[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 14:13

Ceetje_bokt schreef:
Ik geniet van dit topic! Prachtig project.

JlnG: jouw gestripte huis is herkenbaar. Dit was ons huis bijna drie jaar geleden Edit: krijg foto niet geladen.
[ [url=m/8p0jPB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Werkelijk alles (op één muur en de CV ketel) is eruit gegaan, alleen vier buitenmuren en het dak kon blijven.
Herkenbaar alles.

Oh wauw, ook flink gestript! Gaaf hoor!
Ook vooral gekocht om de locatie dan? Of wilden jullie echt graag zelf iets strippen en weer opnieuw opbouwen ook?

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 14:22

MarliesR schreef:
Oh wauw, ook flink gestript! Gaaf hoor!
Ook vooral gekocht om de locatie dan? Of wilden jullie echt graag zelf iets strippen en weer opnieuw opbouwen ook?

We wilden vrijstaand wonen en idd locatie en de vraagprijs waren goed. Dat het zó gestript moest worden hadden we niet verwacht, maar voordeel was dat we nu alles naar wens konden doen. Uiteraard met twee vijanden: budget en tijd.
Ik ben nog elke dag dankbaar dat we hier wonen.
Ik vergeet nog iets: ik wilde je complimenteren met het feit dat je ondanks de grote vervuiling en verwaarlozing zo respectvol bent naar de oude bewoners. Op een gegeven moment zie je niet in welke staat je huis zich bevindt en het is heel makkelijk om daarover luidkeels te klagen en dat doe jij niet. Super!

MarliesR

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 14:33

Heb je ook een foto wat jullie er van gemaakt hebben?

Budget en tijd... Die eerste is bij ons ook een ding. Tijd proberen we gewoon los te laten. In elk geval heel erg fijn dat je zo blij bent met waar je woont!

Ah en dankje! Weet je, ik zie het voor een deel ook als een zegen. Dat heeft namelijk wel gemaakt dat wij het hebben kunnen kopen en betalen. Als alles hier perfect netjes was geweest, zou het zeker boven budget zijn geweest. En mede de staat heeft andere mensen afgeketst waar wij het wel zagen zitten. Het is gewoon onderdeel van het avontuur haha!

Heb nog wel de muur in de woonkamer voor de tweede keer gedaan, nu met de monodek latex. Ik denk wel dat er straks nog weer wat oranje doorheen zal komen, maar zelfs dan. Het is al zooo veel beter dan het was! Woonkamer is ook nu al een stuk lichter. En voor het tijdelijke gebruik is het prima.

Hoe de primer eruit zag helemaal opgedroogd
Afbeelding

Latex er net op
Afbeelding

Verder vooral aan het zitten en even niks. Nog een bericht gestuurd naar een klusjesman in Hoogeveen of die eventueel tijd heeft om aankomende week de voerbakken uit de stallen te verwijderen en nieuwe drinkbakken aan te sluiten. Heb al verschillende dingen geprobeerd met die voerbakken, maar krijg ze er echt niet af. Grrr.
Moeren zijn helemaal verroest en doorgedraaid. Vanochtend nog gekeken of ik het misschien met een metaalboor kon uitboren, maar ook niet. En vind het maar enge scherpe dingen, dus wil ze wel kwijt.
Afbeelding

JlnG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 14:40

Kan je de moeren niet doorslijpen? Moet je wel durven uiteraard. Geverfde muur ziet er al stukken beter uit.

@Ceetje_bokt: haha geweldig! Er is nog hoop voor ons dus! Ik ben ook benieuwd naar de huidige toestand :)

Wij hebben onze woning ook gekocht omwille van de ligging en mogelijkheden. De foto’s die ik deelde zijn enkel het woongedeelte, maar er zijn ook nog 2 bijgebouwen (garage en oude stalling). Huis is een U-vorm. De stalling wordt omgebouwd naar hondenkapsalon voor mij, mijn vriend hobby’t met oldtimers .. Veel betaald voor buitenmuren en een stuk grond, maar we vinden het helemaal waard als we ons doel wat we voor ogen hebben kunnen bereiken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 14:41

Kun je die bouten er niet af slijpen?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 15:03

Klusjesman heeft helaas al aangegeven niet te kunnen in dit korte tijdbestek, dus moet even verder zoeken.

En anders inderdaad maar een slijptol huren bij de bouwmarkt...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 15:11

Ik zou een slijptol kopen, die dingen zijn super handig en zul je nog wel vaker gebruiken :) Zó heel duur zijn ze ook niet.
Overigens kun je ook prima zónder voerbakken; ik had ze ook ooit in de stallen hangen en heb ze er na wat jaren uitgesloopt en nu eten ze gewoon uit een grote rubber bak van de grond.
De bedding heb ik nooit op de eerste meter liggen alleen achterin als 'bedje'. Als de stallen 's ochtends zijn uitgemest en aangeveegd gaan de deuren dicht en komen ze hooguit binnen ergens tussen 7-8 om te eten. Dus dan is de vloer nog schoon.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 15:24

Ja, zullen we ook nog wel moeten kopen. Maar wil dan even uitzoeken welke handig is etc. En daar heb ik nu geen zin in en de rest van de week geen tijd voor :+.

Voeren heb ik overigens ook eigenlijk altijd vanuit bakken op de grond gedaan. Heb nog wel twee van die bakken onderweg die je aan de tralies/over een rand heen kan hangen. Mijn merrie wil namelijk nog wel eens ongeduldig zijn met haar voer en dan haar voervoeten op de rand parkeren waardoor zo'n ding de hele stal door gekegeld wordt. Maar dat is voor nu zeker goed genoeg.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 17:59

Heb je geen kruipolie staan, blauwe bus volgend mij heet het WB40 , daar krijg heel veel mee los. Action wibra hebben het vaak wel staan.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 18:37

Hebben we wel, maar de moeren zijn zo 'rot'/doorgeroest dat ik denk dat het daarmee ook niet gaat lukken. Ben in elk geval klaar met zo onevenredig veel tijd in een paar van die rotmoeren steken haha. Morgenavond worden ze voor me weggehaald *\o/*

Verder viel, OEPS, deze kast spontaan uit elkaar
Spoiler:
Na een paar welgemikte flinke rammen met mijn vuisthamer :+

Afbeelding

Het was volgens de plattegrond in de verkoopadvertentie een inbouwkast. Inbouw betekende in dit geval dat hij dus met flinke spijkers aan de muur vastgespijkerd zat _O-
Afbeelding

Zat ook lekker het weer in...
Afbeelding

Dit was overigens de vloerbedekking die uit deze kamer kwam. Bijna chemisch afval... (lag er al in toen hun huis kochten in '85).
Afbeelding

Er was ooit lekkage geweest onder de wastafel. Lek is wel gerepareerd, maar de vloerbedekking hebben ze laten liggen. Onder de vloerbedekking lag board. Dat zag er dus zo uit.
Was inmiddels wel echt heel erg droog en eenmaal de board eruit was het gewoon ok gelukkig. Behang is ook duidelijk vochtig geweest, maar geen schimmel er onder.
Afbeelding

Dit was overigens het 'blad' van dat barretje aan de achterkant. Die ga ik nog even bewaren ergens om te kijken of ik daar wat tegeltjes heel uit kan kijken. Geen idee nog of en wat ik er mee ga doen, maar die rondjes vind ik nog wel komisch.

Afbeelding

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 18:46

Als je gaat verven, kun je onder de muur i.p.v. kranten ook oud tapijt of vuilniszakken neerleggen. (Die laatste wel even vastmaken met tape.) Vind dat zelf een stuk prettiger werken! Herbruikbaar en het blijft gewoon op de plaats liggen.

Ben zo benieuwd hoe het eruit gaat zien! Heb je al ideeën voor het interieur of een stijl?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 18:53

Mijn moeder had nog heel veel van die dunne plastic afdekspul liggen voor het verven. Dat hebben we in de keuken gebruikt is wel handiger dan kranten. Maar had een krant binnengekregen dus dacht gebruik ik die mooi inplaats van weer plastic :+ . Ideaal is het inderdaad niet helemaal. Maar voor deze toch lege hoek voldeed het wel even prima.

Qua stijl moeten we nog een beetje een middenweg vinden tussen wat we samen mooi vinden. Waar we het wel over eens zijn is dat we beide graag een hoog afwerkingsniveau willen voor de eindsituatie, waarschijnlijk een mix van industriële, landelijke en botanische elementen. Maar de 'eindinrichting' is nu nog wel een beetje een ver van ons bed show hoor :D

Deze webshop heeft bijvoorbeeld wel dingen die ons beide wel aanspreken;
https://www.robuustetafels.nl/

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 19:24

Staan hele mooie dingen bij...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 02:18

Ben wel nieuwsgierig als je deels het huis laat staan, moest dat of wil je dat? Ook voor de 2 andere bokkers die dus echt alles gestript hebben....
En is het gelijk aan nieuw bouwen, goedkoper of duurder? Als je even een gemiddeld vrijstaand huis neemt.

MarliesR, lekker bezig zo!
Fijn day die bak verwijdert wordt. Zo een metalen bak lijkt me ook niet erg fijn eigenlijk met die scherpe randen.
In onze stallen hingen van die groene plastic bakken, maar ik gebruik ze niet. Eentje hebben de paarden zelf netjes verwijdert.

Wij hebben van die flexibele voeremmers. Eigenlijk omdat wij altijd buiten voeren. Nu voeren we er 2 op stal, maar geven ze gewoon die emmers. Ze pletten ze wel, gooien ze om en staan erop en erin, maar dat kunnen ze wel hebben. Heb ze denk ik nu 3jr van de Action.
Onze shet gooit er letterlijk mee.
Maar ik doe het ook vanwege de kleurtjes en het klaarzetten. Ik zet voor mn man klaar en hij weet wel wie wat krijgt, maar ziet aan de kleuren welke van wie is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 10:19

Hier ook flexibele bakken, maar dan van rubber. Ik denk dat ik die onderhoud als dik 10 jaar heb :)
Afbeelding

JlnG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 14:07

@superpony: ik kan enkel voor België spreken, maar als je zo grondig renoveert dat het bijna een nieuwbouw is (zoals in mijn geval) kan het best zijn dat je duurder uitkomt: je betaalt immers al de woning die erop staat incl de grond i.p.v. enkel de grond. Dan heb je nog alle sloopkosten + materialen + werkuren om alles weer op te bouwen. Als je 60% van de bestaande buitenmuren behoudt wordt het in België als renovatie beschouwd (6% btw op materialen, aannemers,..), maar anders dus nieuwbouw (21% btw).
Anderszijds denk ik niet dat wij een grond hadden kunnen kopen die zo groot was dat als we aan alle stedenbouwkundige regeltjes voldeden een woning konden bouwen (en betalen!) als die waarin we nu aan het werken zijn. Maar dat is per woning verschillend denk ik..

Edit: in ons geval dus ‘moeten’ om die renovatieregel te behouden. Anders moesten we volgens de bouwvoorschriften langs weerszijden 3 meter van de perceelsgrens weg blijven, terwijl de huidige woning aan beide kanten op de grens staat. Dit zou betekenen dat de woning i.p.v. 19 meter breed slechts 13 meter breed mocht zijn in geval van nieuwbouw.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 14:32

JInG, dank je wel. Wij komen nogal wat huizen tegen die dan nog gesloopt moeten worden of grondig gerenoveerd.
Eerst sloeg ik ze over, omdat het me te lang duurde dan. Maar inmiddels al zolang aan het zoeken en rondkijken, dat we nieuwbouw aan het overwegen zijn. Persoonlijk vind ik de standaard huizen qua uiterlijk niks en zie op tegen de bureaucratie, maar het heeft wel veel voordelen, zoals energiezuinig en deels naar eigen wens bouwen en indelen. Helemaal naar eigen wens, dus laten ontwerpen wordt dan weer iets te duur. Vandaar mn vraag, omdat ik vaak het karakter van huizen wel zou willen behouden.

Waar je mag bouwen op een kavel, vind ik ook zoiets....Kwam laatst een te slopen huis tegen en plek voor nieuwbouw was al aangegeven, maar was voor ons qua indeling nadeliger omdat kavel net iets snal was als je een fijne rijbak wil.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 19:37

Ik denk niet dat het goedkoper geweest zou zijn als wij het huis gesloopt hadden en nieuwbouw gepleegd. Zéker niet sneller. Na drie maanden woonden we erin, ok nog niet helemaal klaar, maar bewoonbaar.
Voordeel van alles grondig strippen is dat opbouwen sneller gaat dan proberen de oude zooi erin te verwerken.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 21:36

Flextubs zijn ideaal! En die zware rubberen nog fijner. Ik heb jaren geleden iets van 6 flextubs (namakers) gekocht voor €1/stuk. Die zijn inmiddels wel allemaal gesneuveld haha.

Maaaarrrrr *\o/*
Afbeelding

Echt enorm blij mee!
Vandaag ook extra pallets bijgehaald zodat daar vrijdag de EquiBedding zakken op kunnen en ik straks nog wat extra hooi en stro (om te knabbelen) kan inslaan.

Nog 'even' naar de Veluwe op en neer geweest vanwege een hoefsmidafspraak. Dat heb ik geweten... Op een uur reistijd nog 40 minuten file en vertraging {:)-:( . Man wat waardeloos! Maar merrie staat weer netjes op de voetjes en gelijk 95% van de inhoud van de stalkast meegenomen (man wat verzamelt een mens een rotzooi :D ).

De hogedruk reiniger erdoor zal helaas wel voorjaar worden. Zowel qua tijd als weer nu. Sowieso erg koud werkje, ook met warmer weer. En een warme douche kunnen we nu nog niet nemen daarna :brr: . Waarschijnlijk wordt de douche volgende week maandag geïnstalleerd! Dat dan weer wel.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 21:45

Gelukt :)) geen idee wat flextubs zijn :?

En wanneer is het plan dat de paardjes komen
(of is 95 % inhoud van je stalkast dubbel aanwezig/niet nodig bij je paard := )

Groet Karin.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 21:52

Flextubs zijn van die flexibele kunststof emmers/bakken.

De paarden komen 24 december!!

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 22:07

MarliesR schreef:
Flextubs zijn van die flexibele kunststof emmers/bakken.

De paarden komen 24 december!!

Dank voor je toelichting dacht dat het een speciaal gereedschap was
waar mee je die oude voerbakken ermee afgehaald had :=

En dan is het aftellen dat ze komen en praktisch om alvast de spullen te verhuizen :j

Groet Karin.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 22:54

Om een idee te geven van hoeveel turf er nog uit de derde stal gehaald moet worden...
Stal waar het al uit is
Afbeelding

Deze stal achterin...
Afbeelding

Gewoon tot halverwege het muurtje haha. En het loopt rap op...

Ook het stoepje even weer aangevuld. Gaat de schoonheidsprijs niet winnen en had geen zin om zand onder de al verzakte tegels weer aan te vullen. Maar het is functioneel zo en weer veilig. Zeker voor zo alles met de hand. In een later stadium maar eens netjes erin leggen.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 08:34

Kun je niet een sjofeltje lenen bij iemand en de turf er in 1 x uitscheppen/losscheppen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 08:50

Ach dat stoepje ligt waarschijnlijk sowieso weer binnen no-time onder het zand, als jezelf en de paarden dat mee gaan lopen. Zelf bij een verhoogde stoep tov het zand heb je dat, laat staan als de tegels er al in liggen :P

Maar dan nog maakt het wel een stevigere onderlaag natuurlijk :j

Die rubber bakken van DD gaan volgens mij eeuwig mee, wij hebben ze ook. Van die plastic Action achtige bakken die scheuren toch op een gegeven moment.

Ik vind wel dat die rubber bakken heel erg goor worden, ze zijn niet helemaal glad van binnen en er blijft dan allemaal slurrie van brokkenresten aan zitten want ze regenen hier nog wel eens nat ook.