Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 12:55

MarlindeRooz schreef:
Wat knap Sheran, hier staat hij wel gewoon aan. Maar ik werk ook thuis en dan is het echt niet te doen met mijn stijve vingers. Kan dan niet eens normaal typen.

Nee begrijp ik! Heb je al een elektrische deken om/over als je werkt? Lang stilzitten in werkhouding is ook echt heel koud inderdaad...

@pmarena: hier zou dat niet werken, want je moet uit bed en de koude tegelvloer in de keuken op om de verwarming aan te zetten :))

MarlindeRooz

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 12:55

Ik heb een dekentje maar die staat niet aan. Ik heb het nergens koud behalve mijn vingers helaas. :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 12:58

Hier was het vanmorgen 17,5 graden. Inmiddels alweer een beetje warmer door de zon.
Ik zit lekker op mijn Stoov achter de computer te werken. Wel een beetje koude vingers inderdaad, maar daar heb ik zelfs in de zomer wel eens last van :))

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 13:00

pmarena schreef:
Hier gaat hij eigenlijk alleen 's ochtends vroeg even aan, zodat het uit bed komen wat minder pittig is :=

Werkte dat maar bij mij in de nacht.. Soms is het 's nachts zo koud en wil ik mijn bed niet uit voor het toilet...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 13:06

purny schreef:
Ik heb hier ook de kachel aan gezet. Het was gister 19.5 graad toen ik thuis kwam.

Je wilde een hogere temperatuur?
Ik zou hier voor tekenen. Is bij mij 14,5 graden en de komende week zal dat nog wel later worden gezien de weerberichten.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 13:08

Ik was net net zat. Dus ik heb de thermostaat van 15 naar 18 gezet. Het was 17,5 in huis. Maar hopelijk houdt hij het nu net wat aangenamer. Want ik vind het koud en ik ben al sjaggie, dan maakt koud zijn het niet beter.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 13:10

Veronica2 schreef:
Vraagje voor de klanten van Vattenfall(met slimme meter): hebben jullie je maandrapporten wel eens nagerekend nu dat er telkens andere tarieven gelden? Hier ben ik onlangs mee begonnen en ik ontdek toch wel verschillen in de tarieven die afgesproken zijn en de daadwerkelijk berekende prijzen.

Nee, nog niet. Wat was er anders?

Hier ook verwarming nog uit. Gisteren was het pitrig, 15/16 graden in huis. Wel elektrische deken een paar keer aan. Vandaag 16 graden maar voelt al veel beter.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 13:18

Sheran schreef:
MarlindeRooz schreef:
Wat knap Sheran, hier staat hij wel gewoon aan. Maar ik werk ook thuis en dan is het echt niet te doen met mijn stijve vingers. Kan dan niet eens normaal typen.

Nee begrijp ik! Heb je al een elektrische deken om/over als je werkt? Lang stilzitten in werkhouding is ook echt heel koud inderdaad...

@pmarena: hier zou dat niet werken, want je moet uit bed en de koude tegelvloer in de keuken op om de verwarming aan te zetten :))

Daarom gaat bij ons automatisch de vloerverwarming even aan zodat de ergste kou van de vloer af is :))
Boven staat de verwarming nooit aan. Ik heb wel weer lekker mijn dikkere wollen pyjama aangetrokken.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:37

Sheran schreef:
MarlindeRooz schreef:

Lekkere badjas naast je bed wil helpen tegen koude en met slippers/ pantoffels aan merk je niets van een koude tegelvloer.

Ik loop altijd de gehele dag op slippers, ondanks dat er beneden gewoon vloerverwarming ligt.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:42

purny schreef:
Ik heb hier ook de kachel aan gezet. Het was gister 19.5 graad toen ik thuis kwam.

Snap ik helemaal, ik wil het gewoon 20 graden hebben in de woon en werk kamer. Dan voelt opa zich prima. Kan het gelukkig nog wel betalen want geen zin in kou lijden in mijn huis. Heb wat andere posten in het budget gevonden waarop ik bezuinig zodat ik hopelijk beetje comfortabel de winter door kom.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 16:10

Voor de mensen met koude vingers, heb je wel eens handschoenen of armwarmers overwogen?

Hier is mijn tip voor wie echt klaar is met koude vingers :+ Ik krijg zelf letterlijk pijn bij kou tegenwoordig en bij revalidatie hebben ze mij aangeraden om te kijken naar reuma handschoenen. Voor mij maken deze het verschil! Goedkope neppers of zelfgemaakte draag ik inmiddels ook niet meer, ik heb nu deze:
https://www.podobrace.nl/shop/hulpmidde ... per-paar1/

Computeren en typen is voor mij in elk geval geen probleem meer met de kou. Ik weet niet wat het is wat deze handschoenen zo speciaal maakt maar het voelt als een soort thermo stof als je ze aan hebt. Ik heb ze met de rubberen nopjes, af en toe laat er wat los van die nopjes maar dat doet eigenlijk niks af aan de functionaliteit, het blijft antislip. Je hebt ze ook in beide, met en zonder nopjes.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 17:10

_Floortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 09:22

Wij hebben afgelopen maandag onze CV ketel laten onderhouden, maar toen hebben ze hem direct buiten bedrijf gesteld :=. De O2 waarde was veel te laag, wat duidde op een lek in de koudwaterleiding (?). In ieder geval, wij krijgen nu via de verhuurder een nieuwe CV ketel. Ik ben erg benieuwd of, en zo ja hoe, we dit terug gaan zien in ons verbruik. De vorige was van 2014.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:14

Wij hebben inmiddels de gordijnen overal opgehangen en een kleedje neergelegd. Scheelt echt aanzienlijk! Het is nu 15,5 ipv 14 graden in de morgen :j

Voor ons nu easiepeasie met de verwarming uit nog, want we zijn erger gewend en overdag warmt het nog wel op.
Al heb ik wel een elektrisch dekentje voor de verjaardag gehad + die megakruik. En dat doet wonderen :j .

En voor visite of voor de hondjes doen we af en toe de airco aan. Maar heb kennelijk een wintervachtje gekweekt, want inmiddels smelt ik weg bij de meeste anderen die ik bezoek :') .

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:32

-:(- -:(- Even spuien hoor...

Zat net te kijken bij mijn termijnbedrag/verbruik...
We verbruiken mega veel minder dan vorig jaar. Afgelopen maand 34m3 in plaats van 150m3 vorig jaar, en zouden volgens de planning vorige maand nog 75-100 euro terug krijgen.

En zie nu ineens dat we 500-750 euro moeten bijbetalen aan het einde van het jaar als we zo doorgaan? Hoe dan? :? Volgens Vattenvall moeten we het termijnbedrag met nog eens 130 euro verhogen.
Op basis waarvan? Dat kan toch nooit?

Hufters...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:49

Kan je het niet een beetje narekenen ? Vattenfall heeft niet zo vaak de tarieven veranderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 12:18

Muurp schreef:
-:(- -:(- Even spuien hoor...

Zat net te kijken bij mijn termijnbedrag/verbruik...
We verbruiken mega veel minder dan vorig jaar. Afgelopen maand 34m3 in plaats van 150m3 vorig jaar, en zouden volgens de planning vorige maand nog 75-100 euro terug krijgen.

En zie nu ineens dat we 500-750 euro moeten bijbetalen aan het einde van het jaar als we zo doorgaan? Hoe dan? :? Volgens Vattenvall moeten we het termijnbedrag met nog eens 130 euro verhogen.
Op basis waarvan? Dat kan toch nooit?

Hufters...

Joh, je hoeft het termijnbedrag helemaal niet op te hogen, het is een advies.. zet zelf eventueel iets opzij. Waarschijnlijk kijken zij alleen maar obv je verbruik vorig jaar. Allemaal geautomatiseerd, hoef je toch niks mee..

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 12:26

Nee dat snap ik, dat ga ik ook niet doen. Maar hoe kan dit nou bijna 800 euro veranderen in 1 maand tijd? Ik krijg elke keer bijna een hartverzakking... :=

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 12:33

Afgelopen maand (oktober) was natuurlijk niet echt representatief in vergelijk met verleden jaar. Ik heb ook veel minder verbruikt maar het weer was ook extreem zacht.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 12:38

Ik verbruik het hele jaar al minimaal 30% minder dan vorig jaar. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 12:38

Muurp schreef:
Nee dat snap ik, dat ga ik ook niet doen. Maar hoe kan dit nou bijna 800 euro veranderen in 1 maand tijd? Ik krijg elke keer bijna een hartverzakking... :=

Is dat niet logisch? Oktober was bizar zacht wij hebben ongeveer 10x minder verbruikt dan normaal in oktober.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:04

Ik las in een FB groep dat iemand Greenchoice had gebeld en had aangegeven dat ze over wilde stappen naar een goedkopere maatschappij als Greenchoice niets kon betekenen. Greenchoice heeft toen de tarieven verlaagd.

Dus ik net bellen en ja hoor!
Gastarief was €3,44 en gaat vanaf morgen naar €2,66.
Stroom was €1,04 en €0,70 en gaat vanaf morgen naar €0,52 en €0,39.
Doe er je voordeel mee!! :D

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:06

Wat een verschil!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:15

stroom ga je dan stuk goedkoper als ik, Cynthia, maar gas is nog 40 ct duurder dan wat ik nu betaal.
Van de week sprak ik inkoopdeskundige stroom. Voor een pand dat we beheren gaan we naar flexibel contact. Hier was wel sprake van een grootverbruikaansluiting met meerdere appartementen erachter en dus met 1x vergoeding en prijsplafond maxmum totdat de overheid hier verder een beslissing over genomen heeft.

Hier had ik nav dit topic privé ook al naar gekeken maar vond het nog wat eng en tijdrovend.
Je moet tenslotte elke dag kijken hoe het ervoor staat en wat je hier mee gaat doet qua verbruik.

Maar de risicomarges van de energiebedrijven zijn nu zo groot dat het volgens hem zeker lonend is om dit toch serieus te overwegen.
Ik moet me er dus toch nog maar eens in verdiepen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:25

Muurp schreef:

Volgens mij berekenen ze het met verbruik van vorig jaar. Dus stel jouw contract loopt tot februari kijken ze naar die maanden die nog over zijn en pakken verbruik van vorig jaar. Dan moet je dus enorm gaan bijbetalen, omdat de prijs nu zoveel hoger is. En in de winter verwachten ze dat je heel veel gaat verbruiken.

Hier wisselt die ook steeds. Van meer dan 500 naar 250, naar 100 en weer terug naar richting de 500 en nu weer rond de 150 :+ Bij elke tariefwijzifing schiet het enorm omhoog, maar dan verbruik ik weer veel minder als geschat en zakt het weer iets. En soms onverwachts toch weer omhoog zonder verandering