Hebben jullie de kachel al aangehad?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Re: Hebben jullie de kachel al aangehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 12:35

Ik heb nu de schuifpui open staan omdat het 25 graden is met de zon in huis. Gratis warmte maar dan moet ik dus echt wel frisse lucht.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 12:55

Het is hier 13 graden in huis, ook als ik de voordeur openzet is er geen dynamiek in de thermometer. Ben nu allerlei klusjes aan het doen, waardoor je het wel warm(er) hebt, maar zodra ik stilzit (zoals nu) dan is het akelig fris. Dus ik ga zo dadelijk een boodschap doen en bij thuiskomst zet ik mooi de petroleum- of de houtkachel aan. :j

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 12:57

BeFunny schreef:
Ik heb nu de schuifpui open staan omdat het 25 graden is met de zon in huis. Gratis warmte maar dan moet ik dus echt wel frisse lucht.

Tjemig, en je woont in Nederland?

Hier krap 18 graden, en dan met verwarming.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 13:07

Hier staat de verwarming op 17 graden. Als ik het lager zou zetten koelt het in huis ook zo af helaas.. Gisteravond was het 18,5 toen ik naar bed ging, teruggezet naar 17 en toen ik vanmorgen wakker werd voelde ik dat de verwarming al zachtjes aan stond.. Zet hem 's avonds naar 18/18,5 maar vind dat eigenlijk best koud. Maarja
Helaas geen houtkachel of iets in huis. Oude, vrijstaande huurwoning. Heb de verhuurder maar geappt met hoe het tarief is enzo, want als die nu elke dag al steeds aanslaat wordt het een duur grapje met de eindafrekening :'). Heb ook geen inzicht in het verbruik helaas

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 13:08

sterregoud schreef:
BeFunny schreef:

Dan heb je denk ik in de zomer een echt probleem als je huis nu al opwarmt naar 25 graden…

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 13:09

sterregoud schreef:
BeFunny schreef:

Ja hoor. De zon staat gewoon vol op de pui. Met de pui en raam nu anderhalf uur open is het één graad afgekoeld.

Niet de beste foto

Afbeelding

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 14:29

Hier idem het is 22 graden in huis en heb de achterdeur open staan .
Zon staat volop op de achterkant en dus ook binnen dus huis warmt dan ook meteen op. Grappig genoeg dacht ik vanmorgen nog om de kachel aan te zetten heel even voor de kou maar goed toen kwam de zon door en die verwarmt goed.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 14:55

Ja ik had dat ook. Vanmorgen koud. Maar eenmaal de zon erop echt warm. En eerst had ik de gordijnen dicht. Daarachter leek het wel een broeikas dus dacht lekker open met die deur.

Zomers staat de zon al snel aan de andere kant waardoor hij niet zo naar binnen schijnt zeg maar en dat scheelt echt.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 14:59

Ik woon in een maisonette en daar staat alleen op het studeerkamertje zon overdag. De rest van de woning ligt aan de andere kant van het gebouw en hebben we in de zomer alleen 's avonds zon op. Hier dus weinig opwarming in de winter helaas. Maar in de zomer ook niet bloedheet binnen.
Ondanks dat het ernstig slecht is geïsoleerd (keuken en hele bovenverdieping is enkel glas) en wij boven zitten, is het wel heel erg snel opgewarmd in huis. Dus meestal staat de verwarming maar 2/3 uurtjes per dag aan en soms helemaal niet als we laat thuis zijn.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 16:10

Hier is het nu ook heerlijk 21 graden door de zon, heb de balkondeur open gezet voor wat frisse lucht. *\o/* Dan is een bovenwoning met enkel glas en heel de dag de zon erop van s’ochtends tot s’avonds opeens heel prettig. :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 17:23

Ik heb wel zomerzon, maar 's winters niet zoveel. Hier dus maar net de kachel naar 17.5 geslingerd, thermostaat gaf 16.5, losse 15.2 (en 64% luchtvochtigheid).

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:40

Hier draait de vloerverwarming al een aantal dagen vol continue aangezien het kwik hier al een aantal dagen buiten (schaduw noordzijde) niet boven de 14°C komt. Water door de vloerverwarming is minimaal 21°C en hoe kouder het buiten is, hoe hoger de watertemperatuur - volgens een bepaalde kurve - voor de vloer. Bij -15°C en kouder zitten we op 28°C. Enige waar we voor moeten zorgen is dat er in het buffervat voldoende warmte aanwezig is door bij de huidige temperaturen 2x de houtkachel vol te laden met elzenhout (geen hoog rendement). Dat is voor zo'n 400 m2 + helaas ca. 100 m2 op de verdieping (geïsoleerde opslag) doordat er nog geen afsluiting naartoe is. Kachel levert momenteel ongeveer 40 kWh warmwater per dag plus ca. 15kWh aan stralingswarmte.
Wat de temperatuur in huis is weet ik niet. Koudste punt (zit ook vloerverwarming) weet ik dan weer wel en is nu 16°C maar dat is beduidend koeler dan het leefgedeelte.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 08:33

Hier een thuiswerkdag en 14 graden in de kamer. Deuren goed dicht houden en toch maar even een uurtje de kachel aan. Is helaas gas maar verwarmt wel heel snel. Een avondje met een dikke trui en dekentje niet erg maar is met werken niet zo handig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:03

Bij mij is het nu 19 graden, dus nog goed te doen zonder kachel.
Ik heb gisteren een infrarood paneel gekocht. Kort even getest, maar dat doet toch wat minder dan wat ik er van gehoopt had. Maar misschien voel je dat ook pas als het echt koud wordt.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:26

ik heb vanochtend de verwarming op 19 gezet want het was nog maar 18 graden binnen en dat vond ik toch wat koud :brr:

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:32

Vanmorgen wel op de meter gespiekt: 16 graden nog beneden. Geloof dat de zomerse warmte inmiddels wel echt uit huis is getrokken :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:36

8nnemiek schreef:
Bij mij is het nu 19 graden, dus nog goed te doen zonder kachel.
Ik heb gisteren een infrarood paneel gekocht. Kort even getest, maar dat doet toch wat minder dan wat ik er van gehoopt had. Maar misschien voel je dat ook pas als het echt koud wordt.

Ik heb hier achter de pc gewoon een terras verwarmer staan.
Heerlijk vind ik dat.
Maar dan voor nek en schouders. De rest haalt hij niet. Maar hoeft ook niet.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:41

Mijn man heeft gisteren blijkbaar de cv een paar uur aan gehad. Ik schrok me kapot toen ik in de Greenchoice app keek vanmorgen. In 1 dag gas gebruikt voor een maand -O-

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:50

Morrie schreef:
Mijn man heeft gisteren blijkbaar de cv een paar uur aan gehad. Ik schrok me kapot toen ik in de Greenchoice app keek vanmorgen. In 1 dag gas gebruikt voor een maand -O-

hoe kan dat dan 0.o dat is toch helemaal niet realistisch dan als je straks echt de winter in gaat ?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:53

Morrie schreef:

Hoe kan je nou in een paar uur gas voor een maand verbruiken? Stookte hij naar 30 graden ofzo?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:57

Morrie schreef:

Hoe dan? Heeft ie saunatemperaturen gestookt?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:57

Suzanne F. schreef:
Morrie schreef:

Hoe kan je nou in een paar uur gas voor een maand verbruiken? Stookte hij naar 30 graden ofzo?

Ja dat vraag ik mij ook af. Hoe ga je dat dan in de winter doen als het echt koud wordt?

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 10:00

Morrie schreef:

Hoe dan???

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 10:00

Wij verbruiken in de zomer zo'n 2 tot 3 kuub per maand. Daar zit je al vrij snel aan als de verwarming een paar uur lang volop draait volgens mij.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 10:01

Hier heeft het gevroren vannacht en is het 17 graden in huis. Zo toch maar even de cV aan..