Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 11:23

Je wordt gezien als btw ondernemer, niet als IB ondernemer.

Doordat je onder de KOR valt hoef je geen btw af te dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 11:25

manonutjuh schreef:
Je wordt gezien als btw ondernemer, niet als IB ondernemer.

Doordat je onder de KOR valt hoef je geen btw af te dragen.

Dit ja ondernemer voor de IB ben je niet zo snel.

Maar nogmaals die hele btw regeling gaat eraf en ik denk niet dat jij nog voor einde van het jaar zonnepanelen op je dak hebt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 11:27

Samantha89 schreef:
Maar manonutjuh omdat je energie terug levert, dus verkoopt, aan je energieleverancier moet je daar belasting over betalen. Maar komt dit dan terug in je belastingaangifte? Dat je de btw terug kan vragen dat stuk snap ik, dat er een forfait af getrokken wordt aan de hand van de totale wp van de panelen snap ik ook nog. Maar ik loop in mijn hoofd stuk op de terug levering en dat je dan dus als ondernemer wordt gezien.

Maak het je niet zo moeilijk. Als particulier moet je je idd even inschrijven bij Belastingdienst als "ondernemer" voor de BTW-teruggave. En dan aangifte doen om de BTW terug te vragen. Daarna krijg je de BTW terug van de fiscus gevolgd door een brief dat je geregistreerd staat maar verder geen aangifte meer hoeft te doen. Verder helemaal niets.

Het terugleveren van kilowattuur gaat verder via de meter en wordt afgerekend met het energiebedrijf. Er loopt over de teruglevering helemaal niets via de Belastingdienst, ook niet via de inkomstenbelasting.

Dit zal anders zijn wanneer je geen particulier bent, maar bijv de zonnepanelen op het dak van je bedrijfspand hebt liggen Als particulier hoef je je verder geen zorgen te maken dat je ineens wordt gezien als 'echte ondernemer'.

Samantha89

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 14:53

Oké bedankt voor alle uitleg!! Maar stel dat ik de btw niet wil terug vragen, dan hoef ik dus helemaal niks te doen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 15:00

Samantha89 schreef:
Oké bedankt voor alle uitleg!! Maar stel dat ik de btw niet wil terug vragen, dan hoef ik dus helemaal niks te doen?

Klopt, maar 21% over zeg totaal 5000 euro is 867 euro. zeg dat die terugvraag je 4 uur kost, dan is dat 216 euro/uur aan "uurloon". Zo'n werkgever vindt je nergens. Ik zou dus even goed kijken hoeveel geld je op de rekening zou krijgen als je het wel doet.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 15:03

Is in een uur wel gebeurd dus dik verdiend uur!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 15:05

Pinacolada schreef:
Is in een uur wel gebeurd dus dik verdiend uur!

Maar het gaat eraf? Vanaf januari zit er geen btw meer op zonnepanelen!

En wat ik zeg veel bedrijven zijn nu zo vol dat je dit jaar niet meer aan de beurt komt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 15:12

Samantha89 schreef:

Nee, maar bij de meeste bedrijven doen ze het gratis voor je.

Maar het hoeft idd niet meer binnenkort want dan betaal je geen btw en krijg je het dus ook niet terug.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 16:18

Ik woon nu 3 jaar in dit huis en had een contract afgesloten dat volgende maand afloopt. Betaalde 150 per maand met een 3 persoons huishouden en kreeg meestal wat terug. Nu ga ik vanaf volgende maand naar 415 per maand! :wow: Dat is op één inkomen (ik woon met twee tieners) echt een behoorlijke impact..
Laatst bijgewerkt door batje op 21-08-22 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 16:21

Vraag me af hoe ze dat gaan doen?

Als ik nu zonnepanelen wil, duurt het ongeveer 3-4 maanden.

Maar bestel ik ze nu voor Januari is de BTW er nog niet vanaf

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 16:22

Is toch niet normaal meer!
Ik ben blij dat ik de onze twee jaar terug voor 4 jaar vast heb gezet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 16:30

superpony schreef:

Je betaald normaal past bij aflevering.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 16:37

Spenk schreef:
De belastingen zijn al verlaagd. Wat denk je wie de rekening betaald als ze nu nog meer verlagen en compenseren? Gewoon de werkende mens hoor := , want het moet links of rechtsom gewoon betaald worden.

Dan nog; we betalen in Nederland aardig veel belasting en de kas moet dan beter uitgegeven worden. Daarnaast zijn er nog meer oplossingen mogelijk zodat de verdeling wat eerlijk wordt naar inkomens.

En je kan wel 100x brullen, maar als mensen geen 500-900 euro per maand hebben, dan hebben ze dat gewoon niet, punt! Dat zijn heel veel mensen, want de armoede stijgt en alles is duurder geworden.

En nee, die mensen kunnen dan niet hun afrekening straks betalen als het maand bedrag te laag is.

En niet iedereen is lui of werkt niet of geeft veel geld uit aan luxe. Maar dat zou in een land als Nederland wel moeten kunnen.

Elke keer hebben we weer een ander probleem en wordt het ene gat gedicht met het andere. Konden mensen moeilijk een huis kopen, moest dat makkelijker worden.

Vroeger had je ziekenfonds en particuliere verzekeringen. Wij hebben altijd met de zorg te maken gehad en het is allemaal duurder EN veel slechter geworden. Is off topic, maar kan ik toch echt ene boek over schrijven met vele, schrijnende voorbeelden.

Studeren, je kreeg stufi en een ov. Evt aanvulling als je ouders te weinig verdienden.

Ja, misschien is er te luxe geleefd in Nederland, maar de verschillen tussen inkomens en kosten worden nu te groot. Teveel mensen komen in de problemen, niet alleen nu, maar ook op termijn als dit zo doorgaat.

Dat hadden ze voor moeten zijn. Mensen geven al jaren aan dat het te zwaar is en de energieproblemen zijn de genade klap.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 16:37

Spenk schreef:
superpony schreef:

Je betaald normaal past bij aflevering.

Als ik nu een offerte krijg, staan de prijzen er van nu op, dus incl BTW

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 16:39

Ja maar je krijgt aflevering straks een factuur zonder btw.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 16:41

Hier begin juli gesprek gehad en volgende week worden ze geplaatst.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 16:43

superpony schreef:
Spenk schreef:
De belastingen zijn al verlaagd. Wat denk je wie de rekening betaald als ze nu nog meer verlagen en compenseren? Gewoon de werkende mens hoor := , want het moet links of rechtsom gewoon betaald worden.

Dan nog; we betalen in Nederland aardig veel belasting en de kas moet dan beter uitgegeven worden. Daarnaast zijn er nog meer oplossingen mogelijk zodat de verdeling wat eerlijk wordt naar inkomens.

En je kan wel 100x brullen, maar als mensen geen 500-900 euro per maand hebben, dan hebben ze dat gewoon niet, punt! Dat zijn heel veel mensen, want de armoede stijgt en alles is duurder geworden.

En nee, die mensen kunnen dan niet hun afrekening straks betalen als het maand bedrag te laag is.

En niet iedereen is lui of werkt niet of geeft veel geld uit aan luxe. Maar dat zou in een land als Nederland wel moeten kunnen.

Elke keer hebben we weer een ander probleem en wordt het ene gat gedicht met het andere. Konden mensen moeilijk een huis kopen, moest dat makkelijker worden.

Vroeger had je ziekenfonds en particuliere verzekeringen. Wij hebben altijd met de zorg te maken gehad en het is allemaal duurder EN veel slechter geworden. Is off topic, maar kan ik toch echt ene boek over schrijven met vele, schrijnende voorbeelden.

Studeren, je kreeg stufi en een ov. Evt aanvulling als je ouders te weinig verdienden.

Ja, misschien is er te luxe geleefd in Nederland, maar de verschillen tussen inkomens en kosten worden nu te groot. Teveel mensen komen in de problemen, niet alleen nu, maar ook op termijn als dit zo doorgaat.

Dat hadden ze voor moeten zijn. Mensen geven al jaren aan dat het te zwaar is en de energieproblemen zijn de genade klap.

En Hare hooghartigheid Kaag wil geen cent naar het Nederlandse volk om de energierekening te verzachten, zij geeft onze miljarden liever uit in het buitenland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 16:44

secricible schreef:

Dan zal je geluk hebben :D

Hier is het overal een maand of 4-5 levertijd minimaal.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 16:46

Spenk schreef:
secricible schreef:

Dan zal je geluk hebben :D

Hier is het overal een maand of 4-5 levertijd minimaal.

Sowieso geluk, de planning toen was in Juli akkoord was oktober kunnen leveren dus dat sluit idd aan bij die 4mnd.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 17:51

Toch leuk dat alles uit de kast wordt getrokken voor de klimaatdoelen voor de volgende generaties alleen de huidige generaties gaan naar de klote. Eerst was het de schuld van het Midden-Oosten nu Rusland en Oekraïne. Straks zijn we het zelf.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 18:50

Alles uit de kast getrokken? Ze doen juist veel te weinig tegen klimaatverandering.. Die komende generaties, en onze eigen ook, gaan echt geen leuke toekomst tegemoet met het huidige tempo := Ze halen de klimaatdoelen van Parijs niet eens, laat staan wat er écht nodig is..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 19:04

Ik vraag me ook af wat er uit de kast getrokken is…. We lopen al een jaar of 35 achter, hebben nog geen fluit uitgevoerd dus zou willen dat eens alles uit de kast getrokken wordt voor de volgende generaties.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 19:05

Daar verschillen we dus van mening. Zolang op andere plekken waar echt een co2 probleem is en daar vrolijk mee doorgaan, gaan we echt als speldenknop op de wereld de wereld niet redden. Jaja ik hoor nu maar ergens moeten we beginnen. Wat is er mis om dan bij het grootste probleem te beginnen?
Hier alles aanpassen maar dan volop door blijven gaan met alles de wereld over laten vliegen/varen, schiet niet echt op

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 19:12

Bullebeest schreef:
Daar verschillen we dus van mening. Zolang op andere plekken waar echt een co2 probleem is en daar vrolijk mee doorgaan, gaan we echt als speldenknop op de wereld de wereld niet redden. Jaja ik hoor nu maar ergens moeten we beginnen. Wat is er mis om dan bij het grootste probleem te beginnen?
Hier alles aanpassen maar dan volop door blijven gaan met alles de wereld over laten vliegen/varen, schiet niet echt op

Nederland is een van de slechtst presterende landen qua duurzaamheid…

En als je het over oa China hebt, die produceert vooral voor ons. Dus stoppen met kopen uit China zou al een hoop schelen, hoeft het ook niet hierheen gevaren te worden.

Sowieso produceren alle lage lonen landen voor ons. Het probleem zit hem echt in het westen, wij reguleren de hele wereld. Alles wat we nodig hebben laten we ergens anders vandaan komen. Het probleem aanpakken begint toch echt hier, de problemen zijn hier begonnen en hebben we zelf verplaatst naar andere landen. Die het laten oplossen kan echt niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 19:16

verootjoo schreef:
Bullebeest schreef:

Nederland is een van de slechtst presterende landen qua duurzaamheid…

En als je het over oa China hebt, die produceert vooral voor ons. Dus stoppen met kopen uit China zou al een hoop schelen, hoeft het ook niet hierheen gevaren te worden.

Sowieso produceren alle lage lonen landen voor ons. Het probleem zit hem echt in het westen, wij reguleren de hele wereld. Alles wat we nodig hebben laten we ergens anders vandaan komen. Het probleem aanpakken begint toch echt hier, de problemen zijn hier begonnen en hebben we zelf verplaatst naar andere landen. Die het laten oplossen kan echt niet.

Al die zonnepanelen, warmtepompen, windmolens, accu's etc komen toch ook uit Azië? Milieuvriendelijker zou zijn ons eigen Nederlandse gas gebruiken.