Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 17:04

laetitia schreef:
Ik zou i.i.g. een paar potten met planten/bloemen neerzetten.

Bij de Action kan je goedkope plastic potten kopen en dan vullen met bijv. Petunia's. Daar heb je de hele zomer bloemen van (dode bloemen verwijderen).
Als je ergens iets hebt om een hanging basket aan te hangen, doen!

En een bistrosetje neerzetten. Geeft ook al meteen sfeer!

Om het af te maken kan je nog een tuinposter en/of buiten-vloerkleed erbij doen.

Thanks! Mooie grote bloempot wil ik ook wel graag alleen zit ik momenteel kwa budget even niet zo ruim meer kwa planten/potten omdat ik dat net een beetje klaar heb in de tuin zelf, maar misschien als ik een leuke aanbieding ofzo nog ergens vind is dat wel iets ja!
Dankjewel! Hier kan ik wel wat mee :D

Eleionomae

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 18:55

Action heeft ook hele mooie grote potten(9 euro ofzo). Spaanse Margrieten doen het ook de hele zomer door(ook alleen even de dode bloemen er uit) en heb je nu bij veel tuincentra in leuke kleuren 2 of 4 voor 5 euro :)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 21:18

@ Jettie: Thanks! Rhododendron zou inderdaad aan de eisen van Laetitia voldoen, zelf vind ik ze alleen niet zo mooi :P Mij wat te lomp enzo... Ze bloeien echt in het voorjaar, geen herbloei. Langbloeiend en wintergroen is wel moeilijker te vinden dan langbloeiend en niet wintergroen :P Is een Ceanothus niet iets? Wintergroen en erg mooie bloemen/kleuren. Je hebt veel verschillende soorten.

De Montana Rubens groeit vrij snel ja! :) Hij staat in de volle zon. Ik wilde graag een grote clematis omdat ik bij de pergola wel wat groters kan gebruiken, twee meter is niks daar. Die van mij is nu zeker wel 7 a 8 meter. Wel anders snoeien dan de grootbloemige, zomerbloeiende clematissen! Na de bloei even de bloemsteeltjes eruit. Dan groeit die zomers lekker door en zorgt voor groene aankleding. In het nieuwe voorjaar bloeit hij dan ook weer op de nieuw aangemaakte takken.

Nu 'moet' ik eigenlijk in het midden van mijn pergola nog een flinke clematis/passiebloem. Even kijken nog, die moet dan zomers bloeien, liefst lang én herbloei. Hoop dat mijn passiebloemen bij de linkerpaal zo ook weer gaan uitlopen. Passiebloemen zijn vaak vrij laat. Die twee passiebloemen bloeiden zo mooi vorige zomer! :)

Van de week maar weer eens even verder met de tuin, toch lichterlijk te woest nog :P

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 08:02

Ik meld me ook in dit topic. Wij zijn afgelopen weekend begonnen met het oerwoud te bestrijden en willen graag een hele leuke hondproof tuin. Ik ga dit topic eens doorspitten voor ideeen :-)

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 09:49

Annet - ik heb een pallet geverfd en er wieltjes onder gezet. Paar kussens erop en je hebt een bankje; zonder kussens is het een gezellige tafel, en makkelijk te verplaatsen. Op zn kant kun je m zo tegen de muur zetten.
Andere pallet ideeën: Je kunt er ook een bloembak van maken voor tegen de muur.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 09:50

Off topic; wat is die reclame irritant zeg! Ik klik steeds mis op mn mobiel... Kan me niet herinneren dat ze zo groot waren, die banners...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:37

Eleionomae schreef:
Action heeft ook hele mooie grote potten(9 euro ofzo). Spaanse Margrieten doen het ook de hele zomer door(ook alleen even de dode bloemen er uit) en heb je nu bij veel tuincentra in leuke kleuren 2 of 4 voor 5 euro :)

Misschien even een domme vraag hoor maar moet ik die pot dan volledig vullen met potgrond uit een zak? Of maakt dat eigenlijk niet zoveel uit? Ik weet dat nooit, doe meestal maar een beetje uit de tuin wat ik kan missen en aanvullen met potgrond..

swartbeessie schreef:
Annet - ik heb een pallet geverfd en er wieltjes onder gezet. Paar kussens erop en je hebt een bankje; zonder kussens is het een gezellige tafel, en makkelijk te verplaatsen. Op zn kant kun je m zo tegen de muur zetten.
Andere pallet ideeën: Je kunt er ook een bloembak van maken voor tegen de muur.

Oh dat klinkt wel leuk! Heb je een foto? :D

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 14:17

Onderin hydrokorrels en een gat voor de extra afwatering. Daarna idd potgrond en dan je planten er in :) potgrond is nu ook overal wel in de aanbieding (zelfs aldi) dus dat kost ook niet zo veel :)

In potgrond zit over het algemeen meer voeding voor je planten en is luchtiger waardoor water beter afloopt en planten makkelijker wortelen :)

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:02

Wij zijn de afgelopen 2 jaar bezig geweest met de achtertuin. Het is nogal een oppervlak 15x28m dus het was iedere keer flink sparen voordat we weer verder konden gaan, maar op het moment zijn we aan de winnende hand :D Vorige week is er gras gelegd, nu nog plantjes en dan zijn we voorlopig klaar :D

In totaal hebben we aangevoerd in de achtertuin :+
- 80 kuub zand
- 60 kuub grond
- 60 kuub tempex (de piepschuim blokken)

Tijdens de bezichtiging 3 jaar geleden
Afbeelding

Met de sleuteloverdracht
Afbeelding

Tussendoor
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vanavond vanaf de 1e verdieping :)
Afbeelding

Van de week hebben we een loungeset van mijn ouders gekregen, dus de komende weken gaan we eindelijk genieten als het lekker weer wordt :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:08

Wat een verandering!
Met tempex hebben jullie opgehoogd en daar overheen terras gelegd? Ik neem aan dat daar weer zand over zit? Zo ja, hoe dik is die laag zand?

Wij gaan donderdag een loungeset kopen, hoewel we nog lang niet zo ver zijn en hem eigenlijk nog niet kwijt kunnen, maar zijn bang dat ie anders uitverkocht is. En we hebben er eindelijk weer eens eentje gevonden die goed zat (2 jaar geleden ook al eentje, maar toen was het nog te vroeg, vorig jaar niets gevonden, en nu eindelijk weer een set die naar ons zin is). Donderdag hopelijk ook het kapschuurtje bestellen waar de loungeset onder moet komen, heeft 6 weken levertijd.
Wij hopen over 1,5 week het dak op de aanbouw te kunnen leggen, en dan zijn 3 grote pallets eindelijk weg na een jaar. Dan kan ook de oude al afgebroken schuur weg (kunnen we nu niet meer bij) en kan ook de overkapping afgebroken worden, en de bestrating gelegd worden. *\o/* Als het dak er op ligt kunnen we eindelijk aan de tuin beginnen.

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:14

Klopt Neonlight, omdat we op een dijk zitten en zand veel meer werk zou zijn en veel meer weegt hebben we hiervoor gekozen als experiment. Er ligt ongeveer een laag zand van 20-25cm op.

Die blokken waren wel heerlijk, het heeft zoveel kruiwagens zand gescheeld.

Wat leuk dat jullie een kapschuur nemen! Dat willen wij ook op het terras achter, we zijn het alleen nog niet eens over het dak, ik wil een punt dak (kapschuur) en mijn vriend een plat dak (makkelijker). Welke hebben jullie op het oog?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 22:41

Ja, https://gadero.nl/kapschuur-de-stee/. Wel met beide zijkanten dicht. Open is mooier, maar rechts komt ie bijna tegen de erfscheiding te staan, en links is op het westen, dus wind kant. En niet met zwart, gewoon blank. Qua dak willen we dakpannen erop leggen, grijs/zwarte.

En ik kan me voorstellen dat dat wel heel veel zand kruien heeft gescheeld! Wij moeten ook nog heel wat zand kruien voor alle bestrating. In Neonlight @ [HTT] Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2 staan wat foto's en onze plannen, moet ook nog veel gebeuren.
Grootste uitdaging wordt nog het terras bij die kapschuur, we willen dat net iets over een vijver laten lopen maar nog geen idee hoe we dat moeten doen. Met planken werd het makkelijk, maar het worden tegels. Omdat wij veel schaduw hebben vanwege het bos aan de linkerkant worden planken te glad door algengroei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 22:45

Oh mooi opgeknapt!

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 08:49

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 09:49

Wat een verschil! Mooi terras met die klinkers en grote tegels.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 09:54

Die hebben wij ook gezien, waar wij de kapschuur bestellen hebben ze die ook. Bij die zijn de balken niet uit 1 stuk maar 4 balken tegen elkaar geperst. Vandaar dat wij voor de andere zijn gegaan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 16:23

Kan ik toevallig iemand blij maken met deze 2 struikjes? Ze staan me in de weg.
Gratis ophalen, wel zelf uitgraven ;)

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 20:09

Vandaag de kapschuur besteld en een loungeset gekocht! Nu nog een paar weken wachten....ik ben ongeduldig. :)) Maar fundering moet nog gemaakt worden en eerst nog het dak op de nieuwbouw en het laatste deel van de oude schuur slopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 20:13

Mooi die kapschuur :j

Goof misschien handig een omgeving erbij?

Heb wat geld over :)) , mag van mijzelf weer wat plantjes gaan halen :)) . Even kijken wat , krijg voor mijn verjaardag een vijver daar kan ik zelf nog een pomp voor halen (en filter geloof ik , wat vijveraarde en wat zuurstofplantjes)

Misschien even kijken voor wat leuke plantjes voor om het water heen straks

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 20:58

Ik heb toch een beginnetje aan de voortuin gemaakt, buxus gesnoeid, perken opgeruimd, nu even bedenken wat ik er nog weer ingooi tot we de tuin echt gaan aanpakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:03

Aardbei? , woekert en bedekt de bodem wel en is niet duur en lekker :))

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:20

Charlotte wauw wauw wauw wát een verandering zeg! Erg mooi geworden!!

Neonlight schreef:
Vandaag de kapschuur besteld en een loungeset gekocht! Nu nog een paar weken wachten....ik ben ongeduldig. :)) Maar fundering moet nog gemaakt worden en eerst nog het dak op de nieuwbouw en het laatste deel van de oude schuur slopen.

Oeh leuk zeg :D Laatste stukken duren het langst he hihi

@Eleionomae: Is campenula iets?

Hier wordt morgen eindelijk de tuin zo goed als leeg gehaald! Staan veel struiken in van een jaar f 30 oud en wij kregen het zelf helaas niet voor elkaar. Maandag wordt de goede tuinschuur (Verkeerde geleverd gekregen -O- ) in elkaar gezet, kattenrennen maken en dan is het af!
Zo was het bij oplevering:

Afbeelding

Zo is het nu:

Afbeelding

Afbeelding

Magnolia, Forsythsia (beide links achter), die ernaast (naam vergeten, bloeit paars) blijven staan, mijn peer ook (de trieste naast het paarse) en de rest gaat eruit. Wordt vervangen door mijn rozen, en een heel stel nieuwe planten (1 magnolia, staat er al, 2 sierkers, vlinderstruik en nog het ea)

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:24

Neonlight schreef:
Die hebben wij ook gezien, waar wij de kapschuur bestellen hebben ze die ook. Bij die zijn de balken niet uit 1 stuk maar 4 balken tegen elkaar geperst. Vandaar dat wij voor de andere zijn gegaan.

Dat is goed om te weten! Denk dat ik balken uit 1 stuk ook mooier vind :) wat voor Loungeset heb je gekocht?

Rebecca schreef:
Mooi die kapschuur :j

Heb wat geld over :)) , mag van mijzelf weer wat plantjes gaan halen :)) . Even kijken wat , krijg voor mijn verjaardag een vijver daar kan ik zelf nog een pomp voor halen (en filter geloof ik , wat vijveraarde en wat zuurstofplantjes)

Veel plezier met shoppen :D Altijd leuk!

knabbelgirl schreef:
Charlotte wauw wauw wauw wát een verandering zeg! Erg mooi geworden!!

Neonlight schreef:

Oeh leuk zeg :D Laatste stukken duren het langst he hihi

@Eleionomae: Is campenula iets?

Hier wordt morgen eindelijk de tuin zo goed als leeg gehaald! Staan veel struiken in van een jaar f 30 oud en wij kregen het zelf helaas niet voor elkaar. Maandag wordt de goede tuinschuur (Verkeerde geleverd gekregen -O- ) in elkaar gezet, kattenrennen maken en dan is het af!
Zo was het bij oplevering:

[ [url=m/Py4NT1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo is het nu:

[ [url=m/WHS8dq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/pJ3b3Q.jpg]Afbeelding[/url] ]

Magnolia, Forsythsia (beide links achter), die ernaast (naam vergeten, bloeit paars) blijven staan, mijn peer ook (de trieste naast het paarse) en de rest gaat eruit. Wordt vervangen door mijn rozen, en een heel stel nieuwe planten (1 magnolia, staat er al, 2 sierkers, vlinderstruik en nog het ea)

Dat is lekker opgeknapt! :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:41

Ja ik denk ook dat het campanula gaat worden. Moet eerst maar even in overleg met mijn man of we dit jaar de tuin nog gaan doen, of volgend jaar.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 18:16

Rebecca schreef:

Omgeving Rotterdam ;)
Als het goed is worden ze morgen opgehaald.