[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:17

Een plattegrond is echt fijn :j

Maar toen wij huizen aan het kijken waren viel het me echt heel vaak op dat de plattegrond vaak behoorlijk afweek van wat je zou verwachten aan de hand van de droge info die je krijgt bij het aantal m2 :)

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:22

Dat zijn echt wel onverkoopbare huizen die op tv :=
Ik ben stiekem wel blij dat wij er iets langer over gedaan dan gepland.. Maar ze hebben nu een muur verplaatst en daar ben ik toch wel heel blij mee... vooral nu ik bij de pizzeria zit die een gigantische verbouwing hebben gedaan het eigenlijk nog onhandig is := Wat kan je op rare momenten toch blij zijn met je eigen huisje :P

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:24

De plattegrond van ons huis klopte ook helemaal niet! De bovenverdieping was groter dan beneden en er zat een vreemde bocht in de muur en dat is irl gelukkig niet zo :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:26

Daarom, het is echt raadzaam om de info in de beschrijvingen met een korreltje zout te nemen :=

Je hebt best kans dat je een superleuk huis misloopt, als je niet wat verder kijkt dan de omschrijvingen :)

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:34

Mag ik me hier ook melden?

Wij hebben sinds de Kerstvakantie ons huis in de verkoop staan. We proberen het eerst zelf aan de man te brengen, d.m.v. tekst op het raam, foldertjes in de wijk, een eigen facebookpagina en advertenties bij de supermarkten. We hopen nl. op familie van mensen die al in deze wijk wonen, het is een multiculturele wijk dus hebben we het met name onder de aandacht gebracht bij de buren verderop uit de straat. Nog geen bezichtigingen of reacties gehad, we staan dus ook nog niet op Funda. Hoop je natuurlijk wel op, maar is altijd afwachten natuurlijk. We zijn behoorlijk aan het klussen geweest om het netjes te krijgen, lief heeft dit huis gekocht in een tijd dat het nog een verkopersmarkt was en er dus van alles aan mankeerde. Druk met andere dingen hebben we afgelopen jaar pas echt goed de puntjes op de i gezet. We kunnen het gelukkig wel redelijk scherp in de markt zetten vanwege een lage hypotheek.

We hopen echter het huis voor 1 juli kwijt te kunnen zijn, zodat we zelf ook de stap naar een ander huis kunnen zetten i.v.m. lagere NHG. Dus waarschijnlijk volgende maand toch naar de makelaar en op Funda. Het blijft alleen echt een hele dubbele beslissing, ik heb een tijdelijk contract en sta waarschijnlijk aan het einde van dit schooljaar op straat. Maar als we moeten wachten tot ik een vast contract heb, dan zitten we hier over 10 jaar nog. En hoewel het huis prima is, word ik gewoon niet gelukkig van de wijk. En aangezien we ook niet heel lang meer willen wachten met kindjes, en ik die echt niet in deze wijk op willen laten groeien, gaan we toch de gok wagen.

Goed heel verhaal := Neus dus graag beetje mee hier, want ondertussen zijn we natuurlijk al alle huizen op Funda aan het bekijken en zijn helaas onze 2 droomhuizen (nog niet bezichtigd maar leek heel wat op de foto) al verkocht. Maar als nou echt hét huis voorbij komt, willen we wel onze slag kunnen slaan...

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:50

Welkom, Tamara
Je zou eventueel je huis ook op marktplaats kunnen zetten.

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:18

Vandaag een huis bezichtigd in de plaats waar ik graag wil wonen.
Zag er super netjes uit op de foto's van Funda maar zo bagger was het in het echt.

Mijn vader en ik waren er al eerder dan de makelaar dus we hadden een rondje om het huis gemaakt.
Lekkages aan de buitenkant van de aanbouw,dakgoten die van ellende uit elkaar vielen,voegwerk op vele plaatsen zeer slecht,voortuin 1 grote bende.

Wij toch nog met goede moed naar binnen.
Komen we binnen,hangt er een penetrante geur!!!
Ik ging bijna over mn nek.
Hadden ze 2 katten en die hadden een kattenbak zonder deksel!!!
En dan zit heel die geur in het huis.
Wij maar meteen op de bovenste verdieping begonnen.
Man man,wat een werk zit er nog in.
Kunstof schroten plafond,dakraam wat in slechte staat was,alles moest geschilderd worden.

Op de 1ste verdieping alles vol granol,deuren in slechte staat,douche ging nog wel maar hutje mutje dus er moet een nieuwe badkamer in,slecht schilderwerk.

Beneden verdieping zag er redelijk uit maar moet helemaal geschilderd worden en gestucd.
Verder moet er een nieuwe keuken in,achtertuin moet helemaal opnieuw bestraat worden,nieuwe schuurdeur en zo kan ik nog wel ff door gaan.

Kortom ik kreeg er een benauwd gevoel over.
En de mensen willen absoluut niet zakken in de prijs dus voor mij is het over.
Er moet voor ongeveer 30.000 euro verbouwd worden.

Morgen maar eens de andere makelaar bellen die ook een huis in de verkoop heeft in diezelfde straat.
Kijken of ik dat huis zaterdag kan bezichtigen.

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:40

Tijdje stil geweest, ik lees wel mee maar weinig te melden. Ondertussen een mooi aantal huizen bekeken.
Zonde is dat he, zit je jezelf lekker te maken met mooie foto's valt het zo vies tegen... Dat had ik ook bij een bezichtiging, echt heel jammer.

Gister ben ik voor een 2e bezichtiging met mijn aankoopmakelaar geweest bij mijn 1e keus, en die blijft 1e keus :D Hij heeft hem van top tot teen doorgelopen en we kwamen eigenlijk weinig spannende dingen tegen. Ik twijfel nu een beetje of er nog een technische keuring moet komen, je hoort zulke wisselende verhalen. Hoe diepgaand zijn die keuringen? Alles wat zichbaar is, hebben we bekeken, beklopt en bevoelt maar ja, de delen die je niet ziet (leidingen achter de muur bijvoorbeeld). Controleren ze dat ook bij een keuring? En de houten vloer in de woonkamer, waar je zo vanuit de kruipruimte niet kan komen, controleren ze dat ook op bv beginnende rot?
Ik noem maar wat, verwacht niet dat er iets mis is maar ja daarom doe je ook die keuring :+

Hoe hebben jullie het vervolg gedaan? Qua hypotheek weet ik eigenlijk al wat ik wil, alleen nog niet 100% welke bank. Neem je dan toch een adviseur in de arm? Naast hypotheek moet je levensverzekering, taxatie, notaris, en ... ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:50

Caeruleus schreef:
Tijdje stil geweest, ik lees wel mee maar weinig te melden. Ondertussen een mooi aantal huizen bekeken.
Zonde is dat he, zit je jezelf lekker te maken met mooie foto's valt het zo vies tegen... Dat had ik ook bij een bezichtiging, echt heel jammer.

Gister ben ik voor een 2e bezichtiging met mijn aankoopmakelaar geweest bij mijn 1e keus, en die blijft 1e keus :D Hij heeft hem van top tot teen doorgelopen en we kwamen eigenlijk weinig spannende dingen tegen. Ik twijfel nu een beetje of er nog een technische keuring moet komen, je hoort zulke wisselende verhalen. Hoe diepgaand zijn die keuringen? Alles wat zichbaar is, hebben we bekeken, beklopt en bevoelt maar ja, de delen die je niet ziet (leidingen achter de muur bijvoorbeeld). Controleren ze dat ook bij een keuring? En de houten vloer in de woonkamer, waar je zo vanuit de kruipruimte niet kan komen, controleren ze dat ook op bv beginnende rot?
Ik noem maar wat, verwacht niet dat er iets mis is maar ja daarom doe je ook die keuring :+

Hoe hebben jullie het vervolg gedaan? Qua hypotheek weet ik eigenlijk al wat ik wil, alleen nog niet 100% welke bank. Neem je dan toch een adviseur in de arm? Naast hypotheek moet je levensverzekering, taxatie, notaris, en ... ?

Altijd een technische keuring laten doen, een makelaar is niet onpartijdig he ;)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:57

Wij laten ook een technische keuring doen, ook al weten we vrijwel zeker dat het goed zit. Je wil niet achteraf toch nog voor verrassingen komen te staan.

Kun je überhaupt nog een hypotheek afsluiten zonder adviseur? Onze hypotheek kon ook niet worden afgesloten/meegenomen zonder gesprek. Terwijl mijn vriend toch wel bovengemiddeld veel snap heeft van hypotheken en ook precies had uitgetekend wat we wilden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:20

Die paar honderd euro voor een keuring kan er ook nog wel af op de kosten voor aankoop van een huis :j

Uiteraard gaat een keurmeester ook geen gat in de vloer slopen om de fundering te kunnen bekijken, of de plafondplaten doorbreken om het dak te kunnen beoordelen. Dus wat dat betreft zijn er altijd nog zeer belangrijke gebreken die je zou kunnen missen ondanks zo'n keuring :=

Maar deze mensen weten wel heel goed waar ze op moeten letten en zullen ook sneller indirecte aanwijzingen van mogelijke problemen herkennen, waardoor ze bvb. weggemoffelde problemen toch weten te constateren.

Wij waren best onder de indruk van waar allemaal op gelet werd :j

En er worden ook meteen tips en kostenramingen van verbeteringen gegeven.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:32

Britt schreef:
Wij laten ook een technische keuring doen, ook al weten we vrijwel zeker dat het goed zit. Je wil niet achteraf toch nog voor verrassingen komen te staan.

Kun je überhaupt nog een hypotheek afsluiten zonder adviseur? Onze hypotheek kon ook niet worden afgesloten/meegenomen zonder gesprek. Terwijl mijn vriend toch wel bovengemiddeld veel snap heeft van hypotheken en ook precies had uitgetekend wat we wilden.

Ja, dan moet je naar "execution only" zoeken en dat vragen.

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:50

Jullie hebben helemaal gelijk, die 300-400 euro kan er wel uit op zo'n huis :+
Ik twijfelde vooral omdat ik eerder een kopie had gekregen van een keuring waar werkelijk niets zinnigs in stond, de punten die er stonden had ik zelf ook al lang gezien en dan is het zonde geld. Natuurlijk is een makelaar niet onpartijdig maar ik vertrouw wel op zijn kundigheid. Is ook niet de bedoeling dat hij onpartijdig is, want hij moet aan mijn kant staan :D

De vervolgstappen zijn maar spannend hoor, ik zit nu toch wel op hete kolen mbt de 'taxatie' (door mijn makelaar, dus niet een officiele) voor het bod wat ik mogelijk zal uitbrengen.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:52

Caeruleus schreef:

Wij hebben ook een bouwtechnische keuring laten doen en er was weinig mis, maar het rapport is nu gelijk een soort van klusgids voor de komende jaren. Dus super fijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:19

Ik zou het niet meer laten doen. Onze huidige woning werd destijds verkocht inclusief bouwkundig rapport, maar mooi dat daar dus niet uit kwam dat de complete zoldervloer (inclusief de meeste balken) vervangen moest worden :+ Want ja, dat konden ze niet zien, er lagen namelijk vloerbedekking en vloerplaten overheen.
Maar goed, wij slepen bij een 2e bezichtiging ook altijd mijn schoonvader mee, die ziet minstens zoveel als zo iemand die zo'n rapport maakt (en mijn man ziet al bijna net zoveel, stukje ervaring).
De waarde van zo'n rapport is dus wel beperkt, maar het ligt er ook heel erg aan hoeveel kennis de makelaar en jullie zelf ook al hebben (mijn ervaring is dat makelaars ook veel over het hoofd zien namelijk).

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:41

wij gaan zelf geen bouwkundige keuring uit laten voeren. mijn vader heeft veel verstand hiervan en eigen bouw bedrijf gehad.

dinsdag een bezichtiging gehad
was niks.. heel veel achterstallig onderhoud waardoor de bieden vanaf prijs echt veel te hoog was.

dinsdag weer twee bezichtigingen
twee huizen in dezelfde straat
een staat er leeg dus al naar binnen gegluurd zag er netjes uit dus ben.benieuwd.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:09

Ik laat het wel doen... Wij zien zelf een hele hoop, maar onze bouwkundige heeft ons al een keer behoed voor een bouwval gezocht actie :+ zolang je een goede hebt kun je er heel veel aan hebben. wij hoeven ook niet gelijk een heel rapport te laten maken, maar gewoon mondelinge overdracht, dat scheelt ook een hoop.
zijn bevindingen nemen we mee in het wel of niet een bod doen en hoe hoog of laag dat bod is en mochten we uit de onderhandelingen komen maakt ie het rapport op.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:36

Ons huis gaat morgen als het goed is richting tophuis. Hopelijk krijgen we dan eindelijk interessante kijkers...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:56

Tja, niemand kan door vloeren en plafonds heen kijken dus het is niet zo heel raar dat bij een bouwkundige inspectie zo'n slechte zoldervloer niet gezien wordt, kun je zo'n keurmeester ook niet kwalijk nemen vind ik :)

Dan moet je van de verkopers eisen dat je her en der gaten mag maken om het skelet van het huis te kunnen bekijken :P

Wij hadden hier ook zo'n geintje dat de verdiepingsvloer nadat we een paar planken vloertjes eraf hadden gesloopt (de onderste was nog van voor de oorlog denk ik, later hebben ze er gewoon nieuwe vloertjes overheen gelegd :P ) er veels te dunne verdiepingsbalkjes onder vandaan kwamen.... waardoor we alles moesten strippen van binnen -O-

De muren beneden hadden we al helemaal gestript, weer opnieuw afgewerkt met helemaal op maat gemaakte gipsplaten, laten stucen en spacken.... en dat konden we er dus weer allemaal af slopen inclusief de verdiepingsvloer en de zoldervloer.... het hele huis toen gestript van binnen, vanuit de woonkamer keek je zo in de nok van het dak :=

Achteraf gezien wel heel goed dat we dit gedaan hebben want we kwamen nog meer dingen tegen waar we ons rot van schrokken, steunbalken die maar een paar mm in de muur zaten, half weggerot... een hele tussenmuur van de verdieping (draagmuur) die op een draagbalk steunde....dachten we. Uiteindelijk lag die hele muur en het dak en alles op een paar brakke houten wiggetjes die niet eens vastgezet waren :oo

Als we de boel niet opengemaakt hadden hadden we grote kans gehad dat op een gegeven moment de boel gewoonweg ingestort was -O-

Maarja, dat zie je pas als je echt gaat slopen... en dat kun je gewoon niet maken in andermans huis.
Lastig dus.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:37

Pfoe das ook wel heftig pmarena := Denk dat wij ook voor zo'n keuring gaan, we zullen een hoop zelf wel kunnen ontdekken maar zo iemand ziet toch meer. En aangezien we inmiddels echt wel ontdekt hebben geen mensen te zijn die gelukkig worden van klussen, hopen we dat bouwval-gezocht te kunnen vermijden :+
Tegelijkertijd is dat ook het stukje waar ik bang voor ben in ons eigen huis :+ Als je echt kritisch gaat kijken, zie je gewoon dat het een ouder huis is. Laat staan wat voor verborgen gebreken daar misschien uit komen rollen die we nu niet kennen...

Sec spannend, hopelijk levert het iets op!

Toch wel opvallend hoeveel huizen in het echt tegenvallen. Wij zijn ook flink rondjes door wijken & straten aan het rijden en op basis daarvan, nog niet eens binnen geweest dus, zijn er ook al flink wat huizen afgevallen. We hebben sowieso 2 auto's en als je er dan krap 1 kwijt kunt in de straat, wordt het niks. Gaaf huis wat in een wijk bleek te staan die helemaal pauper was. Of waarvan een groot deel van de gevel uit hout bestaat en ter plekke bleek dat je dat binnen afzienbare tijd zult moeten vervangen, flinke kostenpost dus wel iets om rekening mee te houden. Laat staan als je binnen gaat kijken...

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:13

Voordat we het in verkoop hebben gedaan heeft ons huis een bouwtechnische keuring ondergaan. Er bleek boktor in te zitten. Daar hebben we bestrijders voor laten komen. Dus we weten nu precies wat de mankementen aan ons huis zijn. Een aantal dingen hebben we inmiddels al verbeterd.
Als wij een huis gaan kijken dan vragen we ook of er al een bouwtechnische keuring gedaan is, dat is toch wel makkelijk.
Wij zijn ook eens bij een huis wezen kijken dat er op de foto's echt prachtig uitzag, maar jee wat moest daar nog veel aan gebeuren! De mensen die het uiteindelijk gekocht hebben hebben er wel wat moois van gemaakt! We zijn er laatst nog een keer langs gereden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:14

Wow, tophuis heeft wel effect

Tot nu toe werden we dagelijks tussen de 10 en de 30 bekeken, nu vandaag al 70. Ben benieuwd of we daar kijkers op gaan krijgen...

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:44

Wij hebben ons huis ook een periode op MP gehad, maar dat had geen effect.
Ja iemand die had wel belangstelling om te ruilen, maar daar schieten we niet zo veel mee op. Ik zou graag de zaken met mijn ex willen afsluiten...

Dat van die TV makelaar mission impossible heb ik ook idd een stukje van gezien. Ik krijg ook zo'n wanhoopsgevoel.
Afgelopen weekend nog even bij ons huis langs geweest. Mijn ex laat het helemaal versloeren. Bah! In de winter lijkt alles wel wat anders natuurlijk, maar had er echt geen goed gevoel bij. Geen idee hoe ik hem aan het verstand moet krijgen dat het ook in zijn belang is dat we het huis kunnen verkopen.

Bouwtechnische keuring heeft wel veel voordelen natuurlijk, maar alles kunnen ze idd niet zien. Soms kom je dan toch nog geheel onverwacht voor hoge kosten te staan.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:54

secricible schreef:
Wow, tophuis heeft wel effect

Tot nu toe werden we dagelijks tussen de 10 en de 30 bekeken, nu vandaag al 70. Ben benieuwd of we daar kijkers op gaan krijgen...

Wij hebben geen tophuis, ons huis wordt gemiddeld 100 keer per dag bekeken op Funda.

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:57

Ik hoop dat jullie snel kijkers krijgen, heb wel het idee dat het echt begint aan te trekken nu hoor :j
Van het voorjaar zal de verkoop wel een stuk vlotten.

Wij hebben een bod gedaan ovb van de keuring, dus het lange wachten begint nu :D

Lijkt me wel eng trouwens, denk je een mooi huis gekocht te hebben valt de verdiepingvloer er bijna uit :=
Je kan inderdaad moeilijk bij de bezichtigingen al gaten gaan boren om te kijken. Valt zoiets nou onder verborgen gebrek? De verkopers zullen het ook niet geweten hebben (ga ik van uit).