Overlast buurman wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 18:04

Bloodymary schreef:
Tigress schreef:
als ik de link volg naar artikel 431 kom ik hier op uit. Is dit niet van toepassing bij TS? Haar nachtrust wordt er toch door verstoord :o?

Titel II. Overtredingen betreffende de openbare orde
Artikel 431 Met geldboete van de eerste categorie wordt gestraft hij die rumoer of burengerucht verwekt waardoor de nachtrust kan worden verstoord.

Dat klopt, dat komt uit het Wetboek van Strafrecht. Maar dan moet het dus heel erg zijn. Het is niet wat hier gezegd word, na 22.00 uur en bij zoveel decibel ben je in overtreding. Dat is gewoon niet waar.

Aah zo! Begrijpelijk, dank voor je uitleg :j

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 18:10

Jante schreef:
Het verschil tussen hinder en overlast? En waar fixeer je je op.
In burenoverlast zijn er een aantal wegen te bewandelen.
Dossier opbouwen , buurtbemiddeling , klachtenregistratie bij de woningbouwvereniging ( verhuurder) ...... Meldingen bij de politie
Per 1 juli is de nieuwe asowet van kracht dat schijnt meer daadkracht te geven.....
Allemaal procedures die zouden moeten werken naar een oplossing, ik heb ze allemaal bij de hand gehad ( behalve dan de asowet :D )
Mij heeft geholpen in gesprek blijven , blijven groeten en vragen hoe het gaat, maak complimenten over ..... en geef aan in redelijkheid wat overlast geeft.
Fatsoen is niet voor iedereen hetzelfde, in mijn situatie heeft het zich opgelost door juist het zelfde terug te doen een " blaffende en piepende pup"....de nieuwe vriend van mijn buurvrouw blijkt een goede gesprekspartner en voedt zijn " vriendin" op.
Persoonlijke irritatie dat iemand geen rekening houdt met je, levert de grootste nekslag want dan doet het inbreuk, al met al heeft het mij sterker gemaakt en draai mij er tegenwoordig prima uit niks persoonlijk...... Laten voor wat het is

Helemaal mee eens. En het is ook vreselijk als je in zo'n situatie terecht komt. Dat geldt ook voor topicstarter. Het beperkt je woon- en leefgenot enorm.

Waar het mij even om ging was aantonen dat er geen wet is die zegt na 22.00 uur ben je in overtreding als je meer dan zoveel decibel geluid maakt. Want zo werd het hier gesteld en die wet bestaat dus niet.

De Wet Aanpak Woonoverlast (wat jij de Asowet noemt) geeft de Gemeenten bevoegdheid om eerder en harder op te treden als zich iets voordoet. Wat blijkbaar, erg genoeg, nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 18:36

Bloodymary schreef:
Anoniem schreef:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -in-de-wet

Rijksoverheid, lijkt mij best betrouwbaar. :o

Dat had ik net ook aangehaald en daar staat dus dat er geen landelijke regels voor zijn. En dat ze adviseren om het samen op te lossen. Voor geluid door particulieren. Door bedrijven is het anders.

Ja géén wet dus.

Jante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 18:42

ja dat klopt ,de overlast voor overdag/'s avonds kent geen meetbare grenzen, en een bijzonder verschijnsel als je goed contact met iemand hebt lijkt de overlast te verminderen *\%/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 18:50

Anoeska schreef:
Onzin, er is geen wet die zegt dat je om 22:00 uur stil moet zijn. Zou kunnen dat het gemeentelijk is vastgelegd in een APV, maar landelijk is daar geen wetgeving voor. Ik zie het anders graag.

Dit dus. En iedere gemeente heeft helaas ook de mogelijkheid om zijn eigen APV te maken en ook zijn eigen beleid om dit wel of niet te handhaven.. *leest nu weer even braaf verder*

bruintje123

Re: Overlast buurman wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 18:51

Nou weer wat geleerd dus :)
Hier staat dat dus wel in de APV en in ons vorige gehucht dus ook.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 19:58

Artikel 431 Met geldboete van de eerste categorie wordt gestraft hij die rumoer of burengerucht verwekt waardoor de nachtrust kan worden verstoord.

Als je belt rond een tijd dat in jouw buurt men als gewoonte heeft te slapen, dat kan 22.00 uur zijn maar ook 23.00 uur, dan is het burengerucht...soms zijn er forensenwijken waar men vroeg het mandje op zoekt...maar als jij op een door de weekse avond om middernacht of zelfs later wakker gehouden wordt of gemaakt, dan heb je zeker recht te bellen..

Zelf zou ik regelmatig om 22.00 uur wakker gehouden te worden terwijl je altijd rond die tijd wil gaan slapen, dit als burengerucht zien...als je overlegt met de plaatselijke wijkagent, gewoon ff bellen, en dit zo bespreekt, hoor je meteen wat hij vind..en wellicht sta je in je recht...dan is er natuurlijk de APV, maar hier heb je een organieke wet die altijd boven de APV staat.

Ik zou de buum met dit wetsartikel om de oren slaan en hem de keuze geven...

Succes!

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 20:45

Indestal schreef:

Als je belt rond een tijd dat in jouw buurt men als gewoonte heeft te slapen, dat kan 22.00 uur zijn maar ook 23.00 uur, dan is het burengerucht...soms zijn er forensenwijken waar men vroeg het mandje op zoekt...maar als jij op een door de weekse avond om middernacht of zelfs later wakker gehouden wordt of gemaakt, dan heb je zeker recht te bellen..

Zelf zou ik regelmatig om 22.00 uur wakker gehouden te worden terwijl je altijd rond die tijd wil gaan slapen, dit als burengerucht zien...als je overlegt met de plaatselijke wijkagent, gewoon ff bellen, en dit zo bespreekt, hoor je meteen wat hij vind..en wellicht sta je in je recht...dan is er natuurlijk de APV, maar hier heb je een organieke wet die altijd boven de APV staat.

Ik zou de buum met dit wetsartikel om de oren slaan en hem de keuze geven...

Succes!

Denk niet dat een agent direct zal beboeten. Er zal eerst controle zijn en indien de agent het terecht vindt zal deze eerst nog een waarschuwing geven. Wellicht vaker. En misschien krijgt de buurman dan ooit een boete. Intussen is wel de relatie voorgoed ernstig verstoord dan. Je moet het er maar voor over hebben om het op die manier te doen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 21:04

Boete voor geluidsoverlast krijg je echt niet zomaar. Dan moet er al over een erg lange periode veel geluidoverlast zijn en erg veel klachten zijn binnengekomen

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 23:46

Eerst ook met wijkagent gaan babbelen, hij gaat met buum in de hot tube _O- babbelen en hij zal het zeker uitleggen dat hij ij overtreding is en als de buren steeds melding maken dat hij toch echt de Sjaak is...

Maar als blijkt dat het vaak gebeurd, buuf veel aktie heeft ondernomen dan kan buum het nog wel eens zuur krijgen met een diender die dit na herhaaldelijk aanspreken op gedrag door buuf, bij de buum een Proces verbaal op maakt door zijn aso gedrag en zijn sanctie een leuk bedrag wordt...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 03:29

And again... wordt gewoon weer wakker van ze. Weet nu niet of ze in de jacuzzi zitten of gewoon buiten zitten te ouwehoeren. Weet wel dat t enorm irritant is. En weer hebben we alles potdicht zitten en kunnen we ze woordelijk horen.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 03:55

Bah zeg wat akelig. Toch maar weer n appje sturen?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 04:33

Gewoon politie inschakelen. Maak het niet moeilijker dan het is.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 06:38

Ja idd gewoon telefoontje naar de politie. Is toch niet meer normaal.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 06:44

Het valt mij op dat ts wel 17 paginas lang klaagt en wat appt naar de buurman maar nog nooit echt wat heeft ondernomen.......
De aandacht is misschien wel genoeg compensatie voor de overlast die ze ervaart :)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 07:27

Wat nooit wat ondernomen. Het is ook niet eenvoudig, je wilt duidelijk zijn zodat dat er iets gebeurt maar je wilt ook geen conflict veroorzaken. Ik snap dat wel. Bovendien reageert de buurman soms wel op haar berichten, het is alleen van erg korte duur.

Als de irritatie zodanig oploopt, zal ts wel tot andere actie overgaan.

Het op aandacht gooien is een beetje flauw.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 07:51

Ik heb meegelezen maar wil nu toch graag reageren.
Waar is het gezonde respect te vinden voor de nachtrust van je buren? Er wordt door sommigen hier gereageerd op TS of dat ze een megazeikerd is maar eens kijken als het bij jullie buren gebeurt en jullie moeten er vroeg uit om te werken!
Hier in de straat wordt er ook regelmatig visite ontvangen in de tuin en ze geven een barbeque gegeven maar er wordt altijd rekening gehouden met de buren en wordt het een luidruchtig feest worden er briefjes in de bus gedaan.
TS ik zou echt de volgende keer de politie bellen, helemaal als hij midden in de nacht in zijn bubbel zit te seksen en kletsen, zou hem een aapje sturen dat je de volgende keer de politie belt omdat je niet aan de gang blijft.
Heel veel succes!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 07:56

Precies wat chanica zegt. Ik heb ook een tijd meegelezen, maar vind het ook nu wel echt tijd voor actie ;)

Wij hebben in ons vorige huis ook een bovenbuurman gehad die uitgebreid lag te seksen met zijn vriendin. Het bed bonkte keihard tegen de muur en dat dan om half 3 's nachts :=. Vriendin/scharrel van hem keihard kreunen en hijgen, echt verschrikkelijk!
Aanbellen, aankloppen e.d. had geen zin. Hij vertikte het om open te doen. Heb briefjes in zijn bus gedaan dat ik het echt zat was.
Toen na een keer of 6 de politie gebeld en toen was het rap afgelopen met zijn nachtelijke avontuurtjes ;)!

Nu verhuisd en geen bovenburen meer. Ik vind het ook niet meer dan normaal dat je rekening met elkaar houdt. Hier zet de buurman ook wel eens zijn muziek wat harder, maar na 9 uur 's avonds gaat het echt zachter hoor :).

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 08:15

Ik zie dat je om half 3 in de nacht dit bericht hebt gebokt....

Ik hoop dat je mijn eerdere bericht hebt gelezen...jammer dat je de politie niet hebt gebeld...de volgende keer leg je je telefoon buiten en neem je het op...bel de politie, doe je hele verhaal, zet op papier welke avonden en hoe laat het steeds was, dus graaf in je geheugen en bel!!

Op deze manier heb je het respect van je buum al lang verloren hoor, hij gaat er nu van uit dat jij nooit wat terug doet...

Kan tot september mooi weer zijn en als ze verwarmd water hebben met een rode warmte lamp er bij, dan kun je nog tot oktober deze ongein verwachten en binnenshuis gaat dan ook allens door..

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 08:23

Billy schreef:
Het valt mij op dat ts wel 17 paginas lang klaagt en wat appt naar de buurman maar nog nooit echt wat heeft ondernomen.......
De aandacht is misschien wel genoeg compensatie voor de overlast die ze ervaart :)

Ehhhh wtf? Ik geil niet op aandacht :o

Nou weet je wat t is ik wil wel stappen ondernemen maar ik woon hier niet alleen he :) mijn vriend wil het proberen op te lossen door hen aan te spreken. Ikzelf ben dat stadium al voorbij en wil in elk geval de wijkagent bellen voor info en even bij meerdere achterburen aanbellen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 08:26

Hebben jullie hem dan al aangesproken?
Je vriend?
Ik denk zo, hij slaapt er dus wel doorheen en vind het dus moeilijk om voor zichzelf op te komen en schuift het voor zich uit.

Tipje....elke keer dat JIJ wakker wordt, maak je hem ook wakker en houd hem wakker....na een paar keer, staat vriend in boxer short naast je buum hoor! :+ en dan zal het lieve vriendelijke gesprek wat hij in zijn hoofd heeft te gaan voeren, wel in een andere toon zijn...

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 08:26

Ik kan me ook heel goed voorstellen dat je geen burenrel wilt veroorzaken en het dus met een beetje zorg wilt aanpakken. Ga er maar vanuit dat die man hier nog wel een tijdje woont en je zit er ook niet op te wachten dat hij gaat lopen rellen.

Ik denk dat de wijkagent inschakelen ook een goede volgende stap is. Buum weet dondersgoed dat hij overlast veroorzaakt. Verwacht hij echt dat je hem iedere nacht gaat appen? Dat lijkt me namelijk wat overbodig. Het komt op mij over alsof hij nu aan het provoceren is.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 08:28

Haha vriend wordt ook wakker en ook wel eens als ik nog wel slaap :) dus die heeft er net zoveel last van als ik heb. Enige verschil hij hoeft pas om half 9 uit bed en ik half 7.

@jolien dat idee heb ik ook. Vorige keer nadat we hem hebben aangesproken was ie de nacht erna ook buiten aan het schreeuwen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 08:37

Wijkagent had ik al geoppert...en de politie komt eerst praten met de beller en dan kan je altijd nog er voor kiezen dat ze alleen melding maken en dat in die week de wijkagent langs gaat omdat er klachten uit de buurt zijn gekomen....jij wordt niet bij name genoemd...
De eerst volgende keer bel je weer, de politie gaat direkt bij hem langs met wederom klachten uit de buurt.

Een rel kun je nooit voorkomen als je samen leeft met iemand die asociaal is! Maar laat je het op zijn beloop dat verzeker ik je dat het van kwaad tot erger wordt.

Zo hadden wij dus ook zulke buren die midden in de nacht het "scheit aan de buren liedje" keihard aanzette..
Maar er is dus wat gebeurd, na hun diepnachtelijke terraszitten met hun aso buren keer op keer was ineens totaal over! Ik bedoel maar.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 08:41

Joh, licht nou de verhuurder in! Ik ben een ervaren antikraak-oppasser en echt, overlast wordt niet geaccepteerd. Overlastgevers worden zonder pardon uit hun huis geknikkerd na klachten van de buurt.
Bij mij staat het ook zo in mijn contract.
banketstaaf dat die vent dan op straat komt te staan, maar hij maakt gewoon misbruik van het feit dat jullie geen (formele) stappen ondernemen. Hij zoekt de grens op lijkt het en gaat steeds een stapje verder. Dit houdt niet op hoor.