Naath86 schreef:Destino schreef:Vraagje voor de mensen met iets meer plantenkennis..

Ik heb 2 hortensia's, een vlinderstruik en 3 clematissen die nu bijna helemaal uitgebloeid zijn, moet ik die nu terugsnoeien of volgend voorjaar? En terugsnoeien in de zin van alles wegknippen (bij bijv de clematis)? En de voet van de clematis moet die beschermd worden straks in de herfst?
Verder heb ik wat lagere planten, lieve vrouwen bedstro, zonnehoed en kan verder zo snel niet op de naam komen, maar moet ik dat laten staan?
Hortensia's moet je juist niet terug snoeien! Dan heb je volgend jaar geen bloemen.. De knoppen voor nieuwe bloemen zitten namelijk vlak onder de uitgebloeide bloemen! Hortensia's terugsnoeien betekent volgend jaar een veel grotere struik met weinig bloemen!
Maar ik heb een Bella Anna en bloeit op nieuw hout
?
Als ik hem dan niet terug snoei dan is hij toch uit proportie?
gohya schreef:@Destino
Je bedoelt de uitgelopen takken v.d Vlinderstruik? Die kan je idd. weg snoeien,zo kan je hem ook in de vorm houden die jij wil,anders lopen de takken alle kanten op en begint die te verwilderen.
Dan had jij idd. schimmel op je Clematis,je had hem vorig jaar niet terug gesnoeid denk ik?
@Naath
Met UV lamp heb ik geen ervaring.
Het ligt er aan hoe hoog je Hibiscus is,als die nog erg klein is,heel weinig snoeien.Snoei dan alleen de wat ver uit gestoken takken terug,zodat je een mooi gelijk model krijgt.
Ik heb hem pas in mei gekocht en geplant, het is dus nog een hele jonge struik!
Is bijv 30 cm boven de grond goed?
Ik bedoel idd de nieuwe uitgelopen takken, wanneer die afgeknipt moeten worden..