Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moska

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 19:59

Of het risico van ww en arbeidsongeschiktheid afdekken middels een woonlastenverzekering. NHG is ook een goede.

Probeer altijd in scenario’s te denken (ook de meest onwaarschijnlijke) en probeer dan te bedenken wat je wilt in zo’n situatie. En bedenk voor ieder scenario of je het risico en resultaat acceptabel vindt of dat je het wilt/kunt afdekken en op welke manier.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 13:47

Het is lastig in te schatten op het moment. Wacht je af of ga je ervoor? Rente zal alleen maar gaan stijgen, huisprijzen zullen niet dalen of nauwelijks(hebben in ieder geval gehoord van alle makelaars tot nu toe, in ieder geval in de stad of randstad). Doordat er krapte is in de huizenmarkt, blijft het een gevecht als je een huis wil bemachtigen bij een druk bewoond gebied. Overbieden zal misschien niet zo gek meer worden, maar er blijven natuurlijk gekken tussen zitten.

Wij gaan er gewoon voor, vandaag weer bod uitgebracht voor een huis, via onze aankoopmakelaar. Die heeft gewoon te weten gekregen wat het hoogste bod was en wij hebben ons bod daarop aangepast. Weet alleen niet of wij kans gaan maken, gezien er een gek is dat zonder voorbehoud heeft geboden. :=

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 14:27

ZwarteHeks schreef:
Het is lastig in te schatten op het moment. Wacht je af of ga je ervoor? Rente zal alleen maar gaan stijgen, huisprijzen zullen niet dalen of nauwelijks(hebben in ieder geval gehoord van alle makelaars tot nu toe, in ieder geval in de stad of randstad). Doordat er krapte is in de huizenmarkt, blijft het een gevecht als je een huis wil bemachtigen bij een druk bewoond gebied. Overbieden zal misschien niet zo gek meer worden, maar er blijven natuurlijk gekken tussen zitten.

Wij gaan er gewoon voor, vandaag weer bod uitgebracht voor een huis, via onze aankoopmakelaar. Die heeft gewoon te weten gekregen wat het hoogste bod was en wij hebben ons bod daarop aangepast. Weet alleen niet of wij kans gaan maken, gezien er een gek is dat zonder voorbehoud heeft geboden. :=

Dat is helemaal niet gek! Bieden zonder voorwaarden.
Wanneer je vooraf alles al goed uit heb laten zoeken en dingen heb geregeld sta je hierdoor inderdaad rete sterk bij het uitbrengen van een bod.
Zo hebben wij ons huis ook bemachtigd.

Wij vonden het op onze beurt weer raar dat ons financieel adviseur het raar vond dat wij langs kwamen om alles uit te zoeken voordat we überhaupt gingen zoeken. Hij vertelde dat een 90% van zijn klanten dus eerst zoeken en een bod uitbrengen en daarna dus pas uit laten zoeken of ze t überhaupt kunnen betalen... 8)7

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 14:37

Ook als je alles al hebt uitgezocht, zou ik niet (volledig) zonder voorbehoud bieden. Tenzij met zo'n "verzekering" die sommige adviseurs tegenwoordig aanbieden, dan ligt het risico helemaal niet meer bij jezelf.

Ik heb deels onder voorbehoud geboden, niet voor m'n volledige bod (en mijn voorbehoud lag onder de vraagprijs).

Verder ligt het denk ik heel erg aan je situatie. Wij hebben op 1 salaris gekocht, een huis waar we onszelf wel voor de lange termijn zien wonen (of waar we in elk geval ook zouden kunnen blijven wonen met gezinsuitbreiding als dat aan de orde zou zijn) en met NHG. Dat je huis onder water staat is natuurlijk alleen relevant als je moet verkopen, als je kunt blijven zitten waar je zit maakt het niet zoveel uit.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 14:38

Rambogirl schreef:
ZwarteHeks schreef:

Dat is helemaal niet gek! Bieden zonder voorwaarden.
Wanneer je vooraf alles al goed uit heb laten zoeken en dingen heb geregeld sta je hierdoor inderdaad rete sterk bij het uitbrengen van een bod.
Zo hebben wij ons huis ook bemachtigd.

Wij vonden het op onze beurt weer raar dat ons financieel adviseur het raar vond dat wij langs kwamen om alles uit te zoeken voordat we überhaupt gingen zoeken. Hij vertelde dat een 90% van zijn klanten dus eerst zoeken en een bod uitbrengen en daarna dus pas uit laten zoeken of ze t überhaupt kunnen betalen... 8)7

Nou ik vind het een behoorlijke risico hoor, zeker omdat de rente best hard stijgt, kan het zomaar zijn dat je de financiering niet meer krijgt of dat ze toch iets vinden om het alsnog niet te geven. Zou maar door de mand vallen door een of andere reden en mag je lekker een boete betalen :=

Wij weten zeker dat wij dit bedrag kunnen krijgen, maar toch onder voorbehoud gedaan, want niks is zeker (zo'n instelling heb ik).

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 14:57

Er kan altijd tussentijds wat gebeuren wat helemaal losstaat van de berekening van je adviseur waardoor het feest toch niet doorgaat. Heb het meermaals meegemaakt. Dan ben je heel erg blij met je voorbehoud!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 15:14

Ik zie steeds vaker huizen weer terug op de markt omdat de kopers de financiering niet rond krijgen.

Je zoekt vooraf toch uit wat je kan lenen?
Ik had de dag ervoor met mijn bank een kort gesprek, voordat ik een veilig bod deed.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 16:17

Wij hadden nog een klein ton mogelijk om te lenen boven ons bod. Waarom zou je dan niet dar su0er sterke bod zonder voorwaardes neerleggen?
We kochten er wel een huis door :+

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 16:28

Ze willen niet voor niets kijken of ze het in de wet vast kunnen leggen dat onder voorbehoud altijd moet..

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 16:33

smurffie schreef:
Wij hadden nog een klein ton mogelijk om te lenen boven ons bod. Waarom zou je dan niet dar su0er sterke bod zonder voorwaardes neerleggen?
We kochten er wel een huis door :+

Omdat er altijd onverwachte dingen kunnen gebeuren.
Ik heb meegemaakt dat iemand een huis had gekocht, meer dan ruim binnen budget, en toen hij dat blij op werk vertelde kwam z'n baas schoorvoetend naar hem toe dat er een reorganisatie kwam en dat hij z'n baan kwijt was. Dat hadden ze hem pas een week later willen vertellen, maar nu vanwege de 3 dagen bedenktijd kreeg hij het.... gelukkig.... eerder te horen.

Ander geval dat ik heb meegemaakt is dat een van het stel een tragisch ongeluk kreeg en overleed.... dan heb je ergere dingen aan je hoofd, maar de hypotheek ging niet door en de nabestaande kon nog mooi 10% boete betalen.

Dus kan/wil je het risico nemen om de 10% te betalen is het helemaal prima om zonder voorbehoud te bieden, maar anders gewoon niet doen. Er komt echt meer bij de acceptatie kijken dan het basis-rekensommetje dat de adviseur in een eerste gesprek maakt.
Ik heb het als makelaar mijn klanten echt altijd afgeraden (en zelf ook gewoon met voorbehoud een huis gekocht vorig jaar).

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 16:35

Ik sluit me aan bij dit topic! Wij zijn net teruggekomen van ons gesprek met een financieel adviseur. Dit willen we vooral doen omdat ik een studieschuld heb en ik wil een verstandige keuze maken. Als tiener woonde ik (logisch) bij mijn ouders. Tijdens de laatste financiële crisis verloor mijn vader zijn baan en kwam het huis financieel onder water te staan. De stress die ik daarvan meekreeg wil ik echt nooit zelf meemaken. Het liefste kopen we dus zoveel mogelijk als kan op 1 salaris om alle risico’s volledig te minimaliseren. Wij willen ongeveer 1,3. ton onder onze maximale hypotheek gaan zitten.

Wij zoeken in Amersfoort, dichtbij een station. Gewoon een simpel appartement, 2 slaapkamers (3 is top)en niet mega fancy. Wel liefst een beetje energiezuinig en met een balkon dan wel een gedeeld tuintje met het complex. Ik wil niet groot wonen, moet ik allemaal schoonmaken dan :')
Afgelopen zomer leek dit onmogelijk maar het wordt steeds realistischer nu.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 16:36

listiglistje schreef:
Ik zie steeds vaker huizen weer terug op de markt omdat de kopers de financiering niet rond krijgen.

Ik had de dag ervoor met mijn bank een kort gesprek, voordat ik een veilig bod deed.

Klopt, maar als het huis wat je koopt lager wordt getaxeerd dan nodig voor de hypotheek, heb je wel een probleem.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 16:38

Brainless schreef:
listiglistje schreef:

Klopt, maar als het huis wat je koopt lager wordt getaxeerd dan nodig voor de hypotheek, heb je wel een probleem.

Dat.... of de rente is gestegen en je leencapaciteit dus gedaald. Of in het eerste gesprek is niet gesproken over je private-lease auto die je hebt en is de adviseur dat even vergeten mee te nemen en is je leencapaciteit opeens lager en zo zijn er nog tal van mogelijkheden

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 18:12

Wij hebben (weloverwogen) zonder voorbehoud geboden, dat heeft ons wel een dikke streep voor gegeven. Maar we kenden de risico’s. Nog elf dagen en we hebben de sleutel gelukkig al.

Voor mijn eigen huis zijn er al acht , herstel: negen bezichtigingen ingepland. Ben benieuwd of daar de koper al tussen zit.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 18:51

Wij hebben ook zonder voorbehoud geboden en gekregen, maar wel vooraf alles al doorgerekend met financieel adviseur en toen bod was geaccepteerd gelijk alles in gang gezet voor de hypotheek. Dus voordat het koopcontract was getekend hadden we al een offerte. Maar het blijft een risico en dat moet je wel aandurven.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 18:56

Ik zou het ook niet durven zonder voorbehoud, zeker in deze tijd dat ze aangeven dat rentes blijven stijgen. Stel je voor dat de rekensom ineens niet meer klopt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 18:58

Ik vind zonder voorbehoud van financiering ook wel eng. Maar zou wel een minimale taxatiewaarde als voorwaarde meenemen in dit geval indien mogelijk. Stel dat we het verschil niet kunnen overbruggen met eigen geld dan is dat wel zuur.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 18:59

Ik heb het risico ook genomen maar dat was in december afgelopen jaar. Nu zou ik het misschien ook niet meer doen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 10:17

Ik lees wel in alle tegen argumenten mbt het bieden zonder voorbehoud dat men uitgaat van een situatie waarin kopers hun max budget zouden lenen en niet over eigen geld beschikken. Terwijl dat niet voor iedereen de uitgangspositie is. Als de taxatiewaarde lager uitvalt of de rente stijgt, hoeft dat helemaal geen probleem te zijn...

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 10:29

Zonder voorbehoud van financiering heb ik ook niet gedaan. Je kunt altijd iets krijgen wat onvoorzien is. Ik wilde dat risico niet aangaan.

Wél heb ik het voorbehoud financiering tot de VP van de woning gedaan. Het stuk dat ik heb moeten overbieden dus niet omdat dit als overwaarde uit mijn appartement kwam.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 10:31

Zo hebben de kopers van ons huis het ook gedaan. Het stuk spaargeld/schenking was zonder voorbehoud. Het deel waarvan ze afhankelijk waren van de hypotheker met voorbehoud. Op die manier geef je de verkoper inzicht in hoeveel geld je van de bank nodig hebt, waar de verkoper tot op zekere hoogte vertrouwen uit kan halen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 15:52

Doubtless schreef:
Zo hebben de kopers van ons huis het ook gedaan. Het stuk spaargeld/schenking was zonder voorbehoud. Het deel waarvan ze afhankelijk waren van de hypotheker met voorbehoud. Op die manier geef je de verkoper inzicht in hoeveel geld je van de bank nodig hebt, waar de verkoper tot op zekere hoogte vertrouwen uit kan halen.

Zo heb ik het ook gedaan. Het deel wat we zelf konden garanderen hebben we afgehaald van het voorbehoud. Dan hoeft de verkoper ook niet bang te zijn voor die mogelijk lagere taxatie.
Dát vind ik ook niet zo'n spannend iets. Als je zo ver aan je max zit dan moet je je misschien afvragen of je het uberhaupt wil.
Maar ik heb ook een paar voorbeelden gegeven waarbij dingen écht fout gaan en waarbij je gewoon geen hypotheek meer krijgt en dat is wel wat anders.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 20:13

Klopt.
Maar... op alle klanten die jij hebt geholpen... hoevaak is het dan % voorgekomen?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 20:32

Niet vaak, maar de drama's waren wel extreem.
Het ging mij om de uitspraak dat alle voorbeelden uitgingen van maximale hypotheek en dat was niet zo.

Maar ik heb ook nog nooit geadviseerd zonder voorbehoud te bieden en de afgelopen jaren ook gewoon heel vaak een huis gekocht mét voorbehoud. Dus dat dat niet kan is ook gewoon onzin.
Als je de 10% kan betalen kan je het prima doen.
Overigens hoor ik, zelfs in de populaire steden, echt enorme terugloop in kijkers. Vraag is of het nog nodig is dus.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 20:33

manzano schreef:
Omdat er altijd onverwachte dingen kunnen gebeuren.
Ik heb meegemaakt dat iemand een huis had gekocht, meer dan ruim binnen budget, en toen hij dat blij op werk vertelde kwam z'n baas schoorvoetend naar hem toe dat er een reorganisatie kwam en dat hij z'n baan kwijt was. Dat hadden ze hem pas een week later willen vertellen, maar nu vanwege de 3 dagen bedenktijd kreeg hij het.... gelukkig.... eerder te horen.

Wij hebben exact dit mee gemaakt. Huis gekocht en onder voorbehoud het koopcontract getekend, werd manlief ontslagen wegens reorganisatie.
Pfoe, wat waren we toen blij dat we onder voorbehoud hadden gekocht! Wel heel rot voor de verkopers natuurlijk.