Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roosje01

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 14:27

Oh leuk jij hebt het al uitgeprobeerd! Hoe smaken ze?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 16:57

Ze smaken heel goed.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 18:29

Sharani: Wat leuk! je hebt de eierkoeken gebakken <3

Piekosjj: Voor Nederlandse eierkoeken moet je de specerijen vervangen door 1 tl vanillesuiker :) Ik zie graag het resultaat *\o/*

Voorjaarsklanken

Zorgvuldig dek ik de tafel. Uit de kast pak ik het tafelkleed deze leg ik het over de tafel. Voor ons ieder leg ik een schone placemat neer. Van het mooie servies zet ik de borden erop, het bestek er netjes naast. In het midden zet ik 2 kandelaars en ik steek de kaarzen aan. Vanuit de keuken stromen de lekker luchtjes van het koken naar binnen.

Ik werp nog een laatste blik over de gedekte tafel, staat alles klaar? Oh ja, bijna vergeten! Uit de keuken haal ik het vaasje waar ik een paar twijgjes van de katjes wilg in gestoken heb. Ja, zo is het helemaal af.

Afbeelding

Voor mij is het belangrijk om niet alleen veel zorg aan mijn koken te besteden maar ook om de plaats waar we het nuttigen tot in de puntjes te verzorgen. Het eten smaakt altijd beter als het gegeten word in een sfeervolle en knusse omgeving. Hoe eenvoudig de maaltijd ook mag zijn, opgediend op een mooi porselein, maakt van elk gerecht een feest.

Op het fornuis staat een pan met zevenbladsoep te borrelen. Eindelijk is het weer zover. Lekker met het mandje naar buiten om uit de tuin verse groente en kruiden te halen. Zevenblad, of ook wel tuinmansverdriet genoemd, is een hardnekkig plantje. Bijna niet uit te roeien uit je tuin. Maar nu, zo vroeg in het voorjaar, is het het eerste wat je vers in het wild kunt oogsten. De brandnetels zijn nog steeds te klein maar in de beschutting van de struiken is er al zevenblad. Al gauw had ik mijn mandje volgeplukt en nu ik toch buiten ben ook gelijk nog maar wat bieslook uit het kruidentuintje meegenomen. Zachtjes valt de motregen naar beneden en geeft de omgeving wat meer contrast. Het gras lijkt groener en de aarde zwarter. Nadat ik zolang in één houding heb gezeten bij het naaien van een nieuw overhemd, is het lekker om er even uit te zijn. Een paar koolmeesjes zitten verder op en keren de blaadjes om om naar eten te zoeken en de spreeuwen zijn terug gekeerd van hun wintertrek. Langzaam ontluikt de natuur. De knoppen in de bomen zwellen op en de hazelaars staan al in bloei. Binnen staan de vensterbanken vol met alle zaailingen op zoek naar het licht. Hun tijd om volledig te onspruiten komt nog. Alles heeft zijn eigen tijd.

Afbeelding

Ik proef een beetje van de soep, mmm, lekker. Uit de oven komt de geur van verse knoflook, bieslook en peterselie van de "Irish soda bread" broodjes voor bij de soep. Op de klokslag van half 7 zijn de broodjes klaar en laat ik ze al dampend in het mandje glijden.

Afbeelding

Sander komt ook net binnen en zet zijn schoenen naast de deur. "Mm, wat ruikt het hier lekker!". Ik hang mijn schort aan de haak en dien de maaltijd op. Na het eten blijven we nog even lekker zitten en keuvelen we nog wat over de dag. De kaarzen flakkeren in een luchtstroom. Ik ga bij mijn harp zitten en vul de kamer met de keltische klanken, terwijl de regen op de ramen tikt.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 20:28

Leuk ! Ben stille meelezer. Ik geniet van jouw verhaal en met die foto’s geeft het een prachtig beeld.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 21:28

Ik vraag me als taalkundige af, TS, als ik jouw berichten lees: welke taal spreek je thuis? En spreek je veel Zweeds? Hoe lang woon je al daar? Er kruipen zo langzaam aan wat eigenaardigheidjes in jouw taalgebruik die ik probeer te duiden. Ik vind ze wel charmant hoor :D Maar ze vallen me op. Beroepsdeformatie :D

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 21:59

Hier ook een stille meelezer.
De boeken van Laura ingalls veel gelezen en voorgelezen gekregen toen ik klein was, vond ik heerlijk.

Ik geniet ook steeds van de foto's of heel snel van wat lezen. Eigenlijk ben ik vaak heel druk doordeweeks maar als ik heel even iets mee krijg van je verhalen, komt er toch iets van die rustige sfeer over.
Vooral blijven schrijven graag!

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 22:12

Blue_eyes: Oeps, maar ja, ik woon al 13 jaar niet meer in Nederland en doordat wij met elkaar Zwederlands :') (Nederlands met Zweedse woorden erin) spreken, kunnen er wel wat foutjes in sluipen. Zeker omdat ik van oorsprong uit Friesland kom en Nederlands dus al als tweede taal had. Daarnaast spreken we nog Duits met de vrienden uit de tijd dat we in DE woonden en nu hebben we naast Zweedse buren ook veel Deense en wisselen de talen elkaar snel af. Sorry hiervoor :D Je mag rustig korrekties geven, dan blijft mijn NL ook een beetje op peil :D

Lucia88 en Bopje:
Dank je wel :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 22:36

Nee joh, zo was het niet bedoeld! Ik vind het gewoon vanuit mijn taalachtergrond leuk om uit te pluizen waar bepaalde 'aanpassingen' in de taal vandaan komen. Ik spreek inmiddels zelf ook een beetje Noors (dat ligt natuurlijk dichtbij het Zweeds) dus herken ik daar ook weer details van. Ik vind het wel leuk om te lezen :)

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 22:46

Blue_Eyes Ingen fara ;) Wat leuk om te lezen dat je wat Noors spreekt, dat ligt inderdaad heel dicht bij het Zweeds. De uitspraak is totaal anders maar het schrift is bijna gelijk :) Houd je ervan om op vakantie te gaan in Noorwegen of heeft je intresse daarin een andere oorsprong? :) En welkom in mijn topic :)

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 22:59

Wat een heerlijk topic, heb net in een keer alles doorgelezen. Wat schrijf je leuk! Lijkt mij echt heerlijk om zo te leven.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:40

Het lijkt zo idyllisch zoals jij het schrijft. In tegenstelling met de ratrace waar wij ons in bevinden.
Dankzij jou hebben we de emigratieplannen naar Canada weer opgepakt. Mijn man gaat in september (als de corona het toelaat) naar daar voor een maand voor een cursus loghomes maken (hij heeft hier een bouwbedrijf in Canadese Houtskeletbouw, dus hij weet al veel van huizen bouwen, zeg maar)
Ik zou dan in het voorjaar een maand gaan voor een opleiding Horse trailriding in the wild. We hebben wel al wat middelen, zodat we ons daar een ranch kunnen kopen zonder lening, maar zijn zeker niet vermogend genoeg om de rest van ons leven op ons lauweren te rusten, dus we willen wel kunnen werken daar.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:18

TheaD schreef:
Blue_Eyes Ingen fara ;) Wat leuk om te lezen dat je wat Noors spreekt, dat ligt inderdaad heel dicht bij het Zweeds. De uitspraak is totaal anders maar het schrift is bijna gelijk :) Houd je ervan om op vakantie te gaan in Noorwegen of heeft je intresse daarin een andere oorsprong? :) En welkom in mijn topic :)

Tusen takk :) Ik leer graag talen, en bij het kiezen voor Noors heb ik me laten leiden door mijn keuze voor mijn paard: een Noorse Fjord :D Het is inmiddels één van de zeven talen, laten we zeggen dat een mens maar een hobby kan hebben :)

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:23

Ik word echt helemaal "zen" van jouw berichten en foto's TS.
Prachtig geschreven en de foto's maken het helemaal af. Doet me regelmatig terug denken aan mijn opa en oma, het leven vroeger. <3

Blijf alsjeblieft schrijven!

Ik ken de boeken van Laura Ingalls niet, maar door jou ga ik er naar op zoek. Nu maar hopen dat dat net zo prettig lezen is als jouw verhalen. :)

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 17:49

Dank jullie wel voor alle complimenten en welkom alle nieuwe en stille meelezers <3

Sevke: Wat gaaf! Ik wil jullie zoveel geluk wensen met jullie plannen en hoop dat het jullie lukt! Willen jullie iets bestaand kopen of wil je man jullie eigen loghome bouwen?

Blue_Eyes: Valt het leren van Noors je mee of tegen, als je het vergelijkt met de andere talen die je al geleerd hebt? Ik vind het Zweeds vooral veel gelijkenissen hebben met het Fries en leerde het ook een stuk sneller als bijvoorbeeld Duits.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:25

Vooralsnog vind ik het makkelijker dan bv Spaans, juist omdat er zo veel herkenbare dingen in zitten. De grammatica en veel woorden zijn vergelijkbaar met Nederlands. Fries spreek ik niet, maar plat Brabants (wat ik dan wel weer goed beheers) komt ook weleens aardig in de buurt! Ik ben op moment ook bezig met Turks (met behulp van een volledig Turkse groep leerlingen NT2 (Nederlands)), dat is echt véél lastiger!

@Sevke: supergaaf! Open je ook een eigen topic? :D

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:44

Ik lees nog mee hoor! (Dat jullie het ff weten ;) )
Blue eyes, welke talen allemaal nog meer? Ook Russisch of vergis ik me?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:54

Ik lees ook nog mee. Superboeiend om te lezen en je maakt er hele mooie verhalen van met bijpassende sfeerfoto’s. Mooi!

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 22:27

Blue_Eyes schreef:
Vooralsnog vind ik het makkelijker dan bv Spaans, juist omdat er zo veel herkenbare dingen in zitten. De grammatica en veel woorden zijn vergelijkbaar met Nederlands. Fries spreek ik niet, maar plat Brabants (wat ik dan wel weer goed beheers) komt ook weleens aardig in de buurt! Ik ben op moment ook bezig met Turks (met behulp van een volledig Turkse groep leerlingen NT2 (Nederlands)), dat is echt véél lastiger!

@Sevke: supergaaf! Open je ook een eigen topic? :D

Wat leuk dat jij ook met Noors bezig bent, ik ook (al ben ik nog niet heel ver). Ik vind de grammatica en verschillende woorden ook best overeenkomen met Fries.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 11:36

mysa schreef:
Ik lees nog mee hoor! (Dat jullie het ff weten ;) )
Blue eyes, welke talen allemaal nog meer? Ook Russisch of vergis ik me?

Daar ben ik wel ooit aan begonnen, maar dat lukte me niet zo goed. Misschien toen ook het verkeerde moment... ik zat toen met een aantal stress-zaken o.a. ziekte in de familie. Ik heb het nooit meer opgepakt. Ik spreek Nederlands en Engels volledig vloeiend (ben vertaler en docent in deze twee talen), goed Frans en Duits, redelijk Spaans en Latijn en ben bezig met Noors en Turks.

Leuk Sarani!

En laten we weer ontopic gaan, want het lijkt wel of ik het topic van TS kaap ;)

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 18:18

Stille meelezer meld zich. :D
Ik vind het een heerlijk topic om te lezen, alhoewel ik zelf zo niet zou kunnen leven( ik mis de douche en een auto dan bv)vind ik het wel heel interessant om te lezen. *\o/*
Ik vroeg mij af hoelang jullie kleding dragen en of er gewassen wordt met de hand? Als het al gezegd is mijn excuses. :)

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 21:05

gerlienke: Welkom :) Ik was de kleren idd met de hand, ze worden gewassen wanneer het nodig is en dat verschilt per jaargetijde en wat voor werk we doen :)

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-20 22:15

Het is nog vroeg in de ochtend wanneer ik met mijn gereedschap de tuin in ga. De wereld begint net te ontwaken, de vogels zingen hun ochtend lied. Dit is zo´n heerlijk moment van de dag, voordat de boeren met hun tractoren of dagjes mensen met de auto de stilte verstoren.

Afbeelding

De pas ontgonnen grond zit vol met stenen, stokken en afgehakte graspollen. Met de spithaak hark ik stukje bij beetje door de bovenlaag. De grond die achterblijft is mooi rul en het krioelt van de wormen. De geur van de verse donkere aarde.

Afbeelding

Als ik even later opkijk zie ik Sander al op 25 meter hoog in de boom zitten. Dat was de reden van de tijdige start. Zo vroeg op de dag waait het meestal minder hard en is het dus ideaal weer om de boomtoppen uit de grote bomen voor het huis te zagen. Al 8 jaar zijn ze een doorn in het oog, maar het kwam er steeds niet van. Elke keer als we storm hadden, hield ik mijn hart vast, met die hoge grote bomen zo vlak naast het huis. 5 jaar geleden was uit een van de bomen al een top van 10 meter lang uitgebroken, maar gelukkig was die van ons huis afgewaaid.

Afbeelding

Ik zet mijn haak tegen het hek en haal een helm en dikke handschoenen uit de schuur. Nu is het tijd dat ik moet helpen. Boven de plek waar Sander vast zit, steekt er nog zo´n 3-4 meter lange top boven hem uit. Zachtjes zwaait de boom heen en weer. De valbeveiliging is vastgekoppelt aan de top. Het touw gaat van de top, door een katrol, naar het remsysteem aan de boom en dan naar mij.

Afbeelding

" Ben je er klaar voor!?" Ik controleer of het touw niet in de knoop zit, helm op, de juiste handschoenen aan... Ik steek mijn duim op. De spanning vloeit door mijn lichaam. Niet te hard remmen, zorg dat het touw door mijn handen viert.... De valkerf is nu gezaagd. Ik krijg een stijve nek van het naar boven turen. De zaag gaat heen en weer, nog een klein stukje dan is hij door. Een windvlaag blaast door de takken en dan, met een knakkend geluid komt de top los. De eerste meters valt de top in vrije val en dan vier ik het touw door mijn handschoenen. De laatste 10 meter komt de top langzaam naar beneden. zachtjes laat ik het touw weer wat vieren en daar valt de top weer een paar meter. Als hij bijna bij de grond is trek ik hem naar mij toe en laat hem op een paar meter van de boom op de grond vallen. pffff.... dat is goed gegaan. Opgelucht haal ik adem.

Afbeelding

De rest van de middag besteed ik verder in de tuin. De bosanemoontjes bloeien voluit. Het is Zwedens meest geliefde teken dat het voorjaar is gekomen. Kruiwagens vol met schoffelafval voer ik af. Langzaam loopt de dag ten einde. Ik zet mijn gereedschap terug in de schuur, nu is het tijd voor een lekker ontspannen bad.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 16:46

Wat leuk om te lezen hoe zo’n top uit een boom wordt gezaagd. Lastig klusje hoor.

Is het bij jullie nu ook al lekker voorjaarsweer?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 15:44

@TheaD : dat weten we nog niet. Het is te zien welke opportuniteit er op ons pad komt :)

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 20:13

Het voorjaar is nu echt begonnen! Van de vroege ochtend tot de late avond zijn we in de weer. De doelijst word steeds langer met alle klusjes die nog even moeten gebeuren, maar gelukkig zijn er ook dingen die we eraf kunnen strepen.

Net voordat de wekker begint te rinkelen ben ik wakker. Het ochtendlicht schijnt door een kier tussen de gordijnen naar binnen. Kleine stofdeeltjes zweven in het licht.

Eenmaal uit bed trek ik mijn gebreide kniekousen aan en knoop de sokkenband precies onder de knie. Ik haak de voorkant van mijn korset dicht en voor de spiegel trek ik de veters aan. In het spiegelbeeld zie ik of alle lussen wel strak trekken. Met een beetje rekken strekken zit alles op zijn plaats. Van de stoel pak ik mijn "corded petticoat" Ik laat hem over mijn hoofd glijden en knoop hem vast om mijn middel. Daaroverheen doe ik nog 2 gewone onderrokken. Als laatste haal ik mijn jurk van de haak, doe hem aan en knoop de knoopjes één voor één dicht.

Afbeelding

Toen ik een jaar of 10 geleden mijn eerste prairie-jurk maakte had ik nooit gedacht dat ik dit soort kleding nu op dagelijkse basis zou dragen, of zelfs op z´n manier zou leven.

Ik zal proberen uit te leggen hoe het hele proces ontstaan is. Het was niet zo dat we op een dag wakker werden, met het idee, nu gaan we zo´n levenstijl er op na houden. Nee, het proces begon heel klein, ik weet zelfs niet eens meer waar het begon. Maar op gebied van kleding begon het zo:

Afbeelding

creatief als ik ben, had ik het idee gekregen om een jurk te maken. Een patroon werd besteld bij een van de grote firma´s en een electrische naaimachine gekocht op marktplaats. Hoewel als ik nu terug kijk weet dat deze eerste jurk een mislukking was, was ik er toen heel trots op. Ik hoopte op evenementen waarbij ik het zou kunnen dragen, maar de hoop was tevergeefs. Sporadisch trok ik het thuis wel eens aan maar het meest hing het in de kast. Mijn leven nam een nieuwe wending met de verhuizing naar zweden en alles wat daar bij komt kijken en het naaiwerk werd op een laag pitje gezet. Totdat we hier een tijdje woonden en ik uitgenodigd werd om mijn handwerk spulletjes te verkopen op een ouderwetse boeren markt. Een nieuwe jurk gemaakt, beter als de eerste ;) om aan te trekken bij deze gelegenheid. En in de tijd die volgde kwamen er meer gelegenheden bij waar ik mijn eigen gemaakte en nu ook ontworpen kleding kon dragen. Ik vond het jammer dat het niet vaker voorkwam en dat ze het meest van de tijd ongebruikt in de kast ruimte innamen. We begonnen met volksdansen, waarbij ik geoorloofd mijn zwierige rokken kon dragen. Ik genoot hiervan, dit is de kleding die bij mij past en die ik zou willen dragen, ongeacht wat een ander daar van denkt.

Afbeelding

In een proces wat hier op volgde begon ik steeds meer mijn eigen kleding te dragen, eerst alleen thuis op de boerderij maar later ook naar de stad of naar andere gelegenheden. De reacties waren en zijn bijna alleen maar positief en iedereen weet wie ik ben, zelfs al voor ik mij heb voorgesteld. Ik leef naar de tekst van Loesje, die ik ooit eens ergens las, ¨het leven is een feestje, je moet alleen wel zelf de slingers ophangen¨. Niemand weet wat het leven brengt, en met al het schokkende nieuws over klimaat, oorlogen en virussen, wil ik nu doen waar ik van droom. Niet uitstellen tot later, als ik tijd heb of later, als ik met pensioen ben. Pluk de dag! Nu ben ik gezond en jong om deze levenstijl te hebben, later als ik oud ben, dan kan ik het nog altijd veranderen.

Wat zouden jullie het liefst willen veranderen in je leven als je de mogelijkheid had?