Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

L_Flo

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 16:21

Wat goed! Gefeliciteerd Chanelle!

Ons bod was afgekeurd, hebben er nu nog wel best wat bijgelegd tot net onder de vp. Ik moet ook toegeven dat ons bod laag was, maar wie niet waagt die niet wint! Laatste bod dus ben benieuwd.

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 17:13

Spannend hoor!
Je moet het inderdaad gewoon proberen en realistisch blijven wat je het zelf echt waard vindt.
Is niet altijd makkelijk als je weet dat er meerdere kapers op de kust zijn, maar het gaat gewoon echt een keer lukken!

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 15:11

Gefeliciteerd Chanelle! Tof dat het zo gelukt is! *\o/*

@ L_Flo
Hopelijk lukt het met je nieuwe bod! Spannend!

Hier gisteren een huis bezichtigd, is goed bevallen. Aankoopmakelaar ingeschakeld.... we gaan het zien.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 15:58

Hier vanmiddag de rapportage van de makelaar ontvangen. De foto’s bevielen me, zou zo mijn huis weer kopen, de tekst moest zo hier en daar wat aangepast worden. Maar ik denk dat ie morgen op funda staat! Zo spannend dit :=

L_Flo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 17:47

Spannend zwarteheks! Wij hebben nog geen aankoopmakelaar.
Leuk moska! Welke regio?

Ons bod weer afgeslagen, ik denk dat wr ruim is overboden en dat gaan wij niet doen. Maandag nieuwe bezichtiging!

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 19:17

Oeeeeh spannende tijden weer!

Het gaat bij mij allemaal zo snel, in drie weken tijd een huis gekocht, huis verkocht en vandaag ook nog eens te horen gekregen dat de financiering helemaal rond is. *\o/*

Zijn er nog meer mensen die zondag naar de beurs in Utrecht gaan?

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 20:07

L_Flo schreef:
Spannend zwarteheks! Wij hebben nog geen aankoopmakelaar.
Leuk moska! Welke regio?

Ons bod weer afgeslagen, ik denk dat wr ruim is overboden en dat gaan wij niet doen. Maandag nieuwe bezichtiging!

Mijn huis staat in Leeuwarden. Ben heel benieuwd wat het gaat worden allemaal

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 19:55

Mijn huis staat op funda, alleen heeft de makelaar de plattegronden, 360 foto’s en de video van een andere woning erbij gezet :( beetje jammer. Heb het net gemeld in de groepsapp, hopelijk kan er iemand vanaf huis inloggen en het herstellen. Ben wel blij met de foto’s. Ben benieuwd wat het gaat worden.

Edit: lang leve whatsapp en thuis kunnen inloggen. De makelaar heeft het al kunnen fixen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 07:57

Haha oeps!

Wij gaan straks ons bod doen en dan horen we het deze middag gelijk. Ik weet niet of ik het nog spannend moet vinden of direct al denk "gaat niks worden en door"..

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 10:06

Dat is toch best wel een beetje spannend toch? Alhoewel ik me er wel in herken. Je durft op een gegeven moment er niet meer op te hopen. Wel fijn dat je zo vlot reactie krijgt.

Ik ga hier toch mijn eigen huis even spammen :D ben er wel trots op hoe het geworden is, sinds ik het gekocht heb.

https://www.funda.nl/koop/leeuwarden/hu ... ileen-104/

En mochten er nog mensen zijn die wat in het noorden zoeken, met ruimte voor paarden en dichtbij de A7 (maar ver genoeg om hem niet te zien en horen), je kunt onze overbuurvrouw of buurman worden :P

https://www.funda.nl/koop/doezum/huis-4 ... ndsloot-9/

Stiekem wel een heel klein beetje jammer dat deze nu te koop komt (bij dezelfde makelaar)en niet een maandje eerder, dan hadden we het serieus moeilijk gehad om te kiezen.

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 11:01

Wij hebben ons de afgelopen tijd ook georiënteerd op de woningmarkt. 2 huizen bezichtigd en vorige week een bod uitgebracht waar we helaas overboden zijn. De rente stijgt echter zo snel dat we 35.000 minder kunnen lenen dan eerst. Dit zorgt ervoor dat de woningen die er nu online komen buiten ons budget vallen. Met pijn en moeite zouden we tot max 400.000 kunnen gaan, maar de maandlasten komen dan ruim boven de 2250 per maand uit. Zijn helaas starters en hebben dus geen overwaarde. Merken jullie ook dat er door de rentestijgingen minder aanbod binnen budget is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 11:32

Ja als dit wat wordt ga ik vervolgens huilen om de maandelijkse kosten _O- Maar deze is dat wel waard.. ofzo..

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 11:39

96Laura schreef:
Wij hebben ons de afgelopen tijd ook georiënteerd op de woningmarkt. 2 huizen bezichtigd en vorige week een bod uitgebracht waar we helaas overboden zijn. De rente stijgt echter zo snel dat we 35.000 minder kunnen lenen dan eerst. Dit zorgt ervoor dat de woningen die er nu online komen buiten ons budget vallen. Met pijn en moeite zouden we tot max 400.000 kunnen gaan, maar de maandlasten komen dan ruim boven de 2250 per maand uit. Zijn helaas starters en hebben dus geen overwaarde. Merken jullie ook dat er door de rentestijgingen minder aanbod binnen budget is?

Oh zeker merken wij hier ook wat van. Vorig jaar konden wij nog tot 450.000, maar door de stijgende rente, durven wij niet hoger dan 400.000, liefst blijven we nog onder 375.000. Wij zijn ook starters, zo verrekt lastig op de ladder te komen zo.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 11:51

Ik zou nu niks gaan kopen. Ik vrees met de stijging van alle prijzen behalve de huizen dat er straks veel huizen gedwongen verkopen moeten worden. Mensen die het echt niet meer kunnen betalen. Starters die op hun (bijna) Max van hun kunnen hebben gekocht, waarvan de relatie strandt. Ik wacht nog even af ook al zit ik in een vrije sector huurwoning. Heeft wel het voordeel dat ik geen reparaties ed zelf hoef te betalen.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 12:20

Op zich kun je je risico op scheiding, werkloosheid en arbeidsongeschiktheid grotendeels afdekken met NHG. Die grens gaat per 1 januari ook weer omhoog. Naar 405 duizend geloof ik. Ik heb er ooit gebruik van moeten maken en het is de beste verzekeringspremie ooit gebleken.

Op zich hebben wij nu geen last van stijgende rente, wel van de energieprijzen. Voor het nieuwe huis op bijna 700 ingeschaald. Dat doet wel even zeer, maar het is maar tijdelijk gelukkig. Nu wonen er nu twee 70+ personen en verstoken ze echt gruwelijk veel gas. Denk dat wij dat zuiniger kunnen en zodra het huis van mijn vriend verkocht is, kunnen we zijn vaste energiecontract nog meenemen. Dat geeft lucht tot september volgend jaar. Maar we zitten zometeen natuurlijk wel met tijdelijk drie huizen :=

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 14:03

Meest rationele is nu wachten inderdaad. Ik vermoed dat de prijzen van huizen gaan zakken als de rente zo hoog blijft. Alhoewel de NVM daling ziet in de prijzen merk ik daar hier nog niks van. Het is alleen wel heel erg zuur. Hadden sinds september baanwissel en loonsverhoging waardoor we dus serieus konden gaan kijken en nu moeten de plannen weer de ijskast in. Ik merk dat het me wel frustreert. We hebben nu nog geen sterke kinderwens, maar gezinsuitbreiding in dit appartement zou eigenlijk ook geen optie zijn.

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 14:38

Moska schreef:
Op zich kun je je risico op scheiding, werkloosheid en arbeidsongeschiktheid grotendeels afdekken met NHG. Die grens gaat per 1 januari ook weer omhoog. Naar 405 duizend geloof ik. Ik heb er ooit gebruik van moeten maken en het is de beste verzekeringspremie ooit gebleken.

Op zich hebben wij nu geen last van stijgende rente, wel van de energieprijzen. Voor het nieuwe huis op bijna 700 ingeschaald. Dat doet wel even zeer, maar het is maar tijdelijk gelukkig. Nu wonen er nu twee 70+ personen en verstoken ze echt gruwelijk veel gas. Denk dat wij dat zuiniger kunnen en zodra het huis van mijn vriend verkocht is, kunnen we zijn vaste energiecontract nog meenemen. Dat geeft lucht tot september volgend jaar. Maar we zitten zometeen natuurlijk wel met tijdelijk drie huizen :=

Je kan ook al meteen het vaste contract meeverhuizen en tot het huis van je vriend verkocht is daar een variabel contract afsluiten. Daar zal toch weinig verbruikt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 14:58

Inderdaad is wachten het beste nu.. maar ja.. dat dillema als je dan nét een huis voorbij ziet komen die aan al je wensen voldoet :')

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 15:32

Kijk je kunt wachten, de rente gaat omhoog, de prijzen zullen stabiliseren of heeeeeeel langzaam zakken. Ik denk dat de rente eerder meer omhoog gaat verhoudingsgewijs dan dat de prijzen zullen zakken.

Dus ik weet het niet hoor. Het is en blijft links- of rechtsom dat bepaalde huizen hun waarde in goede en slechte tijden gewoon houden, ja ze zakken dan in prijs maar als de rente weer daalt stijgen ze weer net zo hard :+

Basis is uiteraard gewoon of je het kunt betalen of niet en hoe leuk / aantrekkelijk je het huis vindt. Ik zou nu wel zelf voor iets flex gaan, dat wil zeggen niet tot je maximale hypotheek / financiering. Maar eigenlijk is dat niet van nu, dat heb ik altijd gedaan :o

Echt super leuke woning trouwens Moska, makkelijke prijsklasse komt vast wel eea op af :j _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 16:02

Het is gewoon lekker koffiedik kijken.. voordeel is dat we ondertussen gewoon kunnen doorsparen, omdat we relatief goedkoop huren. Dus de pot eigen geld groeit gestaag verder. En dat scheelt ook weer natuurlijk.

Er heeft iig op dit huis nog vrolijk iemand overboden. Imo was dat het ook weer niet waard :+

Pivione

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 15:44

Hoi nieuw hier…

Wij willen deze week bieden op een huis in Rotterdam.

Maken jullie je zorgen over een komende recessie waardoor de huizen onder water komen te staan? We kunnen het ons goed verloven, maar de berichten maken me onzeker…

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 17:02

Pivione schreef:
Hoi nieuw hier…

Wij willen deze week bieden op een huis in Rotterdam.

Maken jullie je zorgen over een komende recessie waardoor de huizen onder water komen te staan? We kunnen het ons goed verloven, maar de berichten maken me onzeker…

Markt timen is moeilijk, het kan altijd anders worden, zowel positief als negatief. Onderwater staan is eigenlijk geen probleem, zolang je de lasten kan betalen die je bij het afsluiten van de hypotheek krijgt te weten. Het wordt pas een probleem als je in mindere tijden (gedwongen) je huis wil/moet verkopen, omdat je met een restschuld achterblijft

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 17:53

Zolang je niet moet verkopen is het geen probleem

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 17:58

Charaz schreef:

Precies. Nou weet je nooit wat er in de toekomst kan gebeuren maar in principe als je er voor langere tijd wilt wonen en je kan je lasten nu ruim dragen dan hoeft het geen probleem te zijn.
Maar je kan wel nadenken over wat als je je baan verliest of als je partner wegvalt etc. Of als de recessie doorzet en de prijzen nog meer stijgen. Kan je het dan nog steeds betalen?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 19:40

Suzanne F. schreef:
Charaz schreef:

Precies. Nou weet je nooit wat er in de toekomst kan gebeuren maar in principe als je er voor langere tijd wilt wonen en je kan je lasten nu ruim dragen dan hoeft het geen probleem te zijn.
Maar je kan wel nadenken over wat als je je baan verliest of als je partner wegvalt etc. Of als de recessie doorzet en de prijzen nog meer stijgen. Kan je het dan nog steeds betalen?

Je kan hiervoor wel kijken naar een NHG Hypotheek. Dit verlaagt je risico's.