[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneve

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 09:26

Overwaarde is wél eigenwoningreserve volgens de belastingdienst. Maakt niet uit hoe die overwaarde is ontstaan.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 09:32

Dat zeg ik toch ook ?
Alleen als ik mijn aflossingen weer opneem als lening, hoe wordt dit dan gezien bij verkoop?

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:25

Je kan je aflossingen in principe niet opnieuw opnemen.
DWZ je kan wel een nieuwe hypotheek afsluiten, maar daar moet wel een nieuwe verbouwing of nieuwe aankoop tegenover staan. Anders is de rente niet aftrekbaar en is het gewoon een lening. Dat kan natuurlijk altijd, maar een lening heeft (naast geen HRA) een veel hogere rente dan een hypotheek. MAW: je kan bij de bank niet je overwaarde op je huis "verzilveren" met een hypotheek. Vroeger kon dat wel, dan kocht je er een auto voor b.v., maar zo werkt het niet meer.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:01

Mootje schreef:
Meelezer breekt hier even in :D
Berdien en andere hypotheekexperts, weten jullie of mijn gedachtengang klopt?
Ik heb in een paar jaar nu bijna 40% van mijn hypotheek afgelost, wat nu te boek staat als 'onderhandse opnameruimte'. Klopt het dat wanneer ik dit weer aanvraag en mijn huis daarna verkoop dit niet wordt gezien als 'eigenwoningreserve'? Want als ik het verkoop met mijn verlaagde hypotheek, wordt dit toch gezien als overwaarde, of denk ik verkeerd :')

Nee, dit klopt niet. Zoals hierboven gezegd betekent die onderhandse opname ruimte niet dat je zomaar je hypotheek weer kan verhogen. Zomaar opnemen is dus niet mogelijk. Het wil eigenlijk alleen zeggen dat als je het zou gebruiken je voor de verhoging niet naar de notaris hoeft. Zou je het deze ruimte gebruiken voor een verbouwing oid en je verhoogt je hypotheek, dan wordt het vanzelfsprekend niet als je EWR gezien. EWR is puur de 'winst' die je overhoudt na verkoop van de woning.

Overigens kun je nog steeds je overwaarde 'verzilveren' voor bijvoorbeeld een auto. Alleen is de rente vanzelfsprekend niet fiscaal aftrekbaar en dien je dat soort hypotheken vaak versneld (bijvoorbeeld in 10 jaar) af te lossen. Dit kan natuurlijk alleen als je deze verhoging ook kunt dragen volgens de huidige! toetsnormen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:05

Thanks Berdien :)

Excalibur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:26

Meld mij hier ook weer eens.

Zaterdag hebben we kijkers voor het huis van mijn vriend. Hoop zo dat het wat wordt. Mijn appartement staat ook nog steeds te koop en denk niet dat we dat snel kwijt zijn. Het wordt wel weer beter bekeken op Funda maar er staan gewoon te veel van dezelfde soort appartementen te koop

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:41

Succes zaterdag!!!

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:52

Ik meld mij ook, ga volgende week woensdag voor het eerst een huis bezichtigen. Nog handige tips die wel handig zijn om te weten? Ik ben een beetje een leek hierin, ben wel bij de hypotheekshop voor een orienterend gesprek geweest en om te kijkn wat ik voor hypotheekbedrag ik kan krijgen. Daar is al wel het een en ander duidelijk geworden!

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 16:21

Wij wachten nog steeds op akkoord van de bank. Twee van de drie partijen zijn akkoord, maar doordat de lokale bank zo ongelofelijk traag is, is de overdracht nu ook al uitgesteld. Zo balen! Wil graag weer vooruit kunnen kijken en denken, maar de onzekerheid is zo groot. Slaap en eet er gewoon slecht van (is dan wel weer goed voor de lijn, hihi)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:34

Jeetje Moska. Wat heftig en balen dat het zo lang duurt.

Bij ons is nu alles rond. Wij hebben vrijdag de overdracht :D

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 08:27

ow super belle_boef!!!

Excalibur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:47

Zo de makelaar gesproken na de bezichtiging van vandaag. Kijkers waren positief. Vooral de man vond het huis helemaal naar zijn smaak. Het is ook echt een mannenhuis. Vriendlief heeft alles zwart hoogglans een een glazen salon en eettafel :r Ook erg makkelijk nu er een grote kwijlende hond in huis rond loopt.

Maar goed ik de afgelopen 2 dagen druk geweest om alles schoon en sfeervol te maken, nu maar hopen dat het heeft geholpen.

Het huis is helemaal af, dus ze hoeven zelf eigenlijk weinig te doen. Alleen beneden moet even geschilderd worden (zitten wat kwijlvlekken op de muur van de hond :o ) Maar verder kunnen ze er zo in. Ze wilde er dan wel een verdieping op maar dat is geen probleem, mag zelfs nog zonder vergunning. Ze zelf zijn ze niet zo handig maar hebben veel handige mensen in de familie.

Het gaat nu tussen ons huis en een jaren 30 woning. De andere woning is net zo groot maar heeft iets meer uitbouwmogelijkheden maar gaat ook van huur naar koop dus daar moet werkelijk alles nog aan gebeuren. Dus maar hopen dat ze voor de makkelijke optie gaan en ons huis kopen :D

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 18:32

hahah ik zal voor je duimen :)

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 22:40

Nou, wij hadden gehoopt op een tweede bezichtiging, maar de 'enthousiaste' kijker van anderhalve week geleden neemt d'r telefoon niet op en belt onze makelaar niet terug naar aanleiding van zijn voicemailbericht. Beetje jammer :\

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:00

oooooh zo vervelend!!!Wij hebben nog steedshoopdat de laatste kijkers hun huis gauw gaan verkopen hahah. We hebben nu in ieder geval 2 kansen. als zij hun huis verkopen zijn wij ons huis kwijt of wij verkopen ons huis eerder hahah

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 08:51

Gisteren voor de tweede keer wezen kijken!! En we gaan bieden!! Nu me nog even alle moed verzamelen om ons redelijk brutale bod neer te leggen bij de makelaar!!

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 09:18

Georgette schreef:
Nou, wij hadden gehoopt op een tweede bezichtiging, maar de 'enthousiaste' kijker van anderhalve week geleden neemt d'r telefoon niet op en belt onze makelaar niet terug naar aanleiding van zijn voicemailbericht. Beetje jammer :\

Ik heb ook zo'n stille "enthousiaste kijker" ...

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:43

degene die onze woning wiil kopen heeft een stille enthousiaste kijker haha

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:43

ECHT balen :\

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:47

Vind het altijd wel zo netjes om wat te laten weten als je bent geweest!! Ookal wil je het niet hebben!!
Wij hebben zonet een bod geplaatst! Spannend want er was vanmiddag ook nog een bezichtiging in ons droomhuis! Spannend allemaal zit ook al de hele dag met een knoop in mijn maag!!
Duimen jullie allemaal mee!!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:39

ooeeeh dat is inderdaad spannend...

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:25

Tuurlijk duimen we mee!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 19:17

krijg inmiddels wel een beetje kramp in mn duimen van het duimen haha ;)

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:03

Haha sorry

Makelaar belde terug bod was te laag ook geen tegenbod gekregen... Zitten hier nu te bakkeleien wat we nu gaan bieden!! Krijg der koppijn van ( of sou dat van mijn nieuwe bril komen )

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:16

oooh wat vervelend misschien wachten ze af wat de andere mensen gaan bieden