E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 23:34

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 00:49

Marije_jiplover schreef:

Dat had ik inderdaad ook gevonden, dankjewel! Ik ben nog steeds wel benieuwd wat het dan precies doet, maar het lijkt er in ieder geval op dat het blauwe licht verminderd wordt totdat het je ingestelde bedtijd is.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 07:13

Een ereader geeft in principe niet hetzelfde blauwe licht als een tablet of smartphone. Maar denk vind persoonlijk het gelere licht aangenamer in een donkere ruimte (slaapkamer) dan het wittere licht dat overdag duidelijker is...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 07:56

Ja, die ervaring heb ik ook, petitparis.
Het is idd heel ander licht dan een tablet of telefoon.

Het is niet het scherm zelf dat licht geeft, er wordt licht overheen geschenen, oid.
En bij mijn vorige Kobo zette ik het licht in het donker in bed lezend op stand 1, dat was al best wel prettig lezen.
Op mijn huidige Kobo (Libra 2) wordt het idd oranje-achtig in het donker en dat leest nog veel prettiger, maar overdag is het wittere licht wel duidelijker om te lezen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 09:15

het speciale e-ink scherm van een reader is inderdaad sowieso heel anders als telefoon/tablet ja dus zelfs het witte scherm op volle helderheid van je reader is voor de ogen voor het slapengaan een stuk minder intens tov telefoon/tablet. Ik zet zelf daarentegen in de avond/in bed het scherm altijd op donker met lichtere letters - vind dat contrast in het donker wel prettiger tov witte achtergrond met zwarte letters, dat doe ik overdag.

Ik doe dat altijd handmatig omzetten, naar wat ik op dat moment prettig vind; ik heb een Kindle. Die heeft dus ook verschillende kleur standen en de sterktes wat je kunt aanpassen. Ongeacht welk kleur scherm ik gebruik voor het slapengaan, ik heb geen last ervan waarbij ik van een telefoon scherm wel last heb om in slaap te vallen erna bv. Dus voor mij is sowieso elke kleur en lichtsterkte van mijn reader scherm beter al, ik merk daar echt verschil in.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 10:17

Heel erg bedankt voor het meedenken allemaal! :)

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 18:40

Mijn Kobo Clara heeft ineens kuren..
Ik wilde synchroniseren omdat ik net een nieuw boek heb gekocht maar hij zegt dat het geheugen vol is.
Volgens de instellingen is er nog 6 GB vrij en er staan ook maar 150 boeken op met een max grootte van 5 MB: niks niet vol dus...

Ik kan er online niet echt iets over in vinden, heeft iemand dit al aan de hand gehad?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 10:53

Het eerste waar ik aan denk is, resetten en/of checken voor updates...

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 18:54

Is hier iemand met een nieuw model Kobo Clara BW? Is deze te gebruiken zonder cover? Ik zie op de foto's geen knop aan de onderkant, zoals mijn Nia. Die knop gebruik ik nu om hem van de slaapstand te halen. Iemand die weet hoe dat zit bij de Clara?

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 18:58

petitparis schreef:
Het eerste waar ik aan denk is, resetten en/of checken voor updates...

Ik kon hem aan de pc leggen iig om mn boeken over te zetten en hij heeft uiteindelijk uit zichzelf geupdate en nu doet hij weer normaal...

Els1984 schreef:
Is hier iemand met een nieuw model Kobo Clara BW? Is deze te gebruiken zonder cover? Ik zie op de foto's geen knop aan de onderkant, zoals mijn Nia. Die knop gebruik ik nu om hem van de slaapstand te halen. Iemand die weet hoe dat zit bij de Clara?

Op de Rakuten website lijkt het of er een aan uit knop zit op de achterkant?
https://eu.kobobooks.com/products/kobo- ... nki07o9XV-

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 19:03

Daar zit die bij mijn Libra 2 ook, dus ik denk idd dat dat rondje op de achterkant de aan/uitknop is :j

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 19:05

Sodera schreef:
Els1984 schreef:

Op de Rakuten website lijkt het of er een aan uit knop zit op de achterkant?
https://eu.kobobooks.com/products/kobo- ... nki07o9XV-

Je hebt gelijk! Ik zie het nu ook. Dankjewel!

Dat lijkt me een hele verbetering, ik moet nu mijn vierde Nia retour sturen, omdat de knop niet goed meer werkt.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 16:44

Ik deed af en toe nog wel eens e-book lezen vanaf tablet of telefoon, maar vandaag mijn allereerste echte ereader gescoord. :D Heb de klara, libra en sage geprobeerd. De klara kon geloof ik niet connecten/syncen met Google Drive en die knopjes toch best handig dus ben voor de libra gegaan. De sage vond ik echt te duur en ook weer een slag groter.

Het instellen was een fluitje van een cent en de e-books die ik in mijn Google Drive had staan waren zo gesynct met de libra. Onderweg van stal naar huis langs de mediamarkt gereden en hij ligt nu aan de lader. Nu even douchen/omkleden en dan plof ik op de bank met een kopje thee en de libra en Top2000 op de achergrond. 8-)

TessaxQuincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 16:51

Ooh leuk veel plezier! Ik heb ook de Libra gehad en ik vond hem te groot en te zwaar, na de Libra een kindle paper white gekocht maar die heb ik net vandaag verkocht en ben nu weer voor een Kobo gegaan, de Kobo Clara Colour, die vind ik toch het fijnst en is lekker licht en heel mooi met kleur! Ondertussen heb ik 4 e-readers gehad in een jaar maar nu hoop ik dat ik deze een paar jaar kan houden. Voor de Libra had ik de kobo Clara bw voor een paar jaar maar die had ik verkocht en altijd spijt van gehad :+

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 17:20

Dank je wel!

Ik ben geen 20 meer en dat was ook een reden om een maatje groter te gaan. := Laten we zeggen dat ik niet meer de ogen heb van een 20-jarige. _O-

Heb de klara ook in mijn handen gehad en leek verder ook heel fijn tot ik zag dat hij niet kon syncen met Google Drive.

TessaxQuincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 13:49

Hahaha, dan snap ik idd dat je voor de Libra bent gegaan!

Google Drive gebruik ik eigenlijk niet, ik download altijd mijn boeken op m'n pc en zet ze dan via Calibre over. Ik lees ook vooral fanfiction en weinig normale boeken (wil ik wel weer gaan doen)

En verder lekker gelezen gister?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 14:55

Heb alle eBooks die ik nog had en series die ik aan lezen was op Google Drive staan dus net zo makkelijk. Heb Calibre nog niet geprobeerd.

Ik heb lekker gelezen. Alleen idd even wennen in bed wat de handigste instellingen waren en hoe ik hem het handigst vast kon houden. :')

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 15:32

Ik heb ook de libra, vind hem top! Ik lees nu ‘Als de wolven huilen’ ben op 1/3 en is al erg mooi!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 16:12

Flying_Angel schreef:
Ik heb ook de libra, vind hem top! Ik lees nu ‘Als de wolven huilen’ ben op 1/3 en is al erg mooi!

Heb jij er ook een hoesje bij?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 16:26

Ik heb ook de Kobo libra colour. Met een hoesje, in de winkel erbij gekocht.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 16:46

Bagheera_206 schreef:
Flying_Angel schreef:

Heb jij er ook een hoesje bij?

Ik heb een Libra 2. Ik heb het hoesje gekocht bij www.hoesjesboetiek.nl. Als je je aanmeld voor de nieuwsbrief krijg je ook nog korting. Had het hoesje snel in huis

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 17:31

Ik heb ook een Libra 2 en via Amazon een hoesje besteld. In de omslag een elastieken band waar je je vingers door kan doen om vast te houden. In bed lees ik zelf als ik op mij zij lig, dus dat is dan handig (alleen een koude hand). Heb ook een imitatie bookseat. Die is handig als je op de bank zit en niet steeds je boek vast wil houden. Gebruik die ook met mijn tablet.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 17:47

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 18:09

Nice! Dank je wel voor de tips!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 22:43

Is de Kobo app op je telefoon nog ergens voor nodig? Moet je dan de bol Kobo app hebben of de rakuten Kobo app?