Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:43

Prachtig die Lupines!

Tuinontwerp vind ik altijd interessant :j. Ben zelf op zoek naar een beplantingsplan (leuk scrabblewoord) voor één van mijn borders. Kom er maar niet uit...

@ Bloembloem: Strong Annabelle is heel gaaf, maar zorg wel dat je ze goed opbindt of steunt. Ze gaan namelijk altijd hangen door het gewicht van de bloemen.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:19

Malenka schreef:
Een meter buxus en zelf uithalen zou naar mijn mening niks moeten kosten.

Ik heb 4 meter nodig :) Wil er best wat voor geven, maar ik weet niet wat :D

laetitia schreef:
Prachtig die Lupines!

Tuinontwerp vind ik altijd interessant :j. Ben zelf op zoek naar een beplantingsplan (leuk scrabblewoord) voor één van mijn borders. Kom er maar niet uit...

@ Bloembloem: Strong Annabelle is heel gaaf, maar zorg wel dat je ze goed opbindt of steunt. Ze gaan namelijk altijd hangen door het gewicht van de bloemen.

Strong Annabelle schijnt hier dus speciaal voor gekweekt te zijn, de stengels blijken veel sterker waardoor ze niet omvallen tijdens wind of regen :)

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:42

Ik zal vanavond of morgen t ontwerp en t beplantingsplan uploaden.

Mn broer heeft een grote border met Strong Annebelle, ziet er super gaaf uit maar ze gaan wel degelijk hangen als er veel regen valt. Ze komen wel weer mooi op daarna.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:49

Kirstenn schreef:
Ik zal vanavond of morgen t ontwerp en t beplantingsplan uploaden.

Mn broer heeft een grote border met Strong Annebelle, ziet er super gaaf uit maar ze gaan wel degelijk hangen als er veel regen valt. Ze komen wel weer mooi op daarna.

Wil hij niet een paar "stekkies" kwijt :+

Hoe heb jij een ontwerp gemaakt? In welk programma?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 14:32

Afbeelding

Ik ben helemaal gelukkig, altijd een beetje sceptisch met marktplaats foto's etc maar de verkopers waren gelijk kom maar even kijken en ga maar zitten enz heel vriendelijk. En hij staat echt heel mooi vind ik zelf, perfecte maat ook zo :D

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 15:06

Annet, wat een mooie set! Ziet er nog heel goed uit!

MP is zo leuk! Zo hebben wij ons terras gelegd van gratis waaltjes die ergens verderop aangeboden werden :j. En onze tuinset komt ook van MP (nieuw niet te betalen, tweedehands wel).

Daarnaast onze op sterven-na-dood Taxushaag gratis weggegeven aan mensen die de haag nieuw leven in gingen blazen :D.

Ik ga ook weer eens speuren naar gratis planten :):)

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 15:08

Ziet er leuk uit inderdaad :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 15:10

Annet perfect kwa formaat!

Heb tegels eruit voor de vijver maar pff wat een zand :') , vermoed een dikke kuub of meer dat er onder ligt . Zand en tegels worden herbruikt voor de konijnen hun graaf stuk! . En deel van schone zand gaat onder de vijver straks , morgen even mee bezig :))

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 17:23

Ik heb eindelijk een idee voor een van mijn border *\o/*.

Het wordt een soort van cottage-garden, met een mix van een grote struikroos; lavendel; ezelsoor; salvia nemorosa en vingerhoedskruid:
Plaatjes!

Iemand nog ideeën voor planten die ik nog aan het lijstje kan toevoegen? Border ligt in halfschaduw.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 18:53

Anjers? Of gebroken hartjes? Dianthus kan ook nog wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 18:58

Ik heb de ballen verstand van bloemen :o , is wel gaaf met die kleur tinten!

Afbeelding

Willen jullie meespelen in de zandbak? :')

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 19:14

BloemBloem, het ontwerp is voor ons gemaakt, geen idee met welk programma.

*ontwerp even weggehaald omdat ik het via bokt straks niet meer kan verwijderen*
Dit is het ontwerp. We hebben best een kleine (stads)tuin op het noordoosten. Inmiddels hebben we zelf al wat dingen aangepast. De split worden gebakken klinkers (die liggen nu in de tuin en worden opnieuw gebruikt). In de rechterborder zijn 3 meerstammige berken gepland, maar berken zijn ons iets te veel van t goede (wel heel gaaf!). Onze tuin ligt omsloten door bomen van de achterburen dus we willen niet teveel de hoogte in. Dus dat worden waarschijnlijk Japanse Esdoorns. Ik wil ze alleen niet in een te donkere kleur...
De containers komen in een houten ombouw.

Ik heb vandaag voor onszelf sfeerimpressies gemaakt van de geplande borders. Dit zijn de planten die worden aangeraden ivm de ligging van onze tuin. En we wilden t vooral niet te strak.

Plantenvak 1:
Afbeelding

Plantenvak 2:
Afbeelding

Plantenvak 3:
Afbeelding

Plantenvak 4:
Afbeelding

Ik was in t begin niet zo'n fan van de varens maar vind het eigenlijk wel mooi staan in het geheel.
Alleen de pruikenboom bij vak 2 zal waarschijnlijk een andere worden, vind deze niet zo mooi passen.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 20:03

Haal t ontwerp er straks weer af omdat we t niet zelf hebben gemaakt, daarom even via externe link opnieuw geupload:
Afbeelding

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 22:30

Leuk :j Vind het 1e moodboard het leukste!

Wij hebben eindelijk de naam van de boom/struik die ik hier vroeg. Het was een Weigelia!
Weet iemand eigenlijk waar je kunt vinden of planten winterhard zijn? Ik zou wel (Kruip)Phlox en Zeepkruid in de tuin willen, maar kan het niet zo goed vinden (sommige sites zeggen van wel sommige van niet)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 22:36

Phlox is winterhard. :j Heb ik in al mijn tuinen nog gehad, ik vind het prachtig.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 22:47

Ik lees nog steeds mee zie erg mooie tuinen voorbij komen. Helaas zelf erg weinig tijd om te reageren druk met de tuin werken en de kinderen.
Nu ff tijd. Jongste is aan het drinken en moet op miin man wachten.

Hier weer wat foto's hoe het er voor staat.
We hebben besloten het gazon te laten leggen. Er komt nog een border bij met waarschijnlijk kruiden of klimplanten. Laat ik aan de kennis over die er verstand van heeft. Wat er nu staat is erg mooi. Achter in onder de bomen komen waarschijnlijk geraniums zodat het daar lekker dicht groeit.
Hier de foto's van gisteren avond. De rubberen tegels zijn inmiddels al wat meer gelegd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 22:56

@leatitia: Leuk!

Nog meer aanraders voor je cottage-garden: Akelei, campanula (veel soorten, hoger, laag en met lange uitlopers, van die laatste vind ik de addenda cultivars het mooist qua bloem en blad en die zaaien wat minder uit). Overigens makkelijk te verwijderen zonodig. Verder is kattenkruid (nepeta) ook mooi en duifkruid (scabiosa).

@Kirsten: Ook leuk! Alleen varens en hosta's zijn bij mij niet favoriet. :+ Die heb ik dan ook niet.

Gisteren hier nog een klein beetje orde in de chaos geschept en mijn nieuwe passiebloem in de pot gezet. Mijn 'oude' doen nog niet zoveel... Hoop wel dat ze weer gaan uitlopen... Hopelijk doen de nieuwe passiebloemen van mijn pa (verjaardagscadeautjes van mij) het ook goed, daar wil ik straks ook stekjes van :D

Morgen wil ik ook weer even in de tuin bezig, zin om de boel weer netjes te hebben!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 08:08

Leuke planten komen er voorbij!

In het ontwerp zit naar mijn mening te veel verharding. Dat is gewoon niet zo goed voor het milieu (water komt slecht weg, het is heel warm, het geeft geen biodiversiteit) en zou er bij mij dus ook niet in komen.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 08:26

Wat zou jij als alternatief doen Malenka? :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 09:35

Ik ben juist gek op hosta's, heb er hier heel veel staan die al een paar jaar wachten op een definitief plekje. Heb ze in vele soorten en maten en kleuren, ik vind het blad prachtig. <3 Jammer alleen dat je er in de winter niets aan hebt. Dat vind ik nog het moeilijkste, want alles wat ik mooi vind is of in de winter kaal of in de winter helemaal weg.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 10:22

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 10:29

Kaka heel gaaf die link :oo , zo klein vaak en toch oogt het veel groter

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 11:46

Neonlight schreef:
Phlox is winterhard. :j Heb ik in al mijn tuinen nog gehad, ik vind het prachtig.

Thanx! Ja ik vind ze ook zo mooi!

conejo schreef:
Ik lees nog steeds mee zie erg mooie tuinen voorbij komen. Helaas zelf erg weinig tijd om te reageren druk met de tuin werken en de kinderen.
Nu ff tijd. Jongste is aan het drinken en moet op miin man wachten.

Hier weer wat foto's hoe het er voor staat.
We hebben besloten het gazon te laten leggen. Er komt nog een border bij met waarschijnlijk kruiden of klimplanten. Laat ik aan de kennis over die er verstand van heeft. Wat er nu staat is erg mooi. Achter in onder de bomen komen waarschijnlijk geraniums zodat het daar lekker dicht groeit.
Hier de foto's van gisteren avond. De rubberen tegels zijn inmiddels al wat meer gelegd.
[img]m/958diP.jpg[img]
[img]m/ouWjZM.jpg[img]
[img]m/3BdOG6.jpg[img]
[img]m/kl5jou.jpg[img]
[img]m/WwUAJm.jpg[img]
[img]m/PrgA6A.jpg[ [url=[img]m/kJ7WWl.jpg]Afbeelding[/url] ]
[img]m/ezXldz.jpg[img]

Dat is alweer een heel stuk opgeknapt zeg! Begint echt vorm te krijgen nu of niet?
Vind de border en foto 5 erg leuk, past goed bij de tuin :j

Dagmar80 schreef:
@leatitia: Leuk!

Nog meer aanraders voor je cottage-garden: Akelei, campanula (veel soorten, hoger, laag en met lange uitlopers, van die laatste vind ik de addenda cultivars het mooist qua bloem en blad en die zaaien wat minder uit). Overigens makkelijk te verwijderen zonodig. Verder is kattenkruid (nepeta) ook mooi en duifkruid (scabiosa).

@Kirsten: Ook leuk! Alleen varens en hosta's zijn bij mij niet favoriet. :+ Die heb ik dan ook niet.

Gisteren hier nog een klein beetje orde in de chaos geschept en mijn nieuwe passiebloem in de pot gezet. Mijn 'oude' doen nog niet zoveel... Hoop wel dat ze weer gaan uitlopen... Hopelijk doen de nieuwe passiebloemen van mijn pa (verjaardagscadeautjes van mij) het ook goed, daar wil ik straks ook stekjes van :D

Morgen wil ik ook weer even in de tuin bezig, zin om de boel weer netjes te hebben!

Goeie tips voor die cottage garden!

Klinkt goed, deed de oude passiebloem het ooit wel goed? Leuk dat je nieuwe hebt gehad!

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 14:46

Zo, ff drinkpauze en dan weer verder met mijn achtertuintje fatsoeneren. Daarna nog even in de voortuin een nieuw zuurstofplantje met bloempjes in mijn vijver een plekje geven en een andere vijverplant fiks uitdunnen. De konijnen zijn ondertussen bezig met de maaiwerkzaamheden :P Staan ze ook niet in de weg in de ren in mijn achtertuintje.

@Knabbelgirl: Thanks! De oude passiebloem deed het zeker goed! Ik heb twee soorten, de standaard en de Pierre Pomie en die deden het beide heel goed vorig jaar. Metertje of 6 hoog ofzo en allemaal vruchten ook nog. Maar tot op heden nog geen teken van leven... De stammen zijn nog wel groenig dus ze lijken niet dood... Dus hopelijk gauw weer groen. Vorige winter had ik ze wel een stuk beter afgedekt. Dus ik hoop dat het kleine laagje blad toch genoeg is geweest afgelopen winter.

@Malenka: Mee eens wat betreft de verharding, zou ik zelf ook minder doen. Een leuk alternatief is een stuk met stapstenen/grote klinkers met daartussen bijvoorbeeld kruiptijm. Erg mooie voorbeelden zijn hiervan te zien op o.a. Pinterest. Of toch de border(s) nog iets vergroten.

Nu weer aan de slag! :)

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 18:21

Iedereen lekker bezig geweest vandaag met t mooie weer? :D

De borders zijn 70 cm dus al best breed. Ik hou zelf ook niet van veel steen/beton maar vond dit eik nog wel meevallen. Misschien ook omdat het nu helemaal een anti-groene tuin is. Enige groen dat er nu is, is een trompetboom en kunstgras (blegh!)

Scheelt ook dat onze tuin heel groen wegkijkt, we hebben 2 grote ligusterhagen aan de zijkant en achter ons is een en al boom. Dat vertekend natuurlijk wel op zo'n plat plaatje. En daarbij zijn we allebei echt no-no's op tuingebied. Beetje rommelen is wel leuk maar meer dan dat hoeft ook niet.