Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 09:40

Dees schreef:
Ik ga waarschijnlijk wel overstappen. Heb het iig wel in gang gezet (14 dagen bedenktijd).

In het nieuws vandaag dat mogelijk de plafondprijzen per januari 2023 worden uitgesteld. Ze maken het wel spannend allemaal!

Dit had ik gemist -O-
Ik ga ook eens kijken bij Essent en wat kan.

purny

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 09:42

Ik heb zojuist mijn meterstanden doorgegeven naar Essent. Ben benieuwd hoeveel ik terug krijg en wat zij me aanbieden voor nieuwe prijzen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 09:54

Mij zouden deze twee maanden circa 150,- euro schelen. Hoe zit het met overstappen halverwege de maand met de 190,- euro? Niet dat je die misloopt omdat de een verrekent met maandbedrag en de ander volledig uitkeert.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 09:57

Dat is toch een kwestie van bellen, Slmt9?
Mij lijkt het logisch dat het halverwege de maand pro rato wordt verrekend, maar even bellen dan weet je het zeker. Of per hele maand overstappen, dus per 1 december.

O ja, weer wat geleerd: United Consumers = Engie. Wist ik niet. Hebben ze handig gedaan, die marketingjongens daar. Gelukkig heb ik geen bezwaar tegen Engie, dus ik laat de overstap doorgaan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 10:55

Oh rotzakken dat wist ik ook niet, doen alsof ze een onafhankelijke wij zijn een collectief terwijl er een gewone grote commercieel bedrijf achter zit, het is zo schimmig.

Ik heb het eerste overschot van de 190 euro netjes op de rekening staan al. Mijn leverancier is er echt vlot mee, al had ik niks anders verwacht. *\o/*

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 11:06

Slmt9 schreef:
Mij zouden deze twee maanden circa 150,- euro schelen. Hoe zit het met overstappen halverwege de maand met de 190,- euro? Niet dat je die misloopt omdat de een verrekent met maandbedrag en de ander volledig uitkeert.

Het maakt toch niet uit of ze verrekenen met maandbedrag of het rechtstreeks aan je overmaken? In beide gevallen krijg je die 190 euro. Je loopt dus niks mis, of begrijp ik je vraag niet goed?
Het bedrijf waar je op de eerste van de maand klant bent zorgt voor de uitbetaling c.q. verrekening

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 11:28

Vattenfall zegt dat je gewoon op de eerste van die maand een contract moet hebben, dan krijg je van Vattenfall geld.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 11:34

Ja, dat staat er bij Energiedirect ook.

Volgens mij had iemand hier de tip gegeven om je vaat met koud water af te spoelen. Mag ik diegene nogmaals hartelijk bedanken? Dat scheelt echt veel zie ik nu in de app! Van de week zelfs een keer 0 m3 verbruikt terwijl ik thuis was.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 11:42

Dees schreef:
Cynthia82 schreef:
De mensen die hier denken aan overstappen, zitten jullie allemaal boven het verbruik van het plafond? Want als je daaronder zit, heeft overstappen voor die laatste maand/twee maanden toch niet zo veel zin meer?

Ik zit niet boven het plafond kwa verbruik. Maar tot januari betaal je echt de volle mep en door simpel over te stappen bespaar ik ineens 100 euro.
Dat vind ik dus best nog wel zin hebben.

Ja, precies deze reden inderdaad. Van 3.38 ga ik naar 2.72 per kuub. Dat is echt wel de moeite waard.
Als ik uitga van de M2 die ik vorig jaar in nov en dec heb gebruikt, scheelt dat me 240 x 0.66 = grofweg 160€.

Maar nu ook.. We zitten op dag 4, dus ik heb 3 dagen in mijn app staan qua verbruik. Dat is 5 minuten douchen en 2 afleveringen van een serie kijken en koken. Zit al op ruim 15€. Dat wordt toch onbetaalbaar. Ook mét teruggave van 190€. En óók met een normaal inkomen.

En daarbij is mn gunfactor voor de energiebedrijven echt totaal weg. Ga liever een uurtje in de kou zetten dan dat zij nog winst maken. Sorry.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 12:05

thequeensmum schreef:
Slmt9 schreef:

Het maakt toch niet uit of ze verrekenen met maandbedrag of het rechtstreeks aan je overmaken? In beide gevallen krijg je die 190 euro. Je loopt dus niks mis, of begrijp ik je vraag niet goed?
Het bedrijf waar je op de eerste van de maand klant bent zorgt voor de uitbetaling c.q. verrekening

Yes, thanks. Dat was mijn vraag :)

Zojuist ook overgestapt naar Essent.
Wat een fijne tips in dit topic _/-\o_

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 12:14

Yv_ schreef:
Ja, precies deze reden inderdaad. Van 3.38 ga ik naar 2.72 per kuub. Dat is echt wel de moeite waard.
Als ik uitga van de M2 die ik vorig jaar in nov en dec heb gebruikt, scheelt dat me 240 x 0.66 = grofweg 160€.

Maar nu ook.. We zitten op dag 4, dus ik heb 3 dagen in mijn app staan qua verbruik. Dat is 5 minuten douchen en 2 afleveringen van een serie kijken en koken. Zit al op ruim 15€. Dat wordt toch onbetaalbaar. Ook mét teruggave van 190€. En óók met een normaal inkomen.

En daarbij is mn gunfactor voor de energiebedrijven echt totaal weg. Ga liever een uurtje in de kou zetten dan dat zij nog winst maken. Sorry.

Waarschijnlijk zitten hier ookal de vaste lasten bij gerekend en die zijn iedere maand / dag hetzelfde. Of je nu 1m3 of 100m3 gas, 1kwh of 100kwh verbruikt hebt.

Hoe minder je verbruikt hebt, hoe hoger het bedrag per m3/kwh als je gaat rekenen.

5 minuten douchen kan nooit zoveel m3 gas zijn dat dat bijna €15 kost.

Ik heb woensdag uitgebreid gedouched, zeker wel 15 minuten en nog geen 0,5m3 gas verbruikt die dag. Dat zou met een gasprijs van €3,60 op €1,80 uit zijn gekomen. En jij hebt maar 5 minuten gedouched.

Koken verbruikt weinig en elektriciteit voor 2 uurtjes tv is óók te verwaarlozen.

Dus het zal echt in de vaste kosten zitten, die kunnen wel een paar € per dag zijn. X4 dan kom je al aardig in de buurt van die €15.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 12:23

Bij douchen maakt het echt veel verschil hoeveel water je verbruikt. Mijn man doucht 5 minuten met de kraan op volle straal, terwijl ik heerlijk 30 minuten douche op halve kracht oid, maar wel warmer water. En ik verbruik minder gas daarmee.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 15:16

Yv_ schreef:

Sorry dat kan niet. Dan moeten er bij dat bedrag nog andere kosten verrekend zijn. Of andere dingen die stroom of gas vreten.

Als ik even een zondag van hier als voorbeeld neem: er is 3 x 5 minuten gedoucht, gekookt en bijna de hele dag de tv aan + meerdere uren een spelcomputer.
Totaal verbruik nog geen 3 euro...
5 min douchen kost echt niet zoveel gas.
2x een serie kijken ook niet.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 16:13

Klopt, dat is inderdaad inclusief vaste kosten. Maar die staan in de min. En over de afgelopen DRIE dagen he, niet slechts 1 dag. Ik heb een regendouche waarvan ik -dankzij dit topic- weet dat het veel water gebruikt en dus meer gas, maar dat is al jaren zo. Ik douche alleen een stuk korter nu. Maar excuses voor de verwarring. Puntje bij paaltje blijft het een feit dat het gewoon idioot duur is en dat ik dus wél 0.66€ per KUUB minder ga betalen door de overstap.

Kleine aanvulling: inderdaad, het energieverbruik wás te verwaarlozen. Maar á 0.93 per kWh, reken zelf maar uit.

Edit: Hier een screenshot. Dit is 1 dag. Dus nee, sorry, ik lieg niet :').

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 17:17

Dat is wel behoorlijk veel gas voor alleen douchen. Staat je CV ketel niet nog op de comfort stand?
Wij hebben vorige maand op de hele maand nog geen 2 kuub gas verbruikt, en toch echt heel wat meer dan 4x gedoucht.

Edit; via google vind ik het volgende: "Tijdens een gemiddelde douchebeurt van 5 minuten verbruik je 50 liter water. Om dit water te verwarmen is ongeveer 0,2 m3 gas nodig."
Nu douchen wij thuis wel met een extra zuinige douchekop en geknepen kraan, met 2 liter per minuut en dus 10 liter per 5 minuten oftewel 0,04 kuub gas per douchebeurt. Maar voor een halve kuub heb je wel echt een flinke douchekop en veel waterdruk nodig, wil je dat in 5 minuten eruit krijgen.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 18:11

Dat klopt wel hoor, een regendouche kan wel 20 liter water per minuut geven. Dan is het douchen alleen al 0,4 m3.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 07:04

Hier kost het vullen van het (gewoon normaal formaat) hoekbad nog net geen half kuubje.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 09:03

vraagje, wie weet dit?

Wij verbruiken vrij weinig gas, dit komt mede door de , tot nu toe, warme zomer/herfst en wij verwarmen veel met onze houtkachel.
Nou zal niemand het ontgaan zijn dat ook de houtrprijzen sky high zijn!

Hoeveel kuub gas gaat er eigenlijk in 1 kuub hout? Wat is het omslag punt waarop je zegt, nou ik kan net zo goed gas gaan verstoken dan hout.

Weet iemand dat toevallig?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 09:14

Oef, ik weet niet of je dat 1op1 kan zeggen Karrij. Wij hebben de cv nog niet aangehad voor huis verwarmen en de houtkachel wel. Maar ja, die houtkachel doet maar 1 kamer en niet het hele huis zoals de cv wel doet. Dus is lastig vergelijken voor ons in ieder geval. Hier gaat er per avond een aardappelmandje aan hout doorheen. Maar wij stoken niet optimaal.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 09:17

Ik houd met 6 blokken essen mijn woonkamer de hele dag warm :)

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 10:23

karrij schreef:
vraagje, wie weet dit?

Wij verbruiken vrij weinig gas, dit komt mede door de , tot nu toe, warme zomer/herfst en wij verwarmen veel met onze houtkachel.
Nou zal niemand het ontgaan zijn dat ook de houtrprijzen sky high zijn!

Hoeveel kuub gas gaat er eigenlijk in 1 kuub hout? Wat is het omslag punt waarop je zegt, nou ik kan net zo goed gas gaan verstoken dan hout.

Weet iemand dat toevallig?

Volgens deze site staat 1 kuub dennenhout (350kg) gelijk aan 160 kuub gas en 1 kuub beuken (ong 500kg) gelijk met 220 kuub gas. Ik weet niet hoe onafhankelijk deze berekening is, want het is een site van een houtkachel verkoper. : :+
https://www.droomkachels.nl/houtkachels ... houtkachel

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 10:42

En wat voor kachel heb je?
Wij hadden voorheen een oude houtkachel, maar de verbranding was niet fijn en stookte ook warmte door de schoorsteen weg.
Sinds een jaar of 5 hebben we er 1 die goed verbrand, ook weinig uitstoot en het belangrijkste echt de warmte in de kachel houd.

Maar het nadeel is inderdaad hij kan de huiskamer verwarmen. (althans bij ons dan) Onze keuken is een aparte ruimte met deur. Dat kan hij bij niet echt koud weer een beetje aangenaam houden. Maar echt koud winterweer moet echt de keukendeur dicht. Omdat de kamer anders koud is.
Dan moet de verwarming toch weer aan voor keuken, bijkeuken en douche.
Maar dat is dan te bezien met bijvoorbeeld een airco of elektrische kachel.

Of moet het hout echt gaan stoken op een cv aangesloten circuit.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 10:50

DuoPenotti schreef:
En wat voor kachel heb je?
Wij hadden voorheen een oude houtkachel, maar de verbranding was niet fijn en stookte ook warmte door de schoorsteen weg.
Sinds een jaar of 5 hebben we er 1 die goed verbrand, ook weinig uitstoot en het belangrijkste echt de warmte in de kachel houd.

Maar het nadeel is inderdaad hij kan de huiskamer verwarmen. (althans bij ons dan) Onze keuken is een aparte ruimte met deur. Dat kan hij bij niet echt koud weer een beetje aangenaam houden. Maar echt koud winterweer moet echt de keukendeur dicht. Omdat de kamer anders koud is.
Dan moet de verwarming toch weer aan voor keuken, bijkeuken en douche.
Maar dat is dan te bezien met bijvoorbeeld een airco of elektrische kachel.

Of moet het hout echt gaan stoken op een cv aangesloten circuit.

Daar heb je verreweg het meeste rendement van, pak je meteen het warmwaterverbruik mee.
En als je dan een goed keukenfornuis neemt waar dat mee kan, kun je er meteen op koken ook.

Ik ben ooit bij een huis in de Ardennen gaan kijken waar ze in de kelder naast de installatie op mazout ook een houtgestookte cv hadden staan.
Als het daar echt koud werd gingen ze over op de houtgestookte cv...iets met koud en wintersportgebied.

Maar in het kader van duurzaam zou ik in de huidige tijd niet meer zo snel naar zoiets kijken, is toch een hele investering.

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 10:51

Iemand hier tips om te checken waar je stroomverbruik nu precies in zit?

In oktober, eerste volledige maand met de nieuwe duurdere prijzen, 29 kuub gas verbruikt en 215 kWh stroom. Wij zijn met z’n tweeën en werken fulltime buitenhuis. Ik vind vooral stroom erg veel voor mijn gevoel. Dit is bij elkaar nu dus al €206,- voor de maand oktober. Echt frustrerend :(

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 11:02

Ik lees hier veel goede reacties over die P1 meter. Dan kun je in ieder geval zien op welk tijdstip dat hoge verbruik is.