Bokkers die wachten op hun nieuwbouwwoning

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 16:07

Het liefst alles in 1x, maar als daar niet financiële ruimte voor is willen we in ieder geval beneden en 1 slaapkamer helemaal af hebben. Dan kunnen we in ieder geval comfortabel leven en komt de rest later wel

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 16:54

Mirjamsel, is dat zo? Ik dacht dat je nog maar 3% kan mee financieren en anders een aparte lening moet afsluiten.

Miriam, ik vind het lastig om een indicatie te geven. Ligt aan hoeveel je uit wil geven, waar je kan slagen en hoeveel spullen je nodig hebt. Het kan gaan van bestek en borden tot koffiezetapparaat, gordijnen en trapbekleding tot een kledingkast. Jullie moeten de keuze maken wat jullie in eerste instantie nodig hebben en hoeveel geld je eraan uit wil geven. Je kan bijvoorbeeld ook via marktplaats spullen kopen ipv alles nieuw in de winkel.

Wijslander

Re: Bokkers die wachten op hun nieuwbouwwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:17

Oké, ik zit heel even in de stress. Ons huis wordt 3 september opgeleverd. 24 juni hebben wij getekend onder voorbehoud van financiering. We hebben intussen verlenging aangevraagd tot 18 september.

Hoe zit het nu met bouwrente? Uit mijn hoofd hebben wij hiervoor 3000 euro opgenomen in de hypotheek, maar is dat genoeg? Kan het zijn dat we hiervan straks nog een rekening van de aannemer krijgen?

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:35

Wieldop schreef:
Mirjamsel, is dat zo? Ik dacht dat je nog maar 3% kan mee financieren en anders een aparte lening moet afsluiten.

Miriam, ik vind het lastig om een indicatie te geven. Ligt aan hoeveel je uit wil geven, waar je kan slagen en hoeveel spullen je nodig hebt. Het kan gaan van bestek en borden tot koffiezetapparaat, gordijnen en trapbekleding tot een kledingkast. Jullie moeten de keuze maken wat jullie in eerste instantie nodig hebben en hoeveel geld je eraan uit wil geven. Je kan bijvoorbeeld ook via marktplaats spullen kopen ipv alles nieuw in de winkel.

Oohhh ik snapte niet precies hoe het zat hoor.. Met getallen enzo moet je niet bij mij aankomen.. Bleek alleen bij ons dat we een leuk bedrag mee konden financieren, hebben nu gekozen om daar de keuken en vloer beneden van te doen. Maar hoe dat verder zit :P was in ieder geval net niet genoeg geld voor de uitbouw.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:49

Mirjamsel schreef:
Wieldop schreef:

Oohhh ik snapte niet precies hoe het zat hoor.. Met getallen enzo moet je niet bij mij aankomen.. Bleek alleen bij ons dat we een leuk bedrag mee konden financieren, hebben nu gekozen om daar de keuken en vloer beneden van te doen. Maar hoe dat verder zit :P was in ieder geval net niet genoeg geld voor de uitbouw.

Wij hebben afgelopen week gehoord dat je meerwerk ook kan meefinancieren in je hypotheek, tot op zekere hoogte, maar meer dan die 103%. Maar nu weet ik ook even niet meer hoe het zit :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:22

Keuken, meerwerk en zelfs tuin kan bij nieuwbouw nog wel mee, maar sowieso niet meer dan wat je budget zou zijn natuurlijk.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:52

Maar dat snap ik dan niet helemaal, want bij de hypotheekadviseur kregen we te horen dat je maar tot 103% mocht meefinancieren. Dus hij zei dat het niet meer mogelijk was om zoals vroeger je hele inrichting in je hypotheek te doen

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:55

103% na meerwerk geloof ik.. Weet het ook allemaal niet precies.. Maar het ligt ook allemaal aan je inkomen enzo :)

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:30

Mirjamsel schreef:
103% na meerwerk geloof ik.. Weet het ook allemaal niet precies.. Maar het ligt ook allemaal aan je inkomen enzo :)

Klopt 103% indien je loon toereikend is.
Dat kan dus bijvoorbeeld waarde huis 100% + 3% van de KK zijn. Dan moet je nog 3% KK zelf financieren.

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:20

Miriam91 schreef:
Maar dat snap ik dan niet helemaal, want bij de hypotheekadviseur kregen we te horen dat je maar tot 103% mocht meefinancieren. Dus hij zei dat het niet meer mogelijk was om zoals vroeger je hele inrichting in je hypotheek te doen

Miriam, klopt. Wij hebben precies hetzelfde. We kunnen ook geen meerwerk ed mee financieren, als we dat zou willen.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:05

Sammie schreef:
Keuken, meerwerk en zelfs tuin kan bij nieuwbouw nog wel mee, maar sowieso niet meer dan wat je budget zou zijn natuurlijk.

Dan moet je je huis laten taxeren na verbouwingen. Als dat beduidend hoger is kun je meer lenen. Anders is het momenteel idd 103 % van de waarde van het huis. De rest zul je zelf bij moeten lappen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 09:15

Das bij Bestaande bouw, niet bij nieuwbouw. Bij nieuwbouw is er geen situatie na de verbouwingen. Bij bestaande bouw kun je die taxatie voor de verbouwing doen, dan heb je immers het geld nodig.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:59

Klopt het dat het normaal is je huis de eerste week na oplevering te drogen met grote ventilatoren oid? Of hoeft dat alleen als je direct wil gaan stucen?

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 11:37

Ik heb wel begrepen dat je een voorschrift krijgt over het aanzetten van de verwarming met een schema over de temperatuurstijging per dag om te voorkomen dat je scheuren in het stucwerk krijgt.

Mijn woning is al sinds juni waterdicht, dus dan hoeft er volgens mij niet heel veel meer gedroogd te worden.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:58

Ik heb geen idee wat gebruikelijk is.. Weet wel dat stucen afgeraden wordt bij nieuwbouw.

Zometeen naar de notaris om te tekenen!

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:21

Je krijg als het goed is idd een stookprotocol om het scheuren te voorkomen.
Stucen wordt idd wel afgeraden, omdat je met een jaar gegarandeerd scheuren heb, iig bij de overgang van de muur naar het plafond. Wij gaan voor renovlies om dit te voorkomen.

Spannend Mirjamsel!

Bij ons schiet het nu lekker op, plafonds zijn gespoten, afwerking van elektra is aan de gang (meeste stopcontacten zitten er in), de voordeur is geplaatst. De kozijnen (iig beneden) voor de binnendeuren moeten nog wel geplaatst worden en ik weet niet of de verwarmingsinstallatie er in zit. Helaas kunnen we nu niet naar binnen, deur zit op slot, maar proberen nu zo veel mogelijk door het raam naar binnen te gluren ;)

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:25

Truf bedoel je renovlies en dan toch stucen? Of daarover behangen?
Succes Mirjamsel!

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 12:52

Hier ook renovlies en daarover sauzen om scheuren te voorkomen. Vanuit het project zijn de wanden wel gestuct, dus die worden voor het overgrote deel met renovlies gedaan.
Ik ga van de week weer eens kijken, misschien zijn ze al begonnen met de bouw van het schuurtje.

Ter plekke valt weinig te zien, omdat het hek vrij ver van de bebouwing af staat en er folie over de ramen zit :(

Weten jullie meer over de termijn die staat voor aankondiging oplevering en de daadwerkelijke aankondiging? Ik begreep dat ze dat best kort van te voren bekend gaan maken, waardoor ik nog geen planning kan maken voor de keuken, vloer, behanger etc.

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:24

Wat Marsu zegt idd, de muren worden behangklaar opgeleverd, daar gaat renovlies overheen en wordt gesausd.

Jammer dat je weinig kan zien, wij konden redelijk makkelijk om de hekken heen en de hekken stonden gewoon langs de weg, dus niet een heel terrein dat afgesloten was.

Oktober vorig jaar kregen we de prognose augustus/oktober 2015, toen moest er nog begonnen worden met heien. In april dit jaar werd het week 38/43 (september/oktober) en in juli werd het week 40/44 (oktober). Ik verwacht de definitieve datum ongeveer 2 weken van te voren te horen, dat was bij mijn schoonzusje ook het geval (zelfde aannemer). We kunnen over 1 week de brief al krijgen *\o/*

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:08

Wij verwachten deze week de brief! In december begonnen met heien, en ze zijn steeds goed op schema blijven lopen. Ze gaven voor de zomervakantie aan week 40 en dat zal het nu ook worden waarschijnlijk. Ook wij nemen renovlies en daarna eroverheen verven.
Kwa afspraken hebben wij de voorlopige prognose doorgegeven en afgesproken te plaatsen zoveel weken na oplevering en dat gaf nergens problemen. :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:41

Hier ook glasweefselbehang, oftewel renovlies.

Vorige week is onze woning opgeleverd en voor de keuring hadden we iemand bij ons via http://www.bouwexpertisevergelijk.nl/NL/index.html. De service beviel mij van tevoren al een stuk beter dan die van Vereniging Eigen Huis en de keuring scheelde ons ook nog eens €75,-, dus was de moeite waard om te proberen.

Ons huis is van boven tot onder grondig geïnspecteerd en er waren nog 2 puntjes die even aangepakt moesten worden, maar verder is de woning helemaal goedgekeurd :D

Nu wachten op het definitieve akkoord van de hypotheek en daarna de sleutel... Nog even volhouden!

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:58

Oh spannend! Bijna de sleutel!

Betekent behangklaar dat er geen voorstrijk meer op de muren hoeft?

Vandaag had iemand foto's van de bouw op de Facebookpagina van de wijk gezet.. Begint er gelijk weer iemand over dat de nieuwe bewoners alle parkeerplekken in gaan nemen. Heeft ze bij eerdere berichten er ook al bijgezet.. Hoop niet dat ze tegen die tijd dat wij er zitten er een spelletje van gaat maken van "ik woonde er eerder!" Want dan krijgen we toch echt ruzie :P Er zijn trouwens per huizenblok 2 parkeerplekken per woning gebouwd en die vrouw woont in het appartementencomplex ernaast (met privé parkeerplekken) dus ze moet niet zeuren..

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:17

Haha wat een gezelligheid!! Altijd leuk een nieuwe buurt.
Bij ons eindelijk vandaag de eerste werkzaamheden begonnen het graven!!

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:30

Heb het even opgezocht, behangklaar betekent alleen dat de oneffenheden weggewerkt zijn. Het is wel sterk aan te raden de muur verder te behandelen, bv voorstrijk (verder dan Google gaat mijn kennis niet hoor ;) )
Laatst bijgewerkt door Truf op 08-09-15 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 18:35

Ik twijfelde ook over voorstrijk. Ben er inmiddels wel achter dat de voorstrijk van de Hornbach de voordeligste is.