Bezuinigen op boodschappen - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:29

Das wel veel was bij sommige!!
Ik draag spijkerbroeken 2 a 3 dagen en daarna nog een paar keer om naar de paarden te gaan (ik rij niet ,puur voor buiten/binnen te zetten en heb dan hoge laarzen aan) . nu na 5 a 6 keer gaan ze pas in de was. Als ik een verjaardag heb wil ik netjes zijn, doe dan savonds gelijk mn joggingbroek weer aan en doe de nette kleding dan nog een keer naar het werk aan. Scheelt wel dat niemand meer binnen rookt bij ons!!
Bovenkleding écht maar 1 dag , of er moet wat overheen zitten (trui met tshirt : tshirt iedere dag, trui kan wel 4 dagen mee)

Ik doe het onderlaken van het bed wel iedere week maar het overtrek 1 keer per 3 weken .

trisca :diepvries schijnt bijna net zo goed te zijn als vers ,en vaak veel goedkoper!!

Marije_jiplover

Re: Bezuinigen op boodschappen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:23

Mijn werkbroeken heb ik rustig een week aan, alleen als ze echt vies worden/stinken trek ik eerder een schone aan. Shirts en truien naar het werk draag ik ong. 2-3 dagen, in de zomer soms maar 1 dag.
Overige kleding wordt nauwelijks vies, trek ik pas aan na thuiskomst en draag ik dan hooguit een paar uurtjes na het werk nog, dus dat ligt er rustig 2 weken. Ik trek nl niet altijd hetzelfde aan als ik uit mijn werk kom en me omkleed. Sportkleding (shirtjes voor het paardrijden, hardloopkleren, wandelkleren) worden wel na 1 hooguit 2 keer gewassen (hardloopkleren altijd na 1 keer). Rijbroeken draag ik vaak wel vaker, die heb ik toch geen hele dagen aan maar ook maar paar uur hooguit. En paard ziet het verschilt tussen een schone en een vuile broek niet :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:46

ik trek eigenlijk bijna iedere dag schone kleding aan, bovenkleding sowieso want dat ruikt bij mij vaak al minder fris na een dag dragen. Broeken/rokken kan ik gerust wat langer aan, hang ze ook bij mooi weer gewoon even aan de waslijn en dan zijn ze helemaal weer fris.
Ik draai hier met ons tweeen ongeveer 2 wassen per week, af en toe 3 (handdoeken/beddengoed).

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:26

FuGeLiCu schreef:
Ik probeer zo veel mogelijk verse groente te halen. Maar dan idd ook in de aanbieding, de groente van de Lidl is vaak goedkoop en smaakt altijd prima!

Inderdaad groente/fruit kun je beter bij de lidl halen en nog lekker ook ;)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:10

Opvallend dat er gedacht wordt dat je juist met kleine kinderen meer was hebt. Dacht ik ook hoor, tot die van mij groter werden.
Van die kleine kleertjes passen er heel veel in de wasmachine :D
Mijn kinderen trekken bijna iedere dag schone kleren aan en pakken voor het douchen steeds een nieuwe handdoek.
Zelf doe ik vaak meer dagen met mijn kleding, bovenkleding laat ik vaak luchten dan is het weer fris.

Bedden doe ik de ene week de onderlakens, de andere week alles. Steeds wisselend van mij of van de kids de dekbedhoezen, twee hoezen en slopen en 3 onderlakens kan in één keer in de wasmachine.

Rijbroek draag ik sowieso meer dagen, als laatste op vrijdag dan heb ik de uitmestbeurt, daarna gaat alles in de was.
Al met al denk ik zo'n 5 gekleurd en 1 of twee witte wassen in de week.

Wij eten vaak verse groente, gewoon omdat ik dat lekkerder vind, let wel op de aanbiedingen. Behalve rode kool (pot) en spinazie (diepvries), dat heb ik altijd in huis en eten wij als het een dag snel en makkelijk moet met eten. Dit voorkomt dat je eten buiten de deur haalt (Friet, pizza, Chinees etc.) en scheelt een hoop geld.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:27

Ik trek echt elke dag andere kleren aan, behalve mijn broek.
Na een puur uur bij de paarden stinken mijn kleren behoorlijk, die trek ik echt niet nog een dag aan.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:46

Ik heb nogal wat werkkleding die niet in de was kan, colbertjes, rokken etc. Die gaan alleen naar de stomerij als ze echt vies zijn, kleine vlekjes haal ik er zelf uit. Blousjes en ondershirtjes gaan na 1-2 keer dragen in de was. Broeken doe ik altijd vrij lang mee voordat ik ze was. Spijkerbroeken draag ik eigenlijk alleen in het weekend, en die gaan ook veel minder lang mee als je veel wast. Paardenkleren was ik ook zodra ze vies zijn, wisselt een beetje, als ik een jas draag met poetsen enzo in de winter gaat een trui best 3-4 keer mee (ondershirt was ik dan wel na 1 keer). Rijbroek gaat ook minstens zo vaak mee. Beddengoed om de week.
Heb hier altijd vooral heel veel blousen, ondershirtjes, sokken en ondergoed in de was. Vriend loopt de hele dag in pak en produceert dus ook vooral veel strijk want hij wil wel iedere dag een schoon overhemd. Probeer altijd een volle was te draaien. Vriend heeft heel veel overhemden (van de hema) en ik heel veel van die ondershirtjes van 4 euro van de hema. Dus wel kunnen best even vooruit zonder te wassen. Draaien denk ik 2-3 wassen per week. Gebruik altijd maar weinig wasmiddel en heb zo'n eco wasbal. Alleen paardenspul, kleedjes die in het konijnenhok liggen, vaatdoeken etc. pak ik meer dan 15 ml. Wasverzachter doe ik alleen met beddengoed en handdoeken. Wij doen echt eeuwen met zo'n grote fles.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:04

Hier heb ik met de kleine ongeveer 3 wassen per week. 1 handdoeken/theedoekenwas, een donkere was en een lichte/witte of gekleurde was.

hier ook geen dag/nachttarief. scheelt tegenwoordig echt maar heel weinig dus echt besparen doe je er niet op. dat denken veel mensen wel maar dat is tegenwoordig niet meer zo. nachtstroom is ook duurder geworden. het schijnt maar iets van 100 euro per jaar te schelen en dan moet je nog zo'n 50% van je stroom s'nachts verbruiken.. maar weinig mensen verbruiken dit.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:43

Nu we het toch over wassen hebben hè, ik heb een aantal sportshirts die er nog prima uitzien, maar er blijft zeg maar een luchtje aan zitten...en dat krijg ik er niet uit. Iemand tips?

Trouwens, hier met 2-persoonshuishouden draaien we 2 à 3 machines per week. Ik doe een broek ook pas in de was als die vies is, soms heb ik een spijkerbroek misschien wel 5 dagen aan in totaal. Moet er dan wel bij zeggen dat ik meestal als ik 's middags thuis kom meteen ga omkleden om naar de paarden te gaan. Shirts ed gaan wel vaker. Ik pleur ook alles in de wasmachine, zelfs blazers die eigenlijk gestoomd moeten. Gaat tot nu toe prima. En dan worden ze tenminste weer écht fris.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:04

Rhys, luchtje waar? In het gehele shirt of in de oksel?
Voor de oksels gebruik ik bij witte shirts (en ook gekleurde indien nodig) glansspoel middel voor de vaatwasser, gewoon de goedkoopste. Er op "spuiten" en even in laten trekken. Voor witte shirts zorgt het ook dat het in de oksels mooi wit blijft (denk aan vlekken door deo). Je zou kunnen proberen of het ook voor het gehele shirt werkt indien nodig?

Ik heb ongeveer 3 wassen per week (en een maal per twee weken een was voor de kliniek):
- Wit / lichte was
- Donker / gekleurde was
- Handdoeken en beddengoed

Beddengoed was ik elke week (vind niets fijner dan een schoon bed) en handdoeken ook een keer per week.
Shirts heb ik een a twee keer aan, broeken vaak 3 dagen.
Vriendje trekt in de winter om de dag een schoon tshirt aan, in de zomer elke dag. Broek gaat een paar dagen mee, maar goed, hij is dan ook met 15 minuten werken alweer net zo "vies" als de dag ervoor....

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:10

ik zie sinds deze week "sportkledingspul" van HG op TV-reclame.
Misschien het proberen waard?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 00:35

luchtjes krijg je uit kleding/gordijnen e.d. door ze een nachte in de mist te hangen. :)*
zelf heb ik het ook met een aantal shirt gehad en dat bleek toch echt door het soort wasmiddel te komen.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 07:04

Zweetlucht in de oksel van een shirt gaat er uit door het shirt even in de azijn te weken en daarna te wassen. Er zijn ook wel topics over geweest :)

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 09:02

Ok goede tip dat azijn. Ik heb dit probleem regelmatig bij mijn kleding onder mijn oksels. Al vanalles geprobeerd maar azijn nog niet.

Luckyboy; okra is een groente die ik kook tot een prutje. Dan vermeng ik het vaak met gedroogde vis die ik in Suriname of Koeweit koop. In NL in gedroogde vis onwijs duur.
Geen idee of tafelzuur minder vitamines bevat. Ik maak mijn tafelzuur wel zelfs met iets minder azijn en combineer het vaak met een vers ongezuurd tomaatje.

Ik draai ongeveer 3 wassen per week. Mijn vriend gaat elke dag in een schoon overhemd met daaronder een schoon shirt naar zijn werk. Thuis heeft hij vaak zijn joggingbroek aan en een vest met blote borst (hahahaha). Die draagt hij als ik niet oplet net zolang tot hij zelf wegloopt. Dus die doe ik ongeveer 1 keer in de week in de was. Ligt eraan hoe fris die ruikt.

Mijn werkkleding is vaak heel erg vies. Broeken ook. Vaak katten die over me heen plassen of stinkende honden. Dus dat ik doe het liefst alles direct in de was.
Met mijn nette kleding doe ik soms wat langer. Broeken een paar keer bovenkleding gaat direct in de was. Dat vind ik niet fris.
Mijn paardrijkleding gaat soms ook na 1 keer de was in. Als ik intensief heb gereden en veel heb gezweet doe ik het direct in de was. Maar als ik een lummeldagje heb gehad op stal draag ik mijn rijbroek wel nog een keer maar niet vaker dan 2 keer. Bovenkleding doe ik altijd in de was. Behalve hele wijde truien enzo. Die draag ik soms nog wel een keer.
Dekjes van mijn paard was ik in de zomer vaker dan in de winter. Als hij veel zweet gaat hij direct de was in. Soms hang ik hem uit op stal. Maar ja mijn paard kriebelt al vrij snel. Dus ik was liever iets wat vies is. Mijn dekjes was ik soms per 2 op 40 graden, maar als het niet anders kan ook weleens alleen.

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 09:03

Ja dat doe ik ook met spijkerbroeken. Die doe ik op een kort 20 minuten wasje met wat azijn dan blijft de kleur zoveel beter.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 09:08

Zit te bedenken als ik mijn dekjes mee tel zit ik op ongeveer 5 wasjes in de week.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 09:08

Draai je de azijn mee in de trommel samen met wasmiddel?

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 09:41

Citaat:
Zweetlucht in de oksel van een shirt gaat er uit door het shirt even in de azijn te weken en daarna te wassen

Echt in pure azijn , of een emmer water met een scheut azijn?

kreukels uit kleding ? ; in de douche ophangen als er flink wat stoom hangt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:02

Ik doe het in een emmer water met een flinke scheut azijn. Dat laat ik een poos staan en doe het daarna in de wasmachine bij de rest.. :j

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:14

en welke azijn gebruiken jullie dan precies? Aangezien er altijd veel verschillende flessen staan, schoonmaakazijn enz..

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:17

Ik gebruik gewoon de goedkope azijn van de Aldi, groene fles. Ik doe het altijd samen met een paar drupjes wasmiddel voor de geur gewoon direct in de trommel bij de was. In de zomer worden broeken nog wel eens wat vettig van het zweet terwijl ze niet eens echt vuil zijn. Met azijn fris je ze dan net even lekker op en blijft de kleur beter.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:48

Thnx Jonur.
Was jij dat die een opmerking over psoriasis maakte?
Ik kan het niet meer terug vinden.
Mijn vriend wast zijn haar met selsun shampoo ongeveer 7,= een flesje ,
om het enigszins onder controle te houden.
En hij slikt equilac paardenmelkcapsules.
iemand nog tips?

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:51

Ja klopt dat was ik. Bij mij werkt sebamed prima is ook ongeveer zoiets voor een fles. Werken die paardenmelkcapsules? Tja verder niet douchen met allerlei dingen met parfum erin en zon werkt er ook heel goed voor. Sommige mensen schijnen het te krijgen van bepaalde voedingswaarden maar bij mij is het vooral stress.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:18

Azijn inderdaad door een emmer water mengen :) geen pure azijn
Scheut azijn in je wasmachine schijnt ook te helpen (en maakt de wasmachine schoon?) maar ik vind het met sommige shirts prettiger om even te weken en daarna mee te draaien in de wasmachine

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:28

Marley, dat heb ik idd ook wel is gehoord dat het voor je machine heel goed is. Maar lijkt me dat je dan haast wel een hele fles schoonmaakazijn in mag gooien?