Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ZwarteHeks schreef:Het is lastig in te schatten op het moment. Wacht je af of ga je ervoor? Rente zal alleen maar gaan stijgen, huisprijzen zullen niet dalen of nauwelijks(hebben in ieder geval gehoord van alle makelaars tot nu toe, in ieder geval in de stad of randstad). Doordat er krapte is in de huizenmarkt, blijft het een gevecht als je een huis wil bemachtigen bij een druk bewoond gebied. Overbieden zal misschien niet zo gek meer worden, maar er blijven natuurlijk gekken tussen zitten.
Wij gaan er gewoon voor, vandaag weer bod uitgebracht voor een huis, via onze aankoopmakelaar. Die heeft gewoon te weten gekregen wat het hoogste bod was en wij hebben ons bod daarop aangepast. Weet alleen niet of wij kans gaan maken, gezien er een gek is dat zonder voorbehoud heeft geboden.
Rambogirl schreef:ZwarteHeks schreef:Het is lastig in te schatten op het moment. Wacht je af of ga je ervoor? Rente zal alleen maar gaan stijgen, huisprijzen zullen niet dalen of nauwelijks(hebben in ieder geval gehoord van alle makelaars tot nu toe, in ieder geval in de stad of randstad). Doordat er krapte is in de huizenmarkt, blijft het een gevecht als je een huis wil bemachtigen bij een druk bewoond gebied. Overbieden zal misschien niet zo gek meer worden, maar er blijven natuurlijk gekken tussen zitten.
Wij gaan er gewoon voor, vandaag weer bod uitgebracht voor een huis, via onze aankoopmakelaar. Die heeft gewoon te weten gekregen wat het hoogste bod was en wij hebben ons bod daarop aangepast. Weet alleen niet of wij kans gaan maken, gezien er een gek is dat zonder voorbehoud heeft geboden.
Dat is helemaal niet gek! Bieden zonder voorwaarden.
Wanneer je vooraf alles al goed uit heb laten zoeken en dingen heb geregeld sta je hierdoor inderdaad rete sterk bij het uitbrengen van een bod.
Zo hebben wij ons huis ook bemachtigd.
Wij vonden het op onze beurt weer raar dat ons financieel adviseur het raar vond dat wij langs kwamen om alles uit te zoeken voordat we überhaupt gingen zoeken. Hij vertelde dat een 90% van zijn klanten dus eerst zoeken en een bod uitbrengen en daarna dus pas uit laten zoeken of ze t überhaupt kunnen betalen...
smurffie schreef:Wij hadden nog een klein ton mogelijk om te lenen boven ons bod. Waarom zou je dan niet dar su0er sterke bod zonder voorwaardes neerleggen?
We kochten er wel een huis door
listiglistje schreef:Ik zie steeds vaker huizen weer terug op de markt omdat de kopers de financiering niet rond krijgen.
Je zoekt vooraf toch uit wat je kan lenen?
Ik had de dag ervoor met mijn bank een kort gesprek, voordat ik een veilig bod deed.
Brainless schreef:listiglistje schreef:Ik zie steeds vaker huizen weer terug op de markt omdat de kopers de financiering niet rond krijgen.
Je zoekt vooraf toch uit wat je kan lenen?
Ik had de dag ervoor met mijn bank een kort gesprek, voordat ik een veilig bod deed.
Klopt, maar als het huis wat je koopt lager wordt getaxeerd dan nodig voor de hypotheek, heb je wel een probleem.
Doubtless schreef:Zo hebben de kopers van ons huis het ook gedaan. Het stuk spaargeld/schenking was zonder voorbehoud. Het deel waarvan ze afhankelijk waren van de hypotheker met voorbehoud. Op die manier geef je de verkoper inzicht in hoeveel geld je van de bank nodig hebt, waar de verkoper tot op zekere hoogte vertrouwen uit kan halen.
manzano schreef:Omdat er altijd onverwachte dingen kunnen gebeuren.
Ik heb meegemaakt dat iemand een huis had gekocht, meer dan ruim binnen budget, en toen hij dat blij op werk vertelde kwam z'n baas schoorvoetend naar hem toe dat er een reorganisatie kwam en dat hij z'n baan kwijt was. Dat hadden ze hem pas een week later willen vertellen, maar nu vanwege de 3 dagen bedenktijd kreeg hij het.... gelukkig.... eerder te horen.