[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lovemyhorse1

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:27

Net de makelaar aan de lijn gehad.
Die ene meneer kon het financieel niet rondbreien om de garage te kopen.
Dat hij dan zijn mond had gehouden en geen bod had gedaan }:)
Was voor ons een stuk makkelijker geweest.

Net alles ff uitgezocht wat het minimale wat we willen hebben voor de garage en het huis.
Aan de makelaar door gegeven en morgen komt alles als het goed is op Funda :D

Mensen die tegenover ons hun huis te koop hebben staan die hebben echt al veel kijkers gehad.
Zij vragen 245.000 euro voor hun huis!!!!
Wij vragen nu 189.900 voor ons huis en nu maar hopen dat er snel kijkers komen en een potentiele koper.

Zal echt superblij zijn als het huis en de garage verkocht is!!!!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:33

die vp is ex garage?
denk dat jullie heel scherp er in gaan , dat helpt denk ik wel in een wat snellere verkoop...\
vraag me ook echt af waar de overburen die prijs op baseren :?

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:43

Ja dat de vp ex garage
Maar er is dan ook wel weinig onderhandelingsruimte want ik ga ons huis niet voor een schijntje weg geven.

Dat huis van de overburen is wel echt supergoed en mooi afgewerkt moet ik zeggen.
Een aanbouw van 2,5 meter eraan met openslaande deuren,mooie keuken,luxe badkamer wat niet mijn stijl is.
Het moet wel je smaak zijn anders kun je er nog voor veel geld aan verbouwen.
Het is wel echt een mooi huis hoor maar niet voor die prijs.
De WOZ-waarde hier voor onze huizen in de straat liggen op onze vraagprijs dus ik ben benieuwd voor hoeveel hun het verkopen.

Ik hoop idd op een snel verkoop-traject.
Zou echt mooi zijn als het snel weg is en dat ik weer door de week herenigd ben met mn mannetje. <3

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:54

makelaar heeft er vast bij staan dat het een scherpe prijs is ;)
sja, weet je wat het is, die aanbouw kan wat toevoegen op een huis kwa waarde, maar keukens, badkamers etc, moet idd maar net passen kwa smaak... je moet er niet vanuit gaan dat een dure keuken, dat geld ook toevoegt aan de verkoopwaarde.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:04

Dat verschil is inderdaad wel erg groot :j

Nouja, op zich zijn een aanbouw en een hele luxe keuken en badkamer sowieso wel een goede meerwaarde natuurlijk, zeker als het redelijk normale stijl is....

Dat mag gerust enkele tienduizenden euro's meer opleveren want dat kost het ook minstens als je het zelf er aan moet laten bouwen..en dan zit je nog een tijd in de rotzooi ook :=

Neem daarbij eventueel allerlei andere afwerking waarvan kleine beetjes samen ook behoorlijk in de papieren lopen.

Dan lijkt het mij toch wel terecht dat bvb. mijn huis met alles duurzaam verbouwd tussen 2005 en 2007, met zeer luxe overcomplete keuken met AEG apparatuur, mooie badkamer met apart ligbad en douche, overal dubbel glas en hoogwaardig kunststof kozijnen en betimmering (borstwering) met hout-uitstraling toch wel een poepie meer waard is dan de vergelijkbare huizen in de straat waar er sinds de bouw in 1978 weinig geïnvesteerd is, het ouderwetse keukenblokje met Indesit apparatuur nog in de huiskamer staat, alles nog van hout is en men alleen maar een kleine doucheruimte heeft en een CV-ketel die heel wat ouder is dan de HR ketel van 2005 die er bij mij in zit....

Nu is mijn huis het enige van dit model dat te koop staat, maar de vraagprijs ligt al 15.000 euro lager dan de laatste die verkocht is in 2009 en nog geen koper, zucht.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:13

tuurlijk voegt het wel wat toe, een huis wat helemaal af is en dan ook echt netjes en goed is afgewerkt is meer waard dan een huis wat dat niet is
maar kwam pas ook een voorbeeld tegen van mensen die bepaalde zaken geplaatst hebben en echt dachten dat die zaken (sanitair en keuken) 1 op 1 opgeteld konden worden bij de waarde van het huis, zo werkt het natuurlijk niet .
ons huis hebben we gekocht voor xxx , we hebben een keuken en badkamer van 50.000 geplaatst dus nu is het huis 50.000 meer waard :n

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:22

Nee dat is inderdaad niet hoe het werkt natuurlijk :P

Maar een mooie, luxe keuken en badkamer in normale kleuren / ontwerp waarvoor redelijk recent nog 50.000 euro neergeteld is, daarvoor mag je toch gerust de helft bij de woningwaarde rekenen t.o.v. de buren met hun gedateerde witte standaard Bruynzeel keukenblokje met RVS blad en het gedateerde saai rechttoe-rechtaan wit betegelde badkamertje waar net een douchebakje met douchegordijntje en wastafeltje in past....vind ik :j

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:49

Ik denk niet dat je een investering van 50.000 voor badkamer en keuken er uit krijgt in een gemiddeld huis :=

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:44

Ach ja...we zullen wel zien hoe het allemaal loopt.
De kijkers die bij de overburen komen kijken zien ook dat ons huis in de verkoop is dus misschien dat ze wel gaan vergelijken.
Maar voor dat geld wat hun vragen hebben ze bij ons een huis en nog een garage erbij en geld over om te klussen mochten ze dat echt willen.
En hun hebben geen garage _/-\o_

We kijken maar af.
Morgen staat het als het goed is op Funda.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:54

pmarena schreef:
Nee dat is inderdaad niet hoe het werkt natuurlijk :P

Maar een mooie, luxe keuken en badkamer in normale kleuren / ontwerp waarvoor redelijk recent nog 50.000 euro neergeteld is, daarvoor mag je toch gerust de helft bij de woningwaarde rekenen t.o.v. de buren met hun gedateerde witte standaard Bruynzeel keukenblokje met RVS blad en het gedateerde saai rechttoe-rechtaan wit betegelde badkamertje waar net een douchebakje met douchegordijntje en wastafeltje in past....vind ik :j

Dat denk ik heel eerlijk gezegd niet.
Je moet juist uitkijken met het plaatsen van dergelijke dure keukens en badkamers. De meerwaarde zit juist in het feit dat het er weer netjes uit ziet, en dat het compleet is. Maar dat een verkoper een dure merkkeuken heeft laten plaatsen, dat maakt de keuken duur maar heeft meestal voor een koper weinig meerwaarde.
In jouw voorbeeld zou ik toch eerder maximaal een derde van het geld aan meerwaarde rekenen.
Luxe is niet hetgeen waarvoor mensen betalen vaak, dat het netjes en compleet is wel. Maar dat hoeft echt niet zoveel te kosten...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:18

Ik vind een keuken die duur wordt doordat er veel kwaliteitsmerk apparatuur in staat zeker wel een flinke meerwaarde geven hoor :j

Wanneer de kastdeurtjes in een huis peperduur waren en je dat er verder niet echt aan af ziet, dat zal uiteraard minder uitmaken voor kopers :P

Maar gewoon "echte" waarde zeg maar, die mag best betaald worden t.o.v. gedateerd spul dat toch vrijwel iedereen er uit zou halen :)

Als je dan zelf voor 30.000 euro zou moeten verbouwen in huis A, en huis B daar is dat alles al aangepakt en daar vragen ze 15.000 euro meer voor en het komt best aardig overeen met je smaak...altijd doen zou ik zeggen :j

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:21

Ik volg je redenering pmarena, maar ik als koper houdt daar geen rekening mee :o Bouwen en verbouwen doe je louter voor jezelf, degene die na jou in het huis komt heeft dikwijls toch een andere smaak en zal het weer volgens zijn smaak inrichten/verbouwen. Althans dat is hoe ik redeneer. Wat wij hier nu doen aan ons huis, is puur voor onszelf. De grote verbouwingen moeten uiteraard nog beginnen, maar we hebben al gezegd dat we louter voor onszelf verbouwen, niet hoe een ander het zou willen of hoe het praktischer zou zijn voor een eventuele verkoop...
Al was ik toch wel heel blij dat er een eiken keuken in ons huisje stond en geen wit primitief keukentje... Al zou er dan wel pijlsnel een nieuwe Ikea-keuken gekomen zijn.

En nu wij aan het kijken zijn om te kopen voor de verhuur, let ik ook wel op het keukentje, badkamer, aantal slaapkapers en afwerking. We zijn niet van plan om het hele huis aan te pakken zoals we bij ons eigen huis deden/aan het doen zijn... En anders komt er een nieuw keukentje in, ik schrik best wel van al die kleine keukentjes hier in Nederland in de huizen, maar waarschijnlijk is dat ook gelegen aan de prijsklasse waarin we zoeken :Y)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:27

Dat is net ieder voor zich natuurlijk, maar net waar je naar op zoek bent :)

Als hier in dit huis een mooie, eigentijdse keuken had gezeten had ik er best 10.000 euro meer voor willen betalen :j En als de badkamer niet al heel netjes was, weer 10.000 euro minder... maar ben erg blij dat ze die recent al helemaal vernieuwd hadden want dat scheelt toch wel HEEL erg veel gedoe hoor :=

Uiteraard zou je het zelf altijd wel net iets anders doen, maar als het gewoon keurig netjes is en best wel je smaak, dan ga je het er ook niet weer uit slopen dus dan scheelt het je toch heel wat geld en gedoe en mag je er best wat extra voor betalen t.o.v. een huis waar het er wel echt uit moet :)

Heeft de 1 het er niet voor over, dan komt er vast nog wel een ander die het wel waardeert.

Als het niet uitgesproken zwaar donker eiken is of gifgroen ofzo maar gewoon een frisse kleur zoals we hier vanille met warme houtkleur hebben...daar kunnen de meeste mensen prima mee leven denk ik :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 10-01-14 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:30

Snap ik, maar mijn post doelde op je bericht ervoor, niet op dat dat je net gepost had... Voor goede elektro-apparatuur en een degelijke badkamer kun je denk ik gerust een meerwaarde vragen :j Zou ik ook meer voor betalen... Hier heel blij met de keuken bijvoorbeeld, maar kan wel huilen bij m'n badkamer van 1m x 2m :P

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:52

Mag ik me hier ook melden? :D
Wij zijn bezig om een huis te kopen, inmiddels is het tweede bod de deur uit en nu is het afwachten tot na het weekend.. Ik vind het toch wel spannend allemaal. We hebben er voor gekozen om eerst ons aanstaande huis te kopen en dan pas ons (nou ja, vriendlief's) huis te koop te zetten. We hebben hier wel vrij gemakkelijk groen licht voor gekregen van de hypotheker, dus dat was ook wel fijn.
Maar het te verkopen huis is een maisonette en die verkopen (hier) nu eenmaal minder makkelijk dan normale huizen. Er staan er hier in de straat al 2 te koop, echter hebben zij beide te hoog ingezet, hopelijk werkt dat in ons voordeel.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:32

net een erg leuk huis gezien. na het boodschappen doen even langs gereden. staat leeg. naar binnen gegluurd en echt wat een mooi huis.
maandag maar even bellen.om een bezichtiging te plannen. staat vanaf april te koop en is niet meer bewoond

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:36

Bij ons vordert het aardig, de kopers hebben nog tot volgende week woensdag om de financien rond te krijgen en we hebben zelf een prijsovereenkomst met een woning! Stap voor stap kom je er wel, maar wat een kluif als je er aan begint. Ik hoop dat jullie allemaal snel je huis verkopen.
Je hoort overal wel dat de markt weer gaat aantrekken, dus er breken hopelijk betere tijden aan voor de verkopers!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 16:35

fijn dat het vordert
hopelijk krijgen de kopers de financiën rond

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 16:57

Hopen dat de kopers de financiering rond krijgen Hamont. Is toch altijd even spannend.

Wij hebben vandaag zo ongeveer de laatste dingen gehaald voor het klussen ins ons huis, dus nu nog een paar weekjes wachten nog zaken inpakken.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:08

Hamont je laat ons je nieuwe stulpje toch wel even zien? (als alles rond is)

Wij hebben besloten toch maar een huis te gaan bezichtigen, dit huis hebben we al een tijdje op het oog, is iets boven budget, maar we willen graag weten of er onderhandelingsruimte in zit. Daarom gaan we samen met onze makelaar kijken en we willen ook graag weten hoe het van binnen voelt. Dan weten we of we het op ons lijstje kunnen laten staan of dat we het misschien moeten schrappen.
Hier rijden steeds mensen langs die duidelijk geïnteresseerd zijn in ons huis. Nou waren we vergeten dat er in april mensen zijn wezen kijken die wel enthousiast waren, maar eerst hun eigen huis nog kwijt moesten...... het komt ons voor dat er mensen langs ons huis rijden die we eerder gezien hebben. Misschien wel op de open huizendag geweest. Dus nu heb ik goede hoop dat er binnenkort wel een koper voorbij komt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:41

Hamont, spannend, hopelijk krijgen ze de financiering rond!

Hier nog 3 weken tot de verhuizingsdag. Morgen maar weer rijden naar de opslag. Langzaamaan wordt het huis leger en leger. Wel lastig dat we de spullen naar 2 plaatsen moeten verhuizen, een deel naar de opslag (grootste deel) en een deel naar de tijdelijke woning.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:28

@pmarena, als ik zou op funda kijk, dan zie ik de mooiste keukens en badkamers in nou net die buurten waar ik niet wil wonen. En omdat een verbouwing makkelijker te regelen is dan een verhuizing, kijk ik meer naar de buurt, dan naar luxe keukens. Ik kan prima leven met groene tegels (daar heb je verf voor) en een niet zo luxe keuken voor een aantal jaar, maar ik wil echt een woning waar ik mij een aantal jaar thuis ga voelen.

@Hamont, ik duim voor je mee.

Iets anders: ik heb vorige week met mijn hypotheekadviseur gesproken, over hoeveel restschuld ik kan accepteren zonder dat het voor de volgende woning vervelend wordt. Ik heb namelijk wat spaargeld, en daar zou ik eventueel de restschuld van kunnen betalen.
Maar een verhuizing an sich kost natuurlijk ook geld, en al ga je niet een grootste verbouwing doen, voor verven, nieuwe gordijnen etc moet je ook aardig wat betalen.
Wat schatten jullie in wat ik daarvoor moet rekenen ongeveer? Ik zou dan van een appartement naar een huis met meer kamers gaan. Mijn oude meubels gaan gezellig mee, die vervang ik later wel eens.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:38

Natuurlijk zijn andere dingen belangrijker :j

Maar als we het dus hebben over een buurt die je aanspreekt, types huizen die je aanspreken en er staan in diezelfde straat 2 in de basis vergelijkbare huizen:

Dan vind ik het raar wanneer mensen denken: huis A staat voor 2 ton te koop, huis B voor 215.000 dùs de mensen van huis B zitten te hoog met hun prijs. Terwijl in huis A nog een oud keukenblokje en douchebakje staat die echt nodig vervangen moeten worden, wat bij huis B al gebeurd is ter waarde van bvb. 30.000 euro :)

Als die verbouwing in huis B gewoon algemeen smaakvol gedaan is dan maakt dat het huis echt wel meer waard natuurlijk :j

Zo zal je in dezelfde straat exact hetzelfde type huizen hebben met exact hetzelfde bouwjaar, die dezelfde WOZ-waarde hebben gekregen terwijl er in het ene huis niks geïnvesteerd is (daar moet het nog gebeuren!) en bij het andere huis er bvb. al ruim een halve ton tegenaan gegooid is om het weer klaar voor de toekomst te maken. Dat verschil mag je natuurlijk best in de vraagprijs terugzien :j

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:44

Ok, ja, dat ben ik wel met je eens. Als het dezelfde buurt is, en bij huis 1 is alles netjes up to date gebracht, en bij huis is er nog een aftandse keuken, dan is het eerste huis beter.
Maar dat staat dan wel in verhouding tot het huis.
Een goedkope woning waar een dure keuken in gezet is zal minder in prijs kunnen stijgen dan een dure woning waar een dure keuken in gezet wordt. Want waarschijnlijk zou de koper er zelf een Ikea keuken in zetten, en wil dan niet betalen voor een echte design keuken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:05

Dat laatste zie je hier ook. Zijn allemaal dezelfde appartementen, de één heeft alleen een L-vorming woonkamer (voorste slaapkamer eruit) en de ander heeft gewoon een hele lange woonkamer (achterste slaapkamer eruit). Een aantal heeft een goede keuken+badkamer, een aantal zijn ex-huur en dan is de keuken echt... minimaal. Die zijn qua prijs ook echt aanzienlijk goedkoper, daar moet gewoon veel meer aan gebeuren. Dus in dat opzicht kan een goede keuken/badkamer zeker een meerwaarde zijn. Helemaal voor kopers zoals ik, ik wil níet klussen, níet verbouwen en eigenlijk gewoon m'n spullen over zeulen, eventueel ander kleurtje op de muur en dan klaar :D en daar betaal ik ook met liefde voor :))