We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 09:19

Prairy schreef:
Ik vind de Facebook groep Wecken is Hip wel handig, daar wordt ook snel gereageerd op je vragen. Maar vooral staat daar ook heel veel informatie en recepten om door te lezen.

Tip: eerst zoeken in de groep met het loepje, veel vragen zijn al gesteld met bijbehorende antwoorden. Daar kun je ook al veel van leren.

En inderdaad is een boek ook gewoon handig vind ik.

Ik ben een stille meelezer. Ik hoop over niet al te lange tijd zelf een moestuin aan te kunnen leggen bij huis.

Ik kan die groep niet vinden op Facebook: wecken is hip

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-24 10:53

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 13:43

Marjolein

Re: We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 14:24

Dankjewel van een andere stille meelezer.
Wij hebben net een oude boerderij gekocht en er staat een pantry en misschien een kelder in de verbouwplannen. De Moestuin ook, dus ik hoop vanaf volgend jaar ietsje te kunnen verwerken en de jaren daarop steeds iets meer.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 19:12

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-24 20:39

Vergeet de onedrive en vast gepinde berichten niet.

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 08:33

Hoi!

Ik heb een paar dagen terug voor het eerst kunnen oogsten van mijn Gieser Wildeman boom *\o/* en ik heb nu welgeteld veertien prachtige stoofperen klaar liggen om te verwerken.

Ik heb alleen nog niets aan weck spullen -O-

Ik heb nu bij Wecken Online vier weckpotten (stortmodel) compleet met ringen en klemmen in mijn mandje liggen van 580ml, een glasklem, een vultrechter en stickers.

Ik denk dat ik daar wel mee uit de voeten moet kunnen voor veertien peertjes?

Ik maak me vooral zorgen om het inmaken zelf. Ik heb geen thermometer in huis en ik zie dat de stortglazen tegen 250 graden kunnen. Doe ik ze dan eerst opwarmen met heet water, dan steriliseren in de pan en dan de kokend hete stoofperen erin? Zet ik de pot dan op zijn kop en laat ik het zijn werk doen?

Heb ergens gelezen dat je ze dus op 90 graden kunt wecken maar dat je ze ook gewoon rechtstreeks uit de pan in de pot kunt doen en dat het dan ook goed gaat.

Ik had liever met een schroefdop gekocht omdat je dan tenminste kunt zien of het deksel vacuüm is getrokken, maar die zijn overal aanzienlijk duurder en/of minder goed bestand tegen hele hoge temperaturen.

Wie helpt mij op weg? :D
Laatst bijgewerkt door xPabloBokt op 18-10-24 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 08:55

Ik heb wel een paar potten met schroefdeksel voor je om te proberen, zijn 720ml. Ik gebruik die ook in de pressure canner dus die zij gewoon bestand tegen hogere temperaturen. En als je er meer wil dan kun je er een aantal van me over kopen, ik heb er wat te veel van.

Ik woon in Budel. Ik heb de komende 2 weken niet zo heel veel tijd maar daarna ben je welkom om het samen te doen als je dat fijn vindt. Die peren kun je in de koelkast maanden bewaren dus dat maakt niet zo veel uit ;)

Potten moet je sowieso niet op de kop zetten.

https://www.facebook.com/groups/1667418 ... ?ref=share

Dit is een goede weck groep met enorm veel informatie. Gebruik het loepje bovenin om te zoeken op stoofpeer, gieser Wildeman etc. Dan zul je al recepten tegenkomen en kun je ook zoeken wat je moet doen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 10:02

In principe zijn alle groenten conserveren potten geschikt. En hergebruik deze potten en vervang daarvan alleen de deksels.

Potten doe ik in de vaatwasser (gebruikte spoel ik eerst af) en gaan dan voorraad in tot nodig. Voor gebruik spoel ik ze nog even.

In principe zou je nieuwe potten ook kunnen afspoelen of even in de vaatwasser en dan gebruiken.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:52

potten NOOIT op zijn kop, bij de potten met schroefdeksel beschadig je het membraam mee door de zuren in het voedsel, en bij weckpotten, vacuum wordt het pas echt bij de afkoeling als je ze uit de ketel haalt, zet je ze nu op zijn kop is er kans dat de deksel los schiet, verschuift, lek raakt en jij het hele hete spul over je heen krijgt.

plus dat ook bewezen is dat het op zijn kop zetten nix doet mbt tot het vacuum trekken, dat dacht men vroeger nl van wel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:54

Ik vind de Weck potten juist ideaal omdat het deksel gewoon los laat als ze niet goed vacuüm meer zijn.

Mijn weckpotten doe ik in de oven steriliseren. Dat werkt zo veel handiger vind ik. Je zet ze in de oven, die zet je op 160 graden, en zodra de oven warm is zet je de timer op 15 minuten. En dan laat ik ze gewoon in de oven staan totdat ik ze kan vullen.

De potten moet je zeker niet op de kop zetten. Je kan ze gewoon vullen met hete peren/sap, dicht doen met ring en klemmen erop, en dan rechtop laten afkoelen. Zodra de potten helemaal afgekoeld zijn kun je de klemmen eraf halen.
Normaal gesproken gaat dat gewoon goed, maar als je helemaal zeker wil weten dat ze vacuüm blijven kun je ze nog altijd een kwartiertje op 90 graden wecken (dus de potjes in een pan water bijna laten koken).

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 11:01

En zorg dat je voldoende vul. Met afkoelen krimp de inhoud. Dus ech 1 cm onder de rand aanhouden.

Dikke vloeistoffen zijn 2 cm onder de rand.

Warm in pot is ketel/pan warm. Koud in pot is ketel/pan koud.

Zet ze met afkoelen ergens op om directe kou van de grond te voorkomen. Maar wel op een koele plek om af te laten koelen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 11:15

Marcella schreef:
En zorg dat je voldoende vul. Met afkoelen krimp de inhoud. Dus ech 1 cm onder de rand aanhouden.

Dikke vloeistoffen zijn 2 cm onder de rand.

Warm in pot is ketel/pan warm. Koud in pot is ketel/pan koud.

Zet ze met afkoelen ergens op om directe kou van de grond te voorkomen. Maar wel op een koele plek om af te laten koelen.

Hoe bedoel je dit?

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 11:22

Als de inhoud warm is zet je de potten in de ketel met warm water. Is de inhoud koud, dan begin je met koud water in je ketel.

Je water moet ongeveer dezelfde temperatuur hebben als de inhoud van je pot.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 11:58

Dat dus anders risico op knallen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 13:37

AH, ik snap het. Thanks!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 15:02

Dat heeft niet alleen met het knallen te maken, maar vooral ook met de wecktijd. Als je gaat tellen op het moment dat het water in de pan kookt, maar het water in de potten is nog koud dan klopt je kooktijd voor de inhoud niet meer.
Daarom wil je de temperatuur van ketel en potjes inderdaad min of meer gelijk hebben.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 10:13

Leuk om al die tips te lezen. Ik heb een moestuin van een 500 m2. Hier staan een 6 tal fruit bomen in, appel-peer en pruim. Voor op de oprit van ons huis staan ook nog 10 fruitbomen. In de moestuin heb ik alles in verhoogde bakken staan. Als alles klaar is staan er komend voorjaar een 35 bakken op hoogte. In deze bakken worden dan de groentes verbouwd. Heb ook 6 bakken met kruiden. Verder nog een stukje met bloemen om te plukken en een 5 tal bakken met mooie bloembollen er in. Een vriendin helpt mee met de moestuin. We delen ook best veel uit aan de mensen die minder te besteden hebben dus veel blijft er niet over om te wecken of in te vriezen. Wat ik wel veel doe is alles vacuüm verpakken om de versheid te verlengen als er veel van 1 product is.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 12:32

35 bakken, Jeetje dat klinkt best veel. Hoeveel m2 is dat totaal/per bak?

Mijn bakken zijn 4x1.20 dus dan klinkt 35 ineens als heel veel haha

Ik heb laatst 2 grote Musquée de Provence pompoenen geweckt, die kregen plekjes. Dus snel in blokjes en klaar.

Met de blokjes die ik over had heb ik een experiment gedaan om toe te voegen aan broeder. Prima maar hoeft niet nog een keer. Je proeft er niet veel van.

Afbeelding

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 13:09

Het klinkt inderdaad als erg veel maar ze zijn 1.00 bij 1.20 dus dat valt mee. Hoe hoog is de werkhoogte bij jouw bakken Prairy?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 14:03

Ik dacht 20cm. Ik heb 1 dubbel hoge en die vind ik fijner werken, maar daar gaat meer materiaal in, zowel hout als compost, en al is het hout zo goed als gratis (want eigen bos), de compost is dat nog niet, iig niet in die hoeveelheden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 19:00

Wij hebben er 2 pallets onder voor meer hoogte en dan 2 randen er op. Omdat ik slecht kan bukken of op mijn knie kan zitten is dit een fijne hoogte. Dan is een bak ongeveer een 80 cm hoog.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 16:36

Ik heb een tijdje meegelezen en jullie dan weer verloren.

Ik heb wel interesse in het wecken, maar als pure adhd"er is dit misschien weer een "ik begin vol goede moed en geef het na 1 keer doen al op."

Echter zou ik er graag wel echt aan beginnen, want, gezien de huidige veranderingen op politiek vlak is het misschien wel handiger om meer in huis te hebben dan 7 potten choco en verder niks bruikbaars :+ .
En stel dat we inderdaad naar een wereld gaan waar elektriciteit niet meer zo "normaal" is, dan is een vriezer ook gewoon niet handig. + ik vind de vriezer fijn voor vlees en soepgroenten en ijsjes, maar echt eten raakt de vriezer in en nooit meer uit. Ik heb een fijn keldertje waar ik bokalen kan bewaren en als ik kook heb ik altijd voor een klein leger.

Maar, hoe begin ik?

Ik zoek dus specifiek:
- linkjes naar de goede bokalen
- linkjes naar een goed apparaat
- linkje naar richtlijnen wat hoe lang en hoe heet moet?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 17:16

Je kan ook conserveren potten hergebruiken zou alleen nieuwe deksels aanraden.

Hak 1 en 2 persoon potten zijn maat 63.

Deksels zijn bij werkbij.nl te bestellen.

Unibrew, flessenland en weckonline kan je diverse potten bestellen, maar ook deksels.

Voor deksels beste klik deksels

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 18:42

Oh, dat kan handig zijn ja! Ik heb ook wel ng een bunch confituurpotten liggen, met nieuwe deksels werken die ook?

Moet je dan ng inkoken als je de bereiding heet in de potten doet of is dat optioneel?