E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 09:42

Betrap mijzelf er ook regelmatig op dat ik op de bank hang met de tv aan en kansloos op mijn telefoon zit te scrollen. _O- Mijn goede voornemen is ook om vaker de tv uit te houden en minder doelloos op mijn telefoon te scrollen.

Ik heb nu binnen 1 week al 2 boeken uit. :') Het scheelt dat ik nog vrij heb en het weer niet altijd even lekker is om lang op stal te blijven.

Keizerinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 09:46

Bagheera_206 schreef:
Tof dat je ook een Libra hebt. Ik heb hem ook pas net een paar dagen. Heb zelf ook al wat boeken in mijn Google Drive staan dus dat werkt goed samen met de Libra. Hoef Libra niet eens aan PC te koppelen.

Ik moet Goodreads nog even uitzoeken. Dat is een soort van untapped, maar dan voor boeken? :D

Het werkt echt top inderdaad. Ik heb veel boeken ook al doorgestuurd gekregen via de mail en die sleep je dan zo via laptop naar Kobo mapje en dan staat die erin. Gaat ontzettend handig. Mijn moeder heeft een Kindle en die gaf al aan dat hij prima is, maar ontzettend omslachtig met het overzetten en ze heeft een Storytel reader, maar dan moet je daar ook weer een abonnement op nemen.

Minoes

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 14:50

Hoi! Ik ben mij ook eens aan het verdiepen in een e-reader. Ik lees alleen het liefst Engelse boeken, welke e-reader zou dan het handigste zijn?
Ik geloof dat Kobo unlimited bijvoorbeeld voornamelijk Nederlandse boeken heeft.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 15:12

Minoes schreef:
Hoi! Ik ben mij ook eens aan het verdiepen in een e-reader. Ik lees alleen het liefst Engelse boeken, welke e-reader zou dan het handigste zijn?
Ik geloof dat Kobo unlimited bijvoorbeeld voornamelijk Nederlandse boeken heeft.

Kobo algemeen heeft een prima aanbod in meerdere talen. Kobo plus daarentegen is gebonden aan je locatie, waardoor het Engelstalig aanbod altijd wat minder zal zijn. Al is het wel verbeterd naar wat ik hoor van leesbuddies.
Wel moet je beseffen dat er auteurs zijn die via Amazon zelf publiceren en daardoor enkel fysiek of via Kindle te verkrijgen zijn. Helaas is Kindle unlimited officieel niet verkrijgbaar buiten US, UK en Canada (en waarschijnlijk ook Australië) en je aankopen zijn ook gebonden aan je locatie en de website waar je account gevestigd is. Zo kan ik geen ebooks kopen op de Duitse Amazon website zonder alles eerst te moeten migreren, maar migreren betekent dat ik niet meer op de US website kan kopen etc...

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 15:39

Als je op de kobo site zoekt naar Engelse boeken moet je opletten met het filter, bij mij staat dat in ieder geval steeds weer op alleen Nederlands en moet ik het steeds aanpassen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 17:47

En los van het Engelse aanbod kun je altijd zelf nog je huidige Engelse e-books op je e-reader zetten. Ik lees ook het liefst Engels. Bij Kobo gaat het importeren van boeken heel makkelijk. Geen idee of Kindle ook gewoon aan PC gehangen kan worden dat Kindle ook gewoon synct met Google Drive en Dropbox.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 18:55

Ik gebruik de "Send to kindle" functie als ik ebooks rechtstreeks vd auteur of via een ander platform dan Amazon heb. Dus eigenlijk nog nooit mijn Kindle aan de pc gehangen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:40

petitparis schreef:
Ik gebruik de "Send to kindle" functie als ik ebooks rechtstreeks vd auteur of via een ander platform dan Amazon heb. Dus eigenlijk nog nooit mijn Kindle aan de pc gehangen.

Hier hetzelfde idd. Ik krijg e-books direct van uitgevers of auteurs naar mijn kindle mail adres gemaild OF via een platform als Netgalley, waarbij het met Send to Kindle knop ook direct naar m’n kindle account gestuurd word en dan kan ik in de app en reader het boek meteen downloaden/openen.

Als je het e-book zelf als bestand hebt, kun je het dus ook met hotmail e.d. zelf handmatig naar je kindle emailadres sturen - je moet dan wel in je kindle instellingen via de amazon site het mailadres waarmee verstuurd word als veilig mail adres instellen eerst. Maar koppelen aan de pc e.d. doe ik idd ook verder nooit met de kindle, alleen wel eens zo aan de usb kabel om op te laden.

En verder koop ik mijn e-boeken via de Duitse amazon in. Ooit toen ik m’n eerste kindle kocht, had ik een Duits amazon account en dat heb ik voor de e-boeken nooit omgezet naar NL (vandaag de dag kan dat ook niet meer als je er nieuw mee begint, dan loopt het idd sowieso via NL). M’n prime e.d. staat wel op m’n Nederlandse amazon haha.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 23:15

Bedankt voor jullie meningen! Ik ga nog eens verder speuren.

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 20:36

Ik heb sinds enkele weken de Kobo Clara BW. Maar deze loopt vrijwel dagelijks vast en dan is hij ook kwijt waar je was in je boek. De batterij gaat ook maar een paar dagen (op z'n hoogst) mee. Zijn hier meer mensen met problemen met de Clara?

Ik had hiervoor meerdere Nia's en die gaven op een gegeven moment ook wel problemen, maar dat had vooral met de knop te maken. Dat lijkt bij de Clara wel beter.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 20:58

Ik zou dit melden bij je verkooppunt, dat is niet wat je mag verwachten van een nieuw apparaat.

Mijn allereerste Kobo (>10 jaar geleden alweer) wilde na een week of 3-4 al geen verbinding meer maken met de WiFi.
Had m bij de boekwinkel in ons dorp gekocht, dus mee terug, zij hebben gekeken of er wat te resetten viel, was niet zo, toen kreeg ik zo een nieuwe mee.
Zo hoort het ook, een nieuw apparaat moet gewoon goed werken en niet steeds vastlopen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 09:22

Bij mijn Kobo zie ik bij bepaalde epubs wel de voortgang per hoofdstuk. Bovenaan is pictogrammetje van statistieken, maar bij sommige epubs is dat niet het geval. Weet iemand hoe dat kan en hoe je dat aan kunt zetten voor epubs waar dat nu ontbreekt?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 10:17

Ah, ik heb het al gevonden. :D

Je moet ze even omzetten van epub naar kepub. Kobo EPUB. Dit kan of via Calibre of Kebupify, maar er is ook een online tooltje.

https://pgaskin.net/kepubify/try/

Nu heb ik wel statistieken per hoofdstuk. :D

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 22:03

Ik ben gezwicht…

Na jaren twijfelen ben ik overstag gegaan voor een e-reader.
Ik ga veel met de camper op pad en dan is het toch wel makkelijker dan 15 aparte boeken meenemen :’)

Hebben jullie een abonnement bij Kobo of waar downloden jullie veilig boeken?

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 22:19

Ik heb een Kobo abo en een abo bij Bookchoice. Vind ik beide heel fijn. Bij bookchoice blijven de boeken van jezelf. Bij Kobo niet, zeg je op dan zijn de boeken ook weg

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 22:26

Ik heb een abonnement bij Kobo voor een tientje in de maand. Luisterboeken doe ik niet aan namelijk. Ben er heel blij mee, maak er veelvuldig gebruik van. :j

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 22:31

Ik ben ook een abbo op Kobo

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 23:25

Naast een abonnement bij Kobo kun je ook lid worden van de bibliotheek om e-books te lenen.

Verder zijn er wellicht misschien wat vrienden/kennissen die een collectie e-books hebben?

Welke Kobo is het geworden?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 08:27

Bagheera_206 schreef:
Naast een abonnement bij Kobo kun je ook lid worden van de bibliotheek om e-books te lenen.

Verder zijn er wellicht misschien wat vrienden/kennissen die een collectie e-books hebben?

Welke Kobo is het geworden?

Ik zag inderdaad bij de bib al e-books online.
Ik wist niet dat die ook op de e-reader konden, ik ben euhm, niet zo ervaren daarin en een stapje-voetje-assistentie is wel handig zo :D

Ik ben voor Kobo Libra colour gegaan.
Ik hecht niet veel waarde aan de kleur, maar dit model lag het lekkerst in de hand, is waterdicht en kwam als beste uit de test.

Heb nog getwijfeld met Kindle ook maar die vond ik nergens om eens vast te houden.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 08:32

Via de bibliotheek is wel iets complexer. Dat moet sowieso via pc/laptop.

Mijn Kobo sync ik met Google Drive. De e-books die ik al had staan dan ook op mijn Kobo zonder hem met kabeltje aan PC te hoeven hangen.

Ik ben ook erg blij met mijn Kobo Libra. <3

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 21:17

Oké, ik heb via mijn Kobo account een paar gratis boeken op de e-reader kunnen zetten, dat is 1! :D
Nu, als ik hem uitzet, zie je op het scherm de cover van het boek welke ik aan het lezen was, maar wel 'uitgeschakeld'.

Klopt dat? ('t is maar voor de levensduur van de batterij)

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 21:52

Ja dat klopt hoor. Maakt niets uit voor je batterij en het brand ook niet in het scherm. Is echt normaal. Je kunt het ook uitzetten in de instellingen, dan heb je volgens mij een leeg wit scherm

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 21:56

Dank je wel! :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 23:50

Heb er ook even op gegoogled. Pas als je een aantal weken niet zal gaan lezen heeft het zin om Kobo af te sluiten. Je kunt ook bij settings aangeven na hoeveel minuten hij gaat slapen en na hoeveel minuten hij uit gaat. Bij mij laat hij ook in de uit stand gewoon bookcover zien.

Als je zou willen kun je zelfs eigen foto's gebruiken als screensaver ipv bookcover. <3

Afbeelding

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 09:23

Och superbedankt voor al jullie hulp!!