Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 13:18

Tegenover mijn zoon in zijn straat, staat een snackbar. De uitbaters zijn al wat ouder, ik schat een eind in de 60. Hun energiecontract loopt af deze maand. Ze moeten nu € 4.000,-- per maand gaan betalen. Arme, arme mensen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:24

Dees schreef:
Vraagske.
Ik ben zo'n jaarcontract-overstapper. Ik zit nu toevallig bij Vandebron en mijn jaarcontract is inmiddels overgegaan in zo'n variabel ding met best wel hele hoge tarieven per Kwh en M3. Vandebron wil die pas per 1 januari 2023 gaan herzien.
Als ik nu via gaslicht.com of unitedconsumers.nl ga vergelijken, zijn de tarieven beduidend goedkoper dan Vandebron mij nog 2 maanden wil laten betalen. Ik was best tevreden over Vandebron, maar vindt ze op dit punt erg star. Ze zullen wel niet anders kunnen, maar toch.

De aanbieding van United Consumers is voor mij aantrekkelijk. De tarieven van nu kan ik vastklikken tot 1 juli 2023. Er geldt eigenlijk geen opzegtermijn, dus ik zou bijv. over 2 maanden ook weer kunnen overstappen naar een nog voordeligere aanbieder. Salderen opbrengst zonnepanelen is per jaar, dus dat zit ook goed. Het scheelt ruim 120 euro per maand tov VandeBron.

Wat zou een reden kunnen zijn om nu, in deze woelige markt, niet over te stappen?

Zijn je maandtarieven goedkoper, of wat je betaald per m3 en kwh?
Mijn ervaring is dat als het alleen om het maandbedrag gaat je al vrij snel een correctie krijgt en een stuk meer gaat betalen.

Persoonlijk vind ik vast kunnen zetten (dus een jaarcontract), maar geen opzegtermijn too good to be true klinken om eerlijk te zijn en zou ik bedacht zijn op de adder. Ik ken geen enkele aanbieder die nu vaste contracten aanbiedt.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-22 14:38

@Dees, ik heb toevallig vorige week United Consumers aan de telefoon gehad, het proces gaat als volgt:

- Jij sluit een variabel contract af op basis van wat jij denkt te gaan verbruiken.
- Zij kijken naar je oude verbruik en passen het maandtermijn hier op aan.
- Jij kan dan na 2 maanden een aanvraag doen tot correctie van dit maandbedrag op basis van de voorgaande 2 maanden. Dit kan interessant zijn als je nu veel gaat besparen.
~~ Je kan ook 1 voorgaande maand vanuit je oude contract bij vandebron naar ze toesturen als je dan al bespaart, dan hoef je nog maar 1 maand te bij UC te bewijzen dat je inderdaad bespaart.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:47

Ik zit net ook te kijken en bij mij zou Essent dus ook aanzienlijk schelen.
Mijn tarieven per 1-11 zijn €3.39 per kuub en 0.93/0.70 per kWh.
Essent nieuwe klant: €2.72 per kuub en 0.73/0.64 per kWh.

Hoe snel kun je overstappen? Volgens mij heb ik bij oxxio 9 dagen opzegtermijn momenteel.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:54

Dees schreef:
Vraagske.
Ik ben zo'n jaarcontract-overstapper. Ik zit nu toevallig bij Vandebron en mijn jaarcontract is inmiddels overgegaan in zo'n variabel ding met best wel hele hoge tarieven per Kwh en M3. Vandebron wil die pas per 1 januari 2023 gaan herzien.
Als ik nu via gaslicht.com of unitedconsumers.nl ga vergelijken, zijn de tarieven beduidend goedkoper dan Vandebron mij nog 2 maanden wil laten betalen. Ik was best tevreden over Vandebron, maar vindt ze op dit punt erg star. Ze zullen wel niet anders kunnen, maar toch.

De aanbieding van United Consumers is voor mij aantrekkelijk. De tarieven van nu kan ik vastklikken tot 1 juli 2023. Er geldt eigenlijk geen opzegtermijn, dus ik zou bijv. over 2 maanden ook weer kunnen overstappen naar een nog voordeligere aanbieder. Salderen opbrengst zonnepanelen is per jaar, dus dat zit ook goed. Het scheelt ruim 120 euro per maand tov VandeBron.

Wat zou een reden kunnen zijn om nu, in deze woelige markt, niet over te stappen?

Wij deden dit ook altijd, jaarlijks wisselen, tot de laatste leverancier failliet ging (en nog geld van ons heeft) en werd overgekocht door Eneco. Inmiddels een variabel contract en de laatste keer dat ik keek nog geen goedkopere gevonden.
Maar ik zou dus niet snel meer overstappen naar een kleintje vanwege bovenstaande.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 15:12

secricible schreef:
Zijn je maandtarieven goedkoper, of wat je betaald per m3 en kwh?
Mijn ervaring is dat als het alleen om het maandbedrag gaat je al vrij snel een correctie krijgt en een stuk meer gaat betalen.

Persoonlijk vind ik vast kunnen zetten (dus een jaarcontract), maar geen opzegtermijn too good to be true klinken om eerlijk te zijn en zou ik bedacht zijn op de adder. Ik ken geen enkele aanbieder die nu vaste contracten aanbiedt.

Ik reken zelf. Dus ik pak ons verbruik in kwh en m3. Ik ken ons verbruik goed, ik houd dit al enkele jaren bij.
Maandbedragen die berekend zijn door energiebedrijven kloppen nooit, ze schatten de voorschotten altijd veel te hoog in (gratis geld geleend van je klanten ;) ).

Prijsvergelijk:
Gas UC € 2,51, VDB € 3,33
Electra UC € 0,71/0,91, VDB € 0,76/0,90 (nb: bij UC niet helemaal de moeite genomen om het verschil tussen hoog en laag tarief exact te bepalen, daar het niet zoveel scheelt tov VDB)

Het gaat hier om een variabel contract waarbij de tarieven zijn vastgeklikt tot in dit geval 1 juli 2023. Bij Vandebron, ook een variabel contract, zijn de tarieven vastgeklikt tot 1 januari 2023. Bij UC eigenlijk ook, omdat per 1 januari 2023 vanuit Den Haag een plafondprijs geldt (en ja, dat heb ik even gecheckt bij UC).

Yv_, ik kan bij UC op zijn vroegst vanaf 3 december overstappen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 15:47

Najaaaa, vorige maand kregen we nog €1500 terug. Nu moeten we €50 bij betalen. Ik snap er nix van. Schiet mij maar lek.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 15:57

Slmt9 schreef:
Ik heb net gekeken of ik het verbruik kon meten vd vriezen en koelkast. Dat lukt helaas niet (want inbouw, ik kom er niet onder). Ondertussen even aan het oriënteren op inbouwkoelkast, schrik me wild van de prijzen (2000,- voor een D label 8)7 ).
Dus mocht iemand tips willen delen wat slim is om te doen voor een nieuwe inbouwkoelkast en vriezer, graag :)

Om te beginnen: per vorig jaar hebben alle apparaten een nieuw label gekregen. Dus de huidige D is de A+++ (ofzo) van vroeger. Dus een huidige D koel-vriescombinatie zal zeer waarschijnlijk zuiniger zijn dan je huidige apparaat, ook al had die ooit een A.

Keukenloods schijnt bij de goedkoopste te zijn m.b.t. apparatuur:
https://www.keukenloods.nl/koel-vrieskasten
Let goed op de maten die je nodig hebt!

En het is vervolgens een afweging: wat moet je investeren voor nieuwe apparatuur en wat levert het op. Maar daarvoor moet je wel een idee hebben van het verbruik van je huidige apparaat. Heb je niet nog ergens het boekje? Daar zal waarschijnlijk wel iets staan over vermogen en zuinigheid.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 16:22

Sanet schreef:
Najaaaa, vorige maand kregen we nog €1500 terug. Nu moeten we €50 bij betalen. Ik snap er nix van. Schiet mij maar lek.

Heb ik ook, maar net andersom en minder heftig. Eerst 500 bijbetalen, toen rond de 100 terug en nu ergens rond de 200 tot 250 bij betalen... zal de komende maanden nog wel vaker gaan wisselen want ze blijven denken dat ik ineens veel meer ga verbruiken.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 16:28

Roodvos schreef:
Om te beginnen: per vorig jaar hebben alle apparaten een nieuw label gekregen. Dus de huidige D is de A+++ (ofzo) van vroeger. Dus een huidige D koel-vriescombinatie zal zeer waarschijnlijk zuiniger zijn dan je huidige apparaat, ook al had die ooit een A.

En het is vervolgens een afweging: wat moet je investeren voor nieuwe apparatuur en wat levert het op. Maar daarvoor moet je wel een idee hebben van het verbruik van je huidige apparaat. Heb je niet nog ergens het boekje? Daar zal waarschijnlijk wel iets staan over vermogen en zuinigheid.

Dank je wel voor je uitleg. Die site ben ik idd ook aan het bekijken!

Boekjes had ik gister gevonden, bij alle andere apparatuurboekjes staat het verbruik, behalve de koelkast en de vriezer :+

Ik ga mijn man dit weekend vragen of hij onder de keuken wil kruipen. Als ik google op gemiddeld verbruik van een vriezer van 20 jaar kom ik op circa 450-500 kWh per jaar uit, een nieuwe met E verbruik komt op circa 175 kWh per jaar. 300 kWh x 0,40 = 120 euro per jaar.
Bij een koelkast met E verbruik: 425 kWh tegenover 98 kWh = 327 kWh x 0,40 = 130 euro per jaar.

Als ik het goed uitgerekend heb kom ik dan uit op 250,- besparing per jaar.
Aanschafkosten samen circa 1800,-.

Dan haal je het eruit met 7 jaar. Ik heb geen idee of dat dan slim is om te doen (dit is waarschijnlijk niet de woning waar we voor altijd blijven wonen, afhankelijk van ontwikkelingen in mijn gezondheid en opkomende zaken zoals een wolf/co2 gevolgen).

Is een investering in zonnepanelen dan slimmer om te doen? Of het een eerst en dan het ander?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 16:31

Bij mij doet het jaarinzicht het al maanden niet.

Thnx Dees. Heb net de overstap naar Essent aangevraagd. De leveringskosten zitten per jaar bijna op de helft van wat ik nu betaal plus de tarieven die een stuk voordeliger zijn. Dan met die teruggave van 190 ga ik het wel redden en kijk ik in januari op mn gemak weer verder. Schrok me echt kapot van mijn verbruik van gisteravond: 2 afleveringen van een serie gekeken, dus 1.5u tv aan en 4 minuten gedoucht. Dik over de 4€ 8)7 . Ik kon met 9 dagen overstappen, maar dat ging niet bij Essent dus het wordt vanaf de 16e. Ook prima.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 16:45

Slmt9 schreef:
Roodvos schreef:

Dank je wel voor je uitleg. Die site ben ik idd ook aan het bekijken!

Boekjes had ik gister gevonden, bij alle andere apparatuurboekjes staat het verbruik, behalve de koelkast en de vriezer :+

Ik ga mijn man dit weekend vragen of hij onder de keuken wil kruipen. Als ik google op gemiddeld verbruik van een vriezer van 20 jaar kom ik op circa 450-500 kWh per jaar uit, een nieuwe met E verbruik komt op circa 175 kWh per jaar. 300 kWh x 0,40 = 120 euro per jaar.
Bij een koelkast met E verbruik: 425 kWh tegenover 98 kWh = 327 kWh x 0,40 = 130 euro per jaar.

Als ik het goed uitgerekend heb kom ik dan uit op 250,- besparing per jaar.
Aanschafkosten samen circa 1800,-.

Dan haal je het eruit met 7 jaar. Ik heb geen idee of dat dan slim is om te doen (dit is waarschijnlijk niet de woning waar we voor altijd blijven wonen, afhankelijk van ontwikkelingen in mijn gezondheid en opkomende zaken zoals een wolf/co2 gevolgen).

Is een investering in zonnepanelen dan slimmer om te doen? Of het een eerst en dan het ander?

Investeren in zonnepanelen hoe eerder hoe beter denk ik,dan profiteer je nog langer van de salderingsregeling.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 17:01

Mijn grootste besparing zit hem in stoken.
En als het kan geen droger gebruiken.
Nieuwe apparatuur kopen doe ik nog even niet, eerst maar even financiele klap van airco's en panelen te boven komen

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 17:14

In de keuze zonnepanelen en/of nieuwe koel/vrieskist. Stel je gaat met 5 jaar verhuizen, is dit dan nog steeds zinvol?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 17:15

Panelen heb ik er met deze tarieven in goed 5 jaar eruit.
Bij verkoop wordt het zeker nu als meerwaarde gezien, en doet goed aan je energielabel.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 17:28

Een koelkast, vriezer etc. Kan je met verhuizen ook meenemen naar je nieuwe huis

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 17:45

Nee, gaat in dit geval om inbouw..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 19:00

Slmt9 schreef:
In de keuze zonnepanelen en/of nieuwe koel/vrieskist. Stel je gaat met 5 jaar verhuizen, is dit dan nog steeds zinvol?

Panelen verkoop je mee en verhogen de marktwaarde van je woning.
Altijd doen!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 19:26

Zijn hier ook mensen die bij Delta energie zitten? Ben wel benieuwd naar hun ervaring met variabel :)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 19:47

Mn man heeft even gerekend.
Nieuwe koelkast/vriezer kosten samen circa 2000,- en leveren circa 250/300,- per jaar op.
Zonnepanelen kosten circa 5000,- en leveren met het energieplafond 1280,- per jaar op. Daarnaast gaan we idd van A naar A+ label vwb onze woning.

Dus offertes opgevraagd voor zonnepanelen. Ben benieuwd naar mogelijkheden en termijnen.

Bedankt iedereen die trouwens zo mee denkt, adviseert en duidelijk uitleggen. Heel fijn!

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 20:59

Ik kom mij hier even melden,
Ik krijg deze week de sleutels voor mijn nieuwe appartement.
en nu zie ik door de bomen het bos niet meer.
Omdat ik nu zonder een kamer huur inclusief gas/stroom heb ik geen idee wat ik ongeveer op jaar basis ga verbruiken.
Ik heb al meerdere vergelijking sites geprobeerd. hier komt tot nu toe elke keer Budget energie naar voren als enige. De maand bedragen variëren heel erg per site. maar ik moet eerlijk toe geven, van sommige schrik ik wel hoe hoog de maand bedragen liggen. dat kan ik nooit betalen zo hoog.
Zo'n 6 jaar geleden huurde ik een oude duplex woning waar ik zo'n 80 permaand voor betaalde, ik was nu eigenlijk van het dubbele uit gegaan, dus zo'n 160 per maand, maar dat is nu gewoon het 3 dubbele op de meeste sites :o

Mensen die hier ervaring hebben met Budget energie of nog andere tips hebben voor een energie leverancier?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 09:09

Budget Energie krijgt behoorlijk wat slechte recencies, en ze salderen per maand, wat niet de bedoeling is maar waar je zonder zonnepanelen geen last van hebt.

Wij zitten bij hen maar ik maak me ook een beetje zorgen want ze hebben ons een veels te hoog maandbedrag laten betalen, we hebben daarmee allang alles betaald wat we nog tot het voorjaar (eindafrekening) gaan gebruiken.... moeten flink wat geld terug gaan krijgen dan.

En moeten maandelijks nog minstens 240 euro betalen. Ik zou die maandbedragen het liefste stop willen zetten eigenlijk want als ze omvallen zijn we het haasje...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 09:17

Als je zoekt in dit topic en andere topics laatste tijd zijn er nog wel wat meer ervaringen. Ik ben blij dat ik er weg ben en zal nooit meer terug gaan.

Ik vond de klantenservice vreselijk, ze waren ook niet bang om te gaan dreigen aan de telefoon. Enorm veel gedoe gehad dat ze meerdere keren voor hetzelfde geld afschreven, de welkomstkprting en afrekening klopte niet en als ik daarover belde werd je gewoon asociaal behandeld.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 03-11-22 09:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 09:17

pmarena schreef:
Budget Energie krijgt behoorlijk wat slechte recencies, en ze salderen per maand, wat niet de bedoeling is maar waar je zonder zonnepanelen geen last van hebt.

Wij zitten bij hen maar ik maak me ook een beetje zorgen want ze hebben ons een veels te hoog maandbedrag laten betalen, we hebben daarmee allang alles betaald wat we nog tot het voorjaar (eindafrekening) gaan gebruiken.... moeten flink wat geld terug gaan krijgen dan.

En moeten maandelijks nog minstens 240 euro betalen. Ik zou die maandbedragen het liefste stop willen zetten eigenlijk want als ze omvallen zijn we het haasje...

Ja, dat hadden wij dus bij Welkomenergie. heb nog 1x kunnen storneren en nu hebben ze nog een paar honderd euro waarvan het maar de vraag is of we het terug krijgen. Pijnlijke les.

Bij Eneco heb ik daarna 1x ons maandbedrag lager gezet en het overige zetten we op een eigen spaarpotje.
Zij passen nooit ons maandbedrag aan, wat raar dat anderen dat wel doen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 09:33

Slmt9 schreef:
pmarena schreef:

Ja, dat hadden wij dus bij Welkomenergie. heb nog 1x kunnen storneren en nu hebben ze nog een paar honderd euro waarvan het maar de vraag is of we het terug krijgen. Pijnlijke les.

Bij Eneco heb ik daarna 1x ons maandbedrag lager gezet en het overige zetten we op een eigen spaarpotje.
Zij passen nooit ons maandbedrag aan, wat raar dat anderen dat wel doen.

Bij Essent moet ik het ook zelf doen. Ik laat het mooi staan.
1 december loopt mijn contract af, ik ben benieuwd wanneer ik de mail krijg om de meterstanden door te geven.