Mijn weg naar (deels) zelfvoorziening.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maflinger_S

Re: Mijn weg naar (deels) zelfvoorziening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 23:03

Wat een tevreden varkentjes met strakke kontjes :D. Die foto's ... echt te grappig. Jammer van de kuikentjes maar je wordt er zo wel in rap tempo wijzer van. Straks groenten en vlees uit eigen tuin, klinkt lekker.

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 07:20

Wat een leuke fotos weer! hoelang duurt het ongeveer voor je de eerste groenten op kan eten?

En eet je de ganzen ook?
Ben benieuwd hoe die smaken haah

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 08:48

Dat ligt er echt aan welke groente. Radijsjes en sla hebben we al kunnen oogsten, boontjes hebben we bijvoorbeeld pas in mei kunnen zaaien, dus dat duurt nog even.

De ganzen die we begin het jaar hebben laten slachten liggen nog in de vriezer.
Ik ben bang dat die harstikke taai gaan zijn, net zoals de kip, omdat ze al wat ouder zijn.
Voor de soep of de honden zijn ze wel weer goed.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 09:03

Elise_0o schreef:
Af en toe huur ik mijn vader en vriend in voor de zware klussen in ruil voor eten :P

_O-

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 23:04

Elise_0o schreef:
Dat ligt er echt aan welke groente. Radijsjes en sla hebben we al kunnen oogsten, boontjes hebben we bijvoorbeeld pas in mei kunnen zaaien, dus dat duurt nog even.

Ik ben bang dat die harstikke taai gaan zijn, net zoals de kip, omdat ze al wat ouder zijn.

Als je ze juist klaarmaakt kunnen ze niet taai zijn ;) . Hier al jonge gans klaargemaakt die mijn vader opgekweekt had, maar ook oudere van de jacht, en allebei heel erg lekker!

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:18

leuk om weer foto's te zien! Vind zowel je dieren als je moestuin leuk om te zien en er over te lezen. :-)

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 08:38

Madeliefje schreef:
Elise_0o schreef:

Als je ze juist klaarmaakt kunnen ze niet taai zijn ;) . Hier al jonge gans klaargemaakt die mijn vader opgekweekt had, maar ook oudere van de jacht, en allebei heel erg lekker!

Heb je een recept? :p

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:40

Ik heb het nog nooit gegeten, ben wel eens benieuwd!

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:07

Citaat:

Ik zou ook graag een bereidingswijze / recept weten , een oudere die niet taai wordt is mij nog niet gelukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 12:36

Laatst heb ik toevallig ganzen van de jacht gekregen, van drie verschillende dieren. Het waren borststukken en die heb ik zo klaargemaakt:

Eerst dichtschroeien in een braadpan, eruit halen en de volgende borststukken dicht schroeien (hoog vuur, dikke laag boter in de pan). Het vlees moet een mooie bruine kleur krijgen, maar niet te lang laten schroeien, hier wordt het vlees droog van!

Na alles dichtgeschroeid te hebben, het vuur lager, alle borststukken in de pan (even passen en meten soms) en water erbij zodat ze voor de helft onder water staan. Hierin heb ik een thee-ei gehangen waar laurier in zat, heb ik er oregano en basilicum overheen gestrooid en ook in de jus-in-wording gedaan. Vervolgens de deksel er op en 3 tot 4 uur laten sudderen.

Na ze uit de pan te hebben gehaald, in stukjes gesneden en opgegeten. Dit is naturel lekker, met kruidenboter/knoflooksaus, al dan niet in combinatie op een stuk witbrood :)!

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 12:39

Wat ik doe, is de borst eruit snijden en die klaar maken zoals eend. Dus nog rood eten!! Sausjes die je erbij maakt kan je kiezen, staat genoeg van op internet te lezen.

Dan maak ik de poten en de vleugels meestal de dag erna klaar (omdat we toch maar met twee personen zijn en aan gans toch wel wat eten is). Ik heb het een keer op slow coocking principe gedaan aan de hand van een site. 8 uur de poten en vleugels in een schaal volledig onder in olie op 90 graden in de oven. Zo wordt eigenlijk rillet gemaakt (iets typisch in frankrijk). op de site staat in ganzenvet of eendenvet, maar gaat ook perfect in gewone olie. Na die 8 uur haal je ze eruit en eet je ze warm op! Echt heerlijk, en mals zijn ze zeker. Ofwel maak je ze klaar als een stoofschotel: doe boter in een kom bak ze rondom aan op hoog vuur, doe op laatste ajuin erbij en blus met bier. Doe er stoofkruiden bij en laat op het zachtste vuur 2 uur staan. Af en toe omdraaien. en het kan eigenlijk zo ook niet anders dan lukken hoor. Het belangrijkste is gewoon dat alles traag kan garen en zo het vlees mals wordt! Zo wordt het taaiste beest ook mals ;-). hopelijk zijn jullie er iets mee.

ps: hier staat oorspronkelijke recept van rillet, ook hoe je gans moet kuisen enzo ;-). http://kokenmetkanker.blogspot.be/2008/ ... -gans.html
http://kokenmetkanker.blogspot.be/2007/ ... ebout.html

Hier vanavond wilde eend op menu, morgen schaap die we zelf gekweekt hebben en de dag erna wilde duivenborstjes ;-).
Laatst bijgewerkt door Madeliefje op 23-05-14 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 12:43

spruitjee: laat jij je borststukken dan helemaal bruin bakken? Want borst wordt normaal altijd maar kort aangebraden zoals eend? en als je ze in water zet dan wordt je vlees gekookt? Normaal wordt het altijd in een op basis van alcohol gedaan omdat het dan nog malser wordt. Maar eigenlijk nooit borsten, doe worden meestal gebakken. Nu ja smaken verschillen he ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 12:50

Dat bedoelde ik ook met dichtschroeien, en dat zo lang dat ze wel bruin worden :P Hangt er een beetje tussenin :) Ik wil de volgende keer zeker met alcohol proberen, maar ondanks het koken in water waren ze best mals! 1 was wat taaier, maar of ik heb die te lang laten schroeien of dit was een oudere gans, maar dat weet ik zo niet meer :)

Gelukkig dat smaken verschillen! :P

Rillet wil ik ook nog wel eens proberen, klinkt lekker in elk geval ^^

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 13:27

Ik bedoelde eigenlijk dat je borst maar kort bakt en zeker niet laat stoven in vocht. Dus mij duurt het voor borsten maar een kwartier a 20 minuten en ze zijn volledig klaar dat bedoelde ik eigenlijk ;-)

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 13:43

Iemand een tip tegen naaktslakken? Ze hebben al mijn baby-sla opgegeten :-/

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:50

Loop eenden (volgens mijn stiefvader HET middel tegen slakken, die laat ze elke dag even door de moestuin scharrelen)

TS je biggen zien er ..... euh....lekker uit :9

Madeliefje hoe smaken duivenborstjes? Is dat vergelijkbaar met kip?

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:56

Aikon: nee totaal niet! Het is donkerrood vlees en ik vind het meer van biefstuk weg hebben. Je moet er ook niet superveel van eten, vult goed! Kip is erg licht en wit vlees, duif meer een wildsmaak en veel zwaarder maar ik vind het erg lekker! Wij eten het hier als het vlees nog rosé is.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 15:02

Ah stoven dus!
Ga het volgende week eens proberen, ben benieuwd! ☺️

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 15:05

Klinkt lekker madelief, ik ben niet zo'n kip-eter en heb wel vaker gehoord van duif maar ze konden mij niet zeggen hoe dat smaakte. Maar het is wel de moeite waard omdat eens te proberen. Maar waar haal je zoiets? :D (Heb genoeg houtduiven in de buurt }> maar toch maar ergens kopen O:) )

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 15:24

elise_Oo: laat eens weten of het gelukt is :-)!

Aikon: ik zou het niet weten, ik ben van België. Had er wel in de makro gezien, en bij sommige slagers ook. Maar nu is het niet het wildseizoen, in het najaar heb je er dus meer kans op om ze te vinden. Hier heb ik ze van mijn vriend, die is jager ;)

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 08:42

Als je een sterke smaak uit je vlees wilt hebben zoals bij geit en schaap en mals wilt maken dan moet je het voor het klaarmaken goed wassen met azijn en water dit werkt ook goed met een oudere haan of kip.
Wij maken het vlees dan in Surinaamse kerrie ( masala) en knoflook en tomaat en zout dit moet je dan laten sudderen totdat het gaar is erg lekker.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 13:01

Ik heb 2 ganzen, dus als de eerste niet goed lukt, ga ik de 2e op deze manier doen :)

Vandaag is het hier best warm, dus kwamen we op het idee om de varkens voor de grap ons mini zwembadje te geven. Ze vonden het best wel leuk, voor zolang het duurde.. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Filmpje: https://www.facebook.com/photo.php?v=63 ... 5689101631

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 13:16

Whaha geweldig!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 13:18

_O- +:)+ :') Misschien een betonnenbad een idee? Heerlijk om ze zo te zien genieten. *\%/*

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 13:26

Ik ben al op marktplaats naar plastic (zand)bakken aan het kijken :D