Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:11

Destino schreef:
Vraagje voor de mensen met iets meer plantenkennis.. :+
Ik heb 2 hortensia's, een vlinderstruik en 3 clematissen die nu bijna helemaal uitgebloeid zijn, moet ik die nu terugsnoeien of volgend voorjaar? En terugsnoeien in de zin van alles wegknippen (bij bijv de clematis)? En de voet van de clematis moet die beschermd worden straks in de herfst?
Verder heb ik wat lagere planten, lieve vrouwen bedstro, zonnehoed en kan verder zo snel niet op de naam komen, maar moet ik dat laten staan?

Hortensia's moet je juist niet terug snoeien! Dan heb je volgend jaar geen bloemen.. De knoppen voor nieuwe bloemen zitten namelijk vlak onder de uitgebloeide bloemen! Hortensia's terugsnoeien betekent volgend jaar een veel grotere struik met weinig bloemen!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:15

@Destino
Je bedoelt de uitgelopen takken v.d Vlinderstruik? Die kan je idd. weg snoeien,zo kan je hem ook in de vorm houden die jij wil,anders lopen de takken alle kanten op en begint die te verwilderen.
Dan had jij idd. schimmel op je Clematis,je had hem vorig jaar niet terug gesnoeid denk ik?

@Naath
Met UV lamp heb ik geen ervaring.
Het ligt er aan hoe hoog je Hibiscus is,als die nog erg klein is,heel weinig snoeien.Snoei dan alleen de wat ver uit gestoken takken terug,zodat je een mooi gelijk model krijgt.

Naath86

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:25

Wij hebben nu een koi vijver, en vriendlief heeft zich er natuurlijk helemaal in verdiept en schijnt een UV lamp goed te zijn voor het alg. Geen idee hoe dat allemaal in zijn werk gaat, daar heb ik geen verstand van!

Oke, ik denk dat ik hem nu iig nog niet snoei, hij staat nog vol in de bloei en boven in de takken zitten nog nieuwe knoppen!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:26

Vlinderstruik pas in maart terug snoeien. Ivm de vorst. Hortensia ligt aan de soort. Ik heb een lime. Light die mag je wel terug snoeien. De hydreangea pas in maart. Uitgebloeide knoppen laten zitten. Die beschermen de nieuwe knoppen. En met sneeuw is het best mooi. Maar je zou ze ook helemaal kunnen terug snoeien als je dat mooier vind. Dan komen de knoppen later.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:26

Naath86 schreef:
Destino schreef:
Vraagje voor de mensen met iets meer plantenkennis.. :+
Ik heb 2 hortensia's, een vlinderstruik en 3 clematissen die nu bijna helemaal uitgebloeid zijn, moet ik die nu terugsnoeien of volgend voorjaar? En terugsnoeien in de zin van alles wegknippen (bij bijv de clematis)? En de voet van de clematis moet die beschermd worden straks in de herfst?
Verder heb ik wat lagere planten, lieve vrouwen bedstro, zonnehoed en kan verder zo snel niet op de naam komen, maar moet ik dat laten staan?

Hortensia's moet je juist niet terug snoeien! Dan heb je volgend jaar geen bloemen.. De knoppen voor nieuwe bloemen zitten namelijk vlak onder de uitgebloeide bloemen! Hortensia's terugsnoeien betekent volgend jaar een veel grotere struik met weinig bloemen!

Maar ik heb een Bella Anna en bloeit op nieuw hout :o ?
Als ik hem dan niet terug snoei dan is hij toch uit proportie?

gohya schreef:
@Destino
Je bedoelt de uitgelopen takken v.d Vlinderstruik? Die kan je idd. weg snoeien,zo kan je hem ook in de vorm houden die jij wil,anders lopen de takken alle kanten op en begint die te verwilderen.
Dan had jij idd. schimmel op je Clematis,je had hem vorig jaar niet terug gesnoeid denk ik?

@Naath
Met UV lamp heb ik geen ervaring.
Het ligt er aan hoe hoog je Hibiscus is,als die nog erg klein is,heel weinig snoeien.Snoei dan alleen de wat ver uit gestoken takken terug,zodat je een mooi gelijk model krijgt.

Ik heb hem pas in mei gekocht en geplant, het is dus nog een hele jonge struik!

Is bijv 30 cm boven de grond goed?

Ik bedoel idd de nieuwe uitgelopen takken, wanneer die afgeknipt moeten worden..

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:29

Ik ben een grove snoeier en snoei rigoureus. Als die op nieuw hout bloeit zou ik hem snoeien. En dan alles. Ik houd ook niet van vage vormen. Het moet een geheel zijn

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:30

Bedankt Jolanda, is het dan beter om het nu te snoeien of in het voorjaar ivm de vorst?

Ik heb ook een hydrangea involucrata, die bloeit momenteel nog, sommige knoppen moeten zelfs nog uitkomen. Dat is ook een langzaamgroeiende soort, dus die zal ik dan niet snoeien :)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:31

Volgens mij moet je de Annabelle toch pas in het voorjaar weer helemaal terugsnoeien?

Vlinderstruik snoeide ik pas ook in maart terug...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:33

Jolanda, Zo'n lime light heeft toch van die leuke pluimen?
Misschien dat ik volgend jaar ook één of twee hortensia's neerzet op het terras. Vind ze enorm mooi, maar met vakanties midden in de zomer overleven ze het niet zonder extra water en daar vind ik ze net even te duur voor!

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 15:00

Hortensia (Annabelle) knip ik pas in 't voorjaar terug als ik zie waar hij gaat uitlopen. De verdroogde bloemen staan vaak ook nog mooi in de herfst/winter, ook als het gaat vriezen/sneeuwen.
De 'gewone' boeren hortensia niet snoeien anders krijg je idd geen/weinig bloemen volgend jaar. Als je de struik toch kleiner wilt snoeien niet alle stengels weghalen, maar alleen de meest verhoutte (oudere) stengels.

Zonnehoed laat ik ook de uitgebloeide bloemen aan staan. Daar komt nog zaad in waar de vogels wat aan hebben.

Verdroogd blad laat ik meestal ook zitten in de winter, ideaal voor allerlei insecten enzo om weg te kruipen tegen de kou. In het voorjaar knip ik het pas weg.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 15:29

Bah, insecten :+ :')

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 15:29

Bedankt voor de tip Laurabram! Zonnehoed heb ik ook in de tuin staan!

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:32

Mootje schreef:
Bah, insecten :+ :')

:=

Toch zijn ze heel nuttig :j . En er zitten ook vaak padden te overwinteren onze tuin <3 .

Ik had mezelf aan m'n poot gisteren, ik had alle spinnen over de schutting gekiept (netjes in het gangpad, niet bij de buurvrouw) omdat ik onder m'n boom moest zijn en geen zin had in spinnen in m'n haar.
Kom ik vanmorgen achterom, had er één een mega web gespannen over het achterpad heen en ik liep nog net niet met m'n hoofd midden in zo'n web (mèt huge spin). Ik bukte net op tijd omdat ik iets in m'n ooghoek zag. Zoete wraak van die dingen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:36

Netjes Laurabram +:)+
Hoop dat je er lang plezier van hebt!

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 18:49

Thanx Goof, ik hoop het ook.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 00:25

Iemand nog tips voor mij. Gisteren het oppottafeltje van de gratis op de kop getikt en morgen nog een rondje tuincentra doen, inspiratie is meer dan welkom!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 17:12

Ik ben mijn tuin alvast wat winterklaar aan het maken.Ik verwacht n.l. een vroege winter.
De herfst is ook in aantocht en ik verwacht rond 21 Okt. al winter.
Ik ben heel veel uit gebloeide planten [die alleen nog groen hebben] aan het terug snoeien tot vlak boven de grond.De Clematis is flink terug gesnoeid tot 30cm boven de grond.Ik heb de spaanse margriet ook flink terug gesnoeid,maar of die het straks nog zal doen? das afwachten.
Ik ga ook enkele struiken verplaatsen,maar daar moet ik nog mee wachten,er zit nog teveel blad aan.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:11

Hoe kom je aan die wijsheid Gohya?
Bah, ik wil nog geen winter.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:17

Dat zou ik ook wel willen weten, want hier bloeit alles nog. En bovendien, ik zou ect nooit vlak voor de winter alles gaan snoeien. De tuin winterklaarmaken is iets wat nu eigenlijk niet meer wordt gedaan. Lekker laten liggen en dan in het voorjaar aanpakken, is veel beter.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:27

Mijn heideplantjes zijn al helemaal uitgedroogd, terwijl ik ze elke dag water heb gegeven... Zaterdag maar nieuwe kopen :') Gelukkig zijn ze niet zo duur!
De bolchrysanten bloeien als een malle...

Als alles uitgebloeid is, gooi ik alles weg en begin ik volgend jaar opnieuw :+ Misschien dat ik wel de nieuwe hibiscus probeer te behouden, want die is winterhard. De rest niet namelijk :)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:29

Meen je dat nou Mootje? Is de hibiscus niet winterhard??

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:30

Ja, juist wel... De rest niet :)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:31

Ow oke.. Gelukkig..

Zag gister dat mijn Salvia nog weer opnieuw begint te bloeien! Heb toen toch maar de oude bloemen eruit geknipt, frist toch direct weer op!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:57

Spaanse margriet is eenjarig. Zal het waarschijnlijk niet overleven. Of je moet hem binnen zetten op een iets warme plek. Zoals een schuur.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:34

Oke,er komen allemaal nieuwe blaadjes aan de spaanse margriet,vandaar.
Ik zal proberen om die te laten overleven,zet ik hem wel binnen neer.Kan het altijd proberen.