Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aight

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 09:40

Hier in de regio zien we echt per dag de huizenprijzen dalen (per m2). Er wordt al regelmatig ondergeboden, ook in de geliefde appartementen in de binnenstad. Wij zijn aan het zoeken, maar geeft een fijn gevoel dat er minder haast bij geboden is :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 09:45

manzano schreef:
Maar ik heb ook nog nooit geadviseerd zonder voorbehoud te bieden en de afgelopen jaren ook gewoon heel vaak een huis gekocht mét voorbehoud. Dus dat dat niet kan is ook gewoon onzin.

Overigens hoor ik, zelfs in de populaire steden, echt enorme terugloop in kijkers. Vraag is of het nog nodig is dus.

Er zijn natuurlijk legio mensen wie het niet gelukt is om een huis te kopen, de stelling "ik kan het, dus het is onzin" doet de woningcrisis tekort.

Verder zie ik hetzelfde als wat jij hoort. Hier in de regio noordoost Brabant ook enorme terugloop in aantal kijkers en hoogte van de biedingen. In het dorp waar wij nu naartoe verhuisd zijn stonden maandenlang amper huizen te koop, nu tientallen...

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 09:56

Doubtless schreef:
manzano schreef:
Maar ik heb ook nog nooit geadviseerd zonder voorbehoud te bieden en de afgelopen jaren ook gewoon heel vaak een huis gekocht mét voorbehoud. Dus dat dat niet kan is ook gewoon onzin.

Overigens hoor ik, zelfs in de populaire steden, echt enorme terugloop in kijkers. Vraag is of het nog nodig is dus.

Er zijn natuurlijk legio mensen wie het niet gelukt is om een huis te kopen, de stelling "ik kan het, dus het is onzin" doet de woningcrisis tekort.

Verder zie ik hetzelfde als wat jij hoort. Hier in de regio noordoost Brabant ook enorme terugloop in aantal kijkers en hoogte van de biedingen. In het dorp waar wij nu naartoe verhuisd zijn stonden maandenlang amper huizen te koop, nu tientallen...

Ik zie er sinds twee weken ook veel bijkomen. Ook al een paar keer gehoord ''pas in augustus sleuteloverdracht''. Voor ons roept dat nu een gevoel op om nog even ''te willen cashen'' voor de markt echt stagneert.
Aan de andere kant gaan wij ons droomhuis daardoor niet laten schieten, maar de markt verandert wel merk je

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:31

De rente is ook wel enorm gestegen. Wij hebben vorig jaar december de sleutel overdracht gehad. 20jr vast 1,83% dat is nu boven de 5% :oo wij hadden dit dan ook niet zo kunnen betalen voor het geld waarvoor we het nu gekocht hebben.. tel daarbij de energie en andere prijsstijgingen op en denk dat het nog wel eens veel rustiger kan worden.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:05

Bizar inderdaad, ik heb nog 3,66% wat in vergelijking met vorig jaar natuurlijk vrij hoog is maar historisch gezien wel meevalt. Maar met de rentes nu zou ik ook mijn huis niet meer hebben kunnen kopen. Denk dat ik nu bijna zou kiezen voor variabele rente :+

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:15

Hier zijn we nog aan het wachten op antwoord van de verkoper of ons bod wel of niet genoeg was (maandag 13:00 ingediend).

Wat betreft dat met of zonder voorbehoud discussie, tja, ik zou het niet doen. Het is gewoon een groot risico en gewoon ontzettend zonder, mocht de financiering niet door kunnen gaan, dat je 10% kan aftikken. Dat is een partij geld zeg. Zeker in de huidige markt, vind ik dat een te groot risico.

En je de rentes blijven stijgen. |( Gemiddeld kom je rond de 5,3% bij de meeste hypotheekverstrekkers.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 13:56

Wij hadden een huis gezien op de 13e geplaatst en op zaterdag was bezichtigen alweer vol.. toch gaat het dus soms nog wel hard.

Wij hebben gisteren onder de vraagprijs geboden. Denk niet dat we t hebben, maar toch spannend vandaag…
We hebben begin dit jaar flink overboden op een huis en toen waren we t net niet, dat was echt onze droomplek :)

Ben benieuwd hoe het gaat vorderen. Wij bieden trouwens ook niet zonder voorbehoud.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 14:53

Doubtless schreef:
manzano schreef:

Nee, maar er zijn legio mensen die het óók niet zijn gelukt zonder ontbindende voorwaarden.
Op mijn huis heb ik 27 biedingen gehad.... Je kan het maar gewoon aan 1 iemand gunnen. Met een volledige financiering ging je het nooit redden nee door het overbieden (je geeft dan eigenlijk een gratis ontbindingsmogelijkheid weg), maar met een gedeeltelijke financiering was het vaak echt niet zo'n groot probleem als is geschetst door sommigen.

Pivione

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 15:02

Ons bod is geaccepteerd *\%/*

Vraagprijs in Rotterdam geboden, de makelaar gaf wel aan dat het echt per huis verschillend is hoeveel en of er geboden wordt.

L_Flo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 15:23

Gefeliciteerd pivione!!
Wij zijn vanmorgen weer bij een bezichtiging geweest, met wel veel kijkers helaas :+ Vandaag even bedenken of we gaan bieden, was prachtig maar heeeel dicht bij familie.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 15:37

Gefeliciteerd Pivione!

Het huis van mijn vriend is verkocht, ook heel blij mee zeker omdat je nu hoort dat de prijzen gaan zakken.

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 16:14

Woehoeee beide gefeliciteerd!!

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 16:24

Gefeliciteerd *\o/*

Hier zijn de foto’s binnen van het huis van mijn vriend, dinsdag de persoon voor het energielabel en daarna zsm online.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 08:40

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 08:41

Gefeliciteerd Anouk!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 09:04

Leuk Anouk!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 10:30

Gefeliciteerd :D

L_Flo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 14:26

Gefeliciteerd Anouk!!

Bij het huis wat wij gezien hebben is de sleuteloverdracht pas per mei. Wat vinden jullie daarvan? Wij huren nu dus voor ons is het prima maar vraag me af of iedereen dat prima zou vinden.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 14:28

Ja, zou voor mij geen probleem zijn als ik in een huurhuis zou zitten. Wat staat je tegen?

L_Flo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 14:33

Doubtless schreef:
Ja, zou voor mij geen probleem zijn als ik in een huurhuis zou zitten. Wat staat je tegen?

Nee meer voor anderen! Probeer onze positie een beetje in te schatten tov andere potentiële kopers (in de hoop dat ie gunstig is).

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 15:46

In de huidige markt zie je veel mensen eerst een huis kopen en daarna verkopen. Dat betekent dat een langere doorlooptijd voordeel biedt voor huiseigenaren die op zoek zijn naar een nieuw huis. Jij als huurder bent juist in het voordeel als de overdracht bijv over 2 maanden zou zijn.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 16:26

MarjanB schreef:
De rente is ook wel enorm gestegen. Wij hebben vorig jaar december de sleutel overdracht gehad. 20jr vast 1,83% dat is nu boven de 5% :oo wij hadden dit dan ook niet zo kunnen betalen voor het geld waarvoor we het nu gekocht hebben.. tel daarbij de energie en andere prijsstijgingen op en denk dat het nog wel eens veel rustiger kan worden.

Dit.. hier ook vorig jaar sleutel overdracht. Rente 1.65% voor 30 jaar. Nu over de 5%. Zag dat we ook nu net de vraagprijs maar konden krijgen en dus aan de nax zouden zitten. Met de aanvraag zaten we 1.5e ton hoger als advies. Overigens zie ik ook dat het al 550 euro bruto scheelt met toen. Was voor ons niet te betalen geweest ook als we dat nu zouden moeten doen met de manier waarop we nu werken. Dus snap dat alles terug loopt. Nooit gedacht dat rente zoveel impact kon hebben.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 17:39

L_Flo schreef:
Gefeliciteerd Anouk!!

Bij het huis wat wij gezien hebben is de sleuteloverdracht pas per mei. Wat vinden jullie daarvan? Wij huren nu dus voor ons is het prima maar vraag me af of iedereen dat prima zou vinden.

zou voor mij geen probleem zijn, met alle zaken die je moet regelen met een verhuizing zou me het juist prettiger lijken dan een snelle overdracht.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 18:17

Wij begonnen ons eerste huis met een rente van 8,4 % meen ik me te herinneren := En in de 80’er jaren is het zelfs 12 % geweest.

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 18:59

L_Flo schreef:
Gefeliciteerd Anouk!!

Wij zijn dit meerdere keren tegengekomen en wisselde per huis erg wat we er van vonden. Sommige huizen waren in goede staat en top top in orde gemaakt voor de bezichtigingen. Gaf vertrouwen. Maar we hebben ook wel een huis bezichtigd (800k+) die viezig was en waar een slecht gemaakte lekkage in zat. Daar zijn we hard bij weggerend. We hadden geen vertrouwen dat de bewoners er nog 9 maanden netjes zouden wonden.