Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
96Laura schreef:Wij hebben ons de afgelopen tijd ook georiënteerd op de woningmarkt. 2 huizen bezichtigd en vorige week een bod uitgebracht waar we helaas overboden zijn. De rente stijgt echter zo snel dat we 35.000 minder kunnen lenen dan eerst. Dit zorgt ervoor dat de woningen die er nu online komen buiten ons budget vallen. Met pijn en moeite zouden we tot max 400.000 kunnen gaan, maar de maandlasten komen dan ruim boven de 2250 per maand uit. Zijn helaas starters en hebben dus geen overwaarde. Merken jullie ook dat er door de rentestijgingen minder aanbod binnen budget is?
Moska schreef:Op zich kun je je risico op scheiding, werkloosheid en arbeidsongeschiktheid grotendeels afdekken met NHG. Die grens gaat per 1 januari ook weer omhoog. Naar 405 duizend geloof ik. Ik heb er ooit gebruik van moeten maken en het is de beste verzekeringspremie ooit gebleken.
Op zich hebben wij nu geen last van stijgende rente, wel van de energieprijzen. Voor het nieuwe huis op bijna 700 ingeschaald. Dat doet wel even zeer, maar het is maar tijdelijk gelukkig. Nu wonen er nu twee 70+ personen en verstoken ze echt gruwelijk veel gas. Denk dat wij dat zuiniger kunnen en zodra het huis van mijn vriend verkocht is, kunnen we zijn vaste energiecontract nog meenemen. Dat geeft lucht tot september volgend jaar. Maar we zitten zometeen natuurlijk wel met tijdelijk drie huizen
Pivione schreef:Hoi nieuw hier…
Wij willen deze week bieden op een huis in Rotterdam.
Maken jullie je zorgen over een komende recessie waardoor de huizen onder water komen te staan? We kunnen het ons goed verloven, maar de berichten maken me onzeker…
Charaz schreef:Zolang je niet moet verkopen is het geen probleem
Suzanne F. schreef:Charaz schreef:Zolang je niet moet verkopen is het geen probleem
Precies. Nou weet je nooit wat er in de toekomst kan gebeuren maar in principe als je er voor langere tijd wilt wonen en je kan je lasten nu ruim dragen dan hoeft het geen probleem te zijn.
Maar je kan wel nadenken over wat als je je baan verliest of als je partner wegvalt etc. Of als de recessie doorzet en de prijzen nog meer stijgen. Kan je het dan nog steeds betalen?