Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 13:36

idinn schreef:
Gewone potgrond staat ie in. Voordeel is wel dat ie nog steeds in de vensterbank past met zijn formaat :')

Mijn ervaring is dat ze het super goed doen in een mix van turf, schors en hydrokorrels. Luchtig, organisch en wordt niet zwaar. Wellicht ia dat een optie?

Badeendje schreef:
Ohh wat een plaatjes hierboven, die cactusjes bij elkaar, zo gaaf! <3

Weet iemand welke plant dit is? Ik heb van de week wat plantjes van positie veranderd en de ochtendzon is toch wat te fel voor ze, dus nu wil ik wat planten in de vensterbank zetten die dat wel trekken, dit lijkt een vetplantje maar ik kan de naam niet vinden:

[ [url=m/eEmdzm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik herken hem niet, wel super leuk!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 13:51

magda_90 schreef:
idinn schreef:
Gewone potgrond staat ie in. Voordeel is wel dat ie nog steeds in de vensterbank past met zijn formaat :')

Mijn ervaring is dat ze het super goed doen in een mix van turf, schors en hydrokorrels. Luchtig, organisch en wordt niet zwaar. Wellicht ia dat een optie?

Badeendje schreef:
Ohh wat een plaatjes hierboven, die cactusjes bij elkaar, zo gaaf! <3

Weet iemand welke plant dit is? Ik heb van de week wat plantjes van positie veranderd en de ochtendzon is toch wat te fel voor ze, dus nu wil ik wat planten in de vensterbank zetten die dat wel trekken, dit lijkt een vetplantje maar ik kan de naam niet vinden:

[ [url=m/eEmdzm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik herken hem niet, wel super leuk!

Maak jij die mix zelf? Tot nu toe heb ik ook altijd potgrond gebruikt voor alles, maar merk wel verschil in behoefte van water/lucht. Zou zelf mengen nog wel lastig vinden qua verhoudingen...

magda_90

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 13:57

Tegenwoordig wel. Is makkelijk. Mijn basis is turf, schors, hydrokorrels en wormenmest. Voor cactussen en succulenten is de basis bims, cactusgrond en rivierzand.
Dan is het alleen nog een kwestie van kijken wat planten liever hebben. Willen ze vochtige voeten houden doe je wat meer turf, droger doe je meer schors. Etc.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 13:59

Bij potgrond problemen gebruik ik ecostyle moestuin, iets duurder maar biologisch en heel luchtig omdat er ook fijn wit zand tussen zit. Dat wordt ook niet zo zwaar als gewone potgrond.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 15:01

Mijn twee bonte Hoya’s hebben weer rouwvliegjes. -O- Snap er niets van, zo nat staan ze niet. Straks de aarde maar vervangen en in quarantaine.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 15:38

Blijbaar zijn stukjes vliegenstrips ook handig tegen de mugjes?
Ik ga het zelf ook eens testen maar eigenlijk is het logisch :j

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 20:18

Klopt want daarmee vang je de volwassen exemplaren en voorkom je dat ze nieuwe eitjes gaan leggen.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 12:02

Hallo allemaal! Ik heb twee vreemdsoortige cactussen. Ik heb me over ze ontfermd toen ze in mijn dochter dr kamer ietsje té goed werden verwaarloosd :')
De één had een gele ( geënt, neem ik aan) “ kop” en de ander heeft zijn paarse kop nog. De gele stierf al gauw af, ( ook te zien op de foto als verschrompeld bruin dingetje) en kreeg toen allerlei zijscheuten. Die krijgen nu ook wortels. Die met de paarse kop groeit gewoon normaal door, zonder zijscheuten. Heeft iemand toevallig een idee welke soort cactus ze zijn? ( let niet op de stomme tijdelijke bakjes)
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:41

Wat vinden jullie fijne sites om planten te bestellen (betaalbaar / gewoon standaard prijzen)? Merk dat ik behoefte heb aan meer groen in huis maar wil niet naar het tuincentrum nu.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:45

Niemand enig idee wat voor soort cactus het is? ( zie foto’s boven)
@hanafubuki Ik ga gewoon naar het tuincentrum àls het tenminste open is.. wat is het verschil met een supermarkt?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:47

Mijn favorieten. :)
Afbeelding

Poccalocca, die geente dingen haal je het beste eraf. Het bolletje heeft namelijk meer water nodig dan de stam (of was het omgekeerd?), iig gaat het daar fout.
Welke soort kan ik je helaas niet mee helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:47

Ik val in een risicogroep :j

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:51

Hanafubuki schreef:
Wat vinden jullie fijne sites om planten te bestellen (betaalbaar / gewoon standaard prijzen)? Merk dat ik behoefte heb aan meer groen in huis maar wil niet naar het tuincentrum nu.

Meergroeninhuis.nl :P

Goede ervaring mee!

Ik heb nu besteld bij Nelumbo garden, 4 dagen geleden en nog niet verzonden, dus ik ben benieuwd. Kan te maken hebben met de nachtvorst nu natuurlijk.

Cacti heb ik bar weinig verstand van, sorry!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:54

Ik ga eens kijken! Bedankt beiden :)

Dr vliegt hier af en toe zwarte vliegjes voorbij.. ik ga mn planten maar eens bekijken :=

Anoniem

Citaat:
Ik ga gewoon naar het tuincentrum àls het tenminste open is.. wat is het verschil met een supermarkt?

Dat eten een eerste levensbehoefte is en planten niet? :+

Anoniem

idinn schreef:
Citaat:
Ik ga gewoon naar het tuincentrum àls het tenminste open is.. wat is het verschil met een supermarkt?

En dat ik de supermarkt ook vermijd ivm risicogroep zijn :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:55

black_kelpie schreef:
Hanafubuki schreef:

Goede ervaring mee!

Ik heb nu besteld bij Nelumbo garden, 4 dagen geleden en nog niet verzonden, dus ik ben benieuwd. Kan te maken hebben met de nachtvorst nu natuurlijk.

Het weekend zit er ook tussen. Ik denk dat ze maandag versturen.

Ik heb bij Plant Dynasty besteld op vrijdag en dat werd op dinsdag geleverd :).

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:58

Hanafubuki schreef:
Ik val in een risicogroep :j

Oh, pardon dan snap ik het!
Bedankt voor de tips, wie weet als alle tuincentra gesloten zijn is zo’n lijst handig.
@Indin ik bedoel natuurlijk de hoeveelheid mensen en het feit dat het overkapt is, waardoor een supermarkt best vergelijkbaar is met een tuincentrum. Ik begrijp dat planten geen eerste levensbehoefte zijn. Ik kom ook niet eens vaker dan eens in de paar maanden in een tuincentrum. Daarentegen kom ik minstens vier keer in de week bij de supermarkt.
Laatst bijgewerkt door Pocca_Locca op 22-03-20 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 14:00

_San87_ schreef:

Is ook zo :j Ik heb gewoon geen geduld :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 14:02

black_kelpie schreef:
_San87_ schreef:

Is ook zo :j Ik heb gewoon geen geduld :')

Dat heb ik ook nooit :').

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 14:02

Geduld wat is dat? :')

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 14:08

idinn schreef:

Wat zeg jij nou?

Ik heb laatst bij geloof ik plantje.nl besteld.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 15:29

black_kelpie schreef:
Hanafubuki schreef:

Goede ervaring mee!

Ik heb altijd netjes alles gehad van nelumbo garden ook gewoon goeie planten! Ze doen er wel lang over om het te verzenden indd.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 15:47

je kan eens horen bij je tuincentrum of ze willen leveren?
Hier zijn de tuincentra ook dicht maar ze leveren nu gewoon :j

Cactussen zijn helaas ook niet mijn sterkste punt.
Een levend steentje en zo'n bal met grote stekels lukt wel maar al de rest is gedoemd.
+ dat ik super (on)handig ben en er altijd in slaag om tegen cactussen te stompen wat een hoop irritante naaldjes in je vel geeft dat je amper ziet. Om ze dan eindelijk allemaal uit mijn hand te peuteren en daarna terug tegen die krengen aan te lopen.
Nope nope nope... nooit meer.... :n :n
De trauma's....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 15:56

Ik ga mijn lokale tuincentrum eens vragen, ik gun het hun wel het meeste. Of dat ze het klaarzetten en ik het ophaal.

Heb een hele wishlist, een erwtenplantje, een goede grote monstera voor de slaapkamer, een paar hoya's voor in de woonkamer.. een stippenbegonia..

Maar eerst even uitzoeken waar die vliegjes vandaan komen. Heb mn planten gecheckt maar die lijken allemaal schoon :=

En mn Thea maakt nieuwe bladeren :+: