[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:54

Symbeami schreef:
Beetje vreemd verhaal met dat huis, het wás in onderhandeling, maar ze waren er niet uit gekomen. Mensen hadden niet genoeg geboden. Dus gestopt. Maar nu zijn ze vorige week nog met een aannemer wezen kijken en wilden ze maandag een gesprek bij de makelaar. Blijkbaar willen ze het wel graag hebben want anders kom je toch niet nog eens terug als de onderhandelingen al vast gelopen zijn. Dus op het moment is het niet onder bod, maar dat kan natuurlijk gauw veranderen. Die mensen weten inmiddels wat ze minimaal moeten bieden om het te kopen. Er is nog steeds hoop dus, want misschien komen ze er alsnog niet uit.
Maar eerst moeten wij een koper voor ons stekkie vinden... anders kunnen we sowieso niets.

Of ze willen zakken in prijs hangt vooral af van de reden waarom ze verkopen, of de nood hoog is.
Wij hebben ook nog een huis (derde reserve ofzo) op ons lijstje waar nog ontzettend veel aan verbouwd moet worden. Maar daar is de vraagprijs ook naar. Dat huis ligt op een iets minder aantrekkelijke plek, beetje middle of nowhere. Maar wij denken wel dat je er heel iets moois van kunt maken. Toch moet daar ook nog wel iets van de vraagprijs af zouden we die willen kopen. (het is echt zo'n 'help mijn man is klusser project' )

Oef, inderdaad een beetje raar verhaal! En die mensen klinken wel als volhouders, hoewel, als't niet lukt, dan lukt het niet natuurlijk... Weet niet of het dan nodig is om eindeloos door te drammen als je droom dan alsnog in duigen valt... Ik duim voor een (snelle) koper voor jullie huis, is niet leuk om steeds 'droomhuizen' te vinden als je zelf (nog) niks kan bieden!!

ffjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:18

Ah oke, thnx voor je antwoord!
Heb er eigenlijk niet over nagedacht dat dit ook met de hypotheek betaald kan worden. De waarborgsom moet 4 februari gestort zijn en de oplevering is pas eind april dus ik denk dat dit sowiso niet kan?
Maar ik wist ook niet dat je het geld van de notaris gewoon weer terug kunt krijgen. We hebben ook 10 duizend euro extra hypotheek om te verbouwen, kun je dat wel gewoon 'vrij opnemen'? (krijg je dat gewoon op je bankrekening)

Neonlight schreef:
ffjor schreef:
Ik vroeg me alleen wel af...wij willen de waarborgsom overmaken naar de notaris i.p.v. een bankgarantie. Dit gaat van ons spaargeld, wat we ook nodig hebben voor de verbouwing. Daar hebben we rekening mee gehouden in de hypotheek. Maar die hypotheek, waar blijft dat eigenlijk? De waarborgsom (ons spaargeld) gaat door naar de verkopers, maar datzelfde spaargeld hebben we nodig om te verbouwen dus dat wil ik eigenlijk terug op mijn rekening van de hypotheekverstrekker. Kan dat? Hoe werkt dat?
Misschien een beetje een vaag verhaal maar wellicht snapt iemand het? :D (Berdien :o )

Dit kan wel. Ook wij hebben een waarborgsom gestort naar de notaris, die wij weer terug willen hebben. Op het moment van "aankoop" wordt het volledig gefinancierd met de hypotheek en komt de waarborgsom weer terug op onze rekening.
Mag ik vragen waarom je eigen geld gebruikt ipv al een deel hypotheek? Wij hebben dat gedaan omdat wij niet anders konden, wij hebben in november al moeten storten maar het huis wordt pas op 2 juni beschreven. Omdat er geen hypotheekofferte is kunnen we ook geen bankgarantie krijgen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:24

Wat een leuk huis hebben jullie Symbeami! Je zou toch zeggen dat dat opzich wel snel verkocht zou moeten kunnen worden.. Helaas voor mij erg uit de regio, bovendien wil vriendlief echt geen paarden aan huis :+
Ach en daarnaast gaan we morgen het voorlopig koopcontract tekenen van ons nieuwe huis, dus ik mag sowieso niet klagen! :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:53

Ffjor, bespreek dit eens met je hypotheekverstrekker? Hebben jullie al wel een hypotheekofferte?
Normaal gezien wordt dit met de hypotheek betaald.
Over die 10000 euro extra, dat kan je hypotheekverstrekker ook vertellen.

De waarborgsom/bankgarantie moet weer bij de notaris van de rekening af, hoe dan ook. Maakt die notaris niet uit waar die het naar toe stort, naar jullie of naar de verkopers.

Dungen

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 08:28

Fjorr, je kan toch beter terecht bij je adviseur voor dit soort vragen :=
(Tevens is het enigzins vreemd om wel iets aan te vragen zonder te weten hoe het reilt en zeilt.. := )

paulus26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 09:21

Fjorr als de waarborgsom al overgemaakt hebt naar de notaris, zou je hem eens kunnen bellen, jij betaald hem tenslotte.
Weet je heel zeker dat je 10.000 extra kan lenen op je hypotheek? Aangezien er dit jaar maar 104% van de koopsom als hypotheek word verstrekt.
In de meeste gevallen (zo niet alle) moet je dit jaar al eigen geld meebrengen om de kostenkoper te kunnen betalen.

Betekent dat 10.000 euro lenen via een gewone lening gaat, persoonlijke of doorlopend krediet. Je kan dus wel extra lenen maar tegen een ongunstige rente.
(klinkt krom eigenlijk)

ffjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 09:33

Alles is ook geregeld i.o.m. een hypotheekadviseur:) We gaan morgen de hypotheekofferte tekenen, dat kon niet eerder i.v.m. de aanvraag voor de starterslening. We gaan het inderdaad nog even navragen maar het schoot me ineens te binnen (en dan wil ik het eigenijk meteen weten :o ) dus ik dacht wie weet is er iemand die het zo even uit zijn mouw schudt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 10:59

Neonlight schreef:
Ffjor, bespreek dit eens met je hypotheekverstrekker? Hebben jullie al wel een hypotheekofferte?
Normaal gezien wordt dit met de hypotheek betaald.
Over die 10000 euro extra, dat kan je hypotheekverstrekker ook vertellen.

De waarborgsom/bankgarantie moet weer bij de notaris van de rekening af, hoe dan ook. Maakt die notaris niet uit waar die het naar toe stort, naar jullie of naar de verkopers.

Maar waarom zou je extra kosten maken als je het geld al gewoon op je rekening hebt? Het kost je namelijk toch al snel een paar honderd euro als je de bankgarantie meefinanciert met de hypotheek, beetje onzin om die kosten te maken als je het geld zelf gewoon hebt. Toch?
Dat is de reden dat wij het in ieder geval destijds met ons spaargeld hebben gedaan. Enige nadeel is dat je die periode je spaargeld niet ter beschikking hebt, maar de rente die je dan misloopt is veel minder dan het bedrag wat je betaalt voor een bankgarantie...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:35

Paulus, je kunt nog steeds geld voor verbouwen meefinancieren in de hypotheek, alleen het totaal mag niet hoger zijn dan de taxatiewaarde na het verbouwen.
is dus geen enkel probleem, extra geld lenen, zolang het huis dan ook maar dat bedrag waard is na het klussen.
wij zijn zelf ook aan het kijken naar huizen waar we nog wat geld bij moeten lenen boven op de koopprijs.

Ffjor, als je extra leent om te klussen/verbouwen zijn er verschillende opties,
meestal is het ind e vorm van een bouwdepot.
je kunt zelf gaan voorschieten en daarna declareren bij de bank/geldverstrekker
rekeningen direct naar de geldverstrekker en die de leverancier/vakman laten betalen
en in sommige gevallen kun je het/een bedrag op rekening krijgen , maar vaak is dat een klein bedrag, zogezegd "spijkergeld" maar het ligt er aan hoe je het regelt en wat de mogelijkheden zijn vanuit de geldverstrekker.
maar meestal krijg je het bedrag niet zo op je rekening ,
en in alle gevallen alle bonnen/facturen/rekeningen bewaren zodat je kunt aantonen dta het geld ook echt voor het huis is gebruikt.
vraag /kijk ook goed na waar je het geld exact voor mag gebruiken, daar zitten ook echt wel wat grenzen/voorwaarden aan zeg maar.

http://www.rabobank.nl/particulieren/pr ... bouwdepot/
tis wel van de rabo, maar zo krijg je een beetje een beeld van wat je er mee kan/mag en hoe het werkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:53

Wendy, wij willen nog ter zijner tijd een stuk aan de garage bouwen, en daar ons spaargeld voor gebruiken. En we hebben nog een auto van 15 jaar oud, die moet ook nog een keer vervangen worden, die kun je niet meefinancieren in een hypotheek. ;)

Verder kijken we dan wat er nog over is, en daar gaan we eventueel extra mee aflossen. :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:22

Neonlight schreef:
Wendy, wij willen nog ter zijner tijd een stuk aan de garage bouwen, en daar ons spaargeld voor gebruiken. En we hebben nog een auto van 15 jaar oud, die moet ook nog een keer vervangen worden, die kun je niet meefinancieren in een hypotheek. ;)

Verder kijken we dan wat er nog over is, en daar gaan we eventueel extra mee aflossen. :)

De vraag was deze:
Citaat:
Ik vroeg me alleen wel af...wij willen de waarborgsom overmaken naar de notaris i.p.v. een bankgarantie. Dit gaat van ons spaargeld, wat we ook nodig hebben voor de verbouwing. Daar hebben we rekening mee gehouden in de hypotheek. Maar die hypotheek, waar blijft dat eigenlijk? De waarborgsom (ons spaargeld) gaat door naar de verkopers, maar datzelfde spaargeld hebben we nodig om te verbouwen dus dat wil ik eigenlijk terug op mijn rekening van de hypotheekverstrekker. Kan dat? Hoe werkt dat?
Misschien een beetje een vaag verhaal maar wellicht snapt iemand het? :D (Berdien :o )

Het gaat dus niet om het meefinancieren van een verbouwing, maar over de waarborgsom.
En die komt gewoon terug op de rekening van de vraagsteller, op het moment dat zij aan de eisen heeft voldaan en het koopcontract heeft getekend. En dan kan ze het geld gewoon gebruiken voor de verbouwing, zoals ze al wilde. Toch?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:33

ffjor, daar heb ik geen ervaringen mee, dus ik kan je daar niet mee helpen. je hypotheek adviseur heeft daar vast antwoord op.

Wij gaan morgen weer twee huizen bezichtigen

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:47

Ons huis trekt altijd wel bijzondere mensen aan..... de kijkers van vandaag waren over de prijs begonnen nog voor ze een voet binnen hadden gezet. Want er moest flink wat van de prijs af.
Nou ja, dat wordt niet wat dus.
Het waren wel paardenmensen die ook het weiland bij zouden willen kopen. Maar de makelaar kreeg er geen hoogte van en vond het een beetje vreemd dat ze meteen over de prijs begonnen zonder dat ze het hadden bekeken.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:48

Ik lees mee, nog geen plannen maar zou ook niet weten wat er allemaal bij komt kijken dus wellicht handig me eens langzaam te gaan oriënteren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:05

Sym, wel weer bijzonder idd, beetje realisme zou handig zijn , dat je eerst kijkt of het huis de vp rechtvaardigt (wat bij jullie volgens mij absoluut wel het geval is)

Sayangki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:09

Ik kom weer ook ff binnen vallen (ongeveer 100 pagina s terug schreef ik mee).

Balen symbeami dat t nog steeds niet verkocht is.... Kijkers zijn wel leuk idd, maar kopers nog veel beter..... Schiet niet op. Wat is de grondprijs bij jou? Misschien handig om in de tekst van de adv erbij te zetten. Kunnen ze ook een gedeelte van de wei kopen? Mogelijk maakt t dat ook aantrekkelijker.

Wij zijn inmiddels druk met vanalles, zowel binnen als buiten, heerlijk!

Ff paar sfeerfotootjes: *\o/* <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:07

Wendy, omdat je mij quote dacht ik even dat je de vraag aan mij stelde voor wat betreft mijn situatie.

Sayangki, mooie sfeerplaatjes zeg!

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 00:42

Wat een leuk topic!!! *\o/*

Ik en mijn vriend hebben 3 februari ons eerste gesprek met de adviseur! :D
Ben heel benieuwd wat we kunnen lenen!
We hebben al 2 huizen op het oog op dit moment.
Hoop dat de adviseur ons dan een hele hoop duidelijk kan maken.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 00:54

Joolien schreef:
Caeruleus schreef:
Tijdje stil geweest, ik lees wel mee maar weinig te melden. Ondertussen een mooi aantal huizen bekeken.
Zonde is dat he, zit je jezelf lekker te maken met mooie foto's valt het zo vies tegen... Dat had ik ook bij een bezichtiging, echt heel jammer.

Gister ben ik voor een 2e bezichtiging met mijn aankoopmakelaar geweest bij mijn 1e keus, en die blijft 1e keus :D Hij heeft hem van top tot teen doorgelopen en we kwamen eigenlijk weinig spannende dingen tegen. Ik twijfel nu een beetje of er nog een technische keuring moet komen, je hoort zulke wisselende verhalen. Hoe diepgaand zijn die keuringen? Alles wat zichbaar is, hebben we bekeken, beklopt en bevoelt maar ja, de delen die je niet ziet (leidingen achter de muur bijvoorbeeld). Controleren ze dat ook bij een keuring? En de houten vloer in de woonkamer, waar je zo vanuit de kruipruimte niet kan komen, controleren ze dat ook op bv beginnende rot?
Ik noem maar wat, verwacht niet dat er iets mis is maar ja daarom doe je ook die keuring :+

Hoe hebben jullie het vervolg gedaan? Qua hypotheek weet ik eigenlijk al wat ik wil, alleen nog niet 100% welke bank. Neem je dan toch een adviseur in de arm? Naast hypotheek moet je levensverzekering, taxatie, notaris, en ... ?

Altijd een technische keuring laten doen, een makelaar is niet onpartijdig he ;)

Wat kost z'n keuring en wat doen ze dan precies?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:20

Kosten varieren een beetje en wil je gelijk een rapport of wacht je met het rapport tot je daadwerkelijk uit de eventuele onderhandelingen komt of wil je het direct hebben. daarnaast hangt het ook af van het formaat huis.

Ze checkennop alle zichtbare zakrn, van houtworm in de kap tot rarae zaken in de kelder. maar een goede bouwkundige kan dermate goed van alles en nog wat herkennen aan allerhande symptomen dat jr ook zonder breken en slopen om bepaalde dingen echt te zien een hele hoop wijzer kan worden.
Ons heeft ie al behoed voor een gruwelijke bodemloze put terwijl we zelf ook echt niet groen zijn wat betreft huizen kijken en problemen spotten.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:27

Mooie plaatjes Sayangki!

Welkom Helga.
En bouwtechnische keuring kost iets van 300-400 euro. Ze bekijken de bouwtechnische staat van het huis. Of de kozijnen goed zijn, de vloeren goed zijn, geen scheuren in de muren zitten, of houtwerk wat in het huis nog goed is, de dakgoten, het sanitair etc. Of er nog ergens asbest in zit. Het schilderwerk. Ze maken meteen een heel verslag en voor dingen waar iets aan gedaan zou moeten worden zetten ze een advies met een richtprijs wat dat zou gaan kosten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:36

Kan ook al vanaf een dikke 250euro, ligt heel erg aan het formaat huis en wat voor huis.
Als je bouwkundige ook bekend is met de situatie ter plaatse kan je dat ook nog voordelen geven, laatste huis hebben we laten keuren voordat we een bod deden en dat heeft ons zelfs er van af laten zien door problemen met trillingen na renovatie van de straat waardoor er verzakkings problemen kunnen gaan voorkomen op die locatie ( beste man had in de dorpsraad gezeten en was compleet op de hoogte van die problemen)

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:19

Dankjewel voor jullie antwoorden ik denk dat we eerst gaan bezichtigen en als we dan 1 of 2 leuke huizen over houden dat we dan een keuring Laten doen.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:26

Je kunt ook vragen of het misschien al gedaan is. Wij hebben als verkoper de keuring laten doen. Rapport is aanwezig dus geïnteresseerden kunnen het rapport inzien.
Een aantal dingen hebben wij ook al zelf verbeterd aan de hand van dat rapport.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 13:39

Hier is de bouwkundige keuring gisteren helemaal goed verlopen. Jammer genoeg blijkt het muurtje in de keuken die we eventueel wilden weghalen een draagmuur te zijn, maar daar verzinnen we wel weer iets op.
De keurder was wel een wandelend voorbeeld van het feit dat een keuring niet altijd goed hoeft af te lopen, hij is een paar jaar geleden twee verdiepingen naar beneden gestort, zo door de vloer/plafond heen :oo