Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Dees schreef:Vraagske.
Ik ben zo'n jaarcontract-overstapper. Ik zit nu toevallig bij Vandebron en mijn jaarcontract is inmiddels overgegaan in zo'n variabel ding met best wel hele hoge tarieven per Kwh en M3. Vandebron wil die pas per 1 januari 2023 gaan herzien.
Als ik nu via gaslicht.com of unitedconsumers.nl ga vergelijken, zijn de tarieven beduidend goedkoper dan Vandebron mij nog 2 maanden wil laten betalen. Ik was best tevreden over Vandebron, maar vindt ze op dit punt erg star. Ze zullen wel niet anders kunnen, maar toch.
De aanbieding van United Consumers is voor mij aantrekkelijk. De tarieven van nu kan ik vastklikken tot 1 juli 2023. Er geldt eigenlijk geen opzegtermijn, dus ik zou bijv. over 2 maanden ook weer kunnen overstappen naar een nog voordeligere aanbieder. Salderen opbrengst zonnepanelen is per jaar, dus dat zit ook goed. Het scheelt ruim 120 euro per maand tov VandeBron.
Wat zou een reden kunnen zijn om nu, in deze woelige markt, niet over te stappen?
Dees schreef:Vraagske.
Ik ben zo'n jaarcontract-overstapper. Ik zit nu toevallig bij Vandebron en mijn jaarcontract is inmiddels overgegaan in zo'n variabel ding met best wel hele hoge tarieven per Kwh en M3. Vandebron wil die pas per 1 januari 2023 gaan herzien.
Als ik nu via gaslicht.com of unitedconsumers.nl ga vergelijken, zijn de tarieven beduidend goedkoper dan Vandebron mij nog 2 maanden wil laten betalen. Ik was best tevreden over Vandebron, maar vindt ze op dit punt erg star. Ze zullen wel niet anders kunnen, maar toch.
De aanbieding van United Consumers is voor mij aantrekkelijk. De tarieven van nu kan ik vastklikken tot 1 juli 2023. Er geldt eigenlijk geen opzegtermijn, dus ik zou bijv. over 2 maanden ook weer kunnen overstappen naar een nog voordeligere aanbieder. Salderen opbrengst zonnepanelen is per jaar, dus dat zit ook goed. Het scheelt ruim 120 euro per maand tov VandeBron.
Wat zou een reden kunnen zijn om nu, in deze woelige markt, niet over te stappen?
secricible schreef:Zijn je maandtarieven goedkoper, of wat je betaald per m3 en kwh?
Mijn ervaring is dat als het alleen om het maandbedrag gaat je al vrij snel een correctie krijgt en een stuk meer gaat betalen.
Persoonlijk vind ik vast kunnen zetten (dus een jaarcontract), maar geen opzegtermijn too good to be true klinken om eerlijk te zijn en zou ik bedacht zijn op de adder. Ik ken geen enkele aanbieder die nu vaste contracten aanbiedt.
Slmt9 schreef:Ik heb net gekeken of ik het verbruik kon meten vd vriezen en koelkast. Dat lukt helaas niet (want inbouw, ik kom er niet onder). Ondertussen even aan het oriënteren op inbouwkoelkast, schrik me wild van de prijzen (2000,- voor een D label).
Dus mocht iemand tips willen delen wat slim is om te doen voor een nieuwe inbouwkoelkast en vriezer, graag
Sanet schreef:Najaaaa, vorige maand kregen we nog €1500 terug. Nu moeten we €50 bij betalen. Ik snap er nix van. Schiet mij maar lek.
Roodvos schreef:Om te beginnen: per vorig jaar hebben alle apparaten een nieuw label gekregen. Dus de huidige D is de A+++ (ofzo) van vroeger. Dus een huidige D koel-vriescombinatie zal zeer waarschijnlijk zuiniger zijn dan je huidige apparaat, ook al had die ooit een A.
Keukenloods schijnt bij de goedkoopste te zijn m.b.t. apparatuur:
https://www.keukenloods.nl/koel-vrieskasten
Let goed op de maten die je nodig hebt!
En het is vervolgens een afweging: wat moet je investeren voor nieuwe apparatuur en wat levert het op. Maar daarvoor moet je wel een idee hebben van het verbruik van je huidige apparaat. Heb je niet nog ergens het boekje? Daar zal waarschijnlijk wel iets staan over vermogen en zuinigheid.
Slmt9 schreef:Roodvos schreef:Om te beginnen: per vorig jaar hebben alle apparaten een nieuw label gekregen. Dus de huidige D is de A+++ (ofzo) van vroeger. Dus een huidige D koel-vriescombinatie zal zeer waarschijnlijk zuiniger zijn dan je huidige apparaat, ook al had die ooit een A.
Keukenloods schijnt bij de goedkoopste te zijn m.b.t. apparatuur:
https://www.keukenloods.nl/koel-vrieskasten
Let goed op de maten die je nodig hebt!
En het is vervolgens een afweging: wat moet je investeren voor nieuwe apparatuur en wat levert het op. Maar daarvoor moet je wel een idee hebben van het verbruik van je huidige apparaat. Heb je niet nog ergens het boekje? Daar zal waarschijnlijk wel iets staan over vermogen en zuinigheid.
Dank je wel voor je uitleg. Die site ben ik idd ook aan het bekijken!
Boekjes had ik gister gevonden, bij alle andere apparatuurboekjes staat het verbruik, behalve de koelkast en de vriezer![]()
Ik ga mijn man dit weekend vragen of hij onder de keuken wil kruipen. Als ik google op gemiddeld verbruik van een vriezer van 20 jaar kom ik op circa 450-500 kWh per jaar uit, een nieuwe met E verbruik komt op circa 175 kWh per jaar. 300 kWh x 0,40 = 120 euro per jaar.
Bij een koelkast met E verbruik: 425 kWh tegenover 98 kWh = 327 kWh x 0,40 = 130 euro per jaar.
Als ik het goed uitgerekend heb kom ik dan uit op 250,- besparing per jaar.
Aanschafkosten samen circa 1800,-.
Dan haal je het eruit met 7 jaar. Ik heb geen idee of dat dan slim is om te doen (dit is waarschijnlijk niet de woning waar we voor altijd blijven wonen, afhankelijk van ontwikkelingen in mijn gezondheid en opkomende zaken zoals een wolf/co2 gevolgen).
Is een investering in zonnepanelen dan slimmer om te doen? Of het een eerst en dan het ander?
pmarena schreef:Budget Energie krijgt behoorlijk wat slechte recencies, en ze salderen per maand, wat niet de bedoeling is maar waar je zonder zonnepanelen geen last van hebt.
Wij zitten bij hen maar ik maak me ook een beetje zorgen want ze hebben ons een veels te hoog maandbedrag laten betalen, we hebben daarmee allang alles betaald wat we nog tot het voorjaar (eindafrekening) gaan gebruiken.... moeten flink wat geld terug gaan krijgen dan.
En moeten maandelijks nog minstens 240 euro betalen. Ik zou die maandbedragen het liefste stop willen zetten eigenlijk want als ze omvallen zijn we het haasje...
Slmt9 schreef:pmarena schreef:Budget Energie krijgt behoorlijk wat slechte recencies, en ze salderen per maand, wat niet de bedoeling is maar waar je zonder zonnepanelen geen last van hebt.
Wij zitten bij hen maar ik maak me ook een beetje zorgen want ze hebben ons een veels te hoog maandbedrag laten betalen, we hebben daarmee allang alles betaald wat we nog tot het voorjaar (eindafrekening) gaan gebruiken.... moeten flink wat geld terug gaan krijgen dan.
En moeten maandelijks nog minstens 240 euro betalen. Ik zou die maandbedragen het liefste stop willen zetten eigenlijk want als ze omvallen zijn we het haasje...
Ja, dat hadden wij dus bij Welkomenergie. heb nog 1x kunnen storneren en nu hebben ze nog een paar honderd euro waarvan het maar de vraag is of we het terug krijgen. Pijnlijke les.
Bij Eneco heb ik daarna 1x ons maandbedrag lager gezet en het overige zetten we op een eigen spaarpotje.
Zij passen nooit ons maandbedrag aan, wat raar dat anderen dat wel doen.