alleen heel erg benieuwd of er niet makkelijk alg aan de binnenkant komt! Laatst voorzichtig gepolst bij vriend over een vijver in de tuin, maar nog steeds is hij niet enthousiast :roll:

:wave: ;)

Vorig jaar eigenlijk helemaal niet.... nu zit er al wel veel alg in gek genoeg. Maar je kan het wel eenvoudig schoonmaken op zich. Moeten sowieso de vijver nog schoonmaken dit jaar, dus denk dat het dan wel weer meevalt.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 12:04

Waar halen jullie de planten eigenlijk? Ik wil een start maken met het vernieuwen van mijn border, Intratuin heeft de grootste collectie maar ik vind ze duur.

Hier de wilde roos met nog een restje rode roos (zitten nog circa 10 knoppen aan)

Afbeelding

Afbeelding

En de vrouwenmantel in bloei

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 12:22

Vond je de wilde roos mooier? (Ik wel namelijk) of was het oorspronkelijk een foutje dat je hem liet staan?

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 12:57

Ik heb mijn vaste planten uit een tuincentrum hier uit de buurt. Ik heb daar alleen vaste planten gekocht. Wanneer die planten nog niet in bloei staan of net uitgebloeid zijn, zijn ze vaak een stuk goedkoper!
Een paar pagina's terug heb ik een foto van de planten die in mijn border staan. Ik was voor 2 clematissen, 4x phlox, 2x grondkruiper (waar ik de naam van kwijt ben), japanse esdoorn, glansmispel op stam, hortensia (blauw) en de sering zo rond de 60/70 euro kwijt.
De rhododendron had ik in de herfst gekocht met korting. Bosaarbeitjes en lavendel vanuit zaad opgekweekt. Framboos via een stekje. De lely's en dahlias zijn afkomstig van bollen en de zinnia's van zaad (kun je nu nog net zaaien).

Edit: die prijs was incl. 2 klimrekken voor de clematis en framboos.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:34

Dat heb je goed gedaan, dat is voor alles bij elkaar echt niet duur :n. Heb je foto's bekeken en denk dat het straks erg mooi gaat worden als alles groter wordt en in bloei staat.

Ik heb toen we hier kwamen wonen veel stekjes gehad van familie. Alle hosta's en boerenhortensia's komen uit mijn vaders tuin (die is 1,5 jaar geleden overleden en die planten koester ik nu extra).
Van mijn moeder heb ik vrouwenmantel, duizendknoop en ossentong gekregen en van mijn schoonouders geranium.

De border met o.a. de ossentong en geranium is aan vernieuwing toe dus die 2 planten gaan eruit, ik hoop dat mijn schoonmoeder het mij vergeeft :=.

@ Malenka, de klimrozen zaten er al toen we het huis kochten. In het begin had ik echt geen verstand van tuinieren en planten dus heb er verder niet naar omgekeken. Pas later besefte ik dat het 2 aparte rozen waren. De wilde roos bloeit korter dan de gecultiveerde (ook geen herbloei), ik dacht vorig jaar de wilde even flink terug te snoeien om de andere meer ruimte te geven. Helaas heeft dit een averechts effect gehad zoals te zien is...

youaremystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 15:46

Iemand tips voor mij?

Ik woon in een bovenwoning en kan daarom alleen planten in potten hebben. Van 12 tot zonsondergang staat de zon vol op het balkon en is er nergens schaduw te vinden.
Nou was ik afgelopen week een weekend weg, en natuurlijk werd het toen 30+ graden. Kwam thuis en mn bloempjes waren hardstikke dood, aangezien ze in de volle zon stonden en geen water hadden.

Iemand ideeën voor planten/bloemen die tegen felle zon kunnen? Of potten, bakken oid die niet te duur zijn en zo'n water opslag bodem hebben?

Afbeelding

Een paar violen hebben het overleefd. *\o/*

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 16:16

Potten met gaatjes aan de onderzijde
En ze dan op een onderbord zetten waar je water in kunt geven
Als je dan een paar dagen weg bent kun je van boven af water geven en zorgen dat de pot goed vochtig is en dan de onderbieden ook volgieten

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 16:57

Ik haal mijn rozen weg bij Rozenkwekerij de Wilde, die hebben gewoon in mijn ervaring de beste kwaliteit, de Campanula roof ik uit moeders haar tuin, een-jarige planten (Lobelia) haal ik bij de plantjesmarkt van de Lidl, en verder veel via internet. Laat regelmatig plantjes versturen en gaat altijd goed tot nu toe. Net vandaag 2 gebroken hartjes binnen van Tuincentrum Koeman, erg netjes verpakt ook weer en nog mooi vochtige aarde :)

@Youaremystar: ik heb bakken met een waterreservoir erin, niet goedkoop, maar wel super goed. Zal ze van de week even ondersteboven houden of ik een naam kan vinden :) Orchideeënpotten zijn ook fijn, daar zit een versmalling in waar het plantenpotje op staat en daaronder heb je ruimte voor water dat dan verdampt. Maar bij meerdere dagen weg, blijft het handigste om binnen te halen of iemand ze water te laten geven. Je hebt ook systemen van Gardena speciaal voor bloempotten voor als je weg bent (of dagelijks gebruik), ouders hebben dat en werkt erg fijn :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 18:59

Dit soort bollen werken ook om in een pot te prikken.

Afbeelding

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 17:45

Wauw Keel dat ziet er zo goed uit! Echt lekker opgeknapt :j

Jeetje Annet_Dottie, vervelend die slakken :(:) Hopelijk kan je ze een beetje weghouden.

Haha Rebecca met je roos :') De beestjes bij de bloemen zijn zeker leuk!

Laetitia, mijn vriend is hovenier en we halen de planten bij het ''voor bedrijven-gedeelte'' van een groot tuincentrum hier in de omgeving. Scheelt ontzettend veel qua prijs. Misschien ken je iemand die van zoiets gebruik kan maken?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 20:29

Bij kwekers kopen is goedkoper dan bij tuincentra.