Algemeen bezuinigen in en om het huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 10:42

Je moet dan alleen wel even opletten dat je niet te veel knijpt, anders vind je ketel dat niet fijn!
(door de waterbesparende koppen geven veel ketels problemen :P )

We verdenken dat er iets niet in orde is! We hebben vloerverwarming. 's nachts/overdag staat de thermostaat op 18 en s' avonds op 19,5. (en dan nog meet een fleecedekentje op de bank :D )
Het is nu wel koud, maar een paar weken terug toen het helemaal niet zo koud was zaten we rond de 11 kuub per dag -O-

8nnemiek

Re: Algemeen bezuinigen in en om het huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 10:58

Wij zaten vorige maand ook ineens op 7 kuub met onze vloerverwarming, in ons kleine, goed geïsoleerde huisje.. Toen heb ik het schema eens helemaal omgegooid, en sindsdien stookt ie veel minder en blijft het toch even warm.
Ik heb em nu zo ingesteld dat hij 's morgens van 5 tot 8 uur verwarmd, tot 17,5 graden. Rond 8 uur heeft hij die temperatuur meestal nog niet helemaal bereikt, maar springt toch uit (overdag staat ie op 16,5 graden). De vloer blijft dan door verwarmen, en de temperatuur blijft nog even stijgen en blijft de rest van de dag hangen rond de 17 graden. Tegen de avond zakt die soms naar 16,5 en begint de verwarming weer licht bij te stoken. Rond 8 uur 's avonds zetten we de verwarming verder terug naar 15,5 graden. Tegen die tijd is de vloer vaak weer iets warmer en blijft het huis dus nog een aantal uren warm aanvoelen.. maar een koud huis verliest minder warmte dan een warm huis, dus ik ga 's avonds niet meer stoken. Tegen de morgen is het dan hooguit een graad kouder.
Dat werkt bij ons echt heel goed. Veel beter dan toen ik 's avonds verwarmde. Heeft totaal geen zin :n Al die uren die de vloer 's nachts warm blijft zijn verloren warmte.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:04

Weet je wat ik het nadeel daar van vind! Wij hebben van onder tot boven ramen. Als de thermostaat uit is 's avonds, merk je echt verschil met koudestroming! Ben het wel helemaal eens dat zo'n vloer nog een tijd door verwarmd en dat ie daardoor zeker eerder uit kan!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:21

Ik kan me voorstellen dat dat flink scheelt inderdaad. Wij hebben alleen een paar kleine raampjes. En ik heb er dikke gordijnen voor hangen 's avonds. Dat houdt ook veel kou buiten.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:24

Wij hebben aan de ene kant duo rolgordijnen en aan de andere kant plissees. We hebben daar niet goed over nagedacht, want gordijnen houden zeker veel meer tegen/binnen en anders hadden we voor geisoleerde plissees gekozen!
Aan de voorkant konden we er voor kiezen om de muur iets op te laten trekken, maar i.v.m. lichtinval kozen we voor de ramen (de honden vinden het ook héérlijk om daar in hun manden voor te leggen :D ) Nu met deze kou hebben we er af en toe wel spijt van :P

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:32

Ik ben er achter gekomen dat upc toch het goedkoopste is voor ons en ik vind hem nog duur zat :+
Bij welke provider zitten jullie, wat betalen jullie en wat hebben jullie daarvoor? :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:35

Wij zitten bij Ziggo. T.v./telefoon/internet. Ik zou alleen zo even niet weten wat we betalen :P

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:30

Wij zitten ook bij Ziggo, ik geloof dat we 60 euro betalen per maand, maar wel met eredivisie erbij.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:42

Ziggo is hier helaas niet beschikbaar.
Vriendje wilt ook eredivisie :D

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:22

Kentaro, dat is een enorm verbruik zeg! Ik verbruik in de winter zo'n 4.5 kuub per dag.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:10

Weet je wat het ergste is, het is dus niet dat je ook het comfort er van hebt -O- (boven is het gewoon echt koud, beneden geeft ie 19,5 aan, maar super warm voelt het niet aan.)
We hebben nu wel een groter, op een hoek huis en meer glas dan bij ons vorige huis, maar dit zou toch goed geisoleerd moeten zijn!? We hadden in 4maanden meer verstookt dan in ons oude huis het hele jaar ;( (en dan koken we niet meer op gas, daar wel)
er wordt wel aan gewerkt. Is vandaag weer meetapparatuur geplaatst (3e keer nu) Ze hebben ook wel gezien dat het belachelijk lang duurt voordat het op avond temperatuur is (maar 1,5 graad hoger hoeft ie t.o.v. de dag)
Maar zo wordt er verdraaid weinig bespaard, zeker met de huidige gasprijzen :P

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 23:14

Waar zit de thermostaat dan?
Als die net in een warmer hoekje zit, kan de temperatuur op de thermostaat bedriegelijk zijn.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 23:25

Hij zit in een kouder gedeelte!
(ik weet precies wat je bedoelt :D In ons vorige huis hing ie boven m'n schouwtje. Ik had daar een kaarsje op staan....... En ik in het begin maar niet begrijpen waarom het niet warm aanvoelde maar de thermostaat wel 20 graden aan gaf... :') )

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:17

Bestaat er in Nederland ook nachttarief voor elektriciteit ? Dit gaat in vanaf 22u tot 07u, in het weekend vanaf vrijdag 22u tot maandag morgen 07u, en is goedkoper.
Zoveel mogelijk wassen, drogen, strijken etc.... in het weekend.
Mijn verbruik van nachttarief is hoger dan mijn verbruik van dagtarief.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:24

Dat bestaat hier ook, alleen worden de voordelen van een dubbele meter helaas steeds minder interessant :P

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:57

tweebelgen schreef:
Bestaat er in Nederland ook nachttarief voor elektriciteit ? Dit gaat in vanaf 22u tot 07u, in het weekend vanaf vrijdag 22u tot maandag morgen 07u, en is goedkoper.
Zoveel mogelijk wassen, drogen, strijken etc.... in het weekend.
Mijn verbruik van nachttarief is hoger dan mijn verbruik van dagtarief.

Ja, dat heb ik ook. Alleen dan vanaf 9 uur savonds. (Ik geloof dat dat voor limburg en brabant geld) voor de rest van nederland is het vanaf 11 uur. Dan zou het voor mij niet meer interessant zijn. Was en droog nu ook alles pas savonds of in het weekend.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:00

Ik was inderdaad in het weekend, 's nachts de vaatwasser aan en ook op nationale feestdagen geldt het lage tarief :P

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:04

Ledlampen met sensor in de hal, voorraadkast en de trap. Kosten 4,99 bij kruitvat en werken op batterijen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:17

Dat het nachttarief zo laat ingaat (is zelfs per plaats verschillend) vind ik ook irritant.
Maar dan zet ik de wasmachine op timer. Bijv. klaar om: 7u 's ochtends.

@ Kentaro: en als je nou eens gordijnen of stof leent van iemand en tijdelijk ophangt en dan het verbruik bekijkt?
Jullie hebben ook van die luchtroosters he? Die kan je echt nóóit goed afsluiten vind ik (ik voel altijd tocht) ook al zijn ze nog zo modern/ duur/ whatever.
Ik haat die dingen :o

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:23

KIJK, iemand die het met ons eens is!!! Wij hebben dus inderdaad van die *&&^%% luchtrooster!! En wij maar bij die aannemer aangeven dat we koudestroom voelen!!! Kon niet als ze dicht waren.........
Gordijnen lenen zou nog gaan, maar het is nieuwbouw, dus er zit niets om dat aan te bevestigen (vind het een beetje zonde van m'n nieuwe plafond om daar voor tijdelijk gaten in te maken :o )

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:24

Ik mis juist luchtroosters in huis :')

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:25

Ventilatierossters afblinden is wel het slechtste wat je kunt doen voor het binnenklimaat... Zelfs met ventilatieroosters is het binnnklimaat van veel huizen enorm vochtig. Hoe vochtiger de lucht, hoe meer je verstookt om dezelfde temperatuur te halen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:27

We hebben afzuigrozetten in huis en de afzuig staat 24/7 aan.
De grote roosters boven de ramen zijn haast hetzelfde als dat je je raam een stukje open hebt op winterdag...... Wil best 's morgens een half uurtje m'n raam open zetten voor frisse lucht, maar 's avonds vind ik het gevoel met een open raam te zitten absoluut niet prettig bij deze temperaturen.....

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:33

Maar als je afzuigt, moet er ook verse lucht binnenkomen, en dat is nou het probleem in veel huizen óók met ventilatieroosters open.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:34

Ik heb ook zo'n afzuig systeem, maar merk gewoon dat het niet afdoende is. Heb elke dag de balkon deur een half uur open, maar zo'n rooster zou echt prettiger zijn :j