Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:48

Ja redelijk vast bedrag. We gaan sowieso even regelen dat dat loon nu naar een andere rekening wordt overgemaakt. Als er standaard een x bedrag op de vaste lasten rekening staat is het vast al makkelijker om op vaste momenten geld door te storten.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:58

Scheermesjes, dat is toch best een aardige uitgave op jaarbasis. Ik koop ze altijd bij Plein.nl met korting.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 00:07

Kruidvat heeft soms de mesjes 1+1, en dan koop ik ze. Of ik vraag moeders heeeel lief of zij ze nodig heeft, en dan hint ik er stiekem op :') .
Ik ben erg, ik geef het toe :')

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 00:08

Mannen scheermesjes werken net zo goed en zijn goedkoper als de vrouwen variant

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 00:21

fjordjes schreef:
Mannen scheermesjes werken net zo goed en zijn goedkoper als de vrouwen variant

Dat is helemaal niet waar...ze werken VEEL BETER :+
Mooi niet dat ik nog van die idioot dure, na 2x naar kijken botte damesmesjes ga kopen :n

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 08:11

Evelienepien schreef:
Prairy schreef:
Herkenbaar!
Heb vorig jr (en nu nog volop) geen scheermesjes meer hoeven te kopen :D
Ook iets met korting ed :+

Ik heb al een jaar of 10 geen nieuwe mesjes hoeven kopen _O-

:= da kan natuurlijk div redenen hebben maar ik als beelddenker zie dan iets van harig iets voor me :x O:) :)) ;) (& heb geloof ik quote verkl..t :o )

_O- _O-

Was in mijn 'koop in zeer grote bulk' periode, gekocht toen bij Groupon. Zo heb ik ook nog steeds vanille stokjes :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 08:41

Ik koop de venus scheermesjes van de Action, die zijn niet zo duur. Goed inzepen, dan gaan ze langer mee..
Maar ik gebruik meestal de ladyshave. Die laat wel wat stoppels staan maar zeker ‘s winters zie je daar niks van.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:33

Ik heb al jaren Mach III van Gilette. Echte mannenmesjes dus :)

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:51

zonnebloem18 schreef:
Zijn hier ook mensen die elke week loon krijgen i.p.v. elke maand of 4 weken? Hoe plannen jullie je spaarmomenten en andere uitgaves? Ik vind dit toch best lastig.

Ik krijg maandelijks salaris en zet dat in verschillende spaarpotjes weg. Voor boodschappen geef ik mezelf 2 keer in de week een vast bedrag. Als ik per week betaald zou krijgen zou ik het denk ik als volgt doen:

Geld voor de boodschappen voor de week op de rekening laten staan en de rest op een aparte spaarrekening zetten en 1 keer per maand het geld van de aparte spaarrekening naar de verschillende potjes voor maandelijkse uitgaven verplaatsen. Of uitrekenen welk percentage van je loon aan welke uitgaven op zal gaan en iedere week salaris op die percentages uitsplitsen naar de verschillende potjes

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:53

zonnebloem18 schreef:
Zijn hier ook mensen die elke week loon krijgen i.p.v. elke maand of 4 weken? Hoe plannen jullie je spaarmomenten en andere uitgaves? Ik vind dit toch best lastig.

Jup ik krijg het per week, nu kon ik ook wel kiezen voor per maand, maar vertrouw het uitzendbureau waarvoor ik nu werk totaal niet :+ ging iets te vaak mis, dus dan maar wekelijks, kan ik het met de gewerkte uren makkelijker controleren/narekenen, aangezien ik ook elke week andere uren werk en onregelmatig, enige vaste dag die ik werk is de zondag.

Vind het op zich juist wel prettig, kan ik per week bekijken welke uitgaven er gedaan moeten worden, dat laten staan, en de rest naar de spaarrekening (toen ik nog genoeg inkomen had voor een spaarrekening dan :') )
Nu blijft alles staan , of als het lukt stop ik kleine beetjes in potjes voor uitgaven die gedaan moeten worden, maar dat kan je natuurlijk net zo goed met spaarrekeningen doen, gewoon per keer verdelen.

Nu is het wel zo dat het bij mij ook voor kan komen dat ik 0 euro verdien in een week, zo zijn we met pasen bijvoorbeeld verplicht vrij (werk normaal altijd op zondag) en ik werk op 0 uren basis, dus dan ben je gewoon de banketstaaf, dat betekent een week (bijna) geen inkomen. Pinksteren net zo. Je moet dus wel heel goed vooruit kijken wat je mogelijk nodig gaat hebben en liever iets te ruim laten staan dan dat je het weer van de spaar af moet trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:00

Hier ook wasmiddel van de Lidl, voldoet prima.
Wasverzachter wel van Robijn dus hou de aanbiedingen altijd in de gaten.

Ik heb ook een tijd wekelijks loon gehad, merkte toen dat ik meer uitgaf en minder spaarde.

Vanaf april ga ik 400 euro minder verdienen, maar wil wel hetzelfde kunnen sparen dus moet dan op mijn uitgavepatroon letten.
Gelukkig zijn er wel wat aanpassingen:
- Vanaf mei vallen de buitenzetservice en stapmolenservice op stal weg a 55 euro per maand
- Oppas voor de kinderen wordt minder a 150 euro per maand
- Telefoonabonnement wordt 14 euro goedkoper per maand
- Ik wil de auto wat meer laten staan(doe nu echt alles met de auto) dus meer fietsen
- Minder uitgeven aan kleding en schoenen voor de kinderen
- Kritisch naar de autoverzekering kijken, kan wellicht goedkoper

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:21

zonnebloem18 schreef:

Ik krijg ook wekelijks loon en dit ligt vrij vast. Door de maand heen boek ik al mijn inkomsten naar de spaarrekening, en dan op de 1ste van de maand boek ik alle vaste lasten naar mijn vaste lastenrekening, boodschappengeld naar de boodschappenrekening etc.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 16:43

Zonnebloem92 schreef:

Ik heb ook een tijd wekelijks loon gehad, merkte toen dat ik meer uitgaf en minder spaarde.

Vanaf april ga ik 400 euro minder verdienen, maar wil wel hetzelfde kunnen sparen dus moet dan op mijn uitgavepatroon letten.
- Vanaf mei vallen de buitenzetservice en stapmolenservice op stal weg a 55 euro per maand
- Ik wil de auto wat meer laten staan(doe nu echt alles met de auto) dus meer fietsen

Ga je minder werken? Kdv is duur he.... denk dat dat je wel moet lukken als ik het zo hoor.
Hier ook tijdelijk minder geld. Maar daardoor ook bewuster met alles en 1 auto de deur uit gedaan. Scheelt al veel. :j .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 17:20

Steenbok12 schreef:
Zonnebloem92 schreef:

Ga je minder werken? Kdv is duur he.... denk dat dat je wel moet lukken als ik het zo hoor.
Hier ook tijdelijk minder geld. Maar daardoor ook bewuster met alles en 1 auto de deur uit gedaan. Scheelt al veel. :j .

Ja het is even een kwestie van omschakelen denk ik.
Vooralsnog neem ik ouderschapsverlof op tot eind van het jaar, merkte dat ik 4 lange dagen op kantoor toch wel weer pittig vond na het vele thuiswerken bij mijn vorige baan, en de kids klaagde dat ik vaak weg was en moe en chagrijnig.
Dus ik denk dat het mij in ieder geval blijere kinderen en meer energie zal gaan opleveren, dat is meer waard dan een dikkere portemonnee.
Mijn man daarentegen doet het omgekeerde... die werkt heel veel over(zie ik niks van overigens :') )

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 17:30

Fijn dat je het verlof nog in kan zetten. Je kids zullen blij zijn. Jammer dat je man daar niks van deelt haha. Hier eindigt hij half april. Ik zet tot oktober mooi mijn PBL uren in i.p.v. die 8 uur extra te werken.. helemaal herkenbaar. Zal vooral weer voelen als een luxe even een half jaar extra geld. Maar daarna toch keuzes maken met wat ik definitief wil!

Hoe doen anderen dit? We zijn geregistreerd partner, we gooien nu alles op 1 hoop en hebben ieder evenveel zakgeld.We sparen nu ook om straks in ons koophuis zoveel mogelijk te doen. Dus hoe zuiniger we samen zijn, hoe meer er straks kan. Mijn vriend heeft een gat in zijn hand, dus hierdoor sparen we veel meer. Overigens als er eens wat extra is het ook niet zo erg, maar stimuleert wel om uitgaven te beperken.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 18:46

Beide een eigen rekening waar het loon op komt.
Storten beide een X bedrag op de gezamenlijke rekening en daar doen we alle gezamenlijke dingen van. Sparen, boodschappen, vaste lasten, etentjes, etc.

Van de eigen rekening betalen we eigen dingen. Ik bv paard, of wanneer ik met vriendinnen ga borrelen, eten, stappen etc.

Moet er niet aan denken alles op 1 hoop haha.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 18:47

wij doen wel alles op 1 hoop, al vrij snel toen we gingen samenwonen, verdienen ook ongeveer hetzelfde

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 18:50

Alles op 1 hoop, mijn man verdient het dubbele als ik. 50€ zakgeld pp, rest voor sparen, investeren, vaste lasten. We hebben dezelfde doelen en kunnen heel goed over geld praten. Nooit ruzie over gehad.

Met mijn ex vaak gezeik over geld, hij verdiende meer als ik, maar wel beide zelfde inleggen op de gezamenlijke rekening.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 18:57

Prairy schreef:
Alles op 1 hoop, mijn man verdient het dubbele als ik. 50€ zakgeld pp, rest voor sparen, investeren, vaste lasten. We hebben dezelfde doelen en kunnen heel goed over geld praten. Nooit ruzie over gehad.

Met mijn ex vaak gezeik over geld, hij verdiende meer als ik, maar wel beide zelfde inleggen op de gezamenlijke rekening.

50 euro zakgeld. En dat is voor alle eigen dingen? Kleding, kapper eens een keer wat drinken?
Daar gaat mijn man dan weer nooit mee akkoord.

Hier verdienden we even veel ongeveer maar ik neem 1 dag zorg voor onze zoon en mn carriere ligt stil. Wat dat betreft vind ik het wel zo eerlijk op deze manier gewoon evenveel te spenderen.

Maargoed ik zou mijn laatste geld ook nog weggegeven. Heb mijn vriend in begin van onze relatie ook deels onderhouden omdat hij opnieuw ging studeren. Als het maar niet zinloos over de balk gesmeten wordt!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 18:59

wij doen hier niets met zakgeld, kopen wat we willen, dure dingen in overleg, maar als ik voor 300,- kleren koop overleg ik dat niet en dat is prima. Hij komt ook wel eens met een kettingzaag thuis oid

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 19:01

Nee dat is voor 'onzin' dingen, gewoon kleine dingen waarvan de ander zou zeggen, serieus? Wil je dat hebben?

Ik heb er een LP van gekocht, of een boekje. Mijn man bijvoorbeeld laatst een karaoke set :))

We hebben ook nog een persoonlijk ontwikkel budget, daarvan bepalen we ook zelf wat we willen doen,zonder overleg. De cursussen die ik soms wil doen vind hij soms niks, en hij wil weer andere dingen. Prima, daar heb je dat budget voor.
Maar bijv iets dat nuttig is voor 'ons' zeg maar, dat gaat gewoon van de algemene pot zoals een cursus stekken of enten.

Kapper ga ik bijna nooit, hij heeft een tondeuse en kleding kopen we gewoon samen.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 19:13

Ja precies. Op die manier. Dat hebben we hier een beetje onder die 200 euro geschoven. Overigens gaat dat nu met corona tijd vaak niet op en kopen we er alsnog weer nuttige dingen van gezamenlijk en hoeven we daardoor niet aan het algemene geld te komen zoals een trip trap stoel laatst of schoentjes voor onze zoon.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 19:19

Wij hebben nog nooit gedoe gehad over geld, maar als ik zakgeld zou krijgen... Dan zou ik echt over de zeik gaan.

We hebben allebei een riant salaris en ik bepaal zelf, nadat ik mijn gedeelte naar de gezamenlijke overgemaakt heb, waar ik het aan uit geef.
Of dat nu een reis naar het buitenland is, de 25e broek of de zoveelste les met mijn paard. Dat doe ik lekker van mijn geld en niemand die daar wat van zegt of vindt.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 19:25

Ach zakgeld klinkt zo streng. Als we wat extra willen is daar gewoon ruimte voor. Maar we willen over een half jaar ook een keuken verbouwen, trap bekleden, nieuwe meubels kopen.. dus enigzins beperken van uitgaven is dan wel prima omdat je bewust bent met wat eruit gaat en waar je het aan uitgeeft. Het werkt nu al ruim een half jaar best goed om te besparen.

Overigens hebben we ivh tot de woonlasten een prima mogelijkheid om geld uit te geven maar kan mij goed voorstellen als je het geld niet hebt en echt moet besparen dat wat vrij geld te besteden al echt een cadeautje is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 19:27

Ik geef mezelf ook zakgeld hoor :+ In de potjes uitstapjes, persoonlijke uitgaven, paard (niet de vaste lasten), bijen en nog wat potjes voor korte termijn doelen. Totaal ongeveer €600 per maand. Rest is vaste lasten en lange termijn spaargeld. Mijn vriend hanteert hetzelfde principe, maar dan andere potjes en een ander bedrag. We sparen wel ongeveer hetzelfde bedrag per maand.