Cer schreef:En toch vind ik dat lastig.. ja een paard is luxe.. huisdieren op zich ook, heb je niet nodig.
Een fiets ipv een auto, niet op vakantie gaan, en geen vlees eten (ook een luxe product)
gewoon het goedkoopste brood, en geen importspullen..
Wat is dan nog luxe en wat is leven.. wij hebben heel veel overbodige luxe.. maar dat is ook wel wat het leuk maakt
En zeker als het uitzichtloos is, is dat moeilijk vol te houden. Twee jaar zuinig en dan weer luxe, oké. Maar dat is niet de realiteit voor veel mensen. En juist dat eindeloze, jaar in jaar uit, maakt het zo zwaar. Want waar doe je het dan nog voor?
"Wie voor een dubbeltje geboren is, wordt nooit een kwartje" is niet voor niks een gezegde. Armoede ontstijgen is echt moeilijk.

) maar ken ook mensen die elk dubbeltje moeten omdraaien, armoede is echt niet altijd een keuze.
. De tandarts is niet iets waar ik op wil bezuinigen, ook al heb ik nooit wat vind ik de controle belangrijk. Maar sinds ik verhuisd ben merk ik dat ik dat ze de gebitreiniging hier veel zwaarder aanrekenen. Bij mijn oude tandarts 1 of 2 keer 5 minuten, nu 5*5 minuten a 75 euro totaal terwijl de controle maar 25 euro is. Voel me ook een klein beetje belazerd, ze zijn echt maar 10-15 minuten bezig geweest, geen 25 minuten. Heb een andere tandarts geprobeerd maar daar rekenden ze 3*5 minuten, maar daar waren ze letterlijk nog geen 2 minuten bezig en hebben ze maar een paar tanden gereinigd
. Degene die ik nu heb is wel echt heel grondig, maar vind het toch wel een dure grap en vraag me af of het nou echt noodzakelijk is elk half jaar. Ben ik nu gierig als ik zeg doe maar alleen een controle over een half jaar? 
Mijn tanden zijn altijd weken lang vreselijk gevoelig als ze tandsteen hebben verwijderd. De laatste mondhygienist was érg ruw, brr.. Dus ik houd het zelf in de gaten, poets netjes, en ga een keer in de paar jaar zo lang ik nergens last van heb.
)
Toch maar eens doen.

)