Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:46

corinep schreef:
Ik zit dit topic echt met verbazing te lezen.

Een studieschuld maakt iemand ook echt een stuk minder aantrekkelijk voor een potentiële partner. Geld/schulden zijn vaak een struikelblok in relaties.

En ik zit deze opmerking echt met verbazing te lezen :wow: .

Ten eerste, het is jou mening en geen feit zoals je het schrijft. Ik vraag me af of het misschien een eigen ervaring is oid. Maar ik ken werkelijk niemand die over een studieschuld valt. Ik heb zelf straks een hele hoge schuld maar mijn relatie van 7 jaar lijdt er niet onder hoor :D

Verder ben ik het met de anderen die gereageerd hebben helemaal eens. _/-\o_
Magrathea schreef:
Tja. Dat mag je vinden. Maar ik volg gewoon de regels zoals die zijn gesteld rondom afbetaling. Daarbij: als ik nu niet afbetaal maar het geld beleg kan ik juist sneller afbetalen dan wanneer ik dat geld daarin stop :))
Ik bouw mijn leven misschien op geleend geld, maarja, zo heeft de Nederlandse overheid het nu eenmaal voor mij geregeld.

PSvanLot

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:49

Ik kan wel begrijpen dat je over een studieschuld valt. Of je nu een schuld hebt bij DUO of bij een andere verstrekker, het blijft een lening die je terug moet betalen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:03

Nou sorry hoor, maar als je de liefde van je leven laat staan omdat hij voor een opleiding gekozen heeft terwijl hij daar wellicht niet de financiële middelen voor had... Daar vind ik dus wat van :?

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:03

Maar een studieschuld is qua karakter van ontstaan toch iets heel anders dan een schuld door bvb overmatig geld uitgeven aan verslavingen zoals gokken, shoppen, ect.?

Een studieschuld is bijna voor iedereen noodzakelijk om een studie te kunnen doen en je toekomst op te bouwen. Ik geloof dat niemand deze aan zou gaan als het niet zou hoeven. Maar een schuld door een gokverslaving is in mijn ogen iets anders. Over die tweede zou ik ook niet blij zijn als mijn partner die zou hebben.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:12

emilyslaluna schreef:
Maar een studieschuld is qua karakter van ontstaan toch iets heel anders dan een schuld door bvb overmatig geld uitgeven aan verslavingen zoals gokken, shoppen, ect.?

Een studieschuld is bijna voor iedereen noodzakelijk om een studie te kunnen doen en je toekomst op te bouwen. Ik geloof dat niemand deze aan zou gaan als het niet zou hoeven. Maar een schuld door een gokverslaving is in mijn ogen iets anders. Over die tweede zou ik ook niet blij zijn als mijn partner die zou hebben.

Een schuld, waar dan ook, hoeft niet inherent te zijn aan de manier van leven van een persoon.

Maar dat niemand een studieschuld aan zou gaan als het niet zo hoeven... dat is zeker niet waar. Ik heb 4 jaar in een studentenhuis gewoond met 9 personen en daar waren er verschillende die extra bij leende zodat ze niet hoefde te gaan werken. Daar kwamen ze ook eerlijk voor uit.

Mij maakt een studieschuld niet uit, maar ik kan wel begrijpen als mensen daar wel wat van vinden.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:16

Van een studieschuld an sich vind ik niets maar mocht deze extra verhoogd zijn omdat er (extreem) boven de stand is geleefd; dan vind ik dat wel een beetje dom.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:17

Snorlex schreef:
Van een studieschuld an sich vind ik niets maar mocht deze extra verhoogd zijn omdat er (extreem) boven de stand is geleefd; dan vind ik dat wel een beetje dom.

Ik had een huisgenootje, die studeerde al 9 jaar en had een schuld van een ton......

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:19

PSvanLot schreef:
Een schuld, waar dan ook, hoeft niet inherent te zijn aan de manier van leven van een persoon.

Maar dat niemand een studieschuld aan zou gaan als het niet zo hoeven... dat is zeker niet waar. Ik heb 4 jaar in een studentenhuis gewoond met 9 personen en daar waren er verschillende die extra bij leende zodat ze niet hoefde te gaan werken. Daar kwamen ze ook eerlijk voor uit.

Mij maakt een studieschuld niet uit, maar ik kan wel begrijpen als mensen daar wel wat van vinden.

In dat geval zou ik er ook niet zo heel blij mee zijn. Maar zo zie je maar dat het echt om de situatie gaat. Als iemand een studieschuld aangaat omdat het niet anders kan, dan zou je (toekomstige) partner dat vast begrijpen. Heeft een persoon er een omdat die niet wilde werken en alles weg heeft gezopen dan kan ik mij voorstellen dat je als partner er niet heel blij mee bent. Maar ik denk dat het probleem in de karakter van die persoon zit en niet zozeer in de studieschuld zelf.

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:20

Als de manier van omgaan met de studieschuld compleet anders zou zijn dan die van partner kan ik me zeker voorstellen dat daar problemen over kunnen ontstaan in een relatie.

Ik zie regelmatig in dit topic dat er gezegd wordt: "het is mijn schuld, ik betaal hem af". Voor mij zou dat een lastige zijn, omdat ik iets "ouderwetser" ingesteld ben. Als ik een relatie heb met iemand die gericht is op de toekomst, dan zou ik graag samen deze toekomst ingaan. Dus ook zeker financieel.

Mijn partner en ik hebben er daarom bewust voor gekozen zsm onze studieschuld en andere verplichtingen versneld af te lossen zodat we op gelijke voet kwamen te staan en samen aan onze (financiële) toekomst te kunnen bouwen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:28

corinep schreef:

Ik ben van mening een schuld is een schuld, of je nou 0 procent rente betaald of 20, ik zou het altijd zo snel mogelijk terug willen betalen. Je richt je leven in op geld wat niet van jou is... Als je even de schouders eronder zet heb je als je van de schuld af bent zoveel meer geld te besteden.

Doe je dat ook met je hypotheek?

Ik vind een partner die nominaal gestudeerd heeft, thuis is blijven wonen en geen nevenactiviteiten heeft gedaan onaantrekkelijker dan een partner met een studieschuld.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:33

Mijn studieschuld was absoluut niet nodig want m’n ouders betaalden alles. Toch zit ik met meer dan 60K. Het is wat het is.

Voor mijn partner trouwens absoluut geen struikelblok, ook al gaat hij heel anders met geld om. Ik betaal netjes terug volgens de regels, hij heeft er verder geen last van. Voor onze hypotheek was het ook geen issue.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:33

corinep schreef:

Ik ben van mening een schuld is een schuld, of je nou 0 procent rente betaald of 20, ik zou het altijd zo snel mogelijk terug willen betalen. Je richt je leven in op geld wat niet van jou is... Als je even de schouders eronder zet heb je als je van de schuld af bent zoveel meer geld te besteden.

Een studieschuld maakt iemand ook echt een stuk minder aantrekkelijk voor een potentiële partner. Geld/schulden zijn vaak een struikelblok in relaties.

Ik vind het echt onverantwoord dat een 18 jarige zomaar zoveel geld kan lenen zonder enige documentatie te overleggen. Op die leeftijd kan je echt nog niet de consequenties overzien wat 35 jaar aflossen betekend.

En over een hypotheek... een studieschuld moet je wel opgeven en weegt erg zwaar mee. Je moet 3 maanden afschriften laten zien omdat de bank wil controleren of je geen studielening of andere lening terug aan het betalen bent. Je kunt ervoor kiezen het te verzwijgen, aflosvrije periode aan te vragen oid maar als er later problemen zijn en ze komen erachter heb je een groot probleem, is gewoon fraude.

Wat een onzin.

Je hebt helemaal gelijk dat een schuld een schuld is. Maar gelukkig is het persoonlijk of men deze zo snel mogelijk af wil betalen of gewoon via de regels via een maandelijkse afschrijving.

Daarnaast, hoezo onaantrekkelijk voor een partner? Je vindt iemand leuk om wie diegene IS lijkt me. Niet wat er op zijn/haar bankrekening staat. Daarnaast, een studieschuld is ook een investering in je toekomst. Zodat je een goede opleiding kunt volgen en een goede [***] kunt krijgen.

Over 18-jarige die een schuld kunnen aangaan, helemaal met je eens. Ik denk dat er in die zin ook een taak ligt bij de ouders om te informeren.

Hypotheek: Onzin, je hoeft geen afschriften te laten zien.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:46

chitra schreef:
Ik zie regelmatig in dit topic dat er gezegd wordt: "het is mijn schuld, ik betaal hem af". Voor mij zou dat een lastige zijn, omdat ik iets "ouderwetser" ingesteld ben. Als ik een relatie heb met iemand die gericht is op de toekomst, dan zou ik graag samen deze toekomst ingaan. Dus ook zeker financieel.

Even hierop inhakend en afgezien daarvan dat ik iets minder ouderwets ben ingesteld: mijn inkomen heb ik mede aan mijn studieschuld te danken. Dus daar profiteert een partner dan toch net zo goed van?

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:49

Captain schreef:

Dit is geen onzin. Verzwijgen is fraude en kan serieuze gevolgen hebben. Een hypotheekverstrekker die je hier niet juist in informeert werkt bewust mee aan fraude.

De afschriften moet je wel laten zien omdat ze willen weten of je nog andere leningen terug betaald, bijvoorbeeld aan je ouders wat niet geregistreerd staat bij BKR, en dus om te kijken of je DUO terug betaald, je kan natuurlijk een aflosvrije periode om het te kunnen verzwijgen maar dat is nog steeds fraude.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:54

Captain schreef:

Dat ligt er toch echt aan bij welke hypotheekverstrekker je je hypotheek af wilt sluiten.
Ook zijn er financieel adviseurs die een afschrift willen hebben voordat ze met je gaan zoeken naar een passende hypotheek.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:05

Dan misschien niet in alle gevallen onzin. Maar wij hebben een paar weken geleden een hypotheek afgesloten, daar werd nergens in het proces naar een studieschuld gevraagd en ook niet om afschriften.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:07

Er wordt gevraagd of je 'overige verplichtingen' hebt. Kan me niet voorstellen dat er een bank is die daar niet naar vraagt eigenlijk, dan zijn ze knap stom...

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:20

Captain schreef:
Dan misschien niet in alle gevallen onzin. Maar wij hebben een paar weken geleden een hypotheek afgesloten, daar werd nergens in het proces naar een studieschuld gevraagd en ook niet om afschriften.

Ik ben nu bezig met de hypotheekaanvraag en ze wilden wel degelijk afschriften zien en een bericht van DUO over je schuld. Waarom dat bij jouw aanvraag anders is? Geen idee maar doe er je voordeel mee. :) Wel fijn. Nou hebben wij gelukkig van onze DUO schuld ook geen probleem tot nu toe voor de hypotheekaanvraag.

Wel heb ik overigens vorige week een grote afbetaling gedaan op mijn schuld. Voelde toch ook wel weer goed, ook al was het voor de hypotheek haha. Helaas heeft het geen invloed op mijn maandelijkse termijn die ik moet betalen. Ik denk dat ik wel een extra potje voor de DUO aflossing ga maken en dan 1x per jaar een grote aflossing ga doen ofzo. Geeft een beter gevoel dan maandelijks aflossen namelijk. :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:33

PSvanLot schreef:
emilyslaluna schreef:

Vind deze opmerking wel een beetje kort door de bocht omdat het een beetje impliceert dat je alleen extra leent als je niet wil werken ernaast. Waarschijnlijk bedoel je het niet zo, maar wil het wel even aanstippen. Vanwege drukke studie of andere omstandigheden kan het ook zijn dat je niet kan werken naast je studie.

Snorlex schreef:

Zie bovenstaande. Beetje over 1 kam scheren dit.

Ik had een schuld van 30k, maar in sommige periodes moest ik ook gewoon extra bijlenen omdat werken naast de studie erg lastig werd. Zo moest ik van limburg naar nijmegen reizen met het OV voor mijn master (2x2,5u per dag), had daar veel extra (huis)werk voor. Werken naast die studie was voor mij nadelig geweest voor de resultaten van mijn studie, dus buiten wat freelance design klusjes heb ik niet veel kunnen doen. Bovendien had ik geen gratis OV meer waardoor ik 400 euro per maand kwijt was puur aan reizen, laat staan boeken/collegegeld. Extra lenen was toen gewoon nodig.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:36

@Imandra, ik geef een voorbeeld, uit eigen ervaring, meer niet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:37

PSvanLot schreef:
@Imandra, ik geef een voorbeeld, uit eigen ervaring, meer niet.

Top :j dacht al dat je het niet zo bedoelde, maar wilde het toch even aanstippen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:39

Ik kan me ook voorstellen dat je niet wil werken vanwege het aantal uren dat je in je studie moet steken :)* misschien kan je het in theorie wel maar wil je ook nog af en toe je vrienden / partner / familie zien. En dat zijn prima redenen imo.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:39

Magrathea schreef:
Ik kan me ook voorstellen dat je niet wil werken vanwege het aantal uren dat je in je studie moet steken :)* misschien kan je het in theorie wel maar wil je ook nog af en toe je vrienden / partner / familie zien. En dat zijn prima redenen imo.

Precies. Maar dat vind ik eigenlijk ook wel onder 'niet kunnen' vallen. Maar dat ligt aan je definitie I guess haha.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:42

Dat is voor mij ook niet kunnen. Bij mij in het huis ging het om bewust niet doen.

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:47

Tiggs schreef:
Even hierop inhakend en afgezien daarvan dat ik iets minder ouderwets ben ingesteld: mijn inkomen heb ik mede aan mijn studieschuld te danken. Dus daar profiteert een partner dan toch net zo goed van?

Dat is in mijn ervaring niet altijd zo. In mijn persoonlijke geval is niet aan te duiden dat m'n salaris hoger is omdat ik een afgeronde studie heb. Als je arts bent, vind ik dat een stuk makkelijker te zeggen. In mijn werk zie ik genoeg mensen zonder opleiding die hetzelfde verdienen als ik.

Maar iedereen heeft geldige en goede redenen om deze financiële keuzes te maken. De keuze om versneld af te lossen was voor mij financieel niet de beste, want ik weet dat je op andere manier meer rendement haalt uit je geld.

Ik vind het voor mezelf erg belangrijk geen schuld te hebben. Dit is vooral een mentale kwestie, die mij veel rust en vrijheid geeft. Dat is iets dat ik graag met mensen deel, omdat mij dat enorm geholpen heeft.

Als jullie bewust kiezen voor de standaard betalingen en beleggen etc. Dan is dat toch helemaal prima. Ik leg alleen uit waarom dat voor mij niet werkt :)