E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 00:45

Ik heb ook een witte, maar wel met een hoesje erom.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 01:50

Heeft iemand toevallig zo'n page turner voor een Pocketbook? Omdat die minder soepel de bladzijdes omslaat dan een Kobo vraag ik me af of het (goed) werkt.

Ik zoek ook een standaard. Zie dat daar hierboven al over gesproken wordt maar zijn er meer mensen die zo'n ding hebben?
Wil best een vloer standaard kopen maar wordt echt onhandig om bij m'n bed te plaatsen. Maar bij zo'n zwanenhals idee (wat je bv aan je bed frame klikt) ben ik weer bang dat de e reader (of telefoon) te zwaar is en het naar beneden zakt?

Mocht je er een hebben, zou je die dan met linkje willen delen?

Marije_jiplover

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 07:27

Ik heb nu 2 jaar mijn witte Libra 2 en ees zonder hoesje en er zitten geen vlekken op die van mij.

Voordeel van wit vind ik dat optisch je pagina groter lijkt en ik de kantlijn krapper heb staan dan toen ik een donkere ereader had, waardoor er meer tekst op 1 pagina past.
Wat weer fijner is wanneer ik zonder bril in bed lig te lezen en het lettertype iets vergroot.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 08:59

Nyaleti schreef:
Heeft iemand toevallig zo'n page turner voor een Pocketbook? Omdat die minder soepel de bladzijdes omslaat dan een Kobo vraag ik me af of het (goed) werkt.

Ik zoek ook een standaard. Zie dat daar hierboven al over gesproken wordt maar zijn er meer mensen die zo'n ding hebben?
Wil best een vloer standaard kopen maar wordt echt onhandig om bij m'n bed te plaatsen. Maar bij zo'n zwanenhals idee (wat je bv aan je bed frame klikt) ben ik weer bang dat de e reader (of telefoon) te zwaar is en het naar beneden zakt?

Mocht je er een hebben, zou je die dan met linkje willen delen?

Zo'n zwanenhals houder zakt echt niet door het gewicht en kan tablets houden die zwaarder zijn dan een ereader. Zag ze laatst ook gebruikt worden op een beurs met tablets demofilmpjes te tonen. Vind het persoonlijk ook niet zo makkelijk om de positie te veranderen, dus weg van en naar mijn bed toe draaien dor ik nooit.
Link heb ik eerder gedeeld denk ik en anders op amazon zoeken. Denk dat gewoon de goedkoopste genomen heb

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 00:33

Iemand hier toevallig tips voor een abbonement? (Nederlandse talige boeken)

Ik heb een Pocketbook dus Kobo Plus is geen optie.
Ik ken BookBeat maar die e-boeken zijn niet te downloaden naar je e reader en ik wil absoluut niet via m'n telefoon lezen.
Bookchoice zag ik hier voorbij komen maar ik wil gewoon m'n eigen boeken uitkiezen :+

De Online Bibliotheek lees ik alleen maar hele slechte recensies over.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 09:22

Nyaleti schreef:
Iemand hier toevallig tips voor een abbonement? (Nederlandse talige boeken)

Ik heb een Pocketbook dus Kobo Plus is geen optie.
Ik ken BookBeat maar die e-boeken zijn niet te downloaden naar je e reader en ik wil absoluut niet via m'n telefoon lezen.
Bookchoice zag ik hier voorbij komen maar ik wil gewoon m'n eigen boeken uitkiezen :+

De Online Bibliotheek lees ik alleen maar hele slechte recensies over.

Ik denk niet dat er andere opties zijn. Storytel is ook alleen op telefoon of tablet en inmiddels ook geen eigen reader meer.
Amazon, Kobo, Bookfunnel, SmashWords,... hebben wel regelmatig gratis boeken of voor 0.99 of 1.99$ Alleen heb ik geen idee in welke mate er nederlandstalige titels bijzitten, want dat volg ik niet.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:50

Ah kak dat is echt jammer.
Ja Engelstalig zullen er vast meer opties zijn, vind het ook irritant dat ik daar niet doorheen kom.

Dussss eigenlijk toch maar een Kobo kopen dan? :+

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 11:27

Ik heb een pocketbook en de online bibliotheek en ik ben er wel tevreden mee hoor. Wat zijn die slechte recensies dan?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 11:49

Nyaleti schreef:
Ah kak dat is echt jammer.
Ja Engelstalig zullen er vast meer opties zijn, vind het ook irritant dat ik daar niet doorheen kom.

Dussss eigenlijk toch maar een Kobo kopen dan? :+

In het "Welk boek lees je nu"-topic zijn er dacht ik wel meerdere die via de Online bib boeken lezen en eigenlijk nog geen klachten gehoord. Zelf geen ervaring mee, want ben uit België en daar bieden alleen de stedelijke/grotere bibs ebooks aan in hun digitaal gamma.
Zelf heb ik bewust voor een Kobo en later een Kindle gekozen omwille van hun abbo's die voor een leesverslaafde echt wel de hobby betaalbaar houden...

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 12:14

Wat betreft de online bibliotheek, de slechte reviews die ik zo snel zie lijken vooral te gaan over hun app. Die heb je niet nodig om boeken te downloaden en op je ereader te zetten.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 16:40

Als je een e-reader koopt die draait op Android, kun je een abonnement naar keuze nemen. Dan installeer je hun app op de e-reader en kun je beginnen.

Ben dat zelf ook van plan, omdat ik een abbo bij Storytel heb. Maar heb nu nog een goed werkende tablet en e-reader. Vanaf 28 juni gaat er een Europese toegankelijkheidswet in die veel eisen stelt aan nieuwe e-readers, dus daar wacht ik nog even op.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 22:50

Wat houdt die nieuwe wet in? Zijn er extra verplichtingen om bij de online bibliotheken te kunnen?

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 19:28

Bagheera_206 schreef:
Wat houdt die nieuwe wet in? Zijn er extra verplichtingen om bij de online bibliotheken te kunnen?

Nee dat helaas niet. Het gaat vooral om aanpassingen in software en hardware qua toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid. Bijvoorbeeld een voorleesoptie voor het menu of dat je je e-reader met stemcommando's kunt bedienen. Zie ook de eisen voor e-readers op een rij.

Het was zeker fijn geweest als elke e-reader toegang geeft tot alle aanbieders.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 21:14

Dat laatste gaat vrees ik nooit gebeuren. Amazon heeft net nogmaals zijn toegankelijk verder gelimiteerd. Je kan niet langer ebooks downloaden op je pc om op een andere reader te zetten of je persoonlijke bib te beheren. Eigenlijk koop je bij hen alleen nog een licentie om een boek via hun platform te lezen, hetzij met een Kindle of via de Kindle app...

nuevo_mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 12:25

MissCharlie schreef:
Bagheera_206 schreef:

Nee dat helaas niet. Het gaat vooral om aanpassingen in software en hardware qua toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid. Bijvoorbeeld een voorleesoptie voor het menu of dat je je e-reader met stemcommando's kunt bedienen. Zie ook de eisen voor e-readers op een rij.

Het was zeker fijn geweest als elke e-reader toegang geeft tot alle aanbieders.

Ik wil ook graag een e-reader kopen en zal het topic doorspitten.
Maar wat betekent het effectief voor de consument die nieuwe wet?
Dat de voorgaande e-readers niet meer verkocht worden?
Of kun je dan een update aanschaffen als ik er vóór die tijd 1 aanschaf?

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 17:10

De software op bestaande e-readers kan inderdaad geüpdate worden. Bedrijven willen geen meerdere versies van software onderhouden dus ik denk dat ze iedereen de update geven.

Qua hardware is het ingewikkelder. Als je nu een e-reader hebt liggen zonder speaker, dan kun je geen gebruik maken van een nieuwe voorleesfunctie.

Alle e-readers die na 28 juni verkocht worden moeten toegankelijk zijn. Is dat niet zo, dan kan de e-reader uit de handel worden gehaald. Maar ik weet niet hoe snel de toezichthouders gaan handhaven. Er is ook al jaren een wet die zegt dat overheidswebsites toegankelijk moeten zijn en dat is nog steeds niet overal het geval.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 21:18

Als je op bol.com een e-book koopt, hoe zet je die dan op je ereader?

Bambelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 16:32

Zertab, ik download het boek, deze komt dan in een programma te staan. Via dit programma zet ik het boek op mijn ereader. Het heet Digital Editions van Adobe

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 18:59

Ik ben ingelogd met mijn kobo op mijn bol.com account dus boeken die ik via Rakuten Kobo (gekoppeld aan mijn bol account) of bol koop, worden automatisch geladen.
Dit is een kobo ereader.